…......................................
(pieczątka szkoły)
INFORMACJA O GOTOWOŚCI DZIECKA
DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE PODSTAWOWEJ
Imię i nazwisko dziecka –
Rok szkolny – 2010/2011
Forma wychowania przedszkolnego – oddział przedszkolny w szkole podstawowej
Informacja o stanie przygotowania dziecka do podjęcia nauki w szkole podstawowej
I. Opanowanie wymagań określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego w obszarze:
1. Umiejętności społecznych i odporności emocjonalnej :
a) mocne strony dziecka – Stara stosować się do norm społecznych, uczy się współpracy z dziećmi i pracy w grupach. Pomaga rówieśnikom. Jest lubiane przez inne dzieci. Ma dobre relacje z dorosłymi. Zwraca się o pomoc, gdy nie potrafi sobie sam poradzić. Dziecko jest raczej pogodne, próbuje pokonywać trudności.
b) zauważone trudności – W zależności od jego nastroju i rodzaju zabawy woli siedzieć z boku i trudno je wówczas namówić do wspólnej zabawy – izoluje się. Czasami nie potrafi zapanować nad swoimi emocjami. Trudno mu się rozstać z mamą. Czasami nie reaguje na polecenia nauczyciela. Bawi się w proste zabawy.
c) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka – Zachęcano dziecko do zabaw. Omawiano z dzieckiem wprowadzone zasady i reguły postępowania. Stosowano często pochwały i zachęty. Na bieżąco informowano rodziców o zachowaniu dziecka
d) wskazówki dla rodziców – W celu łatwiejszego nawiązywania kontaktów z dziećmi warto zapraszać znajome dzieci do domu i organizować wspólne zabawy. Zachęcać dziecko do wspólnych prac domowych. Rozmowy wychowawcze w domu.
2. Umiejętności matematycznych i gotowości do nauki pisania i czytania:
a) mocne strony dziecka – Prawidłowo przelicza liczmany, dodaje i odejmuje w granicach 10 i więcej. Rozumie i potrafi wskazać: tyle samo liczmanów, więcej lub mniej. Zna liczebniki porządkowe oraz figury geometryczne. Potrafi dokonywać prostej klasyfikacji elementów. Umie zdanie podzielić na kilka wyrazów oraz prawidłowo dzieli wyrazy na sylaby i głoski. Potrafi z podanych sylab złożyć wyraz. Prawidłowo rozpoznaje litery drukowane. Czyta wyrazy. Wypowiada się pełnymi zdaniami. Ma bogaty zasób słownictwa. Zna teksty piosenek na pamięć, ale rzadko śpiewa.
b) zauważone trudności – Czasami popełnia błędy przy odwzorowywaniu liter i cyfr. Często nie wykonuje zadań zgodnie z poleceniami nauczyciela. Coraz częściej kończy rozpoczętą pracę w szkole, a nie w domu. Karty pracy wykonuje wolno, często dekoncentruje się i wówczas trzeba przypomnieć mu o zadaniu.
a) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka – Prowadzono dodatkowe ćwiczenia i zabawy z rozpoznawaniem i odwzorowywaniem liter, cyfr Różnorodność prac rozwijających tempo wykonywania prac.
c) wskazówki dla rodziców – Zabawy z rozpoznawaniem i rozróżnianiem liter, cyfr. Wspólne granie w gry planszowe rozwijające koncentrację i uwagę (np.: Memory, Bierki, Warcaby itd.)
3. Umiejętności motorycznej i koordynacji wzrokowo - ruchowej:
b) mocne strony dziecka – Rysowane szlaczki, wzory literopodobne coraz częściej mieszczą się w liniaturze. Stara się zachować kształt figur geometrycznych. Lubi zabawy z plasteliną, orgiami. Trzyma prawidłowo ołówek.
c) zauważone trudności – Unika zabaw i ćwiczeń ruchowych. Ma trudności z utrzymaniem równowagi przy wykonywaniu przysiadów, skakaniu na jednej nodze. Nie zawsze prawidłowo łapie i rzuca piłką. Ruchy nie są skoordynowane. Rysunki są typowe dla dzieci młodszych wiekiem, ubogie w szczegóły i kolory, bez zachowanych proporcji. Ręka szybko się męczy – przerywa często rysowanie, odwzorowywanie i narzeka na ból ręki. Obniżona jest koordynacja ruchów rąk i koordynacja wzrokowo-ruchowa.
d) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka – Zachęcano dziecko budowania z klocków różnego typu, do wylepiania i lepienia z plasteliny, do wycinania, kolorowania małych powierzchni itd. Zalecono dodatkowe ćwiczenia manualne w domu pod opieką rodzica, które przyniosły widoczne efekty.
e) wskazówki dla rodziców – Dziecko powinno być zachęcane i chwalone za wysiłek oraz staranność wykonania pracy. Dalsza praca w domu nad poprawą motoryki ręki (szlaczki, rysowane po śladzie, kolorowanie, wycinanie itd.)
4. Samodzielności, w tym umiejętności wykonywania czynności samoobsługowych:
a) mocne strony dziecka – Dziecko samodzielne przy czynnościach higienicznych. Pamięta o potrzebie mycia rąk. Rozbiera się sam, ale w bardzo wolnym tempie.
b) zauważone trudności – Potrzebuje pomocy przy ubieraniu ubrań wierzchnich.
c) podjęte lub potrzebne działania wspierające potrzeby dziecka – Zachęcano i stymulowano dziecko do samodzielności.
d) wskazówki dla rodziców – Należy zachęcać dziecko do samodzielności, nie pomagać zbytnio i nie wyręczać dziecka w różnych czynnościach. Należy dawać dziecku więcej swobody w wyborze zabaw, zajęć. Nie należy zbytnio krytykować dziecka za efekty samodzielnych zajęć. Samodzielności sprzyja: samodzielny wybór ubrań, samodzielna kąpiel i mycie, obowiązki w domu, przygotowywanie kanapek itp.
II. Potrzeby rozwojowe dziecka, w tym zauważone predyspozycje, uzdolnienia i zainteresowania
d) opis – Interesuje się przyrodą, astronomią- potrafi przywołać najdrobniejsze szczegóły, które gdzieś usłyszał, obejrzał. Ma dużą wiedzę ogólną, którą czasami dzieli się na forum klasy.
a) podjęte lub potrzebne działania służące ich rozwijaniu – Zachęcanie do opowiadania na forum klasy o swoich zainteresowaniach.
b) wskazówki dla rodziców – W wolnych chwilach wspólnie rozwiązywać krzyżówki, rebusy, labirynty itd., zachęcać do czytania literatury dziecięcej.
III. Dodatkowe spostrzeżenia o dziecku:
Dziecko szybko męczy się zajęciami – rozprasza się. Trudno mu usiedzieć spokojnie – wierci się, często zmienia pozycję. Na krótko skupia uwagę; czasem trudno jest go zdyscyplinować. Nadwrażliwy słuchowo.
…....................................... …………………………
( data i podpis nauczyciela ) ( pieczęć i podpis dyrektora )
dyrektor-1