BN09.pdf

(227 KB) Pobierz
257053161 UNPDF
263
SYSTEM RATOWNICTWA W POLSCE
Magdalena KĄKLEWSKA – BRODAWKA
Sfera bezpieczeństwa jest jedną z kilku dziedzin życia, za które od-
powiada państwo wobec swoich obywateli. Zadania wypływające z tej
sfery realizowane są przez zawodowe służby o bardzo różnym proilu
(Siły Zbrojne, Państwowa Straż Pożarna, Policja, Straż Graniczna, Pogo-
towie Ratunkowe, specjalistyczne formacje ratownicze). Niemniej, priory-
tetem dla takich służb, by sprawnie i skutecznie realizowały swe zadania,
są przede wszystkim odpowiednie zasoby kadrowe i inansowe oraz sys-
temowe rozwiązania prawne i organizacyjne, w ramach których podmio-
ty te funkcjonują. Obie te sprawy muszą być ze sobą ściśle powiązane.
Zapewnienie właściwych środków inansowych, odpowiednie przeszkole-
nie i wyposażenie służb nie będzie gwarantem poczucia bezpieczeństwa
obywateli bez odpowiednich rozwiązań systemowych.
Służby zawodowe działające w sferze bezpieczeństwa nie mogą być
powiększane w nieskończoność, chociażby ze względów ekonomicznych.
Dlatego ich działania muszą być wspierane przez dobrze zorganizowane
i wyposażone organizacje pozarządowe, zorganizowane w zintegrowa-
nym systemie odpowiedzialnym za bezpieczeństwo państwa. Należy
podkreślić, że nie chodzi o odebranie kompetencji służbom zawodo-
wym, lecz o rozwiązania systemowe, w których organizacje pozarządo-
we w naturalny sposób uzupełniają i powiększają potencjał zawodowych
formacji.
Poniżej przedstawione zostaną rozwiązania dotyczące ratownictwa,
funkcjonujące obecnie w ramach prawnych w Polsce. Jednakże, należy
mieć na uwadze niekompletność obowiązujących rozwiązań i potrzebę
szerokiej dyskusji społecznej na temat kierunków przebudowy systemu
ratownictwa.
Od 1995 roku zaczął funkcjonować w Polsce, zorganizowany przez
Państwową Straż Pożarną, krajowy system ratowniczo-gaśniczy, którego
podstawowym celem jest ochrona życia, zdrowia, mienia lub środowiska
poprzez: walkę z pożarami i innymi klęskami żywiołowymi, ratownictwo
techniczne, chemiczne i od 1997 roku również poprzez ratownictwo eko-
logiczne i medyczne.
Podstawowym założeniem w budowie systemu ratowniczo-gaśni-
czego było stworzenie jednolitego i spójnego układu, skupiającego po-
wiązane ze sobą różne podmioty ratownicze, tak aby można było podjąć
skutecznie każde działanie ratownicze.
1 mgr Magdalena Kąklewska – Brodawka, Departament Zarządzania Kryzysowe-
go i Spraw Obronnych MSWiA.
257053161.001.png
 
264
Magdalena KĄKLEWSKA-BRODAWKA
Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy (KSRG) stanowi integralną
część bezpieczeństwa wewnętrznego państwa, obejmującą w celu rato-
wania życia, zdrowia, mienia lub środowiska, prognozowanie, rozpozna-
wanie i zwalczanie pożarów, klęsk żywiołowych lub innych miejscowych
zagrożeń.
Konstrukcja systemu zakłada, że zasady realizacji podstawowych
zadań ratowniczych są niezmienne i dostosowane do specyiki wszelkie-
go rodzaju zdarzeń, również zdarzeń masowych lub klęsk żywiołowych,
kiedy siły i środki ratownicze są niewystarczające, a organizacja działań
ratowniczych wymaga modyikacji priorytetów oraz dokonania uprosz-
czeń w procedurach działania.
Zgodnie z właściwością terytorialną, Krajowy System Ratowniczo-
Gaśniczy tworzą oraz koordynują jego funkcjonowanie, następujące or-
gany władzy:
wójt (burmistrz lub prezydent miasta) w zakresie zadań ustalo-
nych przez wojewodę,
starosta, który określa zadania i kontroluje wykonywanie zadań
na obszarze powiatu, a w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń
życia, zdrowia, środowiska i mienia zarządza systemem przy po-
mocy powiatowego zespołu reagowania kryzysowego,
wojewoda, który określa zadania i kontroluje ich wykonanie na ob-
szarze województwa, a w sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń
życia, zdrowia, środowiska i mienia zarządza systemem przy po-
mocy wojewódzkiego zespołu reagowania kryzysowego.
Centralnym organem administracji rządowej w sprawach organizacji
krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego oraz ochrony przeciwpożaro-
wej jest Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej, podległy mini-
strowi właściwemu do spraw wewnętrznych.
Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy zorganizowany jest w spo-
sób zapewniający jego ciągłe funkcjonowanie na poszczególnych pozio-
mach, tj.:
powiatowym, jako podstawowym poziomie wykonawczym działań
ratowniczych na obszarze gmin i powiatu,
wojewódzkim, jako poziomie wspomagania i koordynacji działań
ratowniczych na obszarze województwa,
centralnym, jako poziomie wspomagania i koordynacji działań ra-
towniczych na obszarze kraju.
System funkcjonuje w dwóch stanach:
stałym czuwaniu i doraźnym reagowaniu, polegającym na podej-
mowaniu działań ratowniczych przez własne siły i środki powiatu
i gmin,
System ratownictwa w Polsce
265
wykonywaniu działań ratowniczych wymagających użycia sił i
środków spoza powiatu, wtedy uruchamiany jest poziom wspo-
magania i koordynacji ze szczebla wojewódzkiego, a przy dużych
lub złożonych działaniach ratowniczych ze szczebla centralnego
(kraju).
Szczególnie ważnym poziomem budowania systemu jest powiat,
gdyż tam przyjmowane są wszelkie zgłoszenia o zdarzeniach wymagają-
cych podjęcia działań ratowniczych w oparciu o procedury ujęte w planach
ratowniczych oraz realizowane są działania ratownicze, również wówczas,
gdy siły i środki gminnych podmiotów ratowniczych są niewystarczające
i wymagają wsparcia z poziomu wojewódzkiego i krajowego.
Dysponowanie jednostek systemu do działań ratowniczych oraz
alarmowanie podmiotów współdziałających, odbywa się poprzez powia-
towe stanowisko kierowania PSP, współdziałające ze stanowiskami dy-
żurnymi administracji samorządowej wójtów (burmistrzów, prezydentów
miast) i starostów oraz zintegrowane z punktami alarmowymi komponen-
tów systemu (selektywne wywoływanie ochotniczych straży pożarnych,
alarmowanie pogotowia ratunkowego, jednostek organizacyjnych Policji
oraz organizacji pozarządowych).
System ratowniczy jest podstawowym narzędziem starosty służącym
do realizacji zadań ratowniczych na obszarze powiatu w czasie pożaru,
klęski żywiołowej lub likwidacji innych miejscowych zagrożeń.
Zapewnienie skutecznych warunków realizacji bieżących zadań ra-
towniczych przez podmioty KSRG na obszarze powiatu leży w gestii sta-
rosty, który:
uzgadnia wspólne działanie podmiotów systemu,
zatwierdza plany ratownicze oraz programy działania powiato-
wych służb, inspekcji i straży oraz innych jednostek organizacyj-
nych powiatu w zakresie ich udziału w KSRG,
określa zadania KSRG na obszarze powiatu oraz kontroluje ich
realizację,
uwzględnia w projekcie budżetu powiatu niezbędne środki inan-
sowe na skuteczne działania ratownicze powiatowych służb, in-
spekcji i straży oraz innych jednostek organizacyjnych powiatu
oraz dysponuje rezerwą budżetową powiatu,
powołuje i przewodniczy powiatowemu zespołowi reagowania
kryzysowego.
W sytuacjach nadzwyczajnych zagrożeń życia, zdrowia lub środowi-
ska oraz w stanach kryzysu starosta kieruje krajowym systemem ratowni-
czo-gaśniczym w zakresie:
określania celów do osiągnięcia i priorytetów działań ratowni-
czych,
266
Magdalena KĄKLEWSKA-BRODAWKA
zabezpieczenia logistyki dla sił ratowniczych i pomocniczych,
zapewnienia minimalnych wymogów do przetrwania ludności na
obszarach (lub z obiektów) dotkniętych zdarzeniem,
nadzorowania realizacji przydzielonych zadań oraz monitorowa-
nia przebiegu działań ratowniczych.
Dla odpowiedniego przygotowania powiatu do zwalczania powsta-
łych zagrożeń i usuwania ich skutków oraz koordynacji działań ratowni-
czych, starostowie posiadają kilka narzędzi:
plan ratowniczy powiatu zawierający podstawowe zadania i pro-
cedury postępowania na wypadek zagrożeń;
powiatowy zespół reagowania kryzysowego, który jest organem
doradczym starosty,
powiatowe centrum zarządzania kryzysowego.
W przypadku, gdy siły i środki systemu ratowniczo-gaśniczego na
obszarze powiatu okażą się niewystarczające (drastyczny wzrost skali
zdarzenia, równoczesność zdarzeń, brak jednostek specjalistycznych)
lub zdarzenie swym zasięgiem wykracza poza obszar powiatu, urucha-
miany jest wyższy poziom KSRG - poziom wojewódzki.
Kierowanie (dowodzenie) działaniami ratowniczymi, których rozmiar
lub zasięg przekracza możliwości sił ratowniczych poziomu powiatu przej-
muje komendant wojewódzki PSP lub upoważniony przez niego oicer.
Poziom wojewódzki spełnia rolę wspomagającą i koordynacyjną
w sytuacjach wymagających użycia sił i środków spoza powiatu, w którym
ma miejsce zdarzenie.
Podstawowe siły i środki KSRG na poziomie województwa, to woje-
wódzki odwód operacyjny z grupami specjalistycznymi ( wydzielone siły
i środki z poziomów powiatowych ) oraz krajowa baza sprzętu specjali-
stycznego.
Dysponowanie jednostek systemu do działań ratowniczych oraz
alarmowanie podmiotów współdziałających odbywa się poprzez woje-
wódzkie stanowisko koordynacji ratownictwa PSP, współdziałające z cen-
trami zarządzania kryzysowego wojewodów oraz administracją zespolo-
ną (np. Komendantem Wojewódzkim Policji, Wojewódzkim Inspektorem
Ochrony Środowiska, Wojewódzkim Inspektorem Nadzoru Budowlanego,
Wojewódzkim Inspektorem Sanitarnym,) i niezespoloną (Oddziałem Stra-
ży Granicznej, Zarządem Gospodarki Wodnej, Urzędem Żeglugi Śródlą-
dowej, WKU i innymi).
Istotną rolę w zakresie koordynacji działań jednostek KSRG z pod-
miotami współdziałającymi z systemem na obszarze województwa pełni
wojewoda, poprzez wojewódzki zespół reagowania kryzysowego.
System ratownictwa w Polsce
267
Procedury działania i uruchamiania systemu ratowniczo-gaśniczego
na poziomie województwa, w odniesieniu do poszczególnych typów za-
grożeń, są określone w wojewódzkim planie ratowniczym, do opracowania
którego zobowiązany jest komendant wojewódzki PSP. Ich treść stanowią
wybrane elementy planów ratowniczych, tych powiatów, w których siły
i środki są niewystarczające do usuwania istniejących tam zagrożeń. Po-
nadto zawierają organizacyjno-techniczne sposoby likwidacji zagrożeń,
wymagających zaangażowania w działaniach ratowniczych znacznych
sił i środków oraz zagrożeń, które mogą powstać na granicy powiatów
lub województwa. Komendant wojewódzki uzgadnia plan ratowniczy
z podmiotami KSRG oraz z podmiotami współdziałającymi z systemem,
w części dotyczącej ich zadań. Plan ratowniczy zatwierdza wojewoda.
W przypadku zdarzenia, gdy siły i środki KSRG na poziomie woje-
wództwa okażą się niewystarczające lub zdarzenie (zagrożenie) przekra-
cza obszar województwa, uruchamiany jest najwyższy poziom systemu
ratowniczego – poziom centralny (kraju).
Kierowanie (dowodzenie) działaniami ratowniczymi, których rozmiar
lub zasięg przekracza możliwości sił ratowniczych poziomu wojewódz-
kiego przejmuje Komendant Główny PSP lub upoważniony przez niego
oicer.
Poziom centralny (kraju) spełnia rolę wspomagającą i koordyna-
cyjną w sytuacjach wymagających użycia sił i środków spoza wojewódz-
twa, w którym ma miejsce zdarzenie.
Podstawowe siły i środki krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego
na poziomie centralnym (kraju), to centralny odwód operacyjny z grupami
specjalistycznymi ( wydzielone siły i środki z poziomów wojewódzkich ),
krajowe bazy sprzętu specjalistycznego oraz siły i środki szkół PSP.
Dysponowanie jednostek systemu do działań ratowniczych oraz
alarmowanie podmiotów współdziałających odbywa się poprzez Krajowe
Centrum Koordynacji Ratownictwa i Ochrony Ludności.
Uruchamianie poziomów wspomagania (wojewódzkiego i centralne-
go) następuje na żądanie kierującego działaniami ratowniczymi poprzez
powiatowe stanowisko kierowania - przy uruchamianiu poziomu woje-
wódzkiego i wojewódzkie stanowisko koordynacji ratownictwa - przy uru-
chamianiu poziomu centralnego.
W przypadku zagrożeń wymagających współdziałania na szczeblu
centralnym podmiotów KSRG z podmiotami innych resortów, rolę koordy-
natora pełni minister właściwy do spraw wewnętrznych.
Organizacje pozarządowe funkcjonują na podstawie przepisów
ustawy o stowarzyszeniach z 1989 r. 2 , jednak zakres działalności orga-
nizacji wyznaczony jest także poprzez liczne ustawy regulujące zadania
2 Dz.U. 2001 Nr 79, poz. 855 – tj.
257053161.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin