BN16.pdf

(285 KB) Pobierz
257053234 UNPDF
494
Marcin RUDNICKI
„Rozwój PCK gwarancją bezpieczeństwa w sy-
tuacjach katastrof”
Ignacy Mościcki
ROLA SYSTEMU RATOWNICTWA
POLSKIEGO CZERWONEGO KRZYŻA
W SYSTEMIE ZARZĄDZANIA
KRYZYSOWEGO W POLSCE
Marcin Rudnicki
Udział organizacji pozarządowych w sferze reagowania kryzysowe-
go państwa na ma decydujące znaczenie dla powodzenia operacji zarzą-
dzania kryzysowego. Podmioty pozarządowe realizują istotne z punktu
widzenia polskiej polityki bezpieczeństwa zadania. Instytucje rządowe
i samorządowe mogą wydajniej i efektywniej udzielać szeroko rozumianej
pomocy ludności poszkodowanej w sytuacjach kryzysowych jeśli są profe-
sjonalnie wspierane przez organizacje trzeciego sektora. Doświadczenia
polskiej administracji nabyte w operacji pomocy humanitarnej, podczas
powodzi tysiąclecia 1997 roku czy podczas likwidowania groźnych za-
grożeń lokalnych tj. Biały Szkwał na Mazurach czy kryzys energetyczny
w Szczecinie, dowodzą o przydatności zasobów organizacji pozarządo-
wych, w operacjach reagowania kryzysowego.
Czerwony Krzyż jest kluczowym partnerem służb zarządzania kry-
zysowego w krajach zachodnich (USA, Hiszpania, Belgia czy Niemcy)
stanowiąc de facto o całościowej sile systemu reagowania kryzysowego
danego państwa. W niektórych państwach to wolontariusze Czerwonego
Krzyża są pierwszymi na miejscu kompleksowych działań np. wsparcie
psychosocjalne podczas migracji ludności w Hiszpanii czy pomoc me-
dyczna w czasie katastrof technicznych w Austrii. Udział Polskiego Czer-
wonego Krzyża w sferze ochrony ludności sięga zarania jego działalności
/1919/, zaś jako kluczowe zadania można wymienić przykładowo:
− tworzenie systemu ratownictwa sanitarnego z ramienia Minister-
stwa Zdrowia /1932/;
− organizacja powszechnego szkolenia przeciwlotniczego ludno-
ści we współpracy ze Związkiem OSP i Ligą Obrony Powietrznej
i Przeciwgazowej Kraju /1933/,
− organizacja stacji pogotowia ratunkowego na terenie kraju na za-
sadzie wyłączonego prawa z ramienia Rady Ministrów /1948/,
1 Marcin Rudnicki, Polski Czerwony Krzyż Zarząd Główny, Ratownictwo
257053234.001.png
 
Rola systemu ratownictwa Polskiego Czerwonego Krzyża...
495
− formowanie oddziałów służby medyczno-sanitarnej Terenowej
Obrony Przeciwlotniczej na poziomie miast, powiatów i woje-
wództw /lata 50-60/.
Przemiany lat 90. sfery obrony cywilnej i ratownictwa w Polsce,
nie wpłynęły znacząco na działalność stowarzyszenia w zakresie upo-
wszechniania ochrony ludności /masowe szkolenia z pierwszej pomocy,
funkcjonowanie Grup Ratownictwa Specjalnego/. Porządek wprowadzo-
ny przez Krajowy System Ratowniczo-Gaśniczy od drugiej połowy lat
90. wzmocnił dotychczasową współpracę Czerwonego Krzyża w Polsce,
głównie na poziomie lokalnym. Wydarzenia zagraniczne - 11 września
oraz późniejsze krajowe - Hala Katowice spowodowały głębokie zmiany
w wielu Stowarzyszeniach Krajowych Czerwonego Krzyża, w postrzega-
niu gotowości cywilnej
1. S yStem zarządzania kryzySowego w P olSce
Ustawa o zarządzaniu kryzysowym z kwietnia 2007 roku stano-
wi rdzeń prawny funkcjonowania sfery ratownictwa i ochrony ludności,
wpisując się jednocześnie w już istniejący porządek prawny określony
wcześniej Ustawą o Państwowym Ratownictwie Medycznym i regulacjom
Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Wprowadzenie ustawy w życie oznaczało wyznaczenie nowych ram
dla pracy specjalistów zajmujących się zarządzaniem kryzysowym na
szczeblu powiatu, województwa i centralnym. Na każdym z tych trzech
szczebli miejsce centralne dla całej operacji zajmuje zespół zarządzania
kryzysowego odpowiedzialny za rozpoznanie, ocenę i opracowanie wa-
riantów działania poszczególnych etapów jak i całej operacji zarządzania
kryzysowego. Narzędziem pracy zespołu są opracowane z odpowiednim
wyprzedzeniem plany reagowania kryzysowego. Niejednokrotnie Pol-
ski Czerwony Krzyż jest ujęty w tych planach, zajmując istotne miejsce
w powiatowej siatce bezpieczeństwa.
Rys.1. Cykl zarządzania kryzysowego
257053234.002.png
496
Marcin RUDNICKI
Należy tutaj zaznaczyć zmianę myślenia o zdarzeniach kryzysowych
(katastroicznych) – mówimy nie tylko o fazie działania po zdarzeniu, ale
również w trakcie jego trwania i po jego zakończeniu. Całość stanowi
spójny cykl, który to obrazuje powyższy diagram
2. S yStem r atownictwa Pck jako Składowa SyStemu
zarządzania kryzySowego
System Ratownictwa Polskiego Czerwonego Krzyża jako kompo-
nent ratunkowy systemu państwowego, opiera się o funkcjonowanie pro-
fesjonalnie wyszkolonych i wyposażonych wolontariuszy, członków sto-
warzyszenia skupionych w podstawowych jednostkach organizacyjnych
– Grupach Ratownictwa. System opiera się o funkcjonowanie Grup Ra-
townictwa (GR PCK), Grup Ratownictwa Medycznego (GRM PCK)i Grup
Ratownictwa Specjalnego (GRS PCK), na miejscu katastrofy podczas
cyklu zarządzania kryzysowego.
Zadaniem wszystkich GR PCK jest podjęcie kompleksowych działań
ratowniczych obejmujących udzielanie kwaliikowanej pierwszej pomocy
i medycznych czynności ratunkowych, bezpośrednio na miejscu kata-
strofy – również w trudnych warunkach terenowych i prowadzenie tych
działań w długim okresie czasu. Należy zauważyć, że działania takie są
prowadzone właśnie w sytuacji kryzysowej np. uszkodzenie lokalnej in-
frastruktury ochrony zdrowia czy zapewnienie opieki medycznej uczest-
nikom zamachu terrorystycznego w mieście, głównie na poziomie wyko-
nawczym systemu tj.powiatu. Działania ze strony Czerwonego Krzyża są
podejmowane na polecenie i w zakresie wyznaczonym przez Koordyna-
tora Działań Ratowniczych (strażaka Państwowej Straży Pożarnej) lub
Koordynatora Medycznych Działań Ratunkowych (lekarz systemu Pań-
stwowego Ratownictwa Medycznego).
W sytuacji kryzysowej wymagającej uruchomienia dodatkowych za-
sobów ludzkich do działań poszukiwawczo-ratowniczych uruchamiane
są jednostki o wysokim stopniu profesjonalizacji działań. Taką jednost-
ką jest Grupa lub Grupy Ratownictwa PCK odpowiadające za działania
ratownicze prowadzone w wyznaczonym sektorze terenu katastrofy,
w tym za wydobycie poszkodowanych, ich transport poza teren zagro-
żenia oraz opiekę medyczną. W tym celu System Czerwonego Krzyża
w Polsce opiera się o pracę:
Patroli Ratowniczych /PR/ czyli zespołów ratowników odpowiednio
wyposażonych do odszukania, wydobycia i wstępnego zaopatrzenia po-
szkodowanych oraz ewakuacji. Należy zauważyć zbieżność ilości osób
w stosunku do wykonywanych zadań w porównaniu do patrolu interwen-
cyjnego Policji / Żandarmerii Wojskowej (2/3 funkcjonariuszy) i Państwo-
wego Ratownictwa Medycznego (3/4 osoby personelu medycznego).
Rola systemu ratownictwa Polskiego Czerwonego Krzyża...
497
Medycznych Zespołów Interwencyjnych /MZI/ czyli wsparcia patrolu,
w przypadku ciężkiego stanu poszkodowanego, wymagającego wykona-
nia medycznych czynności ratunkowych niemożliwych do podjęcia przez
członków PR. W składzie zespołu znajduje się zawsze zawodowy medyk
(lekarz systemu, pielęgniarka, ratownik medyczny).
Polowego Punktu Medycznego /PPM/ czyli miejsce przyjęcia po-
szkodowanych od Patroli Ratowniczych oraz prowadzenia dalszych me-
dycznych czynności ratunkowych, w tym wtórna segregacja medyczna
i przygotowanie do transportu sanitarnego lub medycznego.
Koordynator PCK jest osobą odpowiedzialną za koordynację pra-
cy Patroli Ratowniczych, współpracę pomiędzy Patrolami Ratowniczymi
a MZI oraz za prawidłowe informowanie PPM o ilości i stanie poszkodo-
wanych zidentyikowanych na terenie katastrofy. Osoba ta jest w stałym
kontakcie ze sztabem akcji ratowniczej, a w szczególności z KDR i/lub
KMDR, dzięki czemu może organizować współdziałanie z innymi służba-
mi ratowniczymi prowadzącymi działania na terenie zdarzenia, ze szcze-
gólnym uwzględnieniem służb specjalistycznych wspomagających pracę
ratowników PCK (np. poprzez umożliwienie dostępu ratowników GR/GRM
do poszkodowanego znajdującego się w zawalonym budynku).
W przypadku potrzeby działań ratownictwa specjalistycznego (ra-
townictwa wysokościowego, wodnego / podwodnego, potrzeby wykorzy-
stania psów ratowniczych), na terenie akcji ratunkowej, mogą w zakresie
odpowiednich kompetencji być dysponowane sekcje GRS o odpowiedniej
specjalności. Są one dysponowane przez Koordynatora w miejsca zgło-
szone przez ratowników działających w terenie (bądź sztab akcji ratow-
niczej) jako wymagające użycia specjalistycznych technik bądź sprzętu
ratowniczego
Rys. 2. Obszar operacyjny Ratownictwa PCK na miejscu zdarzenia kry-
zysowego
257053234.003.png
498
Marcin RUDNICKI
3. P erSPektywy rozwoju SyStemu ochrony ludności
w P olSce
Nowe wyzwania i zagrożenia jakie stoją przed sferą bezpieczeństwa
wewnętrznego, w zakresie ratownictwa i ochrony ludności, wśród których
wymienić można:
− stałe zagrożenie awarią techniczną, w tym z udziałem ADR /ma-
teriały niebezpieczne/ czy TSP /toksyczne środki przemysłowe/
w bezpośrednim obszarze aglomeracji miejskich,
− stałe zagrożenie atakiem terrorystycznym, w tym z udziałem ma-
teriałów rozszczepialnych i czynników biologicznych / chemicz-
nych w ścisłym centrum miast,
− stałe zagrożenie katastrofami naturalnymi, w tym rozległymi po-
wodziami na południu Polski,
− wyzwania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa, również
zdrowotnego podczas dużych wydarzeń sportowych, w tym rangi
europejskiej,
− wyzwanie związane z ocieplaniem się klimatu i migracją ludności
pozwalają stwierdzić o konieczności permanentnego doskonale-
nia podmiotów wykonujących zadania o charakterze prewencyj-
no-interwencyjnym systemu zarządzania kryzysowego, również
z trzeciego sektora.
Zgodnie z Ustawą i Statutem Polski Czerwony Krzyż wspiera woj-
skową i cywilną służbę zdrowia podczas stanu pokoju, kryzysu i wojny.
W ciągu ostatnich lat wielokrotnie mieliśmy okazję współpracować na
wszystkich szczeblach podczas sytuacji kryzysowych. Za każdym razem
nasz punkt widzenia zakłada wspierać władzę publiczną, nie zaś zastę-
pować jej działania. Dlatego System Ratownictwa PCK nie tworzy kolej-
nego, osobnego systemu w Polsce. Jest uzupełnieniem tego porządku
rzeczy, który już funkcjonuje w ramach Krajowego Systemu Ratowniczo-
Gaśniczego i Państwowego Ratownictwa Medycznego i będzie dalej roz-
wijany tak aby maksymalnie uzupełniać sferę ochrony cywilnej ludności
w Polsce.
w nioSki :
Organizacja pomocy poszkodowanym przez Polski Czerwony Krzyż
jest bardzo zbliżona to tej, jaką niosą organizacje państwowe. Działa na
tych samych szczeblach, oraz w oparciu o te same cztery fazy zarządza-
nia kryzysowego.
Polski Czerwony Krzyż jest najstarszą organizacją humanitarną dzia-
łającą na terenie Polski, a co za tym idzie ma olbrzymie doświadczenie
w niesieniu pomocy poszkodowanym w wyniku klęsk i katastrof.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin