ps_blok3_konspekt.pdf
(
449 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - ps_procesy_grupowe_student.doc
Blok3. Procesy grupowe (notatki do wykładu z psychologii społecznej G. Wieczorkowskiej styczeń 2007)
1
Blok3. Procesy grupowe
(notatki do wykładu z psychologii społecznej G. Wieczorkowskiej
styczeń 2007)
I. GRUPY
I.1 Definicja grupy..................................................................................................2
I.1.1 Zbiorowości...................................................................................................2
I.1.2 Kategoria społeczna ......................................................................................2
I.1.3 Małe grupy ....................................................................................................2
I.2 Zachowania interpersonalne ( zróżnicowane) vs grupowe (jednolite)..............2
II
ROLA INNYCH OSÓB
. ........................................................................................................................ 2
II.1.1 Grupa redukuje niepewność......................................................................3
II.1.1.A Badanie GRUPA MINIMALNA (Tajfel, 1969) ...............................3
II.1.1.B Badanie GRUPA MINIMALNA 2 ...................................................3
II.1.1.C Badanie FAWORYZACJA (Nawrocka
Æ
Wojciszke, s.75)..............3
II.1.2 Grupa przedłuża nasze istnienie ................................................................3
II.1.3 Bycie członkiem grupy podwyższa samoocenę........................................3
II.1.3.A Badanie: PRACA GRUPOWA .........................................................4
III
Pojęcia do opisu grup społecznych
:
................................................................................................ 4
IV
W
ARTOŚCI........................................................................................................................................ 4
IV.1.1 Wartości autoteliczne ................................................................................5
IV.1.1.A Badanie WARTOŚCI (Schwartz, 1992/ Wojciszke s.179)...............5
V
NORMY ............................................................................................................................................... 5
V.1.1.A
Badanie AUTOKINEZA (Sherif, 1936).
...................................................5
VI
Rozprzestrzenianie się norm – normy jako MEMY ......................................................................... 6
VI.1 MEMETYKA:...................................................................................................6
VI.1.1 Od czego zależy sukces reprodukcyjny memów.......................................6
VI.1.2 Socjalizacja norm ......................................................................................7
VII
Podsumowując: ................................................................................................................................. 7
VIII
ROLE................................................................................................................................................... 8
IX
STRUKTURA GRUPY......................................................................................................................... 8
Struktura socjometryczna (zadaniowa, interpersonalna)...............................................8
X
RÓŻNICE MIĘDZY KULTURĄ WSCHODU I KULTURĄ ZACHODU................................................. 8
X.1 Różnice w przetwarzaniu informacji.................................................................8
X.1.1.A Badanie RYBA..................................................................................8
X.1.1.B Badanie: ROZPOZNAWANIE OBIEKTÓW...................................9
X.1.1.C Badanie: WYKRYWANIE RÓŻNIC ...............................................9
X.2 Różnice w stylu myślenia..................................................................................9
X.3 Różnice w relacjach społecznych....................................................................10
X.3.1.A Badanie JA KULTUROWE ............................................................10
X.3.1.B Badanie: PRACA ZESPOŁOWA ...................................................10
X.3.2 Reprezentacja JA.....................................................................................11
X.4 Poczucie kontroli.............................................................................................11
X.4.1.A Badanie PORAŻKA ........................................................................11
X.5 Dysonans poznawczy ......................................................................................11
X.5.1.A Badanie ANAGRAMY ...................................................................12
X.6 Emocje.............................................................................................................12
X.7 Komunikacja ...................................................................................................12
X.8 Konflikty .........................................................................................................12
X.9 Poczucie własnej wartości...............................................................................12
X.10 Stabilność vs. Zmiana .....................................................................................13
X.10.1.A Badanie ZMIANY1........................................................................13
X.10.1.B Badanie ZMIANY2........................................................................13
Blok3. Procesy grupowe (notatki do wykładu z psychologii społecznej G. Wieczorkowskiej styczeń 2007)
2
X.10.1.C Badanie ZMIANY3.........................................................................14
XI
ZADANIOWE FUNKCJONOWANIE GRUPY ................................................................................... 14
XI.1 facylitacja i hamowanie...................................................................................14
XI.2 próżniactwo społeczne ....................................................................................14
XI.3 skład grupy i struktura zadania........................................................................14
XI.4 decyzje grupowe..............................................................................................14
XII
KONFORMIZM (WPŁYW SPOŁECZNY) .......................................................................................... 14
XII.1 Wpływ liczby osób wywierających na nas wpływ......................................15
XII.1.1.A Badanie KONFORMIZM ...............................................................15
XII.1.1.B Badanie KONFORMIZM 1 ............................................................15
XII.1.1.C Badanie KONFORMIZM 2 ............................................................16
literatura obowiązkowa: Wojciszke. r.11
I Grupy
I.1 Definicja grupy
Określenie <GRUPA> jest wieloprototypowym pojęciem naturalnym.
Wszystkie zbiory osób możemy oceniać na wymiarze grupowości ( typowości dla
grupy).
3 prototypy:
I.1.1
Zbiorowości
Prototypem dla ZBIOROWOŚCI (obcy sobie ludzie, którzy znajdują się w tym samym
miejscu i w tym samym czasie ) może być ukierunkowany TLUM
I.1.2
Kategoria społeczna
Prototypem dla KATEGORII SPOŁECZNYCH { ludzie posiadający wspólną cechę,
która wyróżnia ich od reszty (np. studenci, niepełnosprawni, Polacy, kobiety)] może być
grupa Żydów w czasie wojny (wspólny los, stygmatyzacja, zamknięcie)
I.1.3
Małe grupy
Prototypem dla MAŁYCH GRUP – ludzie, których łączy ich wspólna
tożsamość
i
którzy współzależą od siebie (wspólny los/cele) może być rodzina. Cechą
charakterystyczną małych grup są interakcje.
I.2 Zachowania interpersonalne ( zróżnicowane) vs grupowe
(jednolite)
Profesor i asystent
Æ
Niemiec i Żyd
Cechą wyróżniającą grupy jest
normatywne
ujednolicanie postaw i zachowań
wewnątrz grupy oraz
normatywna
odrębność między grupami.
II Rola innych osób.
Inni ludzie mogą:
1. Chronić przed atakiem (koalicje w celu obrony przed innymi)
2. Zarażać nas bakteriami, wirusami (choroby roznoszone przez kontakt)
Blok3. Procesy grupowe (notatki do wykładu z psychologii społecznej G. Wieczorkowskiej styczeń 2007)
3
3. Dostarczać informacji, redukować niepewność (inni upraszczają nasze wybory),
4. Wpływać na dobrostan emocjonalny - podnosić lub obniżać naszą samoocenę - dawać
wsparcie emocjonalne, uczucie i miłość lub dostarczać wielu cierpień, przedłużać nasze
istnienie (my umrzemy ale zostanie nasza grupa)
5. Wpływać na realizacje celów - ograniczać naszą swobodę – chronić przed dewiacjami-
kontrolować, facylitować lub hamować nasze myślenie i działanie
II.1.1
Grupa redukuje niepewność
Z klubami studenckimi najbardziej identyfikują się ci członkowie, którzy wstępując do nich czuli
się najbardziej niepewnie. Najbardziej zagorzałymi zwolennikami swoich partii politycznych byli
zaś ci działacze, którzy wcześniej czuli się najbardziej niepewnie w świecie polityki.
Jesteśmy bardziej pewni rozwiązań zadania dokonywanych w grupie niż samodzielnie (bez
względu na to czy rozwiązanie jest prawdziwe)
II.1.1.A BadanieGRUPAMINIMALNA (Tajfel, 1969)
Badani oceniali obrazy dwóch malarzy - Klee i Kandinskiego.
Między badanymi nie dochodziło do interakcji.
Zostali poinformowani kto spośród obecnych (rzekomo) woli Klee od Kandinskiego, a kto nie.
Na zakończenie badania uczestnicy nawzajem się oceniali i przydzielali drobne nagrody.
Przejawy FAWORYZACJI GRUPY WŁASNEJ: przyznawanie jej wyższych nagród; wybór
strategii, które maksymalizują różnice między grupami – nawet, gdy obie grupy na tym tracą.
Wnioski : Tworzymy grupy nawet wtedy, gdy kryteria podziału są zupełnie nieistotne (np.. rzut
monetą ) . Przypadkowy podział może skłaniać nas do faworyzowania „swoich” kosztem obcych.
II.1.1.B Badanie GRUPA MINIMALNA 2
Po podziale badanych na dwie grupy wg nieistotnego kryterium części z nich pozwolono im lepiej
oswoić się z sytuacją (dokonać kilku próbnych podziałów nagród) i dopiero później rozdzielać
prawdziwe nagrody pomiędzy grupy. Grupa „oswojona z sytuacją wykazała mniejszą
skłonność
do faworyzowania własnej grupy.
II.1.1.C BadanieFAWORYZACJA (Nawrocka
Æ
Wojciszke, s.75).
Podniesienie samooceny powoduje…………….
II.1.2
Grupa przedłuża nasze istnienie
Myśli o własnej śmierci czynią ludzi bardziej rygorystycznymi moralnie i przywiązanymi do
własnego światopoglądu, a jednocześnie mniej tolerancyjnymi wobec ludzi o innym
światopoglądzie.
Osoby, które poproszono o wyobrażenie sobie swojej śmierci i opisanie pośmiertnego losu,
stawały się silniej przywiązane do grupy, oceniały ją bardziej pozytywnie oraz zaczynały
traktować swoją grupę jako jednorodną całość.
II.1.3
Bycie członkiem grupy podwyższa samoocenę
Dane empiryczne:
Istotne dodatnie korelacje miedzy samooceną a poczuciem wspólnotowości z innymi
ludźmi.
Blok3. Procesy grupowe (notatki do wykładu z psychologii społecznej G. Wieczorkowskiej styczeń 2007)
4
II.1.3.A Badanie: PRACA GRUPOWA
E1- rozwiązywali zadanie w grupie
E2- siedzieli samotnie sali i czytali gazetę.
ZZ: samoocena (E1> E2).
III Pojęcia do opisu grup społecznych:
¾
normy
- wypracowane standardy, które precyzują, JAK NALEŻY, a jak NIE NALEŻY
zachowywać się w danej sytuacji- są to wspólne oczekiwania dotyczące tego, jak członek
grupy powinien się zachowywać, jeśli chce uzyskać społeczną aprobatę lub uniknąć
dezaprobaty.
¾
role
- oczekiwania grupy dotyczące tego, jak powinni się zachowywać jej członkowie
zajmujący określone stanowiska.
¾
hierarchia pozycji społecznych
(formalna i nieformalna) - porządkowanie członków
grupy pod względem ich władzy i możliwości wpływania na innych.
¾
sieć komunikacji (formalna i nieformalna)
- Wzorzec przepływu informacji w grupie.
¾
spójność
- siła więzi łączących członków grupy.
Grupy są USTRUKTURALIZOWANE ze względu na ROLE, jakie w nich pełnimy, nasz STATUS i
możliwości komunikowania.
IV Podstawowe wartości
1
: dobro, piękno, prawda
Dla sfery moralności wartością najwyższą jest
dobro
, w sferze estetyki jest to
piękno
, a w
sferze poznawczej -
prawda
.
Tak ujmowane wartości są zawsze abstrakcyjnymi ideałami i absolutami.
Aby ideał dobra mógł się stać punktem odniesienia przy ocenie ludzkich zachowań, musi zostać
przełożony na zbiór lepiej zdefiniowanych wartości i powinności moralnych dotyczących
stosunku:
¾
człowieka wobec siebie samego ,
¾
do bezpośrednich relacji międzyludzkich
¾
do relacji między jednostka ludzka a grupa społeczna, której człowiek jest członkiem
(rodzina, wspólnota terytorialna, naród).
¾
do relacji między różnymi grupami
Wartości
moralne są autoteliczne (
potrzeby ich istnienia się nie uzasadnia i których się nie
traktuje instrumentalnie jako środków do osiągania żadnych innych celów).
Wartości moralne, chociaż są absolutami, to musza być traktowane relatywnie. Każde
społeczeństwo stara się je:
¾
zdefiniować,
¾
zhierarchizować,
¾
przełożyć na normy społeczne.
Każda wartość, aby mogła być przez ludzi praktycznie przestrzegana, musi zostać społecznie
„przetłumaczona" na normy, czyli zasady i wzorce prawidłowych zachowań.
Autoteliczne wartości moralne konkurują z instrumentalnymi wartościami pragmatycznymi.
Podzielanie tych samych wartości jest istotnym czynnikiem umacniania zbiorowej spójności i
tożsamości (Patrz X. Różnice między Kulturą Wschodu i Zachodu).
Wartościowanie obiektów nadaje znaczenie światu przydatność pozwala ocenić przydatność
rożnych obiektów dla zaspokojenia naszych potrzeb/celów/wartości.
1
na podstawie:
Kukułka_ Bolesta, K. (2003). Socjologia ogólna. Warszawa: WNWZ
.
Blok3. Procesy grupowe (notatki do wykładu z psychologii społecznej G. Wieczorkowskiej styczeń 2007)
5
IV.1.1
Wartości autoteliczne
W naszym kręgu kulturowym taka wartość sama w sobie przypisuje się jednostce ludzkiej i
rodzinie oraz różnym typom wspólnot (ojczyzna, naród)
Wartości humanistyczne
dotyczą ideału człowieka (męstwo, szlachetność, godność, honor,
uczciwość, dobroć itp.) oraz stosunków międzyludzkich (wierność, lojalność, spolegliwość itp.);
Wartości rodzinne
, to przede wszystkim miłość i wierność
Wartości patriotyczne
dotyczą stosunku człowieka do własnej wspólnoty (ojczyzny, narodu,
grupy etnicznej itp.). Nakładają one na człowieka zobowiązanie do utożsamiania się z własnym
narodem, bronienia jego honoru, poświęcania się w jego obronie, kiedy grozi
Wartości społeczne
dotyczą wyobrażanego idealnego stosunków społecznych panujących we
wspólnocie. Ujmowane są one w takie idee, jak równość, wolność, braterstwo, sprawiedliwość,
solidarność itp.
Wartościowanie obiektów nadaje znaczenie światu przydatność, pozwala ocenić przydatność
rożnych obiektów dla zaspokojenia naszych potrzeb/celów/wartości.
IV.1.1.A Badanie WARTOŚCI (Schwartz, 1992/patrz Wojciszke s.179)
V
Normy
NORMY) są
emergentnymi
i
transcedentnymi
właściwościami ludzkich interakcji
Upraszczają WYBÓR zachowania, nadają zachowaniu kierunek i motywację, organizują
interakcje społeczne oraz pozwalają przewidywać i rozumieć zachowania innych ludzi.
Rodzaje norm:
¾
zwyczaje oraz obyczaje to normy zawierające wspólne wyobrażenia o
rzeczywistości i wzorce zachowań
¾
spisane normy porządkowe (np. obowiązujące zasady ruchu drogowego, prawo,
regulaminy)
¾
normy moralne, uzasadniane wartościami i powiązane z sankcjami [trwałe
wskazówki, umożliwiające samodzielne wybieranie w różnych sytuacjach
(również tych, które nie są „regulowane” zwyczajami, obyczajami, przepisami )
takich zachowań, które nie naruszałyby dobra własnego /innych/ wspólnego,].
Każda norma sama w sobie zawiera elementy wartościowania.
• Normy mogą mieć charakter opisowy lub nakazowy.
• Normy społeczne zawsze wywodzone były z jakichś ogólniejszych wartości i miały stać
na ich straży.
• Wywodzenie norm moralnych z wartości, rozumianych jako abstrakcyjne pojęcia dobra i
zła, wymaga znacznego wysiłku intelektualnego i myślenia na wysokim poziomie abstrakcji.
• Normy moralne są zasadami działania ujmowanymi albo w formie ogólnych wskazówek
i/albo w konkretne wzorce zachowań, które mogą być zalecane lub zakazane.
Każdej normie moralnej towarzyszy zapowiedź sankcji, wyrażonej w postaci jakiejś obietnicy
nagrody lub kary.
Najostrzejszymi sankcjami są zawsze obłożone społeczne tabu, czyli zachowania w danej
kulturze tak kategorycznie zabronione, że nie tylko wolno się ich dopuszczać, ale nawet nie
wolno o nich pomyśleć.
V.1.1.A
Badanie AUTOKINEZA (Sherif, 1936).
Efekt autokinetyczny- Jeżeli wpatrujemy się w jasne światło w jednolicie ciemnym środowisku
(np. patrzymy na gwiazdę w ciemną noc) to będzie nam się zdawało, że światło migocze (nie
mamy żadnego stabilnego punktu odniesienia, aby zakotwiczyć pozycję światła).
Oszacowania indywidualne
w ciemnym pokoju skupić uwagę na oddalonym o 4,5 m punkcie świetlnym.
Plik z chomika:
bioeco
Inne pliki z tego folderu:
ps_blok3_konspekt.pdf
(449 KB)
ps_blok2a_konspekt.pdf
(267 KB)
ps_blok2_konspekt.pdf
(244 KB)
ps_blok1_konspekt.pdf
(168 KB)
Inne foldery tego chomika:
► PSYCHOLOGIA
biologiczne mechanizmy zachowania
Chwyty psychologiczne
Diagnoza
emocje i motywacje
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin