ps_blok1_konspekt.pdf

(168 KB) Pobierz
Microsoft Word - spo_konspekt.doc
spo_konspekt.doc
19 lis 07 1
Konspekt do pierwszego bloku wykładu z psychologii społecznej
Celem zajęć oprócz poznania języka psychologii społecznej, podstawowych zagadnień,
pojęć i koncepcji teoretycznych oraz kilkudziesięciu badań przedstawiających dorobek
tej dziedziny wiedzy jest promowanie myślenia krytycznego poprzez rozwój
następujących umiejętności (por .McGovern,1989):
zwiększona dociekliwość w wyjaśnianiu ludzkiego zachowania;
zdolność do krytycznej analizy napotkanych argumentów;
rozwinięcie sceptycznego stosunku do napotykanych wyjaśnień i wniosków;
wiedza o metodach badawczych.
I Blok1 . Wprowadzenie do psychologii społecznej.
Przedmiotem badań Ψ społecznej są m.in.:
@ procesy intrapersonalne (jak postrzegamy, czujemy i myślimy o innych i o sobie)
@ relacje interpersonalne (agresja, altruizm, współzależność, związki intymne, małe
grupy)
@ procesy makrospołeczne (psychologia tłumu, dylematy społeczne...)
I.1.1 Rodzaje grup
• ZBIOROWOŚĆ (grupa przypadkowa) – ludzie, którzy znajdują się w tym
samym miejscu i w tym samym czasie, ale nie współdziałają ze sobą (widownia,
pasażerowie)
• KATEGORIA SPOŁECZNA – ludzie posiadający wspólną cechę, która
wyróżnia ich od reszty (studenci, niepełnosprawni, Polacy, kobiety).
• GRUPA SPOŁECZNA – ludzie, których łączy ich wspólna tożsamość i którzy
współzależą od siebie (wspólny los/cele).
Grupy są USTRUKTURALIZOWANE ze względu na ROLE, jakie w nich pełnimy,
nasz STATUS i możliwości komunikowania.
I.1.2 Pojęcia do opisu grup społecznych:
• normy - wypracowane standardy, które precyzują, JAK NALEŻY, a jak NIE
NALEŻY zachowywać się w danej sytuacji- są to wspólne oczekiwania dotyczące tego,
jak członek grupy powinien się zachowywać, jeśli chce uzyskać społeczną aprobatę lub
uniknąć dezaprobaty.
• role - oczekiwania grupy dotyczące tego, jak powinni się zachowywać jej
członkowie zajmujący określone stanowiska.
• hierarchia pozycji społecznych (formalna i nieformalna) - porządkowanie
członków grupy pod względem ich władzy i możliwości wpływania na innych.
sieć komunikacji (formalna i nieformalna)- Wzorzec przepływu informacji w
grupie.
spójność- siła więzi łączących członków grupy.
I.1.3 Interakcje w realu i w sieci
II Podstawowe pytania i metody badawcze.
Metoda naukowa
zdolność do poszukiwania, co jest przyczyną, a co skutkiem;
spo_konspekt.doc
19 lis 07 2
• opiera się na empirycznym materiale dowodowym -informacji zebranych w
obiektywny sposób
• zakłada nie tendencyjne metody przeprowadzania obserwacji, zbierania danych i
formułowanie hipotez i twierdzeń (o tym, czy coś jest prawdziwe lub uznawane, nie
decydują autorytet ani osobiste przekonania)
• składa się z szeregu uporządkowanych kroków, stosowanych do analizowania i
rozwiązywania problemów. Inny badacz może bez problemów powtórzyć (zreplikować)
nasze postępowanie
II.1 Badania korelacyjne
II.1.1 Korelacje pozorne
N = 891
• korelacja między wagą ciała operacjonalizowaną przez BMI (iloraz wagi w kg
przez wzrost w m²) a wykształceniem (zmienna: edu – lata nauki) jest istotnie ujemna –
co możemy interpretować jako: im wyższe wykształcenie tym chudsza osoba
• Dla kobiet r = – 0,27
• dla mężczyzn r = 0,41 (lepiej wykształceni mężczyźni są ciężsi niż gorzej
wykształceni).
Po kontroli wieku
• Dla kobiet r nieitotne
• dla mężczyzn istotna dodatnia (lepiej wykształceni mężczyźni są ciężsi niż
gorzej wykształceni).
• Związek wagi z wiekiem jest silniejszy dla kobiet niż dla mężczyzn. Kobiety z
wiekiem tyją bardziej niż mężczyźni – w młodości są dużo lżejsze od mężczyzn, ale
potem to „nadrabiają”.
Brak związku (phi=0,027)
II.1.2 Porównanie badań korelacyjnych i eksperymentalnych:
Badanie PORNOGRAFIA 2 i 3
podsłuchiwanie ( obserwacja) vs przesłuchiwanie (eksperyment)
realizm sytuacyjny vs psychologiczny
trafność wewnętrzna vs zewnętrzna
alternatywne wyjaśnienia
kanon jedynej różnicy
II.1.3 Przykłady słynnych badań społecznych:
Badanie WIĘZIENIE ( Zimbardo) r . 6 w Wyborze TEKSTÓW Aronsona
Badanie POSLUSZEŃSTWO ( Milgram) r . 4 w Wyborze TEKSTÓW Aronsona
Manipulacja zmiennymi niezależnymi w badaniu POSŁUSZEŃSTWO (19 badań
ponad 1000 osób
spo_konspekt.doc
19 lis 07 3
Manipulacja zmiennymi niezależnymi w badaniu POSŁUSZEŃSTWO (19 badań ponad 1000 osób
ofiara daleko i jej glos nie
dochodził do nauczyciela
uczeń i nauczyciel byli w tym samym
pomieszczeniu
nauczyciel sam silą
przykładał rękę ucznia
eksperymentator wydawał
polecenia przez telefon
eksperymentator powierzał swoje
zadanie innemu badanego
zamiast w YALE badanie
w baraku
Tow.Naukowego
BridgePort
www.come.uw.edu.pl/gw
III Podsumowanie 1 bloku
Dlaczego w psychologii porównujemy wyniki grup osób a nie pojedynczych osób?
Dlaczego losowy dobór do grup jest tak ważny?
Co oznaczają sformułowania:
KANON JEDYNEJ RÓŻNICY,
wariancja
interakcja zmiennych
randomizacja
procesy intrapersonalne , relacje interpersonalne, procesy makrospołeczne
zbiorowe klony
losowy przydział do grup
korelacja pozorna
Na czym polegają różnice między
podejściem skoncentrowanym na zmiennych vs osobach
realizmem psychologicznym i sytuacyjnym
badaniami korelacyjnymi i eksperymentalnymi?
Literatura:
Wojciszke, B. (2002) . Człowiek wśród ludzi. Warszawa: Scholar .Rozdział 1.
Czym i jak zajmuje się psychologia społeczna?
Wieczorkowska, G. (2007). Kierowanie motywacją: rola myśli i emocji.
Warszawa: WISS.r.1
LUB : Wieczorkowska, G. Wierzbiński, J. (2007). Statystyka: analiza badań
społecznych. Warszawa: SCHOLAR. r.1.
trafnością wewnętrzną i zewnętrzną badania
9820184.001.png 9820184.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin