Miejskie Przedszkole nr 8
MONTESSORI
w Jarosławiu
os. Słoneczne 6
37-500 Jarosław
www.montessori.jaroslaw.pl montessori@jaroslaw.pl
Pedagogika
Marii Montessori
literatura w wyborze:
1.BADURA-STRZELCZYK G.: Pomóż mi zrobić to samemu : jak wykorzystać idee Marii Montessori we współczesności. Kraków: „Impuls", 1998.
2. BEDNARCZUK B.: Główne funkcje nauczyciela w świetle metody Marii Montessori. „Lub. Rocznik Pedagogiczny". T. 17 (1995/1996) s. 113-118.
3.BEDNARCZUK B.: Idea „kosmicznej edukacji" Marii Montessori próbą całościowego spojrzenia na świat. „Lub. Rocznik Pedagogiczny." T. 18 (1997) s. 143-147.
4.BORGOSZ E.: Z wizytą w szkole Montessori. „Edukacja i Dialog" 1991 nr 6 s. 24-24.
5. BRÓDKA P.: Powrót do idei pedagogicznych Marii Montessori w szkolnictwie USA. „Zesz. Nauk. UG, Pedag." 1982 nr 11 s. 15-21.
6.DYBIEC J.: Maria Montessori w Polsce. „Rocz. Komis. Nauk. Pedag." 1983 t. 3 s. 5-27.
7. FLOREK A.: Pomóż mi, abym zrobił to sam. Pedagogika Montessori w przedszkolu. „Edukacja i Dialog" 1993 nr 5 s. 23-25.
8. GUZ S.: „Edukacja" w systemie Marii Montessori. „Wychowanie w Przedszkolu" 1994 nr 4 s. 195-201.
9.GUZ S.: Edukacja w systemie Montessori. Lublin, 1998 [REC. ZWIERZCHOWSKA I., MACIĄG M.: Pedagogika Marii Montessori dla nauczycieli i studentów. „Wychowanie na co Dzień" 1999 nr 10 s. 49-50.]
10.GUZ S.: Podmiotowość dziecka w klasach Montessori -założenia i ich realizacja. „Wychowanie na co Dzień" 1995 nr 2 s. 11-14.
11. GWIZDA G.: Metoda Marii Montessori - historia czy współczesność? Lublin 15-26 Xl. 1993 (międzynarodowe seminarium pedagogiczne). „Edukacja" 1994 nr 3 s. 100-103.
12. GWIZDA G.: Metoda Marii Montessori w Polsce - sprawozdanie z konferencji. „Życie Szkolne" 1995 nr 1 s. 60-62.
13.KOMOROWSKA K.: Moje doświadczenia montessoriańskie. „Wszystko dla Szkoły" 1996 nr 12 s.9-10.
14.KONDRACKA M.: Rozwój społeczno-moralny dziecka w świetle poglądów Marii Montessori. „Test" 1996 nr 4 s. 84-92.
15. KOWALIK-OLUBIŃSKA M.: Praca według założeń Marii Montessori. „Wychowanie w Przedszkolu" 1997 nr 6 s. 348-349.
16. ŁATACZ E.: Jak wychowywać dzieci : zarys teorii pedagogicznej Marii Montessori. Łódź, 1995 [REC. KONDRACKA M. „Test" 1995 nr 2 s. 134-136.]
17.ŁATACZ E.: Recepcja teorii pedagogicznej Marii Montessori w Polsce do roku 1939. Łódź, 1996.
18.ŁATACZ E.: Trud wychowania Marii Montessori dla cywilizacji miłości. „Wychowanie na co Dzień" 1998 nr 1-2 s. 36-38.
19.ŁATACZ E.: Życie i działalność pedagogiczna Marii Montessori/1870- 1952/. „Acta UL, Folder Pedagogiczny" 1992 z. 29 s. 47-68.
20. ŁATACZ E.: Życie i działalność pedagogiczna Marii Montessori po roku 1910. „Acta UL, Folder Pedagogiczny" 1995 z. 35 s. 45-61.
21. ŁUKANIUK-QUINTAVILLA A.: Szkoła Marii Montessori - historia i współczesność. (Z doświadczeń szkoły w Stanach Zjednoczonych). Kraków, 1998 [REC. RZĘSIKOWSKI S.: Renesans szkoły Montessori. „Hejnał Ośw". 1998 nr 4 s. 33.]
22. Metoda Marii Montessori: historia i współczesność (materiały z międzynarodowej konferencji 25-26 listopada 1993 r.). Lublin, 1994.
23.MIKSZA M.: Pedagogika Marii Montessori. Cz. I. „Prz. Eduk." [Łódź] 1995 nr 3 s. 3-4.
24.MIKSZA M: W łódzkim przedszkolu : Pedagogika Marii Montessori. Cz. II. „Prz. Eduk." [Łódź] 1995 nr 4 s. 6-8.
25.MIKSZA M: Zrozumieć Montessori czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka. Idee - Metody - Inspiracje. Kraków „Impuls", 1998.
26. Montessori M.: Domy Dziecięce (Le Case dei Bambini). Metoda pedagogiki naukowej, stosowana w wychowaniu najmłodszych dzieci. 2 wydanie ogłoszonego przez Instytut J. J. Rousseau. Nakład Henryka Lindenfelda, Warszawa 1913.
27. NAUMOWICZ E.: Montessori w Polsce. „Poznaj Świat" 1998 nr 9 s. 92-93.
28. Pedagogika Marii Montessori. Skierniewice, 1997.
29. SANDLER B.: Maria Montessori (1870-1952). „Nowa Szkoła" 1969 nr 3 s. 15-17.
30. Skrypt z tekstami pedagogiki Marii Montessori. Tłumaczenie z j. niemieckiego: Jacek Dąbrowski, wybór: Małgorzata Miksza.
31. SKWARNA B.: Metoda Marii Montessori - historia czy współczesność pedagogiczna? „Życie Szkolne" 1993 nr 10 s. 633-635.
32. SZMYTKA R.: Ćwiczenia codziennego dnia w teorii pedagogicznej Marii Montessori. „Wychowanie na co Dzień" 1998 nr 7-8 s. 11-14.
33. Środowisko Montessoriańskie. Rozmowa z Marcinem Sawickim, dyrektorem VIII Szkoły Podstawowej Katolickiego Stowarzyszenia Wychowawców w Warszawie. „Nowa Szkoła" 1994 nr 6 s. 332-333.
34. Tarapata B.: Rola otoczenia w metodzie Marii Montessori. „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, 1993, T. XV.
35. WIERUCKA J., MACIĄG M.: Koncepcja edukacyjno - wychowawcza Marii Montessori jako jedna z dróg w rewalidacji dzieci specjalnej troski. „Grupa i Zabawa" 1997 nr 1 s. 8-10.
36. WŁODARCZYK R.: Korelacja zajęć ruchowych o charakterze ogólnorozwojowym z matematyką w edukacji klasycznej i montessoriańskiej. „Wychowanie na co Dzień" 1998 nr 6 dod. s. I - IV.
37. ŻÓŁTAK Z.: Idea i dorobek pedagogiczny Marii Montessori w rewalidacji dzieci upośledzonych umysłowo. „Szk. Spec". 1996 nr 4 s. 227-229.
38. ŻÓŁTAK Z.: Wykorzystanie idei i dorobku pedagogicznego Marii Montessori w rewalidacji dzieci upośledzonych umysłowo (na przykładzie wdrożenia metody w Szkole Podstawowej Specjalnej nr 102 w Poznaniu). „Wychowanie na co Dzień" 1995 nr 6 s. 5-6.
justynak5