Podstawowe_manewry_w_ruchu.doc

(3618 KB) Pobierz
KONSPEKT LEKCJI TECHNIKI

KONSPEKT LEKCJI TECHNIKI

 

 

I Część ogólna lekcji (tzw. metryczka lekcji)

 

 

1. DATA: 03.2008 r.      PRZEDMIOT: Technika            KLASA: II a, II b, II c, II d, II e gimnazjum

 

2. TEMAT JEDNOSTKI METODYCZNEJ: Bezpieczne poruszanie się po drodze.

 

3. TEMAT JEDNOSTKI LEKCYJNEJ: Podstawowe manewry w ruchu (wymijanie, omijanie, wyprzedzanie). Zasady wykonywania manewru wyprzedzania.

 

4. CELE LEKCJI:

 

                Wiadomości: uczeń wie:

- na czym polega włączanie się do ruchu;

- na czym polega manewr wymijania, omijania i wyprzedzania;

- jakie obowiązują motorowerzystę zasady wykonywania manewrów;

 

                               

Umiejętności: uczeń potrafi:

-  podać definicję włączania się do ruchu, wymijania, omijania i wyprzedzania;

- wymienić jakimi zasadami powinien się kierować motorowerzysta podczas

   wykonywania poszczególnych manewrów na drodze;

- podać fazy manewru wyprzedzania i omijania.

                       

 

5. METODY PRACY NAUCZYCIELA: pogadanka, pokaz z instruktażem, opis wykonania, ćwiczenia praktyczne.

 

6. ŚRODKI I POMOCE DYDAKTYCZNE: tablica, kreda, plansze, podręcznik.

 

7. FORMA ORGANIZACJI PRACY UCZNIÓW: zbiorowa, indywidualna.

 

8. CZAS TRWANIA LEKCJI: 1*45 min.

 

9.PROWADZACY: Lorek Ewa

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

II CZĘŚĆ SZCZEGÓŁOWA LEKCJI (PRZEBIEG LEKCJI)

 

 

Lp.

 

Ogniwa lekcji

Przebieg lekcji - czynności

Czas
w
min.

Nauczyciela

Ucznia

1.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

 

 

 

Stworzenie ładu zewnętrznego 

i wewnętrznego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poznanie faktów na lekcji.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kształtowanie pojęć.

 

 

 

 

 

 

 

 

Wita się z klasą.

Sprawdza listę obecności.

Podaje temat lekcji i zapisuje go w dzienniku.

Temat: „Podstawowe manewry w ruchu (wymijanie, omijanie, wyprzedzanie). Zasady wykonywania manewru wyprzedzania."

Zachęca uczniów do aktywności: podaje zasadę oceny ich pracy na lekcji.

(Za dobrą odpowiedź  uczeń otrzymuje +, +++ to ocena bardzo dobra).

 

Nauczyciel w celu sprawdzenia wiedzy z lekcji poprzedniej odpytuje ochotnika:

- Jaki w Polsce obowiązuje ruch?

- Czy obowiązek ustąpienia pierwszeństwa jest w przypadku pojazdów nadjeżdżających

z naszej lewej czy prawej strony?

- Czy tramwajowi zawsze ustępujemy pierwszeństwa?

- Czy rowerzysta znajdujący się na przejeździe ma pierwszeństwo przed samochodami?

- Co to jest pojazd uprzywilejowany? Podaj przykład takiego pojazdu.

 

 

Wprowadzenie do tematu lekcji. Nauczyciel zadaje pytania:

- Jakie znacie manewry w ruchu drogowym?

- Na czym polega manewr wyprzedzania?

- Jeżeli na drodze znajduje się zaparkowany pojazd lub jakaś

 

 

 

Zajmują miejsca 

w klasie.

Witają nauczyciela.

Wyjmują zeszyty 

i zapisują temat lekcji.

Słuchają.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Słuchają. Odpowiada na pytania.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Słuchają. Odpowiadają.

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

 

Lp.

 

Ogniwa lekcji

Przebieg lekcji – czynności

Czas
w
min.

Nauczyciela

Ucznia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

5.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wiązanie teorii 

z praktyką.

Kształtowanie umiejętności 

i nawyków

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Utrwalenie wiadomości.

 

 

Kontrola i ocena.

przeszkoda to jaki wówczas musimy wykonać manewr?

- Czy podczas omijania należy zachować bezpieczny odstęp od omijanej przeszkody?

- Ile powinien wynosić ten odstęp?

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin