TEMAT: „MORSKA WYPRAWA”, czyli prawie wszystko o morskich podróżach i piratach.
PRZEBIEG ZAJĘCIA
1. Powitanie i przedstawienie się dzieci. Integracja dzieci z przybyłymi gośćmi.
2. Opowiadanie nauczycielki: Dzisiaj nasza załoga uda się na długą, morską wyprawę. Wszyscy marynarze na pokład! Zasiądźcie wygodnie na pokładzie naszego żaglowca. Wypłynęliśmy już na pełne morze. Słonce przygrzewa mocno (dzieci ocierają pot z czoła), a wiatr jest tak lekki, że żaglowiec płynął powoli. Zmęczeni marynarze z utęsknieniem wypatrywali już lądu (dzieci robią z dłoni „lornetki „ i obserwują horyzont. Nagle wszyscy ujrzeli wyspę. Natychmiast żaglowiec popłynął w jej kierunku. Wszyscy zeszli na ląd. Jak tu cicho i spokojnie. To chyba bezludna wyspa. Ale, ale ktoś chyba tu mieszka!
3. Nauczycielka wiesza ilustrację przedstawiającą bezludną wyspę. „Kto może mieszkać na tej wyspie?” – rozmowa z dziećmi. Dzieci podają swoje propozycje, wspólnie wybierają jedną z nich, jedno z nich dorysowuje mieszkańca wyspy, uzupełnienie podpisu pod ilustracją: np.: ”Na bezludnej wyspie mieszka...(smok, rozbitek, czarodziej itp.)”
4. „Po nitce do ... tajemniczej skrzyni” – praca w trzech grupach. Dzieci zwijając wełnę docierają do kasetek, w których znajdują kartki z zagadkami. Prawidłowe rozwiązanie zagadki upoważnia ich do otrzymania koperty z zadaniami dla grupy.
Zagadka 1. Zagadka 2. Zagadka 3.
Ona całe swoje życie Kiedy ma żagiel, to jest żaglówką Żeby port odszukać
W wodzie pływa znakomicie. Jeśli ma motor jest motorówką: statkom było łatwiej
Na jej cieniuteńkie kości a gdy ma wiosła, to wtedy możesz nocą do nich mruga
Wszyscy mówią, że to ości. Wiosłując pływać nią po jeziorze bardzo silnym światłem.
Ø wprowadzenie do historyjki – opowiadanie nauczycielki,
Ø oglądanie i opowiadanie treści ilustracji
Ø czytanie nauczycielki – czytanie dla dzieci
Ø czytanie wspólne z dziećmi.
Ø kącik alfabetyczny (połącz z piratem wszystkie litery „p”, wstaw brakujące litery w wyrazie „pirat”, połącz litery tak, aby powstał wyraz „skarb”)
Ø kącik rysowania (pokoloruj skarby w skrzyni, dokończ rysowanie szlaczków literopodobnych, dorysuj, czym odpłyną piraci, dorysuj, co jest skarbem pirata)
Ø kącik czytania – połącz podpisy z odpowiednimi obrazkami
Ø kącik pisania – podpisz środki lokomocji, którymi można pływać
Ø kącik matematyczny (pomaluj chmurki z wynikiem działania równym 5, połącz chmurki z piratami, ile to jest i kto to jest?)
Podpisywanie ilustracji w książeczkach – pisanie samodzielne lub ze wsparciem.
Chętnie odpowiem na wszelkie pytania dotyczące NNJ i pracy tą metodą.
Mój adres: ewa_psinska@o2.pl
marzena_kaszowska