morska wyprawa.doc

(30 KB) Pobierz
TEMAT: „MORSKA WYPRAWA”, czyli prawie wszystko o morskich podróżach i piratach

TEMAT: „MORSKA  WYPRAWA”, czyli prawie wszystko o morskich podróżach i piratach.

 

PRZEBIEG ZAJĘCIA

1.     Powitanie i przedstawienie się dzieci. Integracja dzieci z przybyłymi gośćmi.

2.     Opowiadanie nauczycielki: Dzisiaj nasza załoga uda się na długą, morską wyprawę. Wszyscy marynarze na pokład! Zasiądźcie wygodnie na pokładzie naszego żaglowca. Wypłynęliśmy już na pełne morze. Słonce przygrzewa mocno (dzieci ocierają pot z czoła), a wiatr jest tak lekki, że żaglowiec płynął powoli. Zmęczeni marynarze z utęsknieniem wypatrywali już lądu (dzieci robią z dłoni  „lornetki „ i obserwują horyzont. Nagle wszyscy ujrzeli wyspę. Natychmiast żaglowiec popłynął w jej kierunku. Wszyscy zeszli na ląd. Jak tu cicho i spokojnie. To chyba bezludna wyspa. Ale, ale ktoś chyba tu mieszka!

3.     Nauczycielka wiesza ilustrację przedstawiającą bezludną wyspę. „Kto może mieszkać na tej wyspie?” – rozmowa z dziećmi. Dzieci podają swoje propozycje, wspólnie wybierają jedną z nich, jedno z nich dorysowuje mieszkańca wyspy, uzupełnienie podpisu pod ilustracją: np.: ”Na bezludnej wyspie mieszka...(smok, rozbitek, czarodziej itp.)”

4.     „Po nitce do ... tajemniczej skrzyni” – praca w trzech grupach. Dzieci zwijając wełnę docierają do kasetek, w których znajdują kartki z zagadkami. Prawidłowe rozwiązanie zagadki upoważnia ich do otrzymania koperty z zadaniami dla grupy.

Zagadka 1.                                     Zagadka 2.                                           Zagadka 3.

Ona całe swoje życie                     Kiedy ma żagiel, to jest żaglówką       Żeby port odszukać

W wodzie pływa znakomicie.        Jeśli ma motor jest motorówką:           statkom było łatwiej

Na jej cieniuteńkie kości                a gdy ma wiosła, to wtedy możesz      nocą do nich mruga

Wszyscy mówią, że to ości.           Wiosłując pływać nią po jeziorze        bardzo silnym światłem.

 

  1. ”Odszyfruj ukryte hasła” – dalsza praca w 3 zespołach wymagająca dalszego podziału np.: na  trójki, pary. Stosując kod literowy dzieci w wyznaczone miejsca wpisują odpowiednie litery, odczytują ukryty wyraz i odszukują pasujacą do wyrazu ilustrację.(wyrazy: kajak, łódka, żaglówka, motorówka, tratwa, statek, okręt wojenny, kuter, wodolot, lotniskowiec, prom pasażerski, okręt podwodny)
  2. Spotkanie w kręgu – wspólna ocena wykonanej przez dzieci pracy; „Co to za pojazdy?” – rozmowa w kręgu. Którym z tych pojazdów mógł przybyć na wyspę nasz „bohater”?
  3. Dalszy ciąg opowiadania nauczycielki: Marynarze wrócili na swój żaglowiec i popłynęli dalej. Nagle zerwała się burza.
  4. „Burza na morzu” – zabawa ruchowa.
  5. „WÓDZ PIRATÓW” – praca z dużą książką

Ø      wprowadzenie do historyjki – opowiadanie nauczycielki,

Ø      oglądanie i opowiadanie treści ilustracji

Ø      czytanie nauczycielki – czytanie dla dzieci

Ø      czytanie wspólne z dziećmi.

  1. „Tajemnica kapitana” – kapitan zdradza swoim marynarzom tajemnicę, ze jego pradziadkiem był „PIRAT KUTERNOGA”. Dzieci ze wsparciem nauczycielki podpisują ilustrację przedstawiającą Kuternogę – części jego ciała, imię.
  2. „Piraci” na naszych małych wyspach pozostawili dla was zadania do wykonania. Praca indywidualna w kącikach:

Ø      kącik alfabetyczny (połącz z piratem wszystkie litery „p”, wstaw brakujące litery w wyrazie „pirat”, połącz litery tak, aby powstał wyraz „skarb”)

Ø      kącik rysowania (pokoloruj skarby w skrzyni, dokończ rysowanie szlaczków literopodobnych, dorysuj, czym odpłyną piraci, dorysuj, co jest skarbem pirata)

Ø      kącik czytania – połącz podpisy z odpowiednimi obrazkami

Ø      kącik pisania – podpisz środki lokomocji, którymi można pływać

Ø      kącik matematyczny (pomaluj chmurki z wynikiem działania równym 5, połącz chmurki z piratami, ile to jest i kto to jest?)

  1. Spotkanie w kręgu i ocena prac dzieci.
  2. „PIRAT” – karta poetycka (czytanie nauczycielki dla dzieci, czytanie wspólne)
  3. „Co wiemy o piratach?” – rozmowa z dziećmi.
  4. „Skarb Pirata Piotra” – wspólna praca z historyjką obrazkową – opowiadanie treści historyjki.
  5. „Co znalazł pirat w swojej skrzyni?” – aktywność twórcza. Samodzielne wykonanie małych książeczek – rysowanie kredkami lub pisakami.

Podpisywanie ilustracji w książeczkach – pisanie samodzielne lub ze wsparciem.

 

Chętnie odpowiem na wszelkie pytania dotyczące NNJ i pracy tą metodą.

Mój adres: ewa_psinska@o2.pl

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin