ar-01-01.pdf

(250 KB) Pobierz
122392883 UNPDF
Jadwiga Iwaszczuk
T aniec jako ofiara w staro¿ytnym
E gipcie
Staro¿ytny Egipt kojarzy nam siê tradycyjnie z faraonem, pira-
midami i rozbudowan¹ kast¹ kap³añsk¹. I poniek¹d s³usznie - te trzy
motywy ³¹czy zwi¹zek z jedn¹ z najwa¿niejszych dziedzin aktywno-
ci ludzkich, jak¹ jest religia i religijnoæ. W czasach najwiêkszego
rozkwitu kultury egipskiej bardzo znacz¹c¹ rolê zarówno w ¿yciu
religijnym, jak i wieckim odgrywali kap³ani sprawuj¹c urzêdy w
wi¹tyniach, ale te¿ pe³ni¹c niezwykle wa¿ne funkcje w polityce, a
nawet zasiadaj¹c na tronie. Jednak i wtedy pamiêtali oni o swej pier-
wotnej roli, jak¹ by³a s³u¿ba bogom. W Egipcie rozwinê³a siê nie-
s³ychanie bogata i ró¿norodna obrzêdowoæ, dziêki której bóstwa
mia³y mieæ zapewnione szczêliwe trwanie. Jedynie szcz¹tki tej bo-
gatej tradycji religijnej przetrwa³y do naszych czasów, zachowane w
tekstach i ikonografii. Jak w przypadku tylu innych kultur, mo¿emy
tylko próbowaæ odtwarzaæ znaczenie tych rytua³ów, pos³uguj¹c siê
dostêpnymi ród³ami.
Jednym z przejawów kultu by³ taniec. Staro¿ytni Egipcjanie byli
narodem wyj¹tkowo roztañczonym. Podczas pañstwowych i prywat-
nych wi¹t nie mog³o zabrakn¹æ muzyki i tañca. Jak bardzo go sobie
cenili, mo¿na stwierdziæ po iloci s³ownictwa z nim zwi¹zanego. Naj-
czêstszym i najwa¿niejszym wyrazem jest okrelenie jb3, u¿ywane
od czasów najdawniejszych. Taniec biegany nazywano rwj, taniec
Mww - hbj. Oddzielne okrelenie mia³y tañce skakane, w szczegól-
noci nubijskie i libijskie: ksks. Jeszcze inne s³owo - trf - stosowano
na taniec w parach [B RUNNER -T RAUT 1982:216].
Ta szczególna czynnoæ rytualna, jak¹ by³ taniec, mia³a w Egip-
cie swoj¹ w³asn¹ opiekunk¹ - by³a ni¹ Hathor, która pe³ni³a równie¿
funkcjê Pani Muzyki, Radoci, a tak¿e Pijañstwa. To, ¿e w³anie
Hathor, tak wysoko postawiona w hierarchii panteonu egipskiego,
by³a bogini¹ tañca, wiadczy równie¿ o jego randze.
Dla prawie ka¿dego rodzaju tañca byli zarezerwowani konkretni
wykonawcy. W oficjalnym kulcie bogów nie ka¿dy móg³ uczestni-
czyæ, a przy wi¹tyniach utworzone by³y specjalne urzêdy dla muzy-
ków i tancerzy (muzykantek i tancerek). Zdarza³o siê, ¿e tancerzem
w jakiej konkretnej sytuacji rytualnej by³ cz³owiek pe³ni¹cy wyso-
7
kie urzêdy dworskie b¹d wi¹tynne. Nierzadko tañcem para³ siê
sam król.
Egipcjanie byli bardzo religijnym narodem, a taniec by³ jedn¹ z
form oddawania czci bóstwom. Nie by³ to jednak jedyny rodzaj uho-
norowywania bóstw. Ofiary jako jeden z najczêstszych sposobów
praktycznego spe³niania kultu przybiera³y ró¿norodne formy. Dla
Egipcjan moc i si³a by³y substancj¹, czego nastêpstwem by³a wiara,
¿e bóstwo po przyjêciu ofiary przejmie jej energiê; ale wymaga³o to
specjalnego rytua³u. St¹d te¿ osobne miejsca sk³adania ofiar, okre-
lony czas ich sk³adania i wreszcie specjalni ludzie sprawiaj¹cy ofia-
ry, a wszystko to wed³ug odpowiedniego scenariusza. Oczywicie,
nie by³o to dzia³anie jednostronne - od bóstwa oczekiwano, by zare-
agowa³o na ich ofiary w odpowiedni sposób i s¹dz¹c z tekstów - tak
w³anie siê dzia³o.
W tradycyjnym rozumieniu taniec do koñca nie pasuje do defini-
cji ofiary, jednak postaram siê udowodniæ, ¿e staro¿ytni cile ³¹czy-
li go z ofiar¹, a zdarza³o siê, ¿e nie widzieli ró¿nicy miêdzy ofiar¹ a
tañcem.
Tañce ku czci Hathor
G³ównym bóstwem, przed którym tañczono by³a - co jest zupe³-
nie zrozumia³e - Hathor. Taniec jako ofiara s³u¿y³ codziennym rytu-
a³om, których zadaniem by³o utrzymanie porz¹dku wiata. By³ jed-
n¹ z czynnoci, której dope³niano, aby bogini by³a zadowolona i
patrzy³a ³askawym okiem na swój lud. Pieñ znajduj¹ca siê na cia-
nie wi¹tyni w Dendera jest znakomit¹ tego ilustracj¹ [H ICKMANN
1961:9; J UNKER 1906:101-128]:
Muzykujemy dla Ciebie.
Tañczymy dla Twojego Majestatu.
Modlimy siê do Ciebie
A¿ do wysokoci niebios.
Jeste w³adczyni¹ ber³a,
£añcuchów na szyi i sistrum,
W³adczyni¹ muzyki,
Dla której siê gra.
Modlimy siê codziennie do Twojego Majestatu
Od wieczora a¿ ziemia stanie siê jasna.
Gramy na bêbnie dla Ciebie, Pani z Dendera.
Modlimy siê do Ciebie w takt piosenki.
8
Jeste w³adczyni¹ radoci, Pani¹ tañca,
W³adczyni¹ muzyki, Pani¹ gry na harfie,
W³adczyni¹ korowodu, Pani¹, Pani¹ wicia wieñców,
W³adczyni¹ mirry, Pani¹ skoków.
Jeste w³adczyni¹ wieñca, Pani¹ tañca,
W³adczyni¹ nie maj¹cych koñca pijatyk.
Radujemy siê przed Tob¹, muzykujemy dla Ciebie.
Twoje serce wykrzykuje z radoci widz¹c nasze czyny.
Równie¿ potwierdzeniem tego faktu mo¿e byæ fragment jednego
z Tekstów Sarkofagów zatytu³owany Przemiana w pisarza dla sto-
³u ofiarnego Hathor:
Przytaczam przekaz dla darów ofiarnych na horyzoncie Hathor. Przyprowa-
dzi³em (dwa razy) ber³o uch na jej miejsce w dniu rewizji prawdy. Chcê, ¿eby
Hathor poda³a mi obie rêce; jestem jej pisarzem, którego ona kocha, który co-
dziennie wykonuje to, co ona kocha. Spieszê siê tañcz¹c do Hathor, ofiarujê
chleb Re - Atumowi, nakrywam stó³ ofiarny dla Hathor. Otwieram bramê, zamy-
kam bramê, ...kaplica Hathor. Jak piêkne jest to, kiedy tam jestem! [E DEL
1970:148].
Taniec by³ czêsto dope³nieniem ofiar, np. ze wi¹tyni w Dendera
znamy przedstawienie kap³ana, który wykonuje taniec religijny pod-
czas ofiarowywania dzbana mnw bogini [M ARIETTE 1870:31].
Spo³eczna pozycja tancerzy by³a najczêciej wysoka, zdarza³o
siê nawet, i to wcale nie tak rzadko, ¿e sam król tañczy³ przed bogi-
ni¹, jak to ma miejsce podczas rytua³u oczyszczenia, który wykony-
wany by³ w czasie ceremonii ku czci Pani Pijañstwa, Radoci i Tañ-
ca (tj. Hathor) [J UNKER 1906:102]:
Przyszed³ faraon tañczyæ,
przyszed³ jej piewaæ.
O jego Pani! Patrz, jak on tañczy;
O Narzeczona Horusa! Patrz, jak on podskakuje.
Faraon, którego umyte rêce,
Którego palce s¹ czyste,
O jego Pani! Patrz, jak on tañczy;
O Narzeczona Horusa! Patrz, jak on podskakuje.
Kiedy on Tobie ofiaruje,
Ten dzban mnw.
W Dendera mamy zapisan¹ inn¹ pieñ z tej¿e ceremonii [J UNKER
1906:102]:
9
On przychodzi, ¿eby tañczyæ,
On przychodzi, ¿eby piewaæ.
Z chlebem w rêku,
Nie ka¿e niszczyæ chleba na swojej rêce,
Jego potrawy s¹ czyste na jego ramieniu,
Kiedy ona [Hathor] przychodzi od Oka Horusa,
I on oczyszcza to, co jej ofiaruje.
Tañce hathoryckie maj¹ bardzo ró¿norodny charakter. Mo¿na wy-
mieniæ tu tañce akrobatyczne (trf), tañce z lustrami, wreszcie tañce
kroczone. Z ró¿nych okresów historycznych znanych jest wiele przed-
stawieñ ikonograficznych ka¿dego z nich.
rys. 1
W grobie Zenet [V ANDIER 1958:435-436], kap³anki Hathor, wy-
kutym w Tebach za czasów XVIII dynastii, znajduje siê piêknie za-
chowany przyk³ad tañca akrobatycznego (rys. 1). Ca³a scena po-
dzielona jest na dwie czêci: z pra-
wej przedstawiono trzech mê¿czyzn
- jeden z nich wykonuje jakie ge-
sty (wydaje siê, ¿e kieruje tañcem),
postaæ centralna uchwycona zosta-
³a w podskoku, wreszcie trzeci z
mê¿czyzn wysuwa lew¹ nogê i
klaszcze wybijaj¹c rytm. Lew¹
czêæ sceny zajmuj¹ cztery kobiety
- jedna wybijaj¹ca rytm, jedna naj-
prawdopodobniej dyryguj¹ca oraz
dwie akrobatki le¿¹ce na brzuchu,
z nogami wygiêtymi nad g³ow¹ tak,
jakby chcia³y jej dotkn¹æ; dla za-
chowania równowagi podpieraj¹ siê
z przodu rêkami. Wnioskuj¹c z po-
zycji kobiet wybijaj¹cych rytm mu-
10
rys. 2
122392883.001.png
sia³ to byæ wyj¹tkowo
¿ywy taniec. Oczywi-
cie, figury przedsta-
wione powy¿ej nie s¹
jedynymi wykonywa-
nymi podczas tañców
akrobatycznych. Czê-
sto mo¿na zaobserwo-
waæ stanie na rêkach
(rys. 2) oraz przewro-
ty (rys. 3).
Bardzo czêsto
przedstawiany by³
przez artystów egipskich taniec z lustrami (nazwa pochodzi od
Hickmanna). Rozwin¹³ siê on za VI dynastii. Hickmann [H ICKMANN
1956 A ], a za nim Vandier [V ANDIER 1958:410-412] próbuj¹ zrekon-
struowaæ jedno z najs³ynniejszych jego przedstawieñ - relief z grobu
Mereruki (Stare Pañstwo; rys. 4 i 5). Nie towarzyszy mu muzyka.
Wykonywany jest przez kobiety w charakterystycznym przybraniu
g³owy: nosz¹ zapleciony warkocz zakoñczony doczepion¹ kul¹. Wy-
rys. 4
11
rys. 3
122392883.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin