Obrona dwóch skoczków_podstawowe warianty.doc

(37 KB) Pobierz
obrona 2 skoczków

TEORIA DEBIUTÓW

 

OBRONA 2 SKOCZKÓW

1. e2-e4         e7-e5

2. Sgl-f3        Sb8-c6

3. Gfl-c4       Sg8-f6

Tak rozpoczęta partia nosi nazwę obro­ny dwu skoczków. Jest to bardzo ciekawy debiut, dający czarnym wiele możliwości przejęcia inicjatywy (dzięki zerwaniu sy­metrii posunięć) - ale jednocześnie trudny i obfitujący w ostre i obosieczne kom­plikacje.

Za najlepszą kontynuację dla białych teoria uważa ruch

 

Wariant A)

4. d2-d4

Ruch ten otwiera gońca cl i prowadzi skuteczną walkę w centrum.

Pozornie logiczne i konsekwentne 4. Sf3-g5 (kontynuacja ataku na punkt f7, a jednocześnie obrona pionka e4) jest przedwczesnym i nieuzasadnionym stra­tegicznie atakiem. Sprzeciwia się zasadzie niewykonywania (bez koniecznej potrze­by) dwu posunięć tą samą figura w de­biucie. Ruch ten rozpatrzymy bliżej w wariancie B.

4. ...              e5:d4

Najlepsza odpowiedź czarnych. Po 4. ... Sf6:e4

5. d4:e5 grozi 6. Hd5. Aby nie stracić figury, czarne muszą grać 5. ... Se4-c5 6. 0-0, Gf8-e7 7. Sb1-c3,

0-0 i białe uzyskałyby dużą przewagę pozycyjną.

Poważniejszym  błędem  byłoby  4.   ... Sc6:d4.   Po 5. Gc4:f7+!   Ke8:f7   6. Sf3:e5+ i 7. Hdl:d4 czarne straciłyby pionka i prawo do roszady.

5. 0-0

Ruch 5. Sf3-g5 byłby i teraz przed­wczesny z wyżej wymienionych powodów.

Narzucające się 5. Sf3:d4 prowadzi po 5. ... Sf6: e4 do ostrego wariantu, w którym jednak czarne uzyskują przewa­gę: 6. Gc4:f7+ (z możliwością tego poświęce-nia czarne muszą się zawsze liczyć!) 6. ... Ke8:f7 7. Hdl-h5+, g7-g6 8. Hh5-d5+, Kf7-g7 9. Sd4:c6, b7:c6 10. Hd5:e4 i teraz czarne mają efek­towny ruch wymuszający wymianę het­manów, po czym odsłonięta pozycja czar­nego króla nie będzie już dla czarnych słabością - 10. ... Hd8-e8! 11. He4:e8, Gf8-b4+ 12. c2-c3, Wh8:e8+ i po chyba najlepszym 13. Gc1-e3, Gb4-c5 14. Kel-d2, Gc5:e3+ 15. f2:e3, Gc8-a6 czarne mają zdecydowanie lep­sze szansę w końcówce ze względu na słabego pionka e3.

Inicjatywę i atak daje natomiast bia­łym ostra kontynuacja 5. e4-e5!. 5. ... Sf6:e4 Bardzo  ostra gra powstaje po odpo­wiedzi 5.  ...  Gf8-c5. Główny wariant powstaje po 6. e4-e5, d7-d5 7. e5:f6, d5:c4

8. Wf1-el+, Gc8-e6.

6. Wfl-el           d7-d5

7. Gc4:d5!

Amatorzy silnych wrażeń mogą tu grać 7. Sb1-c3!, co również daje białym szansę utrzymania inicjatywy. Czarne mają do wyboru 7. ... d5:c4 8. We1:e4+, Gf8-e7 albo  7. ... d4:c3 8. Gc4:d5, Gc8-e6.

7. ...                 Hd8:d5

8. Sbl-c3         Hd5-a5

Można grać również 8. ... Hd5-h5.

9. Sc3:e4         Gc8-e6

  10. Gcl-d2

Do lepszej dla czarnych gry prowadzi 10. Se4-g5,

0-0-0 11. Sg5:e6, f7:e6 12. Wel:e6, Gf8-d6 13. Hdl-e2, Ha5-h5 z groźbą 14. ... Wd8-e8, po czym atak czarnych na pionka h2 będzie dość trudny do odparcia.

Złe jest 10. Sf3:d4? wobec Wa8-d8.

10. ...                 Gf8-b4

11. Sf3:d4!        Sc6:d4

12. c2-c3           Gb4-e7

13. c3:d4           Ha5-d5

Ze względu na słabość izolowanego pionka d4, szansę czarnych są nieco lep­sze.

 

Wariant B)

4. Sf3-g5         d7-d5

5. e4:d5           Sc6-a5

Po 5. ... Sf6:d5 białe otrzymują silny atak przez 6. d2-d4! e5:d4 7. 0-0, Gf8-e7 8. Sg5:f7! Ke8:f7 9. Hdl-h5+, g7-g6 10. Gc4:d5+, Kf7-e8 (10. ... Kg7?? 11. Gh6+, Kf6 12. Hg5x) 11. Hh5-f3 - jeżeli zaś po 6. d4, ed4 7. 0-0 czarne odpowiedzą 7. ... Gc8-e6 to 8. Wf1-el, Hd8-d7 9. Sg5:f7! Ke8:f7 (9.... H:f7 10. G:d5) 10. Hd1-f3+, Kf7-g8 11. Wel:e6! Sc6-b4 (11. ... Se7 12. W:e7!; 11. ... H:e6?? 12. G:d5) 12. We6-e5 z wygraną.

Do bardzo ostrej gry prowadzi odpo­wiedź 6. ... Sc6-d4.

6. Gc4-b5+

Można tu grać również 6. d2-d3, h7- h6 (6. ... S:d5? 7. Hf3) 7. Sg5-f3, e5-e4 8. Hdl-e2.

6. ...                   c7-c6

7. d5:c6            b7:c6

8. Gb5-e2

Jeśli 8. Gb5-a4, to 8. ... h7-h6 9. Sg5-f3, e5-e4 10. Sf3-e5, Hd8-d4! 11. Ga4:c6+, Sa5:c6 12. Se5:c6 Hd4-c5 i białe tracą skoczka, a po 10. Hdl-e2, Gc8-e6 11. Sf3-e5, Hd8-d4 12. Ga4:c6+, Sa5:c6 13. He2-b5, Gf8-c5 czarne miałyby rozstrzygający atak.

8. ...                   h7-h6

9. Sg5-f3           e5-e4

  10. Sf3-e5           Gf8-d6

  11. f2-f4              e4:f3

  12. Se5:f3-          0-0

Czarne mają dużą przewagę pozycyjną, szybki ich atak ma wszelkie szansę po­wodzenia.

 

Opracował: P.Łosiewicz

 

Literatura: „ABC Szachisty” T.Czarnecki

Zgłoś jeśli naruszono regulamin