na_ile_to_policzysz.pdf

(93 KB) Pobierz
81719588 UNPDF
Z ABAWY S¸OWNO - MUZYCZNE
NA ILE TO POLICZYSZ?
Krystyna Kucharska
Cele:
– wyrabianie poczucia metrycznego poprzez za-
znaczanie pierwszej miary taktu, odtwarzanie
metrum muzycznego ruchem ràk (taktowanie)
oraz przebiegu rytmicznego piosenki,
– rozpoznawanie metrum piosenki,
– uk∏adanie taktów,
– odczytywanie z zapisu nutowego rytmu za po-
mocà sylab ta , t i.
l podczas jednego taktu dziecko trzymajàce
pa∏eczk´ podchodzi do wybranego kolegi
w rytmie çwierçnut, zaznaczajàc tupni´-
ciem pierwszà cz´Êç taktu,
l na akcent wnast´pnym takcie podaje kole-
dze pa∏eczk´ i staje na jego miejscu,a ten
podchodzi do nast´pnego dziecka wsposób
opisany wy˝ej.
Metody prac y : problemowo-odtwórcza, proble-
mowo-twórcza.
5. S∏uchanie piosenki „Domek dla lalek i dla
nut”(muzyka i s∏owa M.Tomaszewska)
Nauczycielka Êpiewa piosenk´ przy akompa-
niamencie b´benka,wyraênie akcentujàc pierw-
szà miar´ taktu.Dzieci okreÊlajà metrum piosen-
ki i liczà, ile dêwi´ków mieÊci si´ pomi´dzy
jednym adrugim akcentem.
Formy pracy: indywidualna,zbiorowa.
Ârodki dydaktyczne: pa∏eczka,talerze,kwadraty
iprostokàty znutami,Karty pracy.
Przebieg zaj´ç
6. Zabawa ruchowo-naÊladowcza Domki dla nut .
Dzieci taƒczà w dowolny sposób przy muzyce.
Pojawienie si´ metrum dwu-,trzy-lub czteromia-
rowego granego na talerzach jest sygna∏em do
utworzenia domków dla nut.Dzieci tworzà dom-
ki o liczbie odpowiadajàcej wygrywanemu me-
trum – dobierajà si´ w pary, trójki lub czwórki
i unoszà r´ce nad g∏owami, tworzàc dach. Po
chwili naÊladujà sprzàtanie wdomkach.
1. Zagadka ruchowa Jaka to piosenka?
Ch´tne dzieci ilustrujà treÊç znanych piose-
nek za pomocà ruchów,gestów,mimiki.Pozosta-
∏e odgadujà,jakie utwory sà prezentowane,ipo-
dajà ich tytu∏y.
2. Zabawa ilustracyjna do wybranej przez dzie-
ci piosenki – wszyscy przedstawiajà ruchem jej
treÊç.
3. Improwizacja wokalna do znanej dzieciom
wyliczanki „Ele mele dudki”.
Dzieci Êpiewajà na wymyÊlonà przez siebie
melodi´ wyliczank´:
7. Uk∏adanie nutek wtakty na dwa,na trzy ina
cztery.
Nauczycielka wystukuje rytm, dzieci liczà
dêwi´ki iuk∏adajà kartoniki znutami wtakty.
Przyk∏ad
Ele mele dudki, gospodarz malutki,
gospodyni mniejsza, ale roztropniejsza.
4. Zabawa rytmiczna Sztafeta .
Dzieci stojà wró˝nych miejscach sali.Nauczy-
cielka akompaniuje wtakcie na dwa,trzy,cztery
(na zmian´), a dzieci kolejno podajà sobie pa-
∏eczk´. Podawanie pa∏eczki powinno przebiegaç
wnast´pujàcy sposób:
Po u∏o˝eniu taktów dzieci odczytujà nuty syla-
bami rytmicznymi ta , ti .
28
Wychowanie Przedszkolne 5/2004
81719588.017.png 81719588.018.png 81719588.019.png 81719588.020.png 81719588.001.png 81719588.002.png 81719588.003.png
Z ABAWY S¸OWNO - MUZYCZNE
8. Improwizacja ruchowa kierowana do fran-
cuskiej melodii ludowej „Kurki trzy”.
Dzieci maszerujà w rytm muzyki z jednoczes-
nym taktowaniem na dwa (taktowanie wed∏ug
Dalcroze’a – pierwszy ruch to energiczne opusz-
czenie ràk,adrugi ich podniesienie).
Êpiewajà piosenk´ iprzesuwajà na sznurku pier-
Êcionek,podajàc go sobie zràk do ràk.Wszystkie
ruszajà d∏oƒmi wtakt melodii,udajàc przesuwa-
nie pierÊcienia,tak aby dziecko go szukajàce nie
zorientowa∏o si´, gdzie on jest. Po zakoƒczeniu
piosenki r´ce dzieci nieruchomiejà,a osoba sto-
jàca w Êrodku wskazuje d∏oƒ, w której jej zda-
niem znajduje si´ pierÊcionek.JeÊli go znalaz∏a,
zamienia si´ ze wskazanym dzieckiem,jeÊli nie –
szuka jeszcze raz.
9. Zabawa ludowa ze Êpiewem w kole Krà˝y
pierÊcieƒ .
Dzieci ustawiajà si´ w niewielkim kole i trzy-
majà obiema r´kami sznurek, na który zosta∏
nawleczony pierÊcionek. W Êrodku ko∏a stoi
dziecko poszukujàce pierÊcionka.Przedszkolaki
10. Podsumowanie zaj´ç – indywidualne wype∏-
nianie Kart pracy.
KARTA PRACY
1.Pomó˝ panu dyrygentowi policzyç nuty wtaktach.Uzupe∏nij brakujàce cyfry pod nutami.
Wychowanie Przedszkolne 5/2004
29
81719588.004.png 81719588.005.png 81719588.006.png 81719588.007.png 81719588.008.png
Z ABAWY S¸OWNO - MUZYCZNE
2.Do∏ó˝ brakujàce nutki.
3.Uzupe∏nij brakujàce pod nutami sylaby ta , ti .
4.Wmiejsce kropek wpisz cyfry,które powiedzà,na ile to zagrasz.
30
Wychowanie Przedszkolne 5/2004
81719588.009.png 81719588.010.png 81719588.011.png 81719588.012.png 81719588.013.png 81719588.014.png 81719588.015.png 81719588.016.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin