na_wsi.pdf

(171 KB) Pobierz
26076293 UNPDF
Z ABAWY S¸OWNO - MUZYCZNE
NA WSI
Renata Knapiƒska, Anna Koêba
Cele:
– usprawnianie pracy aparatu artykulacyjnego,
sposobu oddychania, fonacji,
– aktywizowanie mowy i myÊlenia dzieci,
– doskonalenie s∏uchu fonematycznego, analizy
i syntezy wzrokowo-s∏uchowej,
– doskonalenie umiej´tnoÊci wspó∏dzia∏ania w ze-
spole.
Rozmowa na temat zwierzàt hodowanych na
wsi, mi´dzy innymi o krowie.Analiza i synteza
wyrazu krowa .Dzieci przyczepiajà na tablicy mo-
del wyrazu, wyró˝niajà g∏osk´ r innym kolorem.
Metody pracy: zadaƒ, çwiczeƒ, kierowania aktyw-
noÊcià dzieci, wspierania aktywnoÊci twórczej.
3.Inscenizacja rymowanki W.Chotomskiej pt.
„Czarna krowa”.
Formy pracy: indywidualna, grupowa, zbiorowa.
Czarna krowa w kropki bordo,
gryz∏a traw´, kr´càc mordà.
Kr´càc mordà i rogami,
gryz∏a traw´ wraz z jaskrami.
Ârodki dydaktyczne: p∏yta CD z muzykà relaksa-
cyjnà, ilustracje zwierzàt, krzy˝ówka, kolorowe
koperty z rozsypankà literowà, Karty pracy.
Grupa: dzieci szeÊcioletnie.
Rozmowa na temat wiersza.Wspólna recyta-
cja z wyraênym wyartyku∏owaniem g∏oski r .
Przebieg zaj´ç
4.Zabawa ruchowa i dêwi´konaÊladowcza przy
muzyce.
Dzieci biegajà przy akompaniamencie mu-
zycznym.Na przerw´ w muzyce nauczycielka po-
kazuje kolejno obrazki przedstawiajàce:
1.Zabawa integracyjna 1 pt. „Kiedy czas jest... ”.
Dzieci stojà w rozsypce, na sygna∏ nauczycielki
zaczynajà maszerowaç, ilustrujàc gestami wypo-
wiadany tekst.
krow´, kur´, konia, ˝ab´, bociana, kota, psa,
barana, koz´.
Kiedy czas jest, klaskaj mocno! – dzieci
klaszczà 2 razy w r´ce
Kiedy czas jest, tup g∏oÊno!
Kiedy czas jest, uderzaj o kolana!
Kiedy czas jest, pstrykaj palcami!
Kiedy czas jest, wo∏aj: hola hej!
Dzieci nazywajà obrazek i naÊladujà ruchy da-
nego zwierz´cia oraz odg∏osy, jakie wydaje, np.
krowa – muu, kura – ko, ko, ko.
5.åwiczenia twórczego myÊlenia – lista atrybu-
tów:
Krowa jest... ∏aciata, czarna, mleczna, rogata.
2.Wprowadzenie do tematu – zagadka s∏owna.
6.Rozwiàzanie krzy˝ówki z has∏em KROWA
(str.32).
Dobre ma zwyczaje – ludziom mleko daje 2 .
1 Zabawa pochodzi z ksià˝ki: S∏ysz S., Gry i zabawy ,MAW,
Warszawa 1984.
2 Dziurzyƒska T., Ratyƒska H., Stójowa E., A jak b´dzie
s∏oƒce... A jak b´dzie deszcz..., WSiP, Warszawa 1996.
7.Zabawa s∏owno-ruchowa U∏ó˝ podpis do ob-
razka .
Nauczycielka rozdaje ka˝demu dziecku po jed-
nej literce w odpowiednim kolorze (czerwonym,
niebieskim, ˝ó∏tym, zielonym).Litery tego samego
koloru tworzà nazw´ zwierz´cia lub przedmiotu
Wychowanie Przedszkolne 5/2004
31
26076293.030.png 26076293.031.png 26076293.032.png 26076293.033.png 26076293.001.png 26076293.002.png 26076293.003.png
 
Z ABAWY S¸OWNO - MUZYCZNE
przedstawionego na obrazku.Przy dêwi´kach mu-
zyki dzieci taƒczà zgodnie z rytmem.Na sygna∏
nauczycielki odwracajà si´ do niej i obserwujà,
w jakim kolorze jest koperta, którà podnios∏a,
i co przedstawia pokazywany obrazek.Zadaniem
dzieci jest u∏o˝enie podpisu do obrazka (podpis
powinien zawieraç liter´ r ).
Wszystkie dzieci sprawdzajà poprawnoÊç wy-
konania zadania, odczytujàc napis.Zabawa to-
czy si´ dalej.
8.Zabawa oddechowa – dmuchanie dmuchaw-
ca lub baniek mydlanych.
Przyk∏ad
Nauczycielka podnios∏a czerwonà koper-
t´ i pokaza∏a obrazek przedstawiajàcy kre-
ta.Dzieci, które trzyma∏y czerwone literki,
ustawiajà si´ tak, by powsta∏ napis kret .
9.Zabawa relaksacyjna przy muzyce powa˝nej
– ws∏uchiwanie si´ w odg∏osy natury.
10.Propozycja do pracy indywidualnej dostoso-
wanej do mo˝liwoÊci rozwojowych dzieci (Karta
pracy, str.33).
KRZY˚ÓWKA
1.
2.
3.
4.
5.
1. Idzie ... nieborak.
2.P∏ywa w wodzie.
3.Pojazd, którym lubià jeêdziç dzieci.
4.Jadajà jà krowy, konie.
5.Pojazd rolnika.
32
Wychowanie Przedszkolne 5/2004
26076293.004.png 26076293.005.png 26076293.006.png 26076293.007.png
 
Z ABAWY S¸OWNO - MUZYCZNE
KARTA PRACY
1.U∏ó˝ z rozsypanki literowej podpisy do obrazków.
B
N
K O
O
T
T
O
R R
U K
R
A
R
A
N
A
A
2.U∏ó˝ zdania z rozsypanki wyrazowej.
lubi
ziarno.
Kura
mleko.
Krowa
daje
zdrowe.
Mleko
jest
Wychowanie Przedszkolne 5/2004
33
K
26076293.008.png 26076293.009.png 26076293.010.png 26076293.011.png
 
Z ABAWY S¸OWNO MUZYCZNE
3.Odczytaj zaszyfrowane s∏owo, a nast´pnie je napisz.
z k a o s t r c y w
4.Odczytaj s∏owa ukryte w rebusach.
ba
cik
mo
bacz
trak
de
ce
bok
nik
mik
delek
34
Wychowanie Przedszkolne 5/2004
26076293.012.png 26076293.013.png 26076293.014.png 26076293.015.png 26076293.016.png 26076293.017.png 26076293.018.png 26076293.019.png 26076293.020.png 26076293.021.png 26076293.022.png 26076293.023.png 26076293.024.png 26076293.025.png 26076293.026.png 26076293.027.png 26076293.028.png 26076293.029.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin