w_krainie basni tropem Kopciuszka ....pdf

(50 KB) Pobierz
82178116 UNPDF
W KRAINIE BAÂNI
W KRAINIE BAÂNI
TROPEM KOPCIUSZKA I INNYCH BOHATERÓW
Joanna Basa, Longina Bernacka, Alicja Kromolan
S∏oneczna i ciep∏a pogoda wiosenna zach´ca
do organizowania zaj´ç na powietrzu. Zabawy
i gry w przedszkolnym ogrodzie, do których nale-
˝à zabawy tropiàce polegajàce na chodzeniu po
Êladach i znakach oraz na szukaniu tropów, dajà
dzieciom mo˝liwoÊç roz∏adowania nadmiaru
energii, wyrabiajà zaradnoÊç, samodzielnoÊç, wy-
trwa∏oÊç, doskonalà umiej´tnoÊç dzia∏ania zespo-
∏owego, stwarzajà okazj´ do wspó∏zawodnictwa,
a tak˝e kszta∏cà ogólnà orientacj´ w terenie. Sà
okazjà do ró˝norodnych form aktywnoÊci dzieci,
na przyk∏ad myÊlenia przyczynowo-skutkowego,
çwiczenia pami´ci, doskonalenia mowy i spraw-
noÊci ruchowej. Zabawy tropiàce pozwalajà sp´-
dziç czas w atrakcyjny sposób. Sà korzystne dla
zdrowia i psychicznego odpr´˝enia. Towarzyszy
im swoboda i radoÊç, a wszelkie dzia∏ania podej-
mowane sà bez przymusu.
Przedstawiamy scenariusz zabawy, w której
z wielkim zaanga˝owaniem uczestniczy∏y zarów-
no dzieci m∏odsze, jak i starsze. Jej tematem
by∏y bajki. Przedszkolaki przypomnia∏y sobie
tytu∏y i treÊç poznanych wczeÊniej utworów
(por. podr´cznik „SzeÊciolatek. Bawi´ si´ i ucz´”,
cz. 4, MAC Edukacja, Kielce 2004, str. 64), wcie-
la∏y si´ w rol´ bajkowych bohaterów, kszta∏ci∏y
umiej´tnoÊç poruszania si´ w terenie zgodnie
z wyznaczonym kierunkiem.
Ârodki dydaktyczne: koperty z zadaniami w kolo-
rach: niebieskim, ˝ó∏tym, czerwonym, puzzle
przedstawiajàce ilustracje do bajek (np.
„Calineczka”, „Dziewczynka z zapa∏kami”,
„Brzydkie Kaczàtko”), po 10 strza∏ek w tych sa-
mych kolorach co koperty, klej, kartki, d∏ugo-
pisy, rekwizyty z bajek, pude∏ka, koce, napisy
„Start” w kolorze niebieskim, ˝ó∏tym, czerwo-
nym, napis „Meta”, odznaki „Tropiciel bajek”.
Przygotowanie
Po zgromadzeniu wszystkich rekwizytów
przygotowujemy trasy – rozk∏adamy strza∏ki
i koperty z zadaniami, na stanowisku drugim
zostawiamy pude∏ka, a w nich rekwizyty z bajek.
W pobli˝u stanowiska pierwszego ustawiamy
krzese∏ka i stoliki, przy których dzieci b´dà
uk∏ada∏y puzzle. Na mecie przygotowujemy ko-
ce, na których wszyscy usiàdà podczas podsumo-
wywania zabawy.
Zasady zabawy tropiàcej
W zabawie biorà udzia∏ dru˝yny tropicieli, ka˝da pod opiekà nauczycielki.
Dru˝yny wybierajà swoich kapitanów.
Dru˝yny tropià bajki niezale˝nie od siebie, ka˝da na swoim szlaku w kolorze, który
wylosowa∏a. Zadania na szlakach sà ró˝ne lub takie same (w scenariuszu podajemy przyk∏a-
dowe zadania dla jednego szlaku).
Nauczycielka potwierdza wykonanie zadaƒ, notujàc na specjalnej karcie odpowiedzi dzieci.
Na met´ trzeba dostarczyç wykonane prace (np. ulo˝one puzzle, rysunki).
Wychowanie Przedszkolne 7/2005
47
82178116.004.png 82178116.005.png 82178116.006.png
W KRAINIE BAÂNI
Przebieg zabawy
l Z jakiej bajki pochodzi rekwizyt? Podajcie jej
tytu∏. Rekwizyt zabierzcie ze sobà.
l Wróçcie do miejsca, z którego przyszliÊcie.
l Zróbcie 10 kroków do przodu zgodnie z kierun-
kiem strza∏ki, nast´pnie 3 kroki do ty∏u, 5 kro-
ków do przodu i pomachajcie r´kami. Krzyk-
nijcie g∏oÊno: „Poczytaj mi, mamo!”.
Poszukajcie na drzewie koperty z zadaniem
trzecim.
Dru˝yny wybierajà kapitanów, którzy losujà ko-
perty – ich kolor wskazuje, jakim szlakiem ma si´
poruszaç ka˝da grupa. Kapitan daje kopert´ na-
uczycielce, która czyta znajdujàcy si´ w niej list.
Drodzy Tropiciele!
WylosowaliÊcie ˝ó∏tà (czerwonà, niebieskà)
kopert´.Witajcie na szlaku w tym kolorze.
JesteÊcie na tropie bajek.Czekajà Was ró˝ne
zadania.Pami´tajcie, aby dowody ich wykona-
nia zabraç ze sobà.Trzymamy kciuki, na pewno
Wam si´ uda.Powodzenia!
Wyjdêcie do ogrodu przedszkolnego i odszu-
kajcie napis START w tym samym kolorze, jaki
ma Wasza koperta.Na STARCIE znajdziecie
kopert´ z pierwszym zadaniem.
Zadanie 3.
W kopercie znajduje si´ tekst. Po jego wys∏u-
chaniu podajcie tytu∏ bajki, z którà on si´ wià˝e,
oraz wska˝cie, co nie zgadza si´ w tym tekÊcie
z treÊcià bajki. Pani zapisze wasze odpowiedzi.
Przyk∏adowy tekst:
Dobre Wró˝ki
Chrr…, chrr… – s∏ychaç by∏o g∏oÊne chrapa-
nie wilka. Do chatki wesz∏a ma∏a dziewczyn-
ka w czerwonej czapeczce. Zbli˝y∏a si´ do
∏ó˝ka. Otworzy∏a szeroko usta i z wielkim
apetytem po∏kn´∏a smacznie Êpiàcego wilka.
Zadanie 1.
l Oto kartka, klej i du˝a koperta, w której znaj-
duje si´ poci´ty obrazek. Niech ochotnicy u∏o-
˝à go w jednà ca∏oÊç i przyklejà na kartce. Sko-
rzystajcie z polowej pracowni plastycznej, do
której wiodà strza∏ki.
l Nast´pnie odgadnijcie tytu∏ bajki, z której po-
chodzi ilustracja.
l Sami lub z pomocà pani podpiszcie obrazek.
l Wybierzcie stra˝nika obrazka, który doniesie
go do mety.
Kierujàc si´ strza∏kami, przejdêcie na trawnik
znajdujàcy si´ z ty∏u przedszkola. Na drzwiach
znajduje si´ koperta z czwartym zadaniem.
Zadanie 4.
Z jakà baÊnià kojarzà wam si´:
ksià˝´, pantofelek, macocha, wró˝ka, pó∏noc.
A teraz zadania ruchowe:
l Zróbcie 10 ma∏ych kroków do przodu.
l Obróçcie si´ dwa razy dooko∏a w∏asnej osi.
l G∏oÊno krzyknijcie: „Kochamy wszystkie bajki!”.
l Rozejrzyjcie si´ dok∏adnie, a zobaczycie na
p∏ocie kopert´, a w niej kolejne zadanie.
Po udzieleniu odpowiedzi idêcie dalej swoim
szlakiem, a˝ znajdziecie kopert´ z ostatnim zada-
niem.
Zadanie 5.
l Usiàdêcie na kocu i przypomnijcie sobie tytu∏
bajki, z którà wiàza∏o si´ pierwsze zadanie.
l Przygotujcie dla pozosta∏ych grup scenk´,
w której przedstawicie t´ bajk´.
l Kiedy b´dziecie gotowi, udajcie si´ na met´.
Zadanie 2.
l Pod oknami sali gimnastycznej znajdujà si´
kartonowe pude∏ka. Idêcie tam.
l Wybierzcie pude∏ka oznaczone kolorem wasze-
go szlaku.
l U∏ó˝cie z nich wie˝´, uk∏adajàc pude∏ka od
najwi´kszego do najmniejszego.
l Otwórzcie pude∏ko, które znajduje si´ na
szczycie i wyjmijcie z niego to, co si´ w nim
znajduje. (W pudle sà rekwizyty z bajek, np.
jab∏ko, pantofelek, piernik).
Po wykonaniu ostatniego zadania dru˝yny
spotykajà si´ w miejscu oznaczonym napisem
„Meta”. Przedstawiciele poszczególnych dru˝yn
przedstawiajà przygotowane scenki oraz prezen-
tujà dowody wykonania zadaƒ. Wszyscy uczestni-
cy zabawy otrzymujà odznaki „Tropiciel bajek”.
48
Wychowanie Przedszkolne 7/2005
82178116.007.png 82178116.001.png 82178116.002.png 82178116.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin