Statystyka - opracowane pyt 5.doc

(42 KB) Pobierz
PYTANIA ZE STATYSTYKI

Statystyka – opracowane pytania 5

1.       Próba reprezentatywna - zdefiniować i podać przykłady

To próba spełniająca następujące warunki:

- elementy populacji są pobierane do próby w sposób losowy

- próba musi być dostatecznie liczna

Próba jest reprezentatywna, gdy jej struktura ze względu na interesujące nas cech statystyczne jest zbliżona do struktury populacji, z której ona pochodzi. Czyli wnioski wyciągnięte z próby można uogólnić na całą populację

- wymyślcie sobie przykłady

 

2.        Do czego używamy testu t-studenta, 2 przykłady

- test t-studenta służy do testowania hipotez dotyczących średniej przy założeniu, że rozkład zmiennej w populacji jest normalny

Przykłady:…

 

3.        Dlaczego i po co używamy metod statystycznych?

 

4.        Omówić α  i (1-β)

- Alfa - poziom istotności (prawdopodobieństwo błędu pierwszego rodzaju- odrzucenie hipotezy 0, gdy jest ona prawdziwa): przyjmuje wartość dowolną, ale nie powinien być większy od 0,05

- (1- beta) - moc testu - jest to prawdopodobieństwo odrzucenia hipotezy fałszywej

 

5.        Cechy estymatora punktowego

- estymator punktowy to parametr określony (oszacowany) na podstawie statystyk w n elementowej próbie

- cechy:

 

6.        Metoda najmniejszych kwadratów-opisać

 

7.        Regresja wielokrotna - 2 przykłady

- analiza regresji wielokrotnej służy do badania ilościowej zależności między zmiennymi przyczynowymi (Xi) a średnią zmiennej skutkowej (Y)

- np. badanie zależności mleczności krów od rodzaju paszy i masy krów, itp.

 

8.        Czym zajmuje się doświadczalnictwo?

Zajmuje się dwoma podstawowymi zagadnieniami:

1)       Statystycznym planowaniem doświadczeń w różnych warunkach przyrodniczych oraz pozadoświadczalnym pozyskiwaniem danych reprezentatywnych o przyczynach i przebiegu zjawisk przyrodniczych, rolniczych itp.

2)       Opracowaniem oryginalnych metod statystycznych oraz doskonaleniem i upowszechnianiem ich zastosowań w analizie i interpretacji wyników doświadczalnych i innych danych reprezentatywnych dla badanej prawidłowości

 

9.        Do czego służą procedury porównań wielokrotnych? Jakie z nich są preferowane?

Do stwierdzenia, który z poziomów czynnika wpływa na cechę inaczej niż pozostałe, czyli które średnie obiektowe  odpowiedzialne za odrzucenie hipotezy H0 (o równości średnich  m1=m2=...=mi) i które ze średnich można uznać za jednakowe

Preferowane: Tuckeya, Duncana, Newmana- Kuelsa

 

10.     Do czego służy analiza regresji wielokrotnej

odp. w pytaniu 7

 

11.     Jak posługujemy się regresją krokową?

- stosujemy do wybrania najbardziej dopasowanego równania regresji wielokrotnej

- usuwamy z modelu krokowo te czynniki, których wartość temp. Jest najbliższa 0

- wybieramy model, dla którego wartość poprawionego współczynnika determinacji jest największa (to równanie regresji najlepiej opisuje zależność cech Y od czynników Xi)

 

12.     Czym różnią się metody statystyczne spośród wszystkich metod analizy danych?

 

 

 

13.     Podać definicje błędu I i II rodzaju przy testowaniu hipotezy

-        Błąd I rodzaju - alfa - to prawdopodobieństwo przyjęcia fałszywej hipotezy zerowej- nie powinno być większe od 0,05

-        Błąd II rodzaju beta - to prawdopodobieństwo nie odrzucenia hipotezy fałszywej – nieznana wartość. Beta tym mniejsze im liczniejsza próba

 

14.     Do czego służy analiza wariancji

- służy do zbadania wpływu źródeł zmienności na cech Y

- uwzględnia matematyczny podział obserwowanej na jednostkach doświadczalnych zmienności cechy Y na składowe odpowiadające wyodrębnionym w doświadczeniu przyczynom, zwanym źródłami zmienność

 

15.     Napisać ogólną postać liniowej funkcji regresji wielokrotnej dla 4 zmiennych przyczynowych

Y= β01X12X23X34X4 – dla populacji

y= b0+b1x1+b2x2+b3x3+b4x4 – dla próby

 

16.     Podać 2 przykłady zastosowań analizy korelacji

- to metoda statystyczna pozwalająca na zbadanie współzależności pomiędzy zmiennymi (obie zmienne o rozkładzie normalnym lub bliskim normalnemu)

- np. związek między wzrostem człowieka w populacji a długością jego nogi

 

17.     Podać 2 przykłady zastosowań liniowej regresji prostej

Analiza regresji wielokrotnej służy do badania ilościowej zależności między zmienną przyczynową (X) a średnią zmiennej skutkowej (Y)

- np. badanie zależności mleczności krów od rodzaju paszy

 

18.     Kiedy stosujemy układ całkowicie losowy, a kiedy losowanych bloków?

-         Układ całkowicie losowy - stosujemy, kiedy jednostki doświadczalne są jednorodne, czyli nie podlegają zmienności systematycznej warunków badanego zjawiska (np. warunki wegetacji- nasłonecznienie) wszystkie jednostki an w doświadczeniu są rozmieszczone w sposób całkowicie losowy na obszarze doświadczalnym np.: fitotron

-         Układ losowanych bloków - stosujemy, gdy niejednorodność jednostek doświadczalnych wynika z występowania jednokierunkowej zmienności systematycznej np. warunków wegetacji- występuje na polu( zmienność glebowa) Polega na takim ugrupowaniu a jednostek doświadczalnych w bloki, aby pomiędzy blokami zaistniało zróżnicowanie systematyczne warunków, zaś w obrębie bloków zmienność warunków była losowa.

 

 

1

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin