ipet przykładowy-upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim.docx

(32 KB) Pobierz

Pieczątka szkoły

 

 

Indywidualny program

edukacyjno – terapeutyczny  

dla uczennicy

…………………………….              z klasy I

 

 

PROGRAM DOSTOSOWANY JEST DO POTRZEB I MOŻLIWOŚCI DZIECKA

ZGODNIE Z ORZECZENIEM NR …………  O  POTRZEBIE KSZTAŁCENIA SPECJALNEGO

WYDANYMPRZEZ PORADNIĘ PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNĄ NR …….. W ……………

 

Podstawa prawna :

·       Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych

      (Dz. U. z 2005r. Nr 19, poz. 167)

oraz

·       Ustawę z dnia 7 września 1991 r. O Systemie Oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.),

·       Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół

(Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17),

·       Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz.U. Nr 89, poz. 730)

 

 

 

Został zatwierdzony w dniu.............................

przez radę pedagogiczną i wpisany

do rejestru szkolnego zestawu programów

Szkoły Podstawowej ………………………………...

w…………. pod numerem…………………………

 

                                                                              podpis Dyrektora

 

 

 

1.      Charakterystyka ucznia

Upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim.

 

·       Diagnoza psychologiczno-pedagogiczna z orzeczenia z roku 2010

Stosunkowo najlepsze funkcje to wyjaśnienie znaczenia słów, długotrwała pamięć wzrokowa, pamięć logiczna dotycząca usłyszanego krótkiego opowiadania, rozumienie prostych sytuacji społecznych. Dziewczynka ma duże problemy z logicznym rozumowaniem – nie rozumuje przez analogię, nie dokonuje porównań między pojęciami, nie tworzy pojęć nadrzędnych, nie spostrzega niedorzeczności na obrazkach. Zosia dostrzega brakujący element w narysowanym przedmiocie, umie wskazać rysunek nie pasujący do pozostałych, uzupełnia rysunek człowieka o podstawowe brakujące elementy, sprawnie nawleka korale, odwzorowuje kwadrat. Poziom integracji wzrokowo –ruchowej bardzo niski, poniżej 5 r.ż. Rysunek postaci ludzkiej na poziomie schematycznym, kolorowy. Dziewczynka słabo nawiązuje kontakty z rówieśnikami, nie jest konfliktowa, biernie podporządkowuje się inicjatywie innych. Stwierdzono zburzenia uwagi i lateralizacji słuchowej po prawej i lewej stronie, nadwrażliwość słuchową, zaburzenia analizatora słuchowego. Zalecono trening stymulacji słuchowej. Mocne strony funkcjonowania dziewczynki to samodzielność w samoobsłudze oraz zdolności w zakresie śpiewu i tańca. Dziewczynka nie wyodrębnia głosek na początku i końcu wyrazu. Rozpoznaje prawidłowo pojedyncze litery w izolacji. Ma zaburzony słuch fonemowy. Na przeciętnym poziomie odwzorowuje szlaczki literopodobne i kształty liter. Występują trudności w zakresie orientacji przestrzennej i w schemacie własnego ciała. Dostateczna jest znajomość cyfr i prostych figur geometrycznych. Zosia nie potrafi porównywać liczebności zbiorów, ma problemy z operacyjnym rozumowaniem w zakresie stałości liczby oraz klasyfikowaniem. Liczy kolejno do 19.

 

·       Charakterystyka    własna

………….. jest pogodnym dzieckiem, wrażliwym na krzywdy innych. Gdy komuś dzieje się coś złego pociesza, głaszcze po głowie.  Reaguje na dostrzeżone przejawy zła. Sporadycznie wyraża własne zdanie  zachęcona przez nauczyciela i wymaga pośrednictwa pedagoga w kontaktach z innymi. Ma duże problemy ze współpracą  i zabawą z rówieśnikami. Wymaga zachęty i pomocy ze strony nauczyciela. Zosia nie ma problemów ze słuchaniem wypowiedzi innych, potrafi wykonać polecenie. Wypowiada się rzadko, pojedynczymi zdaniami.  Dziewczynka ma krótkotrwałą pamięć, słabe myślenie logiczne, ma problemy z analizą i syntezą wzrokowo –słuchową, problemy grafomotoryczne. Nie  potrafi  porównywać liczebności zbiorów i klasyfikowaniem. Przelicza w zakresie 19. Ma trudności  w orientacji przestrzennej, prawo i lewo, pod , nad, przed, obok itp.  Zosia podczas zajęć często rozprasza się, wówczas wymaga przywołania uwagi. Pracuje wolno, wymaga przerw, motywowania oraz wzmacniania pozytywnego i doceniania wysiłku.

    

2.      Zalecenia    specyficzne

ü      Dziewczynka wymaga dostosowania treści programowych, metod pracy, tempa nauczania do możliwości ucznia z upośledzeniem w stopniu lekkim, dziewczynka powinna uczyć się w oparciu o treści  praktyczne , konkretne, konieczne stosowanie częstych powtórzeń, naprowadzanie na właściwy tok rozumowania.

ü      Wskazane jest stymulowanie rozwoju poznawczego dziecka, ćwiczenia sprawności grafomotorycznej, koordynacji wzrokowo- ruchowej, ćwiczenia percepcji słuchowej i wzrokowej, ćwiczenia orientacji kierunkowej, zachęcanie do opowiadania –poprzez dodatkowe zajęcia z psychologiem i pedagogiem.

ü      Dodatkowa pomoc w opanowaniu podstawowych technik szkolnych ( gdyż Zosia nie jest gotowa do sprostania wymaganiom szkolnym ), rozwijanie myślenia matematycznego poprzez gry edukacyjne.

ü      Ważne wzbudzanie motywacji do wykonywania i kończenia zadań poprzez stosowanie wzmocnień pozytywnych, premiowanie najdrobniejszych sukcesów, umożliwianie ujawnienia zdolności wokalnych i tanecznych.

ü      Terapia logopedyczna.

ü      Terapia w zakresie SI.

ü      W miarę potrzeby rehabilitacja ruchowa według ścisłych zaleceń specjalisty

ü      Trening stymulacji słuchowej.

ü      Wspieranie rodziców w oddziaływaniach edukacyjnych i wychowawczych.

 

3.      Tygodniowy  harmonogram  zajęć

 

 

4.      Cele edukacyjno –terapeutyczne

ü      Korygowanie , usprawnianie i kompensowanie zaburzonych funkcji oraz wspomaganie rozwoju jej zdolności i zainteresowań.

· zapewnianie dziecku poczucia bezpieczeństwa, życzliwości, miłości i przynależności do wspólnoty 

· budzenie wiary we własne możliwości

· dostosowanie działań edukacyjnych do aktualnej diagnozy psychologiczno-pedagogicznej dziecka

· wyrównywanie szans edukacyjnych poprzez prowadzenie ćwiczeń usprawniających

· wykorzystanie i wzmacnianie spontanicznego zainteresowania oraz naturalnej aktywności dziecka w procesie kształcenia wczesnoszkolnego

ü      Kształtowanie umiejętności umożliwiających zdobywanie wiedzy -  słuchanie, mówienie, pisanie, czytanie, liczenie, obserwowanie, odtwarzanie i tworzenie

· słuchanie wypowiedzi innych osób

· uczenie poprawnej wymowy i wyrażania myśli w formie zdań

· wzbogacanie czynnego i biernego słownictwa

· rozwijanie percepcji słuchowej, słuchowo-wzrokowej oraz koordynacji wzrokowo- słuchowej

· usprawnianie motoryki małej

· kształtowanie umiejętności wnikliwej obserwacji i logicznego myślenia

ü      Kształtowanie prawidłowej postawy społeczno-etycznej i umiejętności wchodzenia w interakcje społeczne.

· kształtowanie  właściwych zachowań wobec ludzi

· rozwijanie poczucia przynależności do społeczności szkolnej, klasowej, lokalnej, regionalnej i do ojczyzny

· poszanowanie języka ojczystego, symboli narodowych i tradycji

· rozwijanie potrzeby właściwego komunikowania się i współpracy

ü      Uwrażliwienie na piękno środowiska przyrodniczego i kulturowego

· kształtowanie właściwego stosunku do świata zwierząt i roślin

· dbałość o środowisko naturalne

· wdrażanie do obsługi podstawowych urządzeń technicznych

· poznanie świata sztuki, wprowadzenie podstawowych pojęć

ü      Uświadomienie konieczności dbania o zdrowie, higienę i bezpieczeństwo

· troska o zdrowie fizyczne i psychiczne

· rozwijanie sprawności fizycznej poprzez działalność ruchową i korekcyjno-kompensacyjną

· wyrabianie nawyków higienicznych i żywieniowych

· poszerzanie wiedzy na temat własnego ciała , jego możliwości i ograniczeń

· uwrażliwienie na bezpieczeństwo i kształtowanie umiejętności unikania zagrożeń

 

ü      Edukacja polonistyczna

· Słuchanie i mówienie

-          ćwiczenia dźwiękonaśladowcze

-          ćwiczenia oddechowe

-          poprawne  nazywanie rzeczy, czynności i zjawisk

-          słuchanie poleceń, wypowiedzi nauczyciela i innych osób

-          słuchanie tekstów czytanych i odtwarzanych z nagrań

-          swobodne  i  spontaniczne wypowiadanie się

-          próby stawiania pytań i formułowania odpowiedzi

-          nauka krótkich wierszy

· Pisanie i czytanie

-          poprawne  pisanie znaków literopodobnych

-          pisanie po śladzie i odwzorowywanie liter, krótkich wyrazów

-          poprawne i kształtne pisanie liter, wyrazów  i zdań  z uwzględnieniem właściwych proporcji liter, odstępów między wyrazami

-          podział wyrazów na sylaby

-          analiza i synteza wzrokowo-słuchowa wyrazów

-          liczenie liter

-          całościowe rozpoznawanie, czytanie wyrazów pisanych i drukowanych

-          dobieranie podpisów do poznanych  przedmiotów i odczytywanie  ich

-          rozpoznawanie zdań w mowie i piśmie

-          układanie wyrazów z rozsypanki sylabowej i głoskowej

ü      Edukacja matematyczna

· Porównywanie liczebności zbiorów

· Klasyfikowanie  przedmiotów według ich cech

· Odczytywanie  i zapisywanie liczb w zakresie 20

· Liczenie w zakresie 20

· Doliczanie i odliczanie do i od 10

· Określanie kierunków i położenia osób oraz przedmiotów w przestrzeni i na płaszczyźnie

· Rozpoznawanie , rysowanie, wyróżnianie w otoczeniu figur geometrycznych

· Układanie  wzorów z poznanych figur

·...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin