Literatura polska_Lam.doc

(20548 KB) Pobierz
Literatura polska w okresie realizmu i naturalizmu

Literatura polska w okresie realizmu i naturalizmu. Tom II

 

Jan Lam (1838 – 1886), oprac. Stanisław Frybes

 

Jan Paweł Ferdynand Lam urodził się 16 stycznia 1838 r. w Stanisławowie.

 

Jego ojciec, Konrad, był urzędnikiem austriackim i często zmieniał miejsce pracy.

·         Jan wychowywał się do 10 roku życia u dziadka, który wysłał go do niemieckiej szkoły

·         w galicyjskim Narolu i Buczaczu, już z ojcem, zetknął się z domami polskimi i przeżył Wiosnę Ludów à później świadomie wybrał narodowość polską

 

Po 10 roku życia kształcił się sam i zdał maturę eksternistycznie (z wyróżnieniem !). Trzy lata studiował prawo na uniwersytecie lwowskim.

 

W 1859 r., w czasie wojny austriacko-włoskiej walczył jako ochotnik po stronie Austrii.

 

Do 1862 r. uczył prywatnie w Galicji, przed powstaniem przeniósł się do Lwowa.

·         współpracował z „Gazetą Narodową”, „Dziennikiem Literackim”, humorystycznymi: „Kometą”, „Bąkiem”, „Kometą II”, „Krzykaczem”, satyryczną „Kuźnią”

·         dowodził kompanią w galicyjskim oddziale powstańczym we Lwowie – nie odnieśli sukcesów z powodu słabego przygotowania

·         w marcu 1864 r., gdy w Galicji ogłoszono stan oblężenia, Austriacy aresztowali go na rok

 

Ożenił się z Marią Jasińską i w 1866 r. wrócił do Lwowa.

·         w „Gazecie Narodowej” zaangażował się w popieranie polityki Gołuchowskiego i Ziemiałkowskiego, w Kronikach lwowskich zwalczał satyrą konkurencyjne partie

·         gdy w 1869 r. Dobrzański (red. „Gazety...”) zerwał z tymi, coraz bardziej ugodowymi, politykami, Lam przeszedł do „Dziennika Polskiego”, który założyli; tu został do końca

·         Lam przez swą decyzję został w izolacji, miał do tego proces z Dobrzańskim, któremu w 1870 r. zarzucił sprzedajność – skazano go

 

Zaczął odwiedzać cukiernie i restauracje lwowskie, przy kieliszku. Wciąż był popularny ze względu na odwagę poglądów i cięty humor. Krytykował lojalizm wobec zaborcy i pseudopatriotyzm.

 

Jako publicysta i pisarz należał do „lwowskiej szkoły satyrycznej”.

·         inni przedstawiciele to: Leszek Borkowski (protoplasta), Włodzimierz Zagórski, Mikołaj Biernacki-Rodoć, Liberat Zajączkowski

·         krytykowali tradycyjne wyobrażenia, dostojne instytucje i wysoko postawione osobistości

·         często stosowali pamflet lub groteskowe wizje bezsensownego świata z ludźmi-kukłami

·         konserwatyści zarzucali im „niepolski humor”, paszkwilanctwo i destrukcyjny wpływ (Lama bronił Prus, mówiąc, że jego wadą jest to, że się... między nami urodził)

 

Lam był najbardziej aktywny twórczo w okresach wzmożonych polemik ideologicznych w Galicji: 1868-69 (walka o autonomię Galicji); 1873-74 (walka z konserwatyzmem i klerykalizmem w czasie rządów liberałów w Wiedniu); 1876-78 (konspiracje i spory zw. z wojną rosyjsko-turecką).

 

W latach 80. życie polityczne Galicji uległo stagnacji, a sam Lam zachorował na serce.

 

Pisuje przeglądy Z kraju i ze świata do urzędowej „Gazety Lwowskiej”, którą dotąd zwalczał. Nie jest już krytyczny, jedynie rejestruje zdarzenia bieżące.

 

Umiera 3 sierpnia 1886 r. we Lwowie.

Publicystyka

 

Kroniki lwowskie pisane w latach 1868-86.

·         fakty autentyczne inspirowały go do tworzenia fikcyjnych historii, często paradoksalnych, ale zawsze logicznie wspierających tezę

·         ujawnia swą wyobraźnię intelektualną, która szuka przyczyn i następstw wydarzeń

·         cechuje go zaskakujący dowcip i śmiałe skojarzenia

Stworzył nowy gatunek publicystyczno-literacki, za którym poszli Prus i Świętochowski.

 

Powieści

 

Drukowane w 1869 r. w „Gazecie Narodowej”: Wielki świat Capowic i Koroniarz w Galicji.

·         Wielki świat... to satyryczne dzieje Austriaka, p.Precliczka, wielkiego konformisty

·         Koroniarz... to satyryczna panorama Polaków w Galicji w czasie powstania styczniowego, główny bohater to p.Kukielski, uciekinier z Królestwa odwiedzający domy galicyjskie

·         postacie są ukazane karykaturalnie, bez pogłębiania psychologii

·         brak klasycznych bohaterów pozytywnych, jak np. w dydaktycznych utworach Sienkiewicza

·         sytuacje są groteskowe, wypowiedzi to często parodie rozporządzeń urzędowych lub programów politycznych, dużo tu wypowiedzi odautorskich

·         stosuje nazwiska-etykiety: Wielmożny Bzikowski, Jaśnie Wielmożny Capowicki, doktór Rzeźnicki, hrabia Cybulnicki (cybulus – głupiec); ironiczne epitety: ojcowskie c.k. rządy

 

Jest to satyra antyszlachecka i antyzaborcza. Lam jest pierwszym ironistą polskiej powieści!

 

Czerpie z XVIII-wiecznej powieści angielskiej, Sterne’a, Smolletta, Fieldinga.

·         ingeruje w fabułę, ukazuje władzę narratora nad materiałem powieściowym

·         eksponuje indywidualność narratora

·         ukazuje współczesne stosunki społeczne w postaci zdeformowanej groteski

·         upraszcza psychologiczny wizerunek postaci, eksponując charakterystyczne cechy

 

W 1873 r. pisze Głowy do pozłoty. (tym razem nawiązuje do Dickensa i Thackeraya)

·         miał to być demaskatorski i epicko wszechstronny obraz społeczeństwa Galicji

·         zrezygnował z komentarza autorskiego na rzecz rozbudowanej fabuły

·         są to wspomnienia Edmunda Moularda, syna guwernerów – Francuza i Szkotki, który mieszka w galicyjskim miasteczku, potem w szlacheckim dworze opiekuna, konwikcie przyzakonnego gimnazjum, we Lwowie na studiach i przy pracy inżyniera linii kolejowej

·         właściwym bohaterem staje się jednak opiekun, p.Klonowski – jego droga do kariery i uznania przez stosowanie wyzysku chłopów i robotników oraz serwilizmu wobec władz

·         ukazuje też budowę kolei i pozbawia złudzeń co do możliwości kariery zwykłego inżyniera

·         Moulard reprezentuję postawę moralną autora, czyli niechęć wobec egoizmu i obłudy

 

Powieść kończy się zbyt wieloma zbiegami okoliczności i korzysta ze zbyt wielu szablonów, ale jest pierwszą powieścią satyryczną. Dotąd mieliśmy jedynie autonomiczne sceny satyryczne w powieściach (np. Korzeniowskiego i Kraszewskiego).

 

Napisał jeszcze słabsze powieści: Idealiści (1876), Szklany człowiek (1877) Dziwne kariery (1880).

 

Utwory drobne – humorystyczno-satyryczne

 

Zebrane w tomikach: Rozmaitości i powiastki (1878) oraz Humoreski (1883).

** E.Z.**

5

 




 

 

 








 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

             






 






 











 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin