tecum_2007.4.pdf

(2060 KB) Pobierz
Tecum 2007.4.web
Drogi śycia
172254973.104.png 172254973.115.png
2
Wędrówki klasztorne
Klasztor Benedyktynów
w Bacurovie / Samporze
w Bacurovie / Samporze
Historia benedyktynów na zie
miach dzisiejszej Słowacji sięga X,
a być może nawet już IX wieku. Na
górze Zobor, w Księstwie Nadni
trzańskim, istniało opactwo św. Hi
polita. Stamtąd pochodził późniejszy
święty pustelnik i męczennik – Be
nedykt. Gdy św. Andrzej Świerad
przybył do klasztoru w Nitrze i po
kilku latach rozpoczął życie pustel
nicze, to właśnie św. Benedykta
przydzielono mu jako ucznia i po
mocnika. Po śmierci św. Andrzeja,
pozostał on na pustelni prowadząc
bardzo umartwione życie. Został
zamordowany przez pogańskich
rabusiów, którzy napadli na jego
pustelnię.
Dekret Józefa II Habsburga
z roku 1782 o kasacie wszystkich
zakonów męskich i żeńskich, które
nie zajmowały się szkolnictwem,
pielęgnowaniem chorych i nauką,
był wielkim ciosem dla benedykty
nów także na terenach dzisiejszej
Słowacji. Przetrwali tylko ci, którzy
prowadzili szkoły. Dopiero za cza
sów reżimu komunistycznego za
kon benedyktynów na terenach
Słowacji całkowicie przestał istnieć.
Odnowa życia benedyktyńskie
go na Słowacji wiodła przez Polskę.
W 1998 r. do opactwa tynieckiego
wstąpiło dwóch słowackich kapła
nów z diecezji Bańska Bystrzyca:
o. Vladimír i o. Blažej.
Sprawa ewentualnej fundacji
nowego klasztoru nabierała coraz
bardziej realnych kształtów. Pierwsi
bracia złożyli w Tyńcu śluby wie
czyste, a w nowicjacie pojawiali się
nowi kandydaci.
Byli więc już ludzie, ale potrzeb
ny był jeszcze jakiś dom – i o to też
Pan Bóg się zatroszczył. W 2002 r.
pewien dobroczyńca przekazał ofi
cjalnie tynieckiemu klasztorowi
dom we wsi Bacurov, niedaleko
Zvolena, w którym po drobnych
pracach adaptacyjnych mogliby
tymczasowo zamieszkać bracia.
W następnym roku inny dobrodziej
podarował ziemię w pobliżu Bań
skiej Bystrzycy, gdzie mógłby stanąć
właściwy klasztor. Miejsce jak naj
bardziej odpowiednie dla benedyk
tynów, na wzgórzu za wsią Sampor,
blisko diecezjalnego seminarium.
Kamień węgielny pod budowę no
wego klasztoru poświęcił podczas
swej pielgrzymki do Polski w 2003
r. papież Jan Paweł II.
1 IX 2003 r. opat Marek udzielił
swego błogosławieństwa i trójka
braci do dwóch Słowaków dołą
czył jeszcze br. Łukasz z Tyńca
wyjechała do Bacurova.
W ten sposób życie benedyktyń
skie na Słowacji zostało odnowione
i dynamicznie się rozwija. Wspólno
ta liczy już dziewięciu braci (w tym
pięciu kapłanów), a nowy klasztor
pod wezwaniem Przemienienia
Pańskiego w Samporze, którego
budowa rozpoczęła się w 2006 r.,
rośnie w oczach.
[ BR
. M ATEUSZ
ATEUSZ ]
Tecum
4 (II) / 2007
Klasztor Benedyktynów
. M
BR . M
BBR
ATEUSZ
172254973.126.png 172254973.137.png 172254973.001.png 172254973.012.png 172254973.023.png 172254973.034.png
3
T ECUM — znaczy z Tobą
Wielokrotnie i na różne sposoby
przemawiał niegdyś Bóg do ojców
naszych przez proroków, a w tych
ostatecznych dniach przemówił do
nasprzezSyna (Hbr 1,1).
Najwłaściwszą naszą odpowiedzią
niech będzie decyzja serca, by od
teraz być człowiekiemzBogiem,
ludzmizNim.
I tego właśnie w Nowym 2008
Roku Pańskim życzę wszystkim Czy
telnikom TECUM.
Boże Narodzenie to czas mowy
Boga. Mowy nie tyle słowami, co
czynem, faktem przyjęcia postaci
człowieka przez Syna Bożego. Od tej
chwili, jak nigdy dotąd, Bóg stał się
Bogiemznami, Bogiemzemną.
Z braterskim pozdrowieniem
o. Sławomir Badyna OSB
przeor
Chcesz do nas przyjechać?
Na rekolekcje przyjmujemy
grupy do 25 osób. Mogą to być kla
syczne rekolekcje z konferencjami,
udziałem w liturgii godzin, we
Mszy świętej oraz z możliwością
sakramentu pokuty. Na indywidu
alne dni skupienia zapraszamy
przede wszystkim młodzież męską
i duchownych.
Z ringu do klasztoru
7
Jak Sławek i Krzysztof...
9
Nasz Dom Gości wyposażony
jest w pokoje z łóżkami piętrowy
mi. Grupy przywożą prowiant
i gotują posiłki we własnym zakre
sie. Jest też możliwość zatrudnienia
kucharki. Goście indywidualni mo
gą stołować się w klasztorze. Wszy
scy przyjeżdżający powinni zabrać
ze sobą własną bieliznę pościelową
(ewentualnie śpiwór).
Pobyt w klasztorze można usta
lić telefonicznie bądź emailem.
Oblat benedyktyński
111
Praca w kuchni
114
Z ciemności do światła 17
17
Chcąc regularnie otrzy
mywać nasze czasopismo,
prosimy o przesłanie takiej
informacji na adres redakcji.
Benedykt i Scholastyka
119
Adres redakcji:
Klasztor Benedyktynów
Biskupów 7273
48355 BURGRABICE
Telefon: 077 439 82 06 w godz. 712 i 1517
Email:
mail: benedyktyni@nysa.com.pl
Konto:
Konto: Dom Zakonny Benedyktynów
Nr konta:
Nr konta: 89 1050 1490 1000 0005 0296 9462
www.benedyktyni.nysa.com.pl
Tecum 4 (II) / 2007
11
111
11
11
14
114
14
14
117
17
117
17
Z ciemności do światła
19
119
19
19
Adres redakcji:
Telefon:
mail:
Konto:
Nr konta:
Tecum
172254973.045.png 172254973.056.png 172254973.060.png 172254973.061.png 172254973.062.png 172254973.063.png 172254973.064.png 172254973.065.png 172254973.066.png 172254973.067.png 172254973.068.png 172254973.069.png 172254973.070.png 172254973.071.png 172254973.072.png 172254973.073.png 172254973.074.png 172254973.075.png 172254973.076.png 172254973.077.png 172254973.078.png 172254973.079.png 172254973.080.png 172254973.081.png 172254973.082.png 172254973.083.png 172254973.084.png 172254973.085.png 172254973.086.png 172254973.087.png 172254973.088.png 172254973.089.png 172254973.090.png 172254973.091.png 172254973.092.png 172254973.093.png 172254973.094.png 172254973.095.png 172254973.096.png 172254973.097.png 172254973.098.png 172254973.099.png 172254973.100.png 172254973.101.png 172254973.102.png 172254973.103.png 172254973.105.png 172254973.106.png 172254973.107.png 172254973.108.png 172254973.109.png 172254973.110.png 172254973.111.png 172254973.112.png 172254973.113.png 172254973.114.png 172254973.116.png 172254973.117.png 172254973.118.png 172254973.119.png 172254973.120.png 172254973.121.png 172254973.122.png 172254973.123.png 172254973.124.png 172254973.125.png 172254973.127.png 172254973.128.png 172254973.129.png 172254973.130.png 172254973.131.png 172254973.132.png 172254973.133.png 172254973.134.png 172254973.135.png 172254973.136.png 172254973.138.png 172254973.139.png 172254973.140.png 172254973.141.png 172254973.142.png 172254973.143.png 172254973.144.png 172254973.145.png 172254973.146.png 172254973.147.png 172254973.002.png 172254973.003.png 172254973.004.png 172254973.005.png 172254973.006.png 172254973.007.png 172254973.008.png 172254973.009.png 172254973.010.png 172254973.011.png 172254973.013.png 172254973.014.png 172254973.015.png 172254973.016.png 172254973.017.png 172254973.018.png 172254973.019.png 172254973.020.png 172254973.021.png 172254973.022.png 172254973.024.png 172254973.025.png 172254973.026.png 172254973.027.png 172254973.028.png 172254973.029.png 172254973.030.png 172254973.031.png 172254973.032.png 172254973.033.png 172254973.035.png 172254973.036.png 172254973.037.png 172254973.038.png 172254973.039.png 172254973.040.png 172254973.041.png 172254973.042.png 172254973.043.png 172254973.044.png 172254973.046.png 172254973.047.png
4
ROZMAITOŚCI
silva rerum
Nowicjat oblatów
Na koniec każdej naszej wspól
nej modlitwy w chórze dodajemy
wezwanie: „Pomoc Boża niech zaw
sze będzie z nami i z naszymi brać
mi nieobecnymi. Amen”. W pierw
szym rzędzie odnosi się ona do bra
ci, którzy akurat wyjechali z kla
sztoru. Jednak wezwanie to odma
wiamy nawet wówczas, gdy jeste
śmy wszyscy. Odnosi się ono bo
wiem zgodnie z soborowym du
chem ekumenizmu do tych
wszystkich naszych „braci odłączo
nych”, którzy nie są w pełni obecni
w Kościele. Nasza modlitwa ma
obejmować także tych, którzy złą
czyli się w sposób szczególny z na
szym klasztorem poprzez akt obla
cji.
Od 6 XII ta nasza modlitwa bę
dzie obejmowała trzy nowe osoby:
Jolę Dobrowolską, Bognę Sieńczak
i Bartosza Kociubę którzy tego dnia
na zakończenie Mszy świętej złożyli
swoją prośbę o przyjęcie ich do ob
latury i w ten sposób rozpoczęli tzw.
roczny nowicjat oblacki.
BR . M
. M ATEUSZ
ATEUSZ ]
„Ordo et Pax” raz jeszcze
mosferę pokoju i harmonii. Nie
męczy, stopniowo wciąga widza
w swój klimat i estetykę. Wywiady
przeplatane wysmakowanymi zdję
ciami i muzyką tworzą zwartą ca
łość. Nie gubi nici przewodniej, nie
zamęcza nadmiarem szkolnych
informacji o benedyktynach, lecz
pokazuje konkretną wspólnotę.
Szczególnie utkwił mi w pamięci
fragment, w którym w tle słychać
śpiewany przez Braci hymn modli
twy południowej, a obraz ukazuje
piękną panoramę okolicy. Sprawia
to wrażenie, jakby modlitwa roz
pływała się w tej przestrzeni i obej
mowała wszystko wokół. Wiele
osób komentując film podkreśla
właśnie to jedno: film wprowadza
spokój.
Mam nadzieję, że film dotrze
także do ludzi niezwiązanych
z Kościołem obalając fatalny stereo
typ średniowiecznych mroków
ukuty na podstawie książki „Imię
róży” Umberto Eco. Da także bar
dziej rzeczywiste wyobrażenie
o tym, jak żyją i co myślą ludzie,
którzy poświęcili się Bogu obierając
drogę życia w klasztorze. Przez to,
że „Ordo et Pax” nie jest filmem
ściśle religijnym i nie zadręcza słod
kawą religijnością, ma szansę do
trzeć do ludzi, którzy są daleko od
Boga. Może zainteresować i zasiać
ziarno. Oby padło na żyzną glebę.
JUś W SPRZEDAśY
Przez rok obserwowałem ekipę
filmowców – jak ich nazwaliśmy –
podczas tworzenia tego filmu. Sam
niewiele w tych pracach uczestni
czyłem, więc poumykało sporo mej
uwadze z kręconych ujęć czy prze
prowadzanych wywiadów. Dlatego
kiedy zobaczyłem film po raz
pierwszy, mile mnie zaskoczył
i zrobił na mnie bardzo dobre wra
żenie. Obawiałem się filmu po
wierzchownego, co mogło się zda
rzyć, gdyż ekipa filmowców przy
jeżdżała co kilka miesięcy na jeden,
dwa dni. Pomyślałem, że nie jest
możliwe oddanie w obrazach na
szego życia, jeśli nie pożyje się
z nami dłużej, nie wejdzie się
w rytm pracy i modlitwy, w specy
ficzną atmosferę, którą ma każdy
klasztor. To nie jest do zobaczenia,
to trzeba wyczuć, dotknąć, pokon
templować. Rzeczywiście, wiele
ważnych elementów z naszego
życia zostało niezauważonych. To
czy tamto zrobiłbym inaczej, jedną
czy dwie sceny wyciął... i mógłbym
tak ciągnąć. Ale to nie jest mój film!
Takie jest spojrzenie ludzi z ze
wnątrz klasztoru, a konkretnie re
żyserów tego filmu: Piotra i Ewy
Mielechów.
I powstał obraz naprawdę god
ny uwagi! Film po pięćdziesięciu
minutach wprowadził mnie w at
Płyta DVD z filmem dokumen
talnym o naszym klasztorze
„Ordo et Pax”
Cena płyty: 15 zł
Istnieje moŜliwość
sprzedaŜy wysyłkowej
(koszt przesyłki: 10 zł)
Zamówienia:
077 439 82 06
benedyktyni@nysa.com.pl
BR . R
. R AFAŁ
AFAŁ ]
]
Tecum
4 (II) / 2007
ROZMAITOŚCI
[ BR
. M
BBR
ATEUSZ
[ BR
. R
]]
BBR
AFAŁ
172254973.048.png 172254973.049.png 172254973.050.png 172254973.051.png 172254973.052.png
5
silva rerum
ROZMAITOŚCI
Człowiek na styku
Człowiek jest istotą złożoną. My
ślę, że każdy z nas doświadcza choć
w pewnym stopniu tej swojej złożo
ności: ból zęba sprawia, że jestem
rozdrażniony; gdy jestem w ra
dosnym usposobieniu, mógłbym
i góry przenosić... Ciało i psychika
warunkują się wzajemnie. O tym
poucza nas psychologia i większość
z nas intuicyjnie to wyczuwa. To
jednak jeszcze nie wszystko. Oprócz
sfery somatycznej i psychicznej ist
nieje jeszcze jedna, najgłębsza du
chowa. Każde wydarzenie w nas
rozgrywa się jednocześnie na
wszystkich tych poziomach.
O tych zależnościach w człowie
ku, zwłaszcza między tym, co psy
chiczne i tym, co duchowe, mówił
o. Sławomir grupie psychologów,
którzy 30 X br. spotkali się w Bisku
powie na comiesięcznym zjeździe
Polskiego Towarzystwa Psycholo
gów.
[ BR
BR . M
. M ATEUSZ
ATEUSZ ]
Jak Pani ElŜbieta Domagała
uratowała sprawę załoŜenia
magałowie oraz Urszula i Erik Rie
gerowie. Początek tego spotkania
był dość burzliwy. Wkrótce jednak
emocje opadły i mogliśmy przeżyć
chwile piękne. Rozmawialiśmy po
nad dwie godziny, w prawdzie,
w szczerości, we wzajemnej życzli
wości.
Wyjechali od nas szczęśliwi. Dla
nas samych też była to łaska wielka,
zważywszy na przekazane nam wie
ści o niepokojach wśród mieszkań
ców Biskupowa, które w ostatnich
dniach dotarły do Łambinowic...
Ten pobyt Państwa Domagałów
i Riegerów był jakby dotknięciem
ręki Twojej, Boże, który sam dzia
łasz cuda i dokonujesz zmian w ser
cach ludzkich niezależnie od tego,
czymy chodzimy, czyśpimy.
Dwa miesiące później o. Ludwik
zanotował:
28 sierpnia przejęliśmy klasztor
w Biskupowie. Sposób, w jaki Sio
stry Służebniczki przekazały nam
swój dom, wskazuje na wysoki po
ziom kultury miłości w ich Zgroma
dzeniu. Dom zastaliśmy wysprząta
ny. Podłogi i okna umyte – „Jak
przykazał Ojciec Edmund Bojanow
ski, naszZałożyciel” – wyjaśniały.
W jadalni nakryte. Na stole bo
chen świeżego chleba. I kwaśne
mleko.
Siostry pozostawiły nam koks,
węgiel i wiele innych rzeczy, byśmy
mieli„odczegozaczynać”.Trzydzie
ści kur i pewnie tyleż kaczek. Lo
dówkę pełną wiktuałów. Kuchenkę
gazową z zapasową butlą. W piw
nicy wyborne przetwory, soki oraz
kompoty.
Nazajutrz pierwsza Msza św.
w kościele, koncelebrowana z ks.
proboszczemMarianemWanke.
uratowała sprawę załoŜenia
klasztoru braci benedyktynów
klasztoru braci benedyktynów
w Biskupowie
w Biskupowie
7 listopada 2008 r., odeszła do
Pana nasza parafianka Elżbieta Do
magała.
9 listopada w czasie jej pogrzebu
o. Ludwik łamiącym się głosem po
wiedział: „Dziękuję Ci, Elu, że dałaś
nam jeść!”
To wydarzenie zainspirowało
mnie do napisania krótkiego wspo
mnienia o Pani Eli i o zdarzeniach
sprzed dwudziestu lat.
* * *
W połowie czerwca 1987 r. roze
szła się po Biskupowie wiadomość:
Z klasztoru odchodzą Siostry Słu
żebniczki, a na ich miejsce przycho
dząjakieśchłopy.
Co za jedni? – pytano z niepoko
jem.
Do misji wywiadowczej z ramie
nia biskupowskiej społeczności
nadawała się w pierwszym rzędzie
przewodnicząca Koła Gospodyń
Wiejskich, energiczna i krewka Pani
Elżbieta Domagała. Dobrała sobie
towarzyszy i ruszyła w drogę do
Bielic.
Dnia29 czerwca1987 r, wieczo
rem przed naszą kompletą – notuje
w swoim „Dzienniku” o. Ludwik –
przyjechali na przeszpiegi ludzie
z Biskupowa: Elżbieta i Janusz Do
Tyle – jak na razie – „Dziennik”
o. Ludwika.
W niedzielę 30 sierpnia Państwo
– a więc dwa dni po naszym przy
jeździe – Domagałowie obchodzili
jubileusz 25lecia sakramentu mał
żeństwa. Pani Ela obiecała nam jesz
cze w Bielicach, że z okazji ich jubi
leuszu dostaniemy świąteczny
obiad. Póki co, z braćmi Antonim
i Sławomirem postanowiliśmy rozej
rzeć się po nowej dla nas okolicy,
wdrapując się na szczyt kościelnej
wieży. Kiedy już prawie byliśmy
u celu tej wspinaczki, z przeraże
niem dostrzegliśmy przed klaszto
Tecum 4 (II) / 2007
silva rerum
. M
BBR
ATEUSZ
Jak Pani ElŜbieta Domagała
uratowała sprawę załoŜenia
klasztoru braci benedyktynów
Tecum
172254973.053.png 172254973.054.png 172254973.055.png 172254973.057.png 172254973.058.png 172254973.059.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin