KONSPEKT ZAJĘĆ ZESPÓŁ SZKÓŁ SPECJALNYCH NR 3 W CHORZOWIENauczyciel prowadzący: Katarzyna SmogulskaPrzedmiot: Indywidualne zajęcia rewalidacyjno-wychowawczeZagadnienie programowe: Lubimy się bawićTemat: Moje zabawki.Cele: - Rewalidacyjne:a) Rozumienie poleceń ustnych,b) Rozwijanie umiejętności dopasowywania,c) Doskonalenie percepcji wzrokowej,d) Doskonalenie koncentracji uwagi na sposobie posługiwania się pomocami przez nauczyciela oraz poprawa panowania nad ruchami rąk,e) Doskonalenie równowagi i szeregu czynności manualnych.wychowawczea) Rozwijanie współdziałania i umiejętności zabawy,b) Kształtowanie właściwego zachowania się podczas zajęć,c) Nawiązanie kontaktu z nauczycielem poprzez zgodną współpracę,d) Wdrażanie do samodzielnej pracy. Metody: Słowne (pogadanka),Oglądowe (pokaz rekwizytów),Ćwiczenia praktyczne.Formy: Indywidualna praca dziecka z pomocą i pod kierunkiem nauczyciela.Środki dydaktyczne: piłka, samochodzik, koszyk z drewnianymi klockami, wiaderko z plastikowymi klockami, pluszowy miś, płyty CD, drewniany patyczek, układanka – przewlekanka, deseczka z otworkami, sznurek, dwa kubki po jogurtach, kasztan, pudełka z wzorami kształtów (sześcian, słoń), układanka „wiewiórka”, układanka „figury geometryczne”, zabawka „agrafka”, jajka – niespodzianki, karton po jajkach, miska, układanka – dopasowywanka.I Zajęcia wstępne1. Powitanie ucznia.2. Nawiązanie do tematu zajęć: wyłożenie- rekwizytów na szafce, wskazywanie i nazywanie zabawek- przeznaczonych do wykorzystania na zajęciach.II Zajęcia właściwe1. Piłka: toczenie po podłodze,- rzucanie i chwytanie,-- odbijanie od podłogi, podawanie nauczycielowi, reagując na- polecenie „daj”.2. Samochodzik – jeep: swobodne zabawy autkiem,-- podawanie autka nauczycielowi, wzajemne „puszczanie”,-- odnoszenie na wskazane miejsce.3. Klocki drewniane: zbieranie- klocków wysypanych z koszyka na podłogę, odnoszenie koszyka z- klockami na wskazane miejsce, podnoszenie z podłogi rzuconych pojedynczych klocków i wkładanie do koszyka lub szuflady,- budowanie wieży.4. Klocki plastikowe: nakładanie klocków jeden- na drugi, zdejmowanie i wkładanie do wiaderka, podawanie- nauczycielowi, reagując na polecenie „daj”, odnoszenie klocków na wskazane miejsce.5. Miś: dowolne zabawy misiem,-- wskazywanie nosa, uszu, brzucha, oczu, łapek, przytulanie misia,-- słuchanie wierszyka:„Proszę Państwa, oto miśMiś jest bardzo grzeczny dziś.Chętnie Państwu łapę poda.Nie chce podać? A to szkoda”, odnoszenie misia na wskazane miejsce.-6. Piramida z płyt CD: nakładanie płyt CD na patyczek,- wkładanie płyt do- pudełka.7. Układanka – przewlekanka: przekładanie koralików- przez druciki z jednej strony na drugą.8. Deseczka do sznurowania:- próby przewlekania sznurka przez otworki w dowolny sposób.9. Ukryty kasztan: wodzenie wzrokiem za ukrytym pod jednym z dwóch kubeczków- kasztanem, próby jego odnalezienia i odkrycia.-10. Pudełka z wzorami kształtów:a) Sześcian: dopasowywanie poszczególnych- elementów do właściwego otworu układanki.b) Słoń:- dopasowywanie poszczególnych elementów do właściwego otworu układanki, - zbieranie elementów z podłogi, raz prawą a raz lewą ręką, wkładanie do otworu „trąby”.11. Układanka „wiewiórka”: obserwacja rąk- nauczyciela, branie od niego elementów układanki i dopasowywanie ich zgodnie z wycięciami. 12. Układanka „figury geometryczne”:- próby dopasowywania wskazanego elementu do właściwego wycięcia układanki. 13. Agrafka: próby naciskania guzika w celu- wywołania efektu dźwiękowego.14. Jajka – niespodzianki:- umieszczenie po jednym jajku w każdym pustym wgłębieniu kartonu od jajek, zbieranie rozrzuconych na podłodze jajek i wkładanie ich do- miski.15. Układanka – dopasowywanka: dopasowywanie figur- geometrycznych do otworów, utrwalanie kolorów.-III Zajęcia końcowe1. Posprzątanie miejsca pracy: pozbieranie zabawek,-- włożenie do dużego pudełka, ustawienie na szafce.-2. Krótki odpoczynek na fotelu.3. Podziękowanie za udział w zajęciach i pożegnanie.
Toudulenna