Scenariusz zajęć rewalidacyjno - wychowawczych.doc

(25 KB) Pobierz
Moje ręce - kształtowanie koordynacji wzrokowo - ruchowej z elementami stymulacji polisensorycznej

Moje ręce - kształtowanie koordynacji wzrokowo - ruchowej z elementami stymulacji polisensorycznej. Scenariusz zajęć rewalidacyjno - wychowawczych

Zajęcia otwarte dla nauczycieli stażystów

TEMATYKA OŚRODKA OKRESOWEGO - Ja
TEMETYKA OŚRODKA DZIENNEGO – Moje ręce – kształtowanie koordynacji wzrokowo – ruchowej z elementami stymulacji polisensorycznej

CELE GŁÓWNE:
· Świadomość rąk jako części ciała dziecka.
· Stymulacja dziecka bodźcami wzrokowymi, dotykowymi, węchowymi, słuchowymi i smakowymi.
· Usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej dziecka.
· Kształtowanie umiejętności współdziałania.
· Usprawnianie manualne.
· Stwarzanie podstaw do komunikacji.

CELE OPERACYJNE ( DZIECKO POTRAFI LUB PRÓBUJE):
· Współpracować z nauczycielem podczas zajęć.
· Odbierać bodźce wzrokowe, dotykowe, węchowe, słuchowe i smakowe.
· Koncentrować uwagę na zadaniu przez kilka minut.
· Chwytać przedmioty różnej wielkości.
· Wkładać i wyjmować przedmioty z pojemnika.
· Nawlekać przedmioty różnej wielkości na patyk, gruby i cienki sznurek.
· Budować – piętrzyć przedmioty.
· Manipulować obiema rękami – jedna ręka pełni rolę wiodącą druga pomocniczą.

METODY PRACY – praktycznego działania , słowna
W tym:
· Metoda M. I Ch. Knillów,
· Elementy stymulacji polisensorycznej,
· Muzykoterapia
· Aromaterapia
· Chromoterapia.

FORMY PRACY – indywidualna

ŚRODKI DYDAKTYCZNE – (wszystkie proponowane dziecku środki są w jednym kolorze – zielonym) parasol, olejek zapachowy – leśny, folia, chusta, dżem, korale, kamyki szklane, klocki plastikowe i drewniane, piłki, naczynia plastikowe, miski metalowe, płyty CD z nagraniami – programami aktywności M. I Ch. Knillów i muzyką relaksacyjną.

REALIZACJA

Powitanie z dziewczynką piosenką pt.: „Witaj .......” połączone z masażem dłoni przy użyciu olejku zapachowego. Zapoznanie dziecka z kolorem wykorzystywanym w trakcie zajęć poprzez rozłożenie zielonego parasola, koncentracja wzroku na parasolu , rozkładanie i składanie , obracanie. Zabawa „ A ku – ku” przy użyciu chusty, zakrywanie twarzy dziecka i prowokowanie do odsłaniania i naprzemienne zasłanianie twarzy nauczyciela.
· Kształtowanie koordynacji wzrokowo – ruchowej poprzez:
- Zabawy manipulacyjne koralami, kamykami szklanymi – napełnianie pojemników, przesypywanie, wyjmowanie i wkładanie przedmiotów.
- Manipulacja oburęczna – mieszanie łyżką , napełnianie kubeczka, nawlekanie korali różnej wielkości na patyk, sznurek..
- Piętrzenie i szeregowanie klocków drewnianych i łączenie klocków plastikowych.
- Chwytanie i zwalnianie chwytu nad celem wrzucanie piłek do pojemnika.

· Dostarczenie dziecku bodźców smakowych – dżem – samodzielne próbowanie łyżeczką jako element nagrody za aktywność.
· Realizacja Programu Specjalnego M. i CH. Knillów – rozwijanie świadomości własnego ciała zakończone wyciszeniem dziecka po aktywności przy użyciu mużyki relaksacyjnej.
· Ćwiczenia ruchowe na sali rehabilitacyjnej: zabawy w suchym basenie, na trampolinie ,na zjeżdżalni.

CZYNNOŚCI FINALIZUJĄCE
Posprzątanie pomocy wykorzystanych do zabaw . Pochwała i pożegnanie z dziewczynką piosenką „ Do widzenia ........”.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin