Zajęcia otwarte dla nauczycieli stażystówTEMATYKA OŚRODKA OKRESOWEGO - JaTEMETYKA OŚRODKA DZIENNEGO – Moje ręce – kształtowanie koordynacji wzrokowo – ruchowej z elementami stymulacji polisensorycznejCELE GŁÓWNE:· Świadomość rąk jako części ciała dziecka.· Stymulacja dziecka bodźcami wzrokowymi, dotykowymi, węchowymi, słuchowymi i smakowymi.· Usprawnianie koordynacji wzrokowo – ruchowej dziecka.· Kształtowanie umiejętności współdziałania.· Usprawnianie manualne.· Stwarzanie podstaw do komunikacji.CELE OPERACYJNE ( DZIECKO POTRAFI LUB PRÓBUJE):· Współpracować z nauczycielem podczas zajęć.· Odbierać bodźce wzrokowe, dotykowe, węchowe, słuchowe i smakowe.· Koncentrować uwagę na zadaniu przez kilka minut.· Chwytać przedmioty różnej wielkości.· Wkładać i wyjmować przedmioty z pojemnika.· Nawlekać przedmioty różnej wielkości na patyk, gruby i cienki sznurek.· Budować – piętrzyć przedmioty.· Manipulować obiema rękami – jedna ręka pełni rolę wiodącą druga pomocniczą.METODY PRACY – praktycznego działania , słownaW tym:· Metoda M. I Ch. Knillów,· Elementy stymulacji polisensorycznej,· Muzykoterapia· Aromaterapia· Chromoterapia.FORMY PRACY – indywidualnaŚRODKI DYDAKTYCZNE – (wszystkie proponowane dziecku środki są w jednym kolorze – zielonym) parasol, olejek zapachowy – leśny, folia, chusta, dżem, korale, kamyki szklane, klocki plastikowe i drewniane, piłki, naczynia plastikowe, miski metalowe, płyty CD z nagraniami – programami aktywności M. I Ch. Knillów i muzyką relaksacyjną.REALIZACJAPowitanie z dziewczynką piosenką pt.: „Witaj .......” połączone z masażem dłoni przy użyciu olejku zapachowego. Zapoznanie dziecka z kolorem wykorzystywanym w trakcie zajęć poprzez rozłożenie zielonego parasola, koncentracja wzroku na parasolu , rozkładanie i składanie , obracanie. Zabawa „ A ku – ku” przy użyciu chusty, zakrywanie twarzy dziecka i prowokowanie do odsłaniania i naprzemienne zasłanianie twarzy nauczyciela.· Kształtowanie koordynacji wzrokowo – ruchowej poprzez:- Zabawy manipulacyjne koralami, kamykami szklanymi – napełnianie pojemników, przesypywanie, wyjmowanie i wkładanie przedmiotów.- Manipulacja oburęczna – mieszanie łyżką , napełnianie kubeczka, nawlekanie korali różnej wielkości na patyk, sznurek..- Piętrzenie i szeregowanie klocków drewnianych i łączenie klocków plastikowych.- Chwytanie i zwalnianie chwytu nad celem wrzucanie piłek do pojemnika.· Dostarczenie dziecku bodźców smakowych – dżem – samodzielne próbowanie łyżeczką jako element nagrody za aktywność.· Realizacja Programu Specjalnego M. i CH. Knillów – rozwijanie świadomości własnego ciała zakończone wyciszeniem dziecka po aktywności przy użyciu mużyki relaksacyjnej.· Ćwiczenia ruchowe na sali rehabilitacyjnej: zabawy w suchym basenie, na trampolinie ,na zjeżdżalni.CZYNNOŚCI FINALIZUJĄCEPosprzątanie pomocy wykorzystanych do zabaw . Pochwała i pożegnanie z dziewczynką piosenką „ Do widzenia ........”.
Toudulenna