Anna Chumek
Elżbieta Musznicka
Małgorzata Wojtaszek
"Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych uczniów klasy III na podstawie bezpośredniej obserwacji"
Program autorski
Ideą proponowanego programu jest samodzielne zdobywanie wiedzy przyrodniczej poprzez rozwiązywanie problemów, dokonywanie bezpośrednich obserwacji, pomiarów i przeprowadzanie eksperymentów, doświadczeń biologicznych i fizycznych. Prowadzi to do rozwoju zainteresowań przyrodniczych ( środowiskowych ), dużego zaangażowania uczniów w procesie uczenia się, motywowania ich działania oraz kształtowania postaw i umiejętności badawczych w stosunku do przyrody. Zajęcia w terenie to szczególnie wartościowe lekcje patrzenia, słuchania, mówienia i myślenia. Zbliżają one dzieci do przyrody, przy czym dzieci poznają praktyczną wiedzę, doświadczają emocji, radości i zaspokajają swą ciekawość.
Cele ogólne
¡ poznawanie przedmiotów i zjawisk przez bezpośrednie lub pośrednie zaznajamianie się ze środowiskiem przyrodniczym i badanie jego elementów
¡ kształtowanie wyobrażeń i pojęć przyrodniczych na podstawie obserwacji i doświadczeń
¡ zaspokajanie potrzeby spotkania się ucznia ze zjawiskami przyrodniczymi w warunkach naturalnych
¡ pogłębianie zainteresowań, pobudzanie inicjatywy, samodzielności
¡ wyrabianie spostrzegawczości i orientacji w otoczeniu
¡ kształtowanie poczucia tożsamości z otaczającym środowiskiem
¡ wdrażanie do zgodnego współdziałania w grupie rówieśniczej
¡ kształtowania odpowiednich form zachowania w różnych sytuacjach i miejscach
Cele szczegółowe
Uczeń :
¡ zna historię powstania bursztynu, sposoby i efekty jego obróbki,
¡ posługuje się symbolami kartograficznymi z legendy mapy i planu,
¡ posługuje się przyrządami pomiarowymi, tj. kompasem, taśmą mierniczą, termometrem , wiatromierzem itp.
¡ orientuje się w terenie bez mapy na podstawie naturalnych wskaźników kierunków świata,
¡ lokalizuje obiekty przyrodnicze względem innych obiektów już znanych,
¡ dostrzega związki przyczynowo - skutkowe między elementami środowiska a gospodarką człowieka,
¡ poznał metody badania i oczyszczania wody,
¡ dostrzega potrzeby zwierząt, rozumie konieczność pomocy bezdomnym mieszkańcom schroniska,
¡ potrafi prognozować pogodę na podstawie typów chmur oraz siły i kierunku wiatru,
¡ rozpoznaje gatunki ssaków i ptaków leśnych na podstawie ich tropów, rozumie konieczność ich dokarmiania zimą,
¡ wie, na czym polega praca służby leśnej,
¡ obserwuje i potrafi wskazać charakterystyczne elementy parku krajobrazowego "Dolina Słupi",
¡ zna osobliwości Słowińskiego Parku Narodowego: wydmy ruchome, ostoja orła bielika, mikołajek nadmorski, różne rodzaje wybrzeża
¡ podmiotowe
uczeń:
- wiek -10 lat , kl. III
- zainteresowania przyrodniczo - geograficzne
- ciekawość poznawcza
- przeciętna sprawność fizyczna
nauczyciel
- przeciętna kondycja fizyczna
¡ szkolne
materialne
- wyposażenie szkoły w odpowiednie środki dydaktyczne
społeczne
- atmosfera wspierająca działania nauczyciela
- życzliwa pomoc dyrekcji, rodziców i osób chętnych do współpracy
¡ pozaszkolne
rodzice:
- przekonanie oraz życzliwa pomoc ( także materialna)
- współdziałanie z nauczycielem poprzez udzielanie pomocy swoim i innym dzieciom
- dostarczanie materiałów i sprzętu
- osobiste uczestnictwo w realizacji programu
sponsorzy
- wsparcie finansowe i rzeczowe
Metody wspierania aktywności edukacyjnej dzieci
- metody oparte na obserwacji ( pokaz );
- metody oparte na słowie ( pogadanka, dyskusja, opis, opowiadanie, wykład, praca z książką );
- metody oparte na działaniu ( metoda laboratoryjna, metoda zajęć praktycznych ).
§ Grupa metod obejmujących utrwalenie materiału
- uczenie się na pamięć;
- powtarzanie i jego odmiana ( ćwiczenie )
- sprawozdanie
§ Metody informacyjne ( wg R. Więckowskiego, 1993)
- wyjaśnienie ( ilustrowane, werbalne )
- narracja ( ilustrowana, werbalna )
- ...
Toudulenna