Warstwy i pseudo 3D.pdf

(191 KB) Pobierz
237562079 UNPDF
Warstwy i pseudo 3D.
Przewodnik opisuje sposób uzyskania efektu a) lub b) przedstawionych na rysunku 1. Efekt a)
jest nieco prostszy do uzyskania, chociaż ogólna procedura jest podobna.
Rysunek 1. Cel ćwiczenia
Warstwy są fajne :). Można w nich trzymać różne wersje tego samego malunku, różniące się
między sobą np. kolorem tła. Dzięki warstwom można też łączyć x malunków w jakąś
kompozycję. Warstwy idealnie też nadają się do dodawania cienia, a nawet też efektu
wypukłości malunków. Teraz pokrótce przedstawię jak osiągnąć zamierzony w ćwiczeniu
efekt. Idealnym modelem doświadczalnym będzie tu obrazek mimooha (Karola Kreńskiego)
"smok".
Ćwiczenie należy rozpocząć od pobrania obrazu spod adresu
Warstwę, na której znajduje się dzieło mimooha, przemianowujemy na "smok by mimooh"
(podwójne kliknięcie na warstwie) i nie będziemy jej już w ogóle zmieniać - kolejna zaleta
warstw :).
Metoda a)
Powielamy warstwę ze smokiem i nazywamy ją "pseudo 3D". Próbujemy uzyskać planowany
efekt 3D. Pracujemy z warstwą "pseudo 3D" - powinna ona być aktywna. Wybieramy filtr
rozmycia gausowskiego Obraz -> Filtry -> Rozmycie -> Rozmycie gausowskie RLE .
Promień rozmycia możemy dobrać na zasadzie prób i błędów. Ja wybrałem 40px .
Obraz składa się z dwóch warstw, jedna pod drugą. Warstwa rozmyta powinna się znaleźć na
górze i trzeba w niej włączyć odpowiedni tryb przenikania, tak żeby bardziej wyeksponować
237562079.002.png 237562079.003.png
oryginalna warstwę poniżej. W okienku warstw, przy aktywnej warstwie rozmytej wybieramy
z drop-listy Tryb: 'mnożenie' lub 'tylko ciemniejsze'.
Rozmycie powoduje pojawienie się częściowo przezroczystych pikseli zarówno wewnątrz jak
i na zewnątrz wszystkich czarnych linii. Taki obraz może zadowalać część użytkowników,
jednak Ci, którzy chcą się pozbyć nowych pikseli na zewnątrz smoka (rysunek 2) muszą
wykonać dodatkowy zabieg.
Rysunek 2. Smok z pikselami na zewnątrz może być dodatkowo przekształcony do postaci po
prawej stronie.
Celem tego kroku jest usunięcie zewnętrznych pikseli z warstwy "pseudo 3D". Piksele
powinny być wyrównane do granic smoka z warstwy "smok by mimooh". W oknie warstw
zaznaczamy warstwę "smok by mimooh" i wybieramy (po naciśnięciu prawego przycisku
myszy) " Zaznaczenie z kanału alfa ". Spowoduje to zaznaczenie wszystkich
nieprzezroczystych obszarów na aktywnej warstwie, w naszym przypadku będzie to obszar
smoka. Za chwilę będziemy usuwać zbędne piksele. Zbędne, czyli wszystkie inne niż piksele
smoka - zaznaczenie należy odwrócić Obraz -> Zaznaczenie -> Odwróć - w tym
momencie zaznaczyliśmy wszystko oprócz smoka.
Po przełączeniu się do warstwy "pseudo 3D" należy wyciąć zaznaczenie ( <ctrl + x> ).
Metoda b)
Głównym problemem będzie skopiowanie elementów rysowanych czarnym kolorem na nową
warstwę. W przypadku tego akurat obrazu nie jest to skomplikowane - wystarczy wykonać
kolejne operacje:
1. Obraz -> Zaznaczenie -> Według koloru -> klik na dowolny czarny
obszar w obrazie
2. Zaznaczenie kopiujemy,
3. Tworzymy nową warstwę " pseudo 3D " i wklejamy.
Okno warstw powinno teraz wyglądać jak na rysunku 3.
237562079.004.png
Rysunek 3. Okno warstw zawierające nowo utworzoną warstwę "pseudo 3D" rysowaną
czarną linią
Pozostałe operacje należy wykonywać podobnie jak w punkcie a) - czyli rozmycie i
skasowanie nadmiarowych pikseli.
Perfekcjoniści natomiast mogą postarać się bardziej i przeprowadzić dodatkową kosmetykę -
tutaj usunięcie ciemnego koloru z oczu.
Rysunek 4. Efekt końcowy.
237562079.005.png 237562079.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin