Krzywe Beziera.pdf
(
103 KB
)
Pobierz
237560693 UNPDF
Krzywe Beziera
Wielu zaawansowanych użytkowników programów graficznych traktuje krzywe Beziera jako
niezbędne narzędzie do tworzenia obrazów. Narzędzie to zostało opracowane pod koniec lat
sześćdziesiątych przez francuskiego matematyka i inżyniera Pierre Beziera z myślą o projektantach linii
samochodowych w firmie Renault. Niedługo po tym krzywe Beziera stały się powszechne w
programach zarówno do grafiki rastrowej jak i wektorowej (chociaż same krzywe mają naturę
wektorową). Rysunek 1 przedstawia możliwości narzędzia. Jednocześnie rysunek uświadamia, że moja
kariera jako inżyniera w Renault jest dosyć odległa.
Rysunek 1. Zastosowanie krzywych Beziera
Krzywe Beziera najlepiej jest używać na przezroczystych warstwach, co pozwala na późniejszą zmianę
tła. Jako że same krzywe są koloru czarnego i nie są dobrze widoczne na przezroczystej szachownicy
warto pod spodem ustawić jasną , najlepiej białą warstwę.
Rysunek 2. Taki układ warstw ułatwia pracę z krzywymi.
Obiekt Beziera będzie tworzony na przezroczystej aktywnej warstwie
Pracę można rozpocząć od utworzenia trójkąta przedstawionego na rysunku 3. Wybierając z okna
gimpa narzędzie
Krzywe Beziera
należy wyklikać (nie przeciągać) kolejne punkty trójkąta.
Rysunek 3. Trójkąt utworzony za pomocą krzywych
Prawdopodobnie część użytkownik próbowała już takiej operacji po czym frustrowała się faktem, że
trójkąt nagle znika po wybraniu innego narzędzia. Nie pomaga nawet
Edycja -> Cofnij,
trójkąta nie
udawało się już przywrócić. Jednak nowo utworzony obiekt jest ciągle dostępny. Wystarczy się
przełączyć w zakładkę
Ścieżki
w oknie
Warstwy, kanały i ścieżki
(Rysunek 4) i kliknąć na ścieżce
Ścieżka 1
, a trójkąt znów pojawi sie w oknie rysunku.
Rysunek 4. Podstawowe menu dla obiektów tworzonych krzywymi Beziera
Jako że narzędzie nazywa się krzywe Beziera, a nie proste Beziera trójkąt można zmodyfikować do
postaci np. kropli. W tym celu należy modyfikować trzy wierzchołki trójkąta oraz prowadnice
krzywych pomagając sobie klawiszami ctrl i shift.
Rysunek 5. Sposób modyfikacji krzywych
Po osiągnięciu zadowalających rezultatów można albo przekształcić krzywe Beziera w zaznaczenie
klikając w środku zamkniętej krzywej (1) lub namalować krzywą ustawionym pędzlem (2).
Plik z chomika:
w_kas
Inne pliki z tego folderu:
Warstwy.pdf
(224 KB)
Warstwy i pseudo 3D.pdf
(191 KB)
Usuwanie tła z małych obrazów.pdf
(150 KB)
Tworzenie splash screens.pdf
(314 KB)
Tworzenie ikon za pomocą gimpa.pdf
(358 KB)
Inne foldery tego chomika:
◕ SUPER Czcionki
♣♣Tutorial Gimp
♦ 03
Brushes
czcionki
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin