oryginal-informatyka-europejczyka-informatyka-program-nauczania-dla-szkol-ponadgimnazjalnych_infopn.pdf

(2560 KB) Pobierz
666085601 UNPDF
Informatyka Europejczyka.
Informatyka. Program nauczania
dla szkó³ ponadgimnazjalnych
Autorzy: Danuta Korman, Gra¿yna Zawadzka
ISBN: 978-83-246-1074-7
Format: 122 × 194, stron: 88
Rozwój nowych technologii postêpuje dziœ w tak niezwykle dynamicznym tempie, ¿e
rozwi¹zania informatyczne, które jeszcze ca³kiem niedawno znane by³y tylko nielicznym,
dziœ dostêpne s¹ dla ka¿dego. Przygotowanie uczniów do sprawnego funkcjonowania
w nowoczesnym spo³eczeñstwie informacyjnym jest niezwykle istotnym i odpowiedzialnym
zadaniem. Odpowiednie ukierunkowanie ich zainteresowañ oraz przeprowadzenie przez
meandry technologii informacyjnej i informatyki ma ogromny wp³yw na to, jak
postrzegaj¹ oni korzyœci i zagro¿enia zwi¹zane ze œwiatem komputerów i sieci.
„Informatyka Europejczyka. Informatyka. Program nauczania informatyki w szko³ach
ponadgimnazjalnych” zawiera kompleksowe omówienie zadañ stawianych przed
nauczycielami w zwi¹zku z edukacj¹ informatyczn¹ w procesie kszta³cenia m³odych
ludzi. W ksi¹¿ce opisano podstawy programowe i cele kszta³cenia, wymagania
egzaminacyjne i zadania szko³y. W kolejnych rozdzia³ach przedstawiono treœci
nauczania w zakresie podstawowym i rozszerzonym oraz sposoby oceniania wiedzy
uczniów. Omówiono równie¿ zakres ewentualnych modyfikacji programu nauczania.
Charakterystyka programu nauczania
Podstawa programowa i wymagania egzaminacyjne
Cele edukacyjne i treœci nauczania
Zadania szko³y w zakresie edukacji informatycznej
Ramowy podzia³ materia³u nauczania
Treœci nauczania na poziomach podstawowym i rozszerzonym
Metody kontroli i oceny osi¹gniêæ uczniów
Odpowiednia baza programowa pozwoli nauczycielom przygotowaæ uczniów do
œwiadomego ¿ycia w nowoczesnym spo³eczeñstwie.
666085601.001.png 666085601.002.png
Spis treci
1. Informatyka a technologia informacyjna
5
2. Charakterystyka i zaoenia programu
8
3. Podstawa programowa ksztacenia ogólnego
w zakresie informatyki
dla szkó ponadgimnazjalnych
12
4. Standardy wymaga egzaminacyjnych
z informatyki
14
5. Cele ksztacenia i wychowania
17
6. Procedury osigania celów
26
7. Zadania szkoy
w zakresie edukacji informatycznej
30
8. Ramowy podzia materiau nauczania
32
9. Treci nauczania
i przewidywane osignicia uczniów
34
10. Metody kontroli i oceny osigni uczniów
75
11. Zakres moliwych modyfikacji
programu nauczania
83
C ELE KSZTACENIA I WYCHOWANIA
17
Tabela 4.3. Standardy wymaga egzaminacyjnych z informatyki w zakresie
tworzenia informacji
POZIOM PODSTAWOWY
POZIOM ROZSZERZONY
1.
tworzy specyfikacj problemu,
proponuje i analizuje jego
rozwizanie,
jak na poziomie podstawowym oraz:
1.
projektuje i przeprowadza
wszystkie etapy na drodze do
otrzymania informatycznego
rozwizania problemu,
2.
formuuje informatyczne
rozwizanie problemu
przez dobór algorytmu oraz
odpowiednich struktur danych
i realizuje je w wybranym jzyku
programowania,
2.
wykorzystuje metody
informatyki w rozwizywaniu
problemów,
3.
uzasadnia poprawno,
zoono i efektywno
rozwizania problemu,
3.
projektuje relacyjne bazy danych
i wykorzystuje do ich realizacji
system bazy danych,
4.
projektuje relacyjne bazy danych
i proste aplikacje bazodanowe,
4.
wykorzystuje rónorodne róda
i zasoby informacji do tworzenia
dokumentów tekstowych
i multimedialnych.
5.
tworzy dokumenty sieciowe
i multimedialne z uyciem
zaawansowanych technik,
w tym programowania,
6.
opisuje nowe zastosowania
narzdzi informatyki
i antycypuje ich konsekwencje dla
ycia spoecznego, gospodarczego
(korzyci i zagroenia).
5.
Cele ksztacenia i wychowania
Cele ksztacenia i wychowania
Uczniowie przechodzcy przez kolejne etapy edukacji informatycz-
nej powinni nie tylko pogbia swoj wiedz, ale take rozwija za-
interesowania i umiejtnoci pozwalajce midzy innymi na:
sprawne posugiwanie si zaawansowanymi rodkami,
narzdziami i metodami informatyki;
korzystanie z usug sieci komputerowych;
wyszukiwanie informacji w bazach danych i tworzenie
prostych relacyjnych baz danych;
formuowanie sytuacji problemowej, jej modelowanie
i projektowanie rozwizania z uyciem technologii
informacyjnej oraz metod informatyki;
666085601.003.png
18
I NFORMATYKA . P ROGRAM NAUCZANIA
ocenianie wybranych wasnoci uzyskanych rozwiza
oraz dokumentowanie tych rozwiza;
wykorzystywanie sieci do publikowania wasnych
materiaów oraz zbierania i przetwarzania danych;
planowanie wspópracy i zespoowe wykonywanie projektów
informatycznych;
ocenianie korzyci oraz dostrzeganie etycznych
i spoecznych aspektów rozwoju zastosowa informatyki.
Nie wolno jednak zapomina o realizacji celów wychowawczych.
Przestrzeganie ustalonych zachowa oraz przyjtych zasad jest bar-
dzo wane w spoeczestwie informacyjnym, yjcym w wiecie
techniki komputerowej i rónorodnych informacji.
5.1. Cele edukacyjne
Podstawowym celem edukacyjnym jest przygotowanie ucznia do
zaawansowanego stosowania rodków, narzdzi i metod technolo-
gii informacyjnej oraz informatyki w rónych dziedzinach ycia
i kolejnych etapach ksztacenia. Jest to wic denie do wyksztacenia
osób sprawnie funkcjonujcych w wiecie informacyjnym, nabycia
przez nich umiejtnoci wykorzystywania technik komunikacji i ko-
rzystania z informacji, a take wspomagania ich w przygotowywaniu
si do dorosego ycia, wiadomego wyboru kierunku i dalszej nauki
w zakresie informatyki (lub dziedziny pokrewnej).
Wanym celem edukacyjnym jest ponadto wyksztacenie umie-
jtnoci samodzielnego korzystania z komputera i zastosowa in-
formatyki przy realizacji wybranych zada edukacyjnych oraz innych
celów poznawczych. Chodzi tu o nauk wiadomego i sprawnego
posugiwania si komputerem, a take narzdziami i metodami
informatyki. Wane jest równie wskazanie mu drogi do celowego
i odpowiedzialnego tworzenia warsztatu pracy intelektualnej.
Kolejnym celem edukacyjnym jest przygotowanie ucznia do
wiadomego wyboru kierunku dalszego ksztacenia w zakresie in-
formatycznym lub innych, pokrewnych dziedzinach.
5.1.1. Ogólne cele edukacyjne — ksztacenie w zakresie podstawowym
Tabela 5.1. Ogólne cele edukacyjne ksztacenia w zakresie podstawowym
DZIA
OGÓLNE CELE EDUKACYJNE
ALGORYTMIKA
I PROGRAMOWANIE
Analizowanie i formuowanie informatycznych rozwiza prostych problemów z rónych
dziedzin przez dobór odpowiedniego algorytmu i struktury danych oraz realizacj
w wybranym jzyku programowania.
Znajomo podstawowych algorytmów i stosowanie ich przy realizacji zada.
Znajomo i umiejtno stosowania podstawowych technik algorytmicznych.
Stosowanie podstawowych struktur danych przy realizacji algorytmów.
Znajomo zasad strukturalizacji programów.
Konstruowanie algorytmów zgodnie z podan specyfikacj.
Wykonywanie podstawowych operacji na plikach z wykorzystaniem polece plikowych.
Okrelanie podstawowych wasnoci algorytmów, takich jak skoczono, zoono
obliczeniowa, efektywno.
Konstruowanie programów w wybranym jzyku programowania wysokiego poziomu.
Korzystanie z wybranego rodowiska programistycznego do zapisywania, uruchamiania
i testowania programów.
Realizacja niewielkich projektów programistycznych.
Znajomo sposobów reprezentowania danych liczbowych w komputerze i systemów
liczbowych wykorzystywanych w informatyce.
666085601.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin