Probna_matura_2009_Jezyk_polski.doc

(156 KB) Pobierz
Maturzyści wybierali dzisiaj między sacrum (religijne wiersze Kochanowskiego i Słowackiego) oraz profanum (proza Żeromskiego)

PRÓBNY EGZAMIN MATURALNY

Z JĘZYKA POLSKIEGO

POZIOM PODSTAWOWY

Czas pracy 170 minut

 

Instrukcja dla zdającego

1. Sprawdź, czy arkusz egzaminacyjny zawiera 16 stron.

Ewentualny brak zgłoś przewodniczącemu zespołu nadzorującego egzamin.

2. Rozwiązania zadań zamieść w miejscu na to przeznaczonym.

3. Pisz czytelnie. Używaj długopisu/pióra tylko z czarnym tuszem/atramentem.

4. Nie używaj korektora, a błędne zapisy wyraźnie przekreśl.

5. Pamiętaj, że zapisy w brudnopisie nie podlegają ocenie.

6. Możesz korzystać ze słownika poprawnej polszczyzny i słownika ortograficznego.

Życzymy powodzenia!

 

STYCZEŃ ROK 2009

Za rozwiązanie wszystkich zadań można otrzymać łącznie 70 punktów

Część I – 20 pkt

Część II – 50 pkt

 

Wypełnia zdający przed rozpoczęciem pracy

PESEL ZDA JĄCEGO

KOD

ZDAJĄ CEGO

Próbny egzamin maturalny z języka polskiego

Poziom podstawowy

2

Część I – rozumienie czytanego tekstu

Przeczytaj uważnie tekst, a następnie wykonaj zadania umieszczone pod nim. Odpowiadaj

tylko na podstawie tekstu i tylko własnymi słowami – chyba że w zadaniu polecono inaczej.

Udzielaj tylu odpowiedzi, o ile jesteś proszona/y. W zadaniach zamkniętych wybierz tylko

jedną z zaproponowanych odpowiedzi.

CZAS MISTRZÓW

1. Jest rok 1908. W Londynie trwają IV Igrzyska Olimpijskie. Właśnie kończy się

maraton. Na stadion wbiega pierwszy zawodnik — Włoch Pietri Dorando. Ale oto na oczach

tłumów zaczyna mu brakować sił. Przewraca się... Podnosi... I znowu się przewraca...

Ostatkiem energii stara się dotrzeć do mety. Wydaje się jednak, że nie da rady, choć to tylko

(dla niego aż...) kilka kroków. Publiczność zrywa się z miejsc, nie wytrzymują też sędziowie

zawodów. Kilku z nich podbiega do mdlejącego zawodnika i podtrzymując go, przekraczają

z nim upragnioną granicę... Zwycięstwo! Niestety, emocje wzięły górę nad zdrowym

rozsądkiem. Skutek mógł być tylko jeden: dyskwalifikacja i odebranie złotego medalu.

Rozpacz, tragedia!

2. Igrzyska olimpijskie to nie tylko zawody sportowe, to wydarzenia wielowymiarowe,

uświęcone wielowiekową tradycją, stanowiące swoisty zwornik pomiędzy starożytnością

a współczesnością. Kiedyś okres między nimi stanowił miarę czasu, zwaną „olimpiadą”.

Igrzyska stymulowały i stymulują twórczość artystyczną; to nie tylko starożytne rzeźby

i poematy, ale również współczesne konkursy sztuki. Zwycięstwo olimpijskie wynosiło

i wynosi ponad przeciętność. To wszystko stanowi o niezwykłości igrzysk. W szczególny

sposób przygotowują się też do nich zawodnicy.[…] By poczuć smak olimpijskiego triumfu,

wybitni sportowcy coraz częściej korzystają z wiedzy i pomocy psychologicznej. […]

3. Aby zwyciężyć w igrzyskach olimpijskich, zawodnik musi być idealnie przygotowany

fizycznie i psychicznie. Jednak nie osiągnie takiego stanu bez właściwej motywacji, która

oddziałuje na wszystko, co ma wpływ na jego wyniki: formę fizyczną, trening techniczny

i taktyczny, formę psychiczną, a nawet styl życia, łącznie ze snem, dietą i relacjami z ludźmi.

Motywacja „olimpijska” musi być długotrwała, gdyż o wygranej w igrzyskach decyduje to,

co dzieje się w dniach, miesiącach i latach je poprzedzających. Pojawia się tu pytanie

fundamentalne: jakie są jej źródła — wewnętrzne czy zewnętrzne?

4. Każdy z nas przechodzi przez trzy stadia rozwoju motywacji osiągnięć. Pierwsze jest

charakterystyczne dla małego dziecka, które pochłonięte doskonaleniem jakiejś czynności

(np. nauką jazdy na rowerze), zupełnie nie zwraca uwagi, że jego rówieśnik robi to o wiele

lepiej, lecz skupia się na samodoskonaleniu i fascynuje nim. Tym typem motywacji kierują

się też w pewnych okresach prawdziwi mistrzowie sportu.

5. Przykładem drugiego typu motywacji — rywalizacji i porównywania — może być

historia opowiedziana mi przez jednego z amerykańskich psychologów sportu. Otóż

w znanym ośrodku przygotowań olimpijskich trener pływania zorganizował

„niespodziewanie” wyścig, w którym wzięli udział utytułowani zawodnicy. Walczyli

niezwykle zażarcie, chociaż wiedzieli, że to tylko zabawa, a na zwycięzcę nie czeka żadna

cenna nagroda. Kiedy triumfator uniósł rękę w geście zwycięstwa, trener dał mu z uśmiechem

małego misia z żelu, którego tamten najpierw pokazał rywalom, a później zjadł. Zapytany,

dlaczego znani mistrzowie tak zaciekle walczyli o zwykłego misia, trener filozoficznie

odparł: „Ponieważ ów miś miał smak zwycięstwa”.

6. Z kolei trzeci typ motywacji — syntetycznej — dobrze ilustruje opowieść Roberta

Korzeniowskiego z filmu Roberta Wichrowskiego Łzy mistrzów. Nasz mistrz w Sydney

(olimpiada w 2000 roku) w chodzie na 20 km wszedł na metę jako drugi i dopiero w szatni

dowiedział się, że zwycięzca został zdyskwalifikowany i to on jest mistrzem olimpijskim.

W filmie opowiada: „Na dwudziestkę chciałem pokazać, że dystans jest mi dostępny, ale nie

Próbny egzamin maturalny z języka polskiego

Poziom podstawowy

3

wszedłem na stadion jako pierwszy, niestety! Nie miałem rundy honorowej. To trzeba zrobić

na pięćdziesiątkę. Tu stadion będzie mój!”

7. Na zawodnika, który znalazł się w wiosce olimpijskiej pierwszy raz, czeka wiele

niespodzianek. Przede wszystkim jej atmosfera, którą tworzy mieszkanie niemal pod jednym

dachem z gwiazdami sportu z całego świata. Specyficznym miejscem jest stołówka

olimpijska, z bardzo urozmaiconym menu, także typu fast food. Niektórzy ulegają pokusie

i zapominają o rygorach sportowej diety, tracąc swoją szansę przy talerzu. Warunki, w jakich

rozgrywane są igrzyska, mogą zaburzyć starannie wypracowany przez każdego zawodnika

rytuał koncentracji i spowodować porażkę.

8. Warto tu wspomnieć, że wyróżnia się dwa style koncentracji: wewnętrzny

i zewnętrzny. Zawodnicy mający wewnętrzny styl koncentracji muszą przez dłuższy czas

utrzymywać zawężoną uwagę i myśleć tylko o swojej dyscyplinie. Zewnętrzne czynniki mogą

łatwo przeszkodzić im w koncentracji. Jeżeli na przykład przed zawodami rozmawiają

na tematy niezwiązane z nimi, mogą mieć problem z ponownym skupieniem się na swoim

starcie. Z kolei sportowcy o zewnętrznym typie koncentracji zaczynają się skupiać

na zawodach krótko przed ich rozpoczęciem. W pozostałym czasie zajmują się innymi

rzeczami, ponieważ gdy zbyt dużo myślą o zbliżającym się starcie, mają tendencję

do myślenia negatywnego i krytycznego. Może ono u nich spowodować utratę zaufania

do siebie i zbyt duże pobudzenie.[…]

9. W osiągnięciu sukcesów na najważniejszych zawodach może zawodnikom poważnie

przeszkodzić lęk poznawczy: „Co będzie, gdy mi się nie uda?”, „Co powiedzą, napiszą

o mnie?”, „Jak potraktują mnie kibice?”. Nie tylko prowadzi on do nadmiernego pobudzenia

i utraty koncentracji, ale może wywołać tzw. efekt katastrofy (podwójny falstart, niezaliczenie

pierwszej wysokości itd.). Podczas olimpiady w Atlancie Chińczyk Wang zdecydowanie

prowadził w finale strzelania z pistoletu sportowego. Do zdobycia złotego medalu wystarczał

mu przeciętny strzał w ostatniej rundzie. Ale Wang chciał oddać najlepszy strzał, na jaki go

było stać — uważał zapewne, że każdy inny kibice uznają za porażkę. Czas uciekał, a on

wciąż mierzył. W końcu strzelił, ale wyjątkowo kiepsko, i uświadomiwszy sobie, że przegrał

złoty medal — zemdlał.

10. Obserwując triumf mistrza olimpijskiego, trzeba pamiętać, że na ten moment pracował

nie tylko on, ale także sztab ludzi, którzy wspomagali go swoją wiedzą i umiejętnościami.

W czasie samych igrzysk takie wsparcie jest często bardzo potrzebne. Przybiera ono formę

tzw. szybkiego doradztwa, ponieważ pojawiające się problemy (myśli, obawy, kłopoty ze

sprzętem, złe warunki treningu itd.) zazwyczaj wymagają natychmiastowych rozwiązań. Przy

jego stosowaniu należy przestrzegać kilku zasad: jasno i spokojnie zdefiniować problem,

dokonać weryfikacji możliwych rozwiązań, opracować szczegółowy plan działań. […]

Niekiedy to wsparcie ma nietypowy charakter. Renata Mauer-Różańska (dwukrotna mistrzyni

olimpijska) tak mówi o nieudanym starcie w pierwszej konkurencji na igrzyskach w Sydney:

„Padłam, przygnieciona tym ciężarem. Ale zdołałam odrzucić złe myśli, stres, przygnębienie.

Wiele osób mi w tym pomogło, między innymi mąż Paweł, mówiąc, że on i córeczka Natalka

czekają na mnie bez względu na to, co wydarzy się w Sydney. I wtedy zrozumiałam, że to

tylko sport. I są jeszcze ważniejsze sprawy w życiu. Postanowiłam jednak walczyć do końca

i udowodnić, że jestem w czołówce”. Efektem takiej postawy była pełna mobilizacja,

koncentracja na zadaniu z wykorzystaniem opanowanych wcześniej technik

psychoregulacyjnych i zdobycie w porywającym stylu olimpijskiego złota.

11. Ukoronowaniem mistrzowskiego przygotowania do startu w olimpiadzie jest pełna

kontrola emocjonalna. Popularne określenie „olimpijski spokój” oznacza głęboką

koncentrację mistrzów, dzięki której uzyskują wspaniałe wyniki. W psychologii stan ten

Próbny egzamin maturalny z języka polskiego

Poziom podstawowy

4

nazywany jest flow1 (przepływ). To stan, w którym człowiek jest całkowicie pochłonięty

wykonywaną czynnością. Zawodnicy osiągający najlepsze rezultaty odczuwają wewnętrzny

spokój, mają poczucie kontroli nad tym, co umysłowe i fizyczne. Koncentrują się

na teraźniejszości, nie uciekając do przeszłości ani nie wybiegając w przyszłość.

Równocześnie, pomimo wspomnianego poczucia kontroli, rzeczy dzieją się niejako same,

automatycznie. Zdarza się, że zawodnik osiąga flow przypadkowo i niespodziewanie zostaje

mistrzem olimpijskim. Sztuką jest jednak wielokrotne osiąganie takiego stanu, zwłaszcza

w najważniejszych zawodach (w zdumiewającym stopniu posiadł tę umiejętność Adam

Małysz). Wymaga to dużych umiejętności i starannego przygotowania psychologicznego.

12. Zatem obserwując olimpijskie zmagania, pamiętajmy, że człowiek jest jednością

psychosomatyczną, a grecka kalokagatia (ideał etyczny łączący doskonałość duchową

i cielesną) na szczęście nie straciła na aktualności.

Jan Blecharz, Charaktery 2004, nr 7

 

Zadanie 1. (3 pkt)

Dzięki jakim środkom stylistyczno-językowym zastosowanym w akapicie 1. autor uzyskał

ekspresję wypowiedzi. Wypisz trzy i nazwij je.

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

Zadanie 2. (1 pkt)

Dlaczego igrzyska olimpijskie można nazwać „wydarzeniem wielowymiarowym”?

Na podstawie akapitu 2. sformułuj trzy argumenty.

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

Zadanie 3. (1 pkt)

Jakie znaczenie miało w starożytnej Grecji słowo „olimpiada”?

......................................................................................................................................................

Zadanie 4. (2 pkt)

Dlaczego pytanie o świadomość (określenie) źródeł motywacji olimpijskiej autor uważa

za fundamentalne?

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

1 flow (ang.) – przepływ

Próbny egzamin maturalny z języka polskiego

Poziom podstawowy

5

Zadanie 5. (2 pkt)

W akapicie 5. dwukrotnie występuje cudzysłów. Określ dwie jego funkcje w tekście.

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

Zadanie 6. (1 pkt)

Na czym polega związek treści akapitów 4. – 6.?

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

Zadanie 7. (2 pkt)

Na podstawie całego tekstu wyjaśnij, co składa się na „rytuał koncentracji”. Wymień dwa

jego elementy.

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

Zadanie 8. (1 pkt)

Czego dotyczy różnica między wewnętrznym i zewnętrznym stylem koncentracji. (akapit 8)

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

Zadanie 9. (1 pkt)

Na podstawie akapitu 9. napisz, co przeszkodziło chińskiemu zawodnikowi podczas

olimpiady w Atlancie w zdobyciu złotego medalu w strzelaniu z pistoletu sportowego.

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

Zadanie 10. (1 pkt)

Wymień trzy korzyści wynikające z uświadomienia sobie przez Renatę Mauer – Różańską

faktu, że jej start na igrzyskach w Sydney „to tylko sport”.

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

Próbny egzamin maturalny z języka polskiego

Poziom podstawowy

6

Zadanie 11. (1 pkt)

Wymień trzy cechy charakterystyczne dla stanu flow.

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

Zadanie 12. (1 pkt)

Wyjaśnij, jaki związek istnieje między stanami flow i kalokagatia.

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

Zadanie 13. (2 pkt)

Na podstawie całego tekstu sformułuj dwa argumenty dowodzące, że człowiek jest jednością

psychosomatyczną.

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

......................................................................................................................................................

Zadanie 14. (1 pkt)

Autor w swoim artykule przede wszystkim

A. popularyzuje, wywodzącą się z czasów starożytnych, ideę olimpiady.

B. przygotowuje czytelników do świadomego odbioru igrzysk olimpijskich.

C. ukazuje rolę wiedzy psychologicznej w przygotowaniu zawodnika do igrzysk.

D. przekazuje swą fascynację olimpiadą jako zjawiskiem o wyjątkowym znaczeniu.

 

Część II pisanie tekstu własnego w związku z tekstem literackim zamieszczonym

w arkuszu. Wybierz temat i napisz wypracowanie nie krótsze niż dwie strony

(około 250 słów).

Temat 1. Dwie postawy człowieka wobec Boga i Jego dzieła.

Porównaj pieśń Jana Kochanowskiego Czego chcesz od nas, Panie... i Hymn

Juliusza Słowackiego. Zwróć uwagę na nastrój obydwu utworów.

Jan Kochanowski Pieśń XXV (Czego chcesz od nas, Panie…)

Czego chcesz od nas, Panie, za Twe hojne dary?

Czego za dobrodziejstwa, którym nie masz miary?

Kościół Cię nie ogarnie, wszędy pełno Ciebie,

I w otchłaniach, i w morzu, na ziemi, na niebie.

Złota też, wiem, nie pragniesz, bo to wszytko Twoje,

Cokolwiek na tym świecie człowiek mieni2 swoje.

Wdzięcznym Cię tedy sercem, Panie, wy...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin