Linie, Łuki , Elipsa, Parabola, Hiperbola (sprawozdanie).doc

(2405 KB) Pobierz
Wzór sprawozdania

 


 

GRAFIKA INŻYNIERSKA

 

Data wykonania

Ćwiczenia

 

 

Grupa laboratoryjna:

 

 

Zespół nr 1

 


Linie, Łuki , Elipsa, Parabola, Hiperbola

Ocena:

 

 

..................

 

 

 

I.                   Wstęp teoretyczny.
 

QCad – program do komputerowego wspomagania projektowania w dwóch wymiarach (2D) firmy Ribbonsoft. Istnieją dwie dystrybucje programu. Komercyjna, udostępniania w postaci skompilowanej przez firmę Ribbonsoft, oraz tzw. "community", w postaci kodu źródłowego, dostępna na licencji GNU GPL. Wersja komercyjna udostępnia pliki instalacyjne dla systemów Linux, Windows, FreeBSD 7.0, Solaris 10 i Mac OS X. Wersja "community" dostępna jest w większości dystrybucji Linuxa jako pakiet, dla systemu Windows istnieje projekt na SourceForge.

QCad pracuje pod Linuksem, różnymi uniksami (np. Solaris), Mac OS X i Microsoft Windows, a jego interfejs jest przetłumaczony na ponad 20 języków, między innymi na polski. Do działania wymaga biblioteki Qt.

QCad powstał w październiku 1999 jako wydzielona część programu CAM Expert. W związku z sukcesem pierwszej wersji w maju 2002 zaczęła się rozwijać seria 2.x, której głównym założeniem była modularność. Przy okazji powstały dxflib, vec2web i ManStyle 3.

 

II.                Cel i zakres ćwiczenia.

 

Zapoznanie się z programem graficznym QCAD, z narzędziami, funkcjami oraz zastosowaniem.

 

III.             Przyrządy.
 

QCAD 1-5-1

 

IV.             Zadania i ich wykonanie.

 

Zadanie 1.

1.      Narysować linię o początku w punkcie A(10,10) i końcu w punkcie B(100,30). Wykorzystać polecenia: linie à utwórz linię à wprowadź współrzędne (X/Y)

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zadanie 2.

1.     

Narysować linię o początku w punkcie (0,0), długości 15,3 cm, nachyloną do osi X pod kątem 33 st. Wykorzystać polecenia: linie à utwórz linię à wprowadź współrzędną (Kąt/Promień) .Wykorzystać polecenia: linie à utwórz linię à wprowadź współrzędną (Kąt/Promień)

 

 

 

 

Zadanie 3.

 

1.      Narysować łuk o promieniu 7 cm i kącie 33°. Wykorzystać polecenia: łuki à utwórz łuki wyznaczone środkiem, promieniem i kątami

Wykorzystać polecenia: łuki à utwórz łuki wyznaczone środkiem, promieniem i kątami

 

 

 

 

 



Zadanie 4.

1.      Narysować teczkę.



 

Zadanie 5.

1.      Narysować pięciokąt foremny.

 

             

 

 

 

 

Zadanie 6.

1.      Narysować gwiazdę sześcioramienną. Wykorzystać trójkąt równoboczny oraz polecenia: edycja à obróć obiekty, edycja à rozdziel, edycja à usuń obiekty

 

              Zadanie 7.

1.      Narysować elipsę wpisaną w prostokąt o długości boków 24 i 12 cm (I metoda). Wykorzystać polecenia: łuki à utwórz łuki wyznaczone trzema punktami, edycja à odbij obiekty, edycja à wyrównaj obiekty



 

             

 

 

 

 

 

Zadanie 8.

1.      Narysować elipsę wpisaną w równoległobok o bokach 18 i 12 cm oraz kącie rozwartym 135°.

 

              Zadanie 9.

1.      Narysować parabolę o wierzchołku w punkcie W(105, 10) i przechodzącą przez punkt P(25, 195)

 

 

Rysuję prostokąt za pomocą takiejże funkcji, określając współrzędne pierwszego i drugiego wierzchołka. Następnie dzielę go pionowymi kreskami na 6 równych części; potem lewą krawędź dzielę na 6 odcinków. Wychodząc z prawego wierzchołka rysuję odcinki połączone z końcami odcinków dzielących lewą krawędź. Wybieram funkcję „Łuk” i rysuję go wybierając punkty przecięcia kolejnych prostych.

 

 

 

 

Zadanie 10.

1.      W ramiona kąta prostego wpisać hiperbolę przechodzącą przez punkt P(50, 60)

 

Rysuję 2 proste o współrzędnych punktu przecięcia (50,60); następnie obieramy dowolny punkt (np. punkt o współrzędnych (0,0)) i rysujemy po 4 odcinki o dowolnej długości łącząc ten punkt z każdą z prostych,a przecinając wpierw bliżej leżącą prostą. Potem w miejscu przecięcia odcinków z pionową prostą prowadzimy poziome proste, a w miejscu połączenia odcinków z poziomą prostą rysujemy pionowe proste. W analogiczny sposób postępujemy z pozostałymi czterema odcinkami połączonymi z pionową prostą, rysując pomocnicze proste. Na koniec korzystamy z funkcji „Łuk”, kolejno zaznaczając po 3 punkty ( które powstają z przecięcia narysowanych prostych)  i rysując łuki – w ten sposób powstaje hiperbola.

Zadanie 11.

1.      Narysować hiperbolę o asymptotach pod kątem 60°

 

 

Rysuję 2 proste: pierwszą pod kątem 30°, a drugą pod kątem 150°; następnie z punktu przecięcia tych prostych prowadzę poziomy odcinek o długości 200 i na tym odcinku od punktu przecięcia tych 2 prostych odcinek o długości 40 i z jego końca rysuję rysuję 4 proste zaczynając od 45° i zwiększając go o 5°. Następnie w miejscu przecię tych prostych z prostą pod kątem 30° rysuję okręgi o promieniu 25. Punkty przecięcia tych okręgów z 4 prostymi posłużą do narysowania do narysowania łuków. Potem odbijam narysowane łuki wg prostej poziomej, a nastepnie wszystko wg punktu przecięcia dwóch prostych.

 

 

 

 

 

Zadanie 12.

1.     



Wpisać w okrąg o promieniu 8 cm spiralę Archimedesa o dwóch zwojach

 

 

Rysuję 4 proste, mające jeden punkt wspólny i położone względem siebie o kąt 45°. Następnie z punktu wspólnego tych prostych rysuję okręgi zaczynając od promienia o długości 6, zwiększam go co 6 i kończę na wartości 80. Potem zaczynając od środka rysuję łuki, którego kolejny punkt jest w miejscu przecięcia prostej leżącej o kąt 45° do poziomu i następne są brane zgodnie z ruchem wskazówek zegara, i tak do ostatniego okręgu.

 

V.                  Ewentualne uwagi, sugestie, spostrzeżenia.

 

Nauczyliśmy się korzystać z podstawowych narzędzi i funkcji programu QCAD oraz ćwiczyliśmy rysowanie figur płaskich. Obsługa tego programu jest bardziej skomplikowana niż AUTOCADA-a.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin