GRAFIKA INŻYNIERSKA
Data wykonania
Ćwiczenia
Grupa laboratoryjna:
Zespół nr 1
Ocena:
..................
QCad – program do komputerowego wspomagania projektowania w dwóch wymiarach (2D) firmy Ribbonsoft. Istnieją dwie dystrybucje programu. Komercyjna, udostępniania w postaci skompilowanej przez firmę Ribbonsoft, oraz tzw. "community", w postaci kodu źródłowego, dostępna na licencji GNU GPL. Wersja komercyjna udostępnia pliki instalacyjne dla systemów Linux, Windows, FreeBSD 7.0, Solaris 10 i Mac OS X. Wersja "community" dostępna jest w większości dystrybucji Linuxa jako pakiet, dla systemu Windows istnieje projekt na SourceForge.
QCad pracuje pod Linuksem, różnymi uniksami (np. Solaris), Mac OS X i Microsoft Windows, a jego interfejs jest przetłumaczony na ponad 20 języków, między innymi na polski. Do działania wymaga biblioteki Qt.
QCad powstał w październiku 1999 jako wydzielona część programu CAM Expert. W związku z sukcesem pierwszej wersji w maju 2002 zaczęła się rozwijać seria 2.x, której głównym założeniem była modularność. Przy okazji powstały dxflib, vec2web i ManStyle 3.
Zapoznanie się z programem graficznym QCAD, z narzędziami, funkcjami oraz zastosowaniem.
QCAD 1-5-1
IV. Zadania i ich wykonanie.
Zadanie 1.
1. Narysować linię o początku w punkcie A(10,10) i końcu w punkcie B(100,30). Wykorzystać polecenia: linie à utwórz linię à wprowadź współrzędne (X/Y)
Zadanie 2.
1. Narysować linię o początku w punkcie (0,0), długości 15,3 cm, nachyloną do osi X pod kątem 33 st. Wykorzystać polecenia: linie à utwórz linię à wprowadź współrzędną (Kąt/Promień) .Wykorzystać polecenia: linie à utwórz linię à wprowadź współrzędną (Kąt/Promień)
Zadanie 3.
1. Narysować łuk o promieniu 7 cm i kącie 33°. Wykorzystać polecenia: łuki à utwórz łuki wyznaczone środkiem, promieniem i kątami
Wykorzystać polecenia: łuki à utwórz łuki wyznaczone środkiem, promieniem i kątami
Zadanie 4.
1. Narysować teczkę.
Zadanie 5.
1. Narysować pięciokąt foremny.
Zadanie 6.
1. Narysować gwiazdę sześcioramienną. Wykorzystać trójkąt równoboczny oraz polecenia: edycja à obróć obiekty, edycja à rozdziel, edycja à usuń obiekty
Zadanie 7.
1. Narysować elipsę wpisaną w prostokąt o długości boków 24 i 12 cm (I metoda). Wykorzystać polecenia: łuki à utwórz łuki wyznaczone trzema punktami, edycja à odbij obiekty, edycja à wyrównaj obiekty
Zadanie 8.
1. Narysować elipsę wpisaną w równoległobok o bokach 18 i 12 cm oraz kącie rozwartym 135°.
Zadanie 9.
1. Narysować parabolę o wierzchołku w punkcie W(105, 10) i przechodzącą przez punkt P(25, 195)
Rysuję prostokąt za pomocą takiejże funkcji, określając współrzędne pierwszego i drugiego wierzchołka. Następnie dzielę go pionowymi kreskami na 6 równych części; potem lewą krawędź dzielę na 6 odcinków. Wychodząc z prawego wierzchołka rysuję odcinki połączone z końcami odcinków dzielących lewą krawędź. Wybieram funkcję „Łuk” i rysuję go wybierając punkty przecięcia kolejnych prostych.
Zadanie 10.
1. W ramiona kąta prostego wpisać hiperbolę przechodzącą przez punkt P(50, 60)
Rysuję 2 proste o współrzędnych punktu przecięcia (50,60); następnie obieramy dowolny punkt (np. punkt o współrzędnych (0,0)) i rysujemy po 4 odcinki o dowolnej długości łącząc ten punkt z każdą z prostych,a przecinając wpierw bliżej leżącą prostą. Potem w miejscu przecięcia odcinków z pionową prostą prowadzimy poziome proste, a w miejscu połączenia odcinków z poziomą prostą rysujemy pionowe proste. W analogiczny sposób postępujemy z pozostałymi czterema odcinkami połączonymi z pionową prostą, rysując pomocnicze proste. Na koniec korzystamy z funkcji „Łuk”, kolejno zaznaczając po 3 punkty ( które powstają z przecięcia narysowanych prostych) i rysując łuki – w ten sposób powstaje hiperbola.
Zadanie 11.
1. Narysować hiperbolę o asymptotach pod kątem 60°
Rysuję 2 proste: pierwszą pod kątem 30°, a drugą pod kątem 150°; następnie z punktu przecięcia tych prostych prowadzę poziomy odcinek o długości 200 i na tym odcinku od punktu przecięcia tych 2 prostych odcinek o długości 40 i z jego końca rysuję rysuję 4 proste zaczynając od 45° i zwiększając go o 5°. Następnie w miejscu przecię tych prostych z prostą pod kątem 30° rysuję okręgi o promieniu 25. Punkty przecięcia tych okręgów z 4 prostymi posłużą do narysowania do narysowania łuków. Potem odbijam narysowane łuki wg prostej poziomej, a nastepnie wszystko wg punktu przecięcia dwóch prostych.
Zadanie 12.
1. Wpisać w okrąg o promieniu 8 cm spiralę Archimedesa o dwóch zwojach
Rysuję 4 proste, mające jeden punkt wspólny i położone względem siebie o kąt 45°. Następnie z punktu wspólnego tych prostych rysuję okręgi zaczynając od promienia o długości 6, zwiększam go co 6 i kończę na wartości 80. Potem zaczynając od środka rysuję łuki, którego kolejny punkt jest w miejscu przecięcia prostej leżącej o kąt 45° do poziomu i następne są brane zgodnie z ruchem wskazówek zegara, i tak do ostatniego okręgu.
V. Ewentualne uwagi, sugestie, spostrzeżenia.
Nauczyliśmy się korzystać z podstawowych narzędzi i funkcji programu QCAD oraz ćwiczyliśmy rysowanie figur płaskich. Obsługa tego programu jest bardziej skomplikowana niż AUTOCADA-a.
...
Kaacha91