Taniec jako przedmiot filozofii - Urbański Karol.pdf
(
905 KB
)
Pobierz
15147870 UNPDF
Karol Urbański
Taniec jako przedmiot filozofii
Warszawa 2006
Publikacja w Internecie – NowyTaniec.PL, Kraków 2007
Praca magisterska napisana pod kierunkiem
dr hab. Magdaleny Środy
(Instytut Filozofii Uniwersytetu Warszawskiego)
Kopiowanie i cytowanie dozwolone tylko w celach niekomercyjnych, z
podaniem autora.
SPIS TRE
ĺ
CI
Wst
ħ
p
5
Ogólne rozwa
Ň
ania dotycz
Ģ
ce zało
Ň
e
ı
metodologicznych
filozofii sztuki i estetyki
10
Teorie genezy ta
ı
ca
22
Formy, funkcje i znaczenie ta
ı
ca w historii społecze
ı
stw
29
Rozwój scenicznych form ta
ı
ca w XX wieku
75
Podstawowe kategorie ta
ı
ca
oraz zwi
Ģ
zki zachodz
Ģ
ce pomi
ħ
dzy nimi: czas – rytm,
przestrze
ı
– ruch, energia- spoczynek, ciało – umysł 112
Taniec jako tekst?
Semiologiczne aspekty scenicznych form ta
ı
ca
130
Zako
ı
czenie
145
Bibliografia
147
4
WST
Ħ
P
Taniec jest fenomenem powszechnym. Jest jednym z najstarszych i
najbardziej znacz
Ģ
cych elementów kultury. Taniec przyjmuje najró
Ň
norodniejsze
formy: od dzieci
ħ
cych zabaw, poprzez ta
ı
ce ludowe, towarzyskie a
Ň
do scenicznych
form baletu i ta
ı
ca współczesnego. Tym jednak co w całej tej ró
Ň
norodno
Ļ
ci form
tanecznych jest wspólne, to zało
Ň
enie,
Ň
e w ta
ı
cu poprzez ruch ciała mo
Ň
liwa jest
ekspresja stanów emocjonalnych i duchowych. Ze wzgl
ħ
du na swoj
Ģ
ró
Ň
norodno
Ļę
taniec z trudem poddaje si
ħ
refleksji teoretycznej w ramach jednej okre
Ļ
lonej nauki.
Problematyk
Ģ
ta
ı
ca cz
ħĻ
ciowo zajmuje si
ħ
estetyka, wiedza o sztuce, muzykologia,
wiedza o teatrze, etnologia. Z wielu jednak wzgl
ħ
dów te wycinkowe badania nie s
Ģ
w stanie obj
Ģę
całego spektrum problematyki teoretycznej zwi
Ģ
zanej z ta
ı
cem.
Przyczyn
Ģ
tego jest sama ró
Ň
norodno
Ļę
i wielowarstwowo
Ļę
tej problematyki. By
obj
Ģę
całe spektrum ta
ı
ca trzeba by zastosowa
ę
szereg krzy
Ň
uj
Ģ
cych si
ħ
ze sob
Ģ
klasyfikacji i rozró
Ň
nia
ę
formy sceniczne i niesceniczne ta
ı
ca, balet klasyczny i
taniec nowoczesny, formy fabularne i afabularne, taniec rytualny i towarzyski.
Ponadto rozwa
Ň
aniom nale
Ň
ałoby podda
ę
ró
Ň
norodne aspekty ta
ı
ca; estetyczny,
socjologiczny, pedagogiczny, antropologiczny, a nawet traktuj
Ģ
c taniec jako rodzaj
j
ħ
zyka ze swoja składni
Ģ
i semantyk
Ģ
aspekt logiczny. Nauka, która teoretycznie
próbuje zajmowa
ę
si
ħ
ta
ı
cem, a mo
Ň
e by
ę
nazwana wiedz
Ģ
o ta
ı
cu, jest nauk
Ģ
młod
Ģ
i dopiero rozwijaj
Ģ
c
Ģ
si
ħ
, i czerpi
Ģ
c
Ģ
z do
Ļ
wiadcze
ı
nauk wy
Ň
ej wymienionych.
1
Rol
ħ
takiej nauki systematyzuj
Ģ
cej i uogólniaj
Ģ
cej pełni
ę
mogłaby filozofia. Niestety
niewielu filozofów uczyniło taniec przedmiotem swoich bada
ı
. Dlatego na
przestrzeni wieków, oprócz Lukiana z Samosate, w zasadzie
Ň
aden wielki filozof do
czasów Nietzschego nie po
Ļ
wiecił w swoich rozwa
Ň
aniach powa
Ň
niejszej uwagi
sztuce ta
ı
ca. Najcz
ħĻ
ciej przedmiotem zainteresowa
ı
filozofów i estetyków s
Ģ
sztuki
plastyczne, literatura i muzyka. Zada
ę
nale
Ň
y pytanie dlaczego taniec nie był
uwa
Ň
any za sztuk
ħ
godn
Ģ
filozoficznego namysłu, mimo
Ň
e jest najstarsz
Ģ
i
1
Helene Muller-Speer,
Die pädagogischen Dimensionen von Tanz als bildender Welta-
naignug; zum Begründungzusammenhang von Tanz und Pädagogike,
Rheinishen Friedrich-Wilhelms-
Universitat Bonn, 1995,s.16,17.
5
Plik z chomika:
dancistino
Inne pliki z tego folderu:
Conrad Drzewiecki - artysta swego czasu.pdf
(520 KB)
Ojcowie, doktorzy i święci o mieszanych tańcach - Mirosław Salwowski.doc
(135 KB)
Mirosław Salwowski - Taniec miły Bogu czy diabłu.doc
(343 KB)
Taniec siedmiu welonów - Olaf Szewczyk.doc
(1881 KB)
15-ta rocznica śmierci prof. Mariana WIECZYSTEGO - Andrzej Golonka.doc
(79 KB)
Inne foldery tego chomika:
Muzyka
Wiedza
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin