SOT wykłady.doc

(159 KB) Pobierz

SOCJOTECHNIKA                                                                      WYKŁADY        

 

12.03.2008

 

          Modele uprawiania socjotechniki [sposoby]:

A.     Klasyczny – zleceniodawca [instytucje, organizacje, liderzy] zgłaszają socjotechnikowi potrzebę opracowania strategii. Opisuje wyjściowe cele, może określić metody i  środki działania [parametry]. Socjotechnik może się zgodzić lub nie w oparciu o własne wartościowanie, czysta rynkowa sytuacja. Odmowa oznacza nie uznanie celów lub metod.

B.     Kliniczny – podobne postępowanie jak w przypadku klasycznym, przyjmuje wykonanie zadania na podstawie własnych przesłanek i jeśli uzna, że strategia jest pozytywna – skierowanie zleceniodawcy do wykonania strategii [wdrożenia] – bywa, że zleceniodawca zleca strategie wielu ośrodkom, takie działanie ma przekonać, że jego projekt jest najlepszy

C.     Interwencyjny – może opierać się na tym, co poprzednie lub też socjotechnik bez zleceniodawców podejmuje trud strategii i osobiście zabiega u osób znaczących, aby pochylili się nad tą strategią, jeśli ma zasoby – działa na własną rękę.

 

          Modele racjonalnego postępowania:

·         Tkwiąc w obszarze socjotechniki naukowej musimy w fazie preparacji dołożyć starań, aby oprzeć się na procedurach intelektualnych [uporządkowane myślenie]

 

          Źródła wiedzy socjologicznej:

A.     Wiedza potoczna – zdroworozsądkowa, występuje w świadomości zwykłego człowieka, przysłowia ludowe

B.     Wiedza teoretyczna, refleksyjna, naukowa – część tej wiedzy to hipotezy [w oparciu o nie, przy braku innych]. Socjologia, psychologia, politologia, prawoznawstwo, prakseologia, TOZ itp. – nauki o różnych aspektach funkcjonowania jednostek. Interdyscyplinarność socjotechniki rozumiana jako:

-          wiedza socjotechniczna składa się z różnych fragmentów nauk o człowieku

-          nie można sensownie wyjaśnić działań jednostek, grup, bez twierdzeń, teorii o człowieku z innych nauk [o człowieku ;)]

 

          Obszary, w których socjotechnika jest stosowana [wg Podgórecki]

A.     sprawowanie władzy politycznej – konsultacje społeczne – wentyl bezpieczeństwa [np. wymówka, że nikt nie wyraził sprzeciwu], nieobligatoryjne referenda, struktury organizacyjne [żeby były efektywne]

B.     system prawny – nakazy / zakazy, regulator życia, respektowanie przez ludzi norm – regulator naszych zachowań – za normami stoją sankcje, nowa władza – zawsze przy systemie dłubie, chce zaostrzyć. Filar ładu społecznego – nie trzeba indywidualnie do każdego np. lepsza represyjność prawa [np. mandat]; funkcja prewencyjna – zastanowienie czy masz ochotę na replay, czy może lepiej być pokornym? Docelowe jest stworzenie świadomego obywatela

C.     środki masowego przekazu – regulator naszej świadomości – media pokazujące świat zgodnie z rządzącymi – mają dobrze. Są to najtańsze instrumenty, powszechne, skuteczne w sensie wykorzystywania wiedzy psychologicznej

D.     wychowanie [obszar socjalizacji]:

-          żywiołowa – niezależna od instytucji państwa ( w domach)

-          edukacja – działalność przez instytucje wychowawcze, kształtowanie sylwetki człowieka intencjonalnie, oparte na wiedzy pedagogiczne, psychologiczne, podmioty władzy dbają o ten model

 

          Dodatkowe obszary [made by Sobkowiak]:

A.     funkcjonowanie instytucji i organizacji – żyjemy w zbiorowościach, w otoczeniu instytucji, socjotechnika – likwidacja niezgodnych formalnych struktur, modyfikowanie, tworzenie nowych instytucji

B.     konflikty – tworzyć, regulować [zmniejszać / zwiększać natężenie], ostatecznie rozwiązywać znając psychologię

C.     marketing badania potrzeb adresatów działania, dostarczanie im potrzebnych produktów; reklama – dowiadujemy się czego chcieliśmy

 

          Działanie socjotechniczne:

·         Takie więcej niż 2 podmiotowe działanie, w którym podmiot w nazewnictwie cybernetyki zwany systemem sterującym skłania grupę lub zespół zwany systemem sterowanym, do zachowań pożądanych ze względu na cel lub cele sterującego. Cele te mogą być zgodne / niezgodne lub niezgodne z celami sterowanych. Skłanianie to odbywa się w różny sposób z wyłączeniem przemocy, głównie polega na wytwarzaniu u sterowanych odpowiednich postaw oraz bezpośrednim generowaniu bezpośrednich zachowań za pomocą oddziaływań natury emocjonalno – intelektualnej. Nie wyklucza się tu również działań innego rodzaju np. wzmocnień materialno – energetycznych [kasa, wizja awansu] z wyłączeniem użycia siły fizycznej natomiast stosowaniu potencjalizacji czyli grożenia jej użyciem

 

          Gęste otoczenie społeczne:

·         Żyjemy w zagęszczeniu stosunków międzyludzkich, nie jest możliwe zaspokojenie potrzeb bez współpracy z innymi. Zależy od kooperacji z podmiotami otoczenia – rozchodzenie się informacji, poziom poinformowania [o innych] jest w gęstym otoczeniu społecznym duży. Małe prawdopodobieństwo zachowania tajemnicy – co staje się problemem w przypadku strategii socjotechnicznych – wszyscy wiedzą, informacje się szybko roznoszą.

 

 

19.03.2008

          Cechy działań socjotechnicznych:

1.   Systemowość

·         działanie społeczne stanowi system, w którym udział bierze wiele podmiotów

·         istnieje grup inicjująca działania, grupa pomocowa oraz odbiorcy działań

·         wielość metod wobec adresatów

·         wielość środków emocjonalnych i intelektualnych

·         ład/uporządkowanie metod działania

·         sprzężenie zwrotne

2.   Różnorodność

·         odbiorcy i ich percepcja jest zróżnicowana

·         ważne jest to, aby środki dotarły do ludzi, a więc były skuteczne

·         masowość oddziaływań socjotechnicznych na różnych ludzi

·         używanie tych samych bodźców, ale w innych konstelacjach ma na celu zapobieżenie efektowi znudzenia oraz ma wzbudzić emocje

·         oddziaływanie:

a)      indywidualne [dozowane]

b)      liderzy, grupy

-        istnienie grupy odniesienia

3.   Bagienność

·         część ludzi nie ulega bodźcom [systemom sterującym, z różnych powodów np. silny system aksjologiczny

·         wciąganie/wsysanie ludzi w system sterujący

·         opór zostanie przezwyciężony choć na chwilę

·         użycia tła o wysokim natężeniu emocjonalnym, aby ludzie zrezygnowali ze swoich wartości [wartość nadrzędna wobec jednostki]

4.   zakamuflowanie

·         atak musi być skuteczny

·         np. prowokacja zakłada, że wszystkie elementy działania są ukryte

·         cele systemu sterującego przedstawić jako wysoce moralne, realizujące wartości i interesy odbiorców, a w rzeczywistości chodzi o cele grupowe o charakterze raczej niezwiązanymi z normami moralnymi

 

          Rodzaje socjotechniki:

I.                    Niższego i wyższego stopnia/rzędu

A.     Niższego rzędu -> oddziaływania mające wywołać określone, pożądane zachowania ludzi; 2 rodzaje bodźców:

1.       Regulacje normatywne: opatrzone sankcjami pozytywnymi, unikanie kary

2.       Tworzenie warunków korzystnych dla podjęcia pewnych zachowań

B.     Wyższego rzędu -> kształtowanie postaw, ideałów, wysokich wartości, świadomości ludzi/osobowości ludzi; adresaci zinternacjonalizowali uzyskane informacje

 

II.                 Totalna i fragmentaryczna

A.     Totalna -> próba całkowitego ukształtowania człowieka, jego osobowości i świadomości; celem jest uzyskanie pełnej kontroli nad człowiekiem

B.     Fragmentaryczna -> kształtowanie wybranych cech czy też zachowań

 

III.              Antropotechniczna i nieantropotechniczna [humanistyczna]

A.     Antropotechniczna -> instrumentalne traktowanie ludzi; potrzeby i ich wartości są nieistotne z punktu widzenia sterujących

B.     Nieantropotechniczna -> podmiotowe traktowanie systemu sterującego

 

IV.              Właściwa, znachorska, czarna i samorodna               [wg Podgórskiego]

A.     Właściwa -> to ta naukowa i definicyjna

B.     Znachorska -> dotyczy uzurpatorów praw do nazywania się fachowcami; socjotechnika głównie ta praktykowana; brak jest przygotowania i kompetencji teoretycznych

C.     Czarna -> system sterujący zdaje sobie sprawę, że działanie wyrządzi szkodę adresatom

D.     Samorodna -> dokonania praktyczne różnych instytucji działających przez dłuższy czas

 

V.                 Mini, mezo i makro

 

26.03.2008

          OSOBOWOŚĆ

1.       Definicja: system cech czy właściwości psychicznych jednostki świadczący o ich odrębności oraz ukierunkowujący; względnie trwała struktura

 

2.       Mechanizmy kształtujące osobowość:

A.     Biologiczna -> popędy, genetyk, właściwości fizycznej budowy ciała

B.     Psychiczna -> świat uczuć i emocji [słaba kontrola rozumu]

C.     Społeczna [społeczno – kulturowa] ->wartości, przekonania, wiedza, normy zachowań

 

·         Regulacja konfliktów międzyludzkich jest jednym z zadań socjotechniki -> rodzi się pytanie dotyczące AGRESJI [wg L. Kołakowskiego ZŁO kończy się zawsze agresywnymi działaniami]

 

3.       Cztery aspekty struktur poznawczych:

 

STRUKTURA POZNAWCZA: wszystkie informacje są porządkowane i przyjmują postać tzw. struktur poznawczych, a więc są to sposoby gromadzenia i porządkowania wiedzy o świecie, ludziach i samych sobie; wyznaczają różnice między ludźmi

 

A.     Złożoność – liczba właściwości i aspektów, które człowiek bierze pod uwagę, przy rozumieniu i ocenianiu faktów i procesów

B.     Abstrakcyjność i konkretność – umiejętność konstruowania uogólnień

C.     Otwartość – stopień podatności na przyjmowanie nowych informacji

D.     Aktywność i bierność – stopień/umiejętność wykorzystywania informacji do konstruowania własnych zachowań

 

·         4 struktury poznawcze wyznaczają 4 drogi oddziaływań na ludzi i na środowisko

 

4.       Funkcje osobowości:

A.     Orientacji w otoczeniu

B.     Wywoływania emocji i motywacji

C.     Decyzyjno – programująca

D.     Wykonawcza

E.      Kontrolna

F.      Korekcyjna

 

          POSTAWA

1.       Definicja: względnie trwały stosunek człowieka do pewnych obiektów materialnych lub niematerialnych

 

2.       Trzy aspekty postawy wg Nowaka:

A.     Intelektualny [poznawczy] -> całość wiedzy trafnej lub nietrafnej

B.     Emocjonalny -> całość uczuć wobec obiektu postawy

C.     Behawioralny

I.                    Realne zachowania wobec obiektu postawy

II.                  Wzory zachowań wobec obiektu postawy [tę koncepcję preferuje dr Sobkowiak!] powstałe w wyniku socjalizacji

 

·         Świadomość czy świadomość połączona z realnymi zachowaniami świadczy o zaistnieniu postawy???

-        Nie każde zachowanie jest zgodne z postawą

 

POSTAWA -> czynniki sytuacyjne -> ZACHOWANIE

LUB

POSTAWA = ZACHOWANIE

·         pełna postawa występuje gdy występują wszystkie jej 3 aspekty

·         niepełna postawa jest kompilacją aspektów:

-        poznawczego i emocjonalnego

-        emocjonalnego i behawioralnego

-        emocjonalnego

·         nie ma postawy, która nie zawierałaby w sobie aspektu emocjonalnego, gdyż jest on składnikiem konstytuującym postawę

 

3.       Cztery drogi kształtowania postawy:

A.     Poznawcza -> element postpoznawczy

B.     Emocjonalna...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin