5 latki
TEMAT TYGODNIA: Co przedszkolaki wiedzą o owocach i warzywach
AUTOR: Bożena Forma
GRUPA WIEKOWA: dzieci 5-letnie
CZYNNOŚCI NAUCZYCIELA
CELE OGÓLNE
CELE SZCZEGÓŁOWE
PONIEDZIAŁEK
Udział w przygotowaniu do zajęć. Gromadzenie przedmiotów do stworzenia kącika przyrody. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [028]. Oglądanie ilustrowanych książek i czasopism dla dzieci. Wyszukiwanie w nich ilustracji owoców i warzyw.
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej- zachęcanie do pracy z książką
- dziecko nazywa warzywo lub owoc przyniesiony do przedszkola- dziecko dostrzega w książkach i czasopismach właciwe ilustracje
Uwaga! Nauczycielka w tygodniu poświęconym poznaniu warzyw i owoców przygotowuje postać Michasia (może być uszyty z materiału lub pacynka), która jest postacią przewodnią podczas zajęć. Michaś zostaje umieszczony w kąciku przyrody. Prowadząca wykorzystuje go do przekazania treści. Rozmowa połączona z działaniem na temat Michaś przyniósł warzywa. Dzieci odgadują ich nazwy przez dotyk. Każde warzywo jest zawinięte w kawałek materiału.Praca plastyczna Kącik przyrody. Każde dziecko otrzymuje kartkę z postacią Michasia oraz kopertę z warzywami i owocami wyciętymi ze starych czasopism i szablony koszyków (po dwa dla każdego dziecka). Dzieci wypełniają postać Michasia kolorem przy pomocy kredek świecowych. Następnie przyklejają koszyki - do jednego wklejają warzywa, do drugiego owoce.
- rozwijanie zmysłu dotyku- poznanie warzyw i owoców dojrzewających jesienią- naklejanie gotowych elementów
- dziecko potrafi dotykając nazwać warzywo- dziecko różnicuje warzywa i owoce- dziecko tworzy kącik przyrody z przyniesionych owoców i warzyw- dziecko starannie wykonuje swoją pracę
Wyjście do przedszkolnego ogrodu. Słuchanie głosów przyrody z najbliższego otoczenia. Zabawy dowolne zabawkami (duże samochody, wiaderka, foremki).
- rozpoznawanie charakterystycznych głosów dobiegających z zewnątrz
- dziecko prawidłowo określa dobiegające do jego uszu głosy
WTOREK
Zabawy ruchowe z piosenką Mam chusteczkę haftowaną, Ulijanka, Łabędzie, Jedziemy sobie do Krakowa. Słuchanie piosenek poznanych od początku roku
-zachęcanie do udziału we wspólnej zabawie- utrwalanie melodii i tekstu poznanych piosenek
- dziecko zna teksty i melodie popularnych zabaw z piosenką
Rozwiązywanie zagadek z tematu: owoce, warzywa z wykorzystaniem pacynki Michasia. Ćwiczenie oddechowe Michaś i jego jabłka - dzieci dmuchają w jabłka wycięte z materiału. Praca plastyczna Owoce z łatek. Z przygotowanych przez nauczycielkę skrawków materiałów o różnych wzorach dzieci wycinają warzywa i owoce. Przyklejają je na kolorowe kartki brystolu. Śluchanie piosenek z płyty CD o tematyce jesiennej.
- rozwijanie logicznego myślenia- kształcenie cierpliwości- rozwijanie układu oddechowego- wyrabianie sprawności manualnych
- dziecko poprawnie rozwiązuje zagadki- dziecko próbuje wstrzymać się od odpowiedzi bez pozwolenia nauczyciela- dziecko prawidłowo oddycha podczas dmuchania w jabłka- dziecko potrafi stworzyć ciekawą kompozycję z wyciętych owoców
W ogrodzie Michasia - ćwiczenie narządów mowy na zgłoskach "szu", "pa", "bęc", "pac", "bum". Zabawy i gry planszowe przy stolikach.
- rozwijanie aparatu mowy- przestrzeganie zasad obowiązujących podczas gier
- dziecko prawidłowo wykonuje ćwiczenie- dziecko bawi się z rówieśnikami zgodnie z ustalonymi zasadami
ŚRODA
Zabawy w kącikach zabaw wybranymi zabawkami. Zabawa kształcąca spostrzegawczość na temat Czy zgadniesz o jakiej książce opowiadam? Nauczycielka umieszcza przed dziećmi książki, które czytała im na wcześniejszych zajęciach i które są im znane.
- wzbogacanie słownika dzieci
- dziecko rozpoznaje książki, o których mowa
Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [026]. J. Tuwim: Rzepka - słuchanie wiersza w interpretacji nauczycielki. Zabawa pobudzająco-hamująca Rzepka tu, rzepka tam, ja już w koszu rzepki mam. Dzieci podskakują po sali. Kiedy usłyszą wyliczankę naśladują wyrywanie z ziemi rzepek i wkładanie ich do kosza. Wprowadzenie pojęcia zbiór. Ćwiczenie przy stolikach; tworzenie zbiorów warzyw, umieszczanie ich w odpowiednich pętlach - klasyfikowanie według gatunków i koloru.
- nabieranie umiejętności miarowych podskoków obunóż- umiejętność współzawodnictwa i wykonywania złożonych poleceń- poznanie utworu znanego autora- utrwalenie pojęcia zbiór- tworzenie zbiorów według określonych cech, posługiwanie się liczebnikami
- dziecko poprawnie wykonuje ćwiczenia, czerpiąc z nich radość- dziecko stosuje się do poleceń prowadzącej- dziecko dostrzega humor zawarty w utworze- dziecko poprawnie dobiera elementy
Zabawy w przedszkolnym ogrodzie z wykorzystaniem tunelu, skakanek, piłek, przyborów, którymi dysponuje placówka.
- kształcenie umiejętności podporządkowania sie poleceniom
- dziecko reaguje na polecenia nauczyciela
CZWARTEK
Marek zbiera gruszki - zabawa orientacyjno-porządkowa. Ćwiczenie przy stolikach Wypełnianie szablonów owoców stempelkami - tworzenie szlaczków. Utrwalenie piosenek poznanych od początku roku.
- reagowanie na ustalony sygnał- przygotowanie do nauki pisania
- dziecko czeka na swoją kolej podczas zabawy- dziecko wykonuje staranne stemple w określonym porządku
J. Brzechwa: Na straganie - słuchanie wiersza w interpretacji nauczycielki. Zabawa orientacyjno-porządkowa Zające w kapuście Oglądanie reprodukcji przedstawiających martwą naturę.
- wprowadzanie wyrazów do globalnego czytania- kontakt dziecka ze sztuką
- dziecko zna warzywa występujące w wierszu- dziecko opisuje co przedstawiają reprodukcje
Zabawy samodzielne na przedszkolnym podwórku. Ścieżka zdrowia Jak prawidłowo pokonywać przeszkody - rozmowa połączona z działaniem.
- rozwijanie sprawności ruchowej
- dziecko sprawnie pokonuje przeszkody na ścieżce zdrowia
PIĄTEK
Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych. Zabawa ruchowa połączona z recytacją wyliczanki Podajemy piłkę.
- wyrabianie koordynacji słuchowo - ruchowej
- dziecko mówi wyliczankę jednocześnie podając piłkę
Słuchanie opowiadania w interpretacji nauczycielki J. Toje: Jarzębinka (w H. Kruk: Z ludźmi i przyrodą). Opowiadanie stanowi wprowadzenie do zajęć klasyfikowania zbiorów. Utrwalenie poznanych w ostatnim czasie piosenek. Wymyślanie do nich akompaniamentu, który stanowią: gazety, łyżki, klocki, duże piłki, pingpongi, kamyki, itp. Wybór przedmiotu dającego akompaniament należy do dzieci.
- rozwijanie mowy- pogłębianie wiedzy matematycznej- przygotowanie do zrozumienia pojęcia więcej o jeden, mniej o jeden- wyrabianie poczucia rytmu
- dziecko wypowiada sie na temat treści opowiadania- dziecko rozumie pojęcia związane z ilością- dziecko wykazuje się dużą pomysłowością przy wydobywaniu dźwięków z przedmiotów
Założenie wspólnie z nauczycielką albumu zawierającego reprodukcje. Album składa się z luźnych kartek na zasadzie segregatora, tak by można było we właściwym momencie z nich korzystać. Wybranie jednej reprodukcji przedstawiającej postać. Rozmowa na jej temat. Zabawy dowolne w kąciku przyrody.
- rozwijanie zainteresowania sztuką
- dziecko wnikliwie opisuje reprodukcję
TEMAT TYGODNIA: Jesień, jesień, jesień
Swobodne rozmowy z dziećmi na narzucone przez nie tematy. Ocena pracy dyżurnych z poprzedniego tygodnia i wybór nowych dyżurnych. Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych [011].
- doskonalenie umiejętności kolejnego wypowiadania się- wyrabianie właściwych postaw społecznych- sprawne łączenie biegu z elementem czworakowania
- dziecko powstrzymuje się od chęci natychmiastowej wypowiedzi- dziecko stara się obiektywnie ocenić pracę rówieśników- dziecko wie jak należy bezpiecznie czworakować
L. Krzemieniecka: O gościach co nie przyszli na ucztę - teatrzyk cieni. Zabawa ruchowa Szukamy igiełek. Zestaw zabaw i ćwiczeń gimnastycznych [013].
- poznanie ptaków odlatujących do ciepłych krajów- utrwalenie nazw niektórych ptaków- kształcenie umiejętności wzrokowego zapamiętywania- kształcenie umiejętności przyjmowania spokojnie przegranej- wdrażanie do umiejętności przyjmowania postawy umożliwiającej celowanie piłeczką do kosza
- dziecko próbuje opowiadać treść własnymi słowami- dziecko wie, że wraz z nastaniem jesieni niektóre ptaki odlatują do ciepłych krajów- dziecko stara się zapamiętać, który liść jest "pusty"- dziecko czerpie radość z współzawodnictwa- dziecko zapamiętuje jak należy się ustawić, żeby uzyskać właściwy wynik
Słuchanie piosenki B. Forma: Tańczy jesień z wiatrem. Rozmowa na temat charakteru jej melodii oraz zawartych w niej treści. Spacer w okolicy przedszkola. Okazjonalna rozmowa na temat zmian zachodzących w przyrodzie. Zebranie kasztanów. Zabawy klockami drewnianymi. Konstruowanie i nazywanie swoich budowli.
- poznanie nowej piosenki- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej w okresie jesieni- manipulowanie klockami drewnianymi
- dziecko odpowiada na pytania dotyczące charakteru melodii- dziecko dostrzega zmiany w przyrodzie- dziecko nazywa budowle, które zbudowało
Układanie puzzli na dywanie (w małych zespołach puzzle o większej ilości elementów). Zestaw zabaw i ćwiczeń porannych.
- kształcenie spostrzegawczości- wyrabianie umiejętności współpracy z rówieśnikami
- dziecko dostrzega pasujące do siebie elementy- dziecko zgodnie współdziała z innymi
L. Krzemieniecka: Jak się krasnal z jeżami w cenzurowane bawił - słuchanie opowiadania w interpretacji nauczycielki. Zabawa ruchowa Jeżowe zapasy. Praca plastyczna Jeże. Szablon jeża dzieci wycinają, następnie rozprowadzają na nim plastelinę, z szyszkowych łusek tworzą kolce.
- wzbogacanie wiedzy przyrodniczej- doskonalenie pamięci- doskonalenie mowy wiązanej- przeliczanie elementów zbiorów- wyrabianie umiejętności starannego rozprowadzania plasteliny po powierzchni szablonu oraz dokładnego ułożenia łusek z szyszek na pokrytym plasteliną szablonie
- dziecko dobrze manipuluje elementami w zbiorze- dziecko w logiczny sposób odpowiada na pytania- dziecko przelicza elementy
Utrwalenie piosenki B. Forma: Tańczy jesień z wiatrem. Wprowadzenie elementów ruchu. Zabawy tematyczne w kącikach zabaw. Zabawy manipulacyjno - konstrukcyjne klockami przy stolikach.
- rozwijanie wyobraźni- doskonalenie sprawności palców i dłoni- próby nazywania swoich wytworów
- dziecko odtwarza sytuacje wzięte z życia codziennego- dziecko stosuje zdania określające jego konstrukcję
...
ewelinaskwira88