r09.pdf

(103 KB) Pobierz
QPrint
SS
Copyright ¨: JaRo
1. WyjaĻnienie pojħcia áspoþeczeıstwo informacyjneÑ
Hasþo áspoþeczeıstwo informacyjneÑ robi coraz wiħkszĢ karierħ. Pojawia siħ
w rozmaitych artykuþach, programach telewizyjnych i innych publicznych
wypowiedziach. Niedawne wybory staþy siħ okazjĢ do zwiħkszenia czħstotliwoĻci
pojawiania siħ tego hasþa takŇe w deklaracjach przerŇnych politykw i partii.
Co jednak charakterystyczne, wszyscy wypowiadajĢcy siħ na temat áspoþeczeıstwa
informacyjnegoÑ podkþadajĢ pod to hasþo zagadnienia takie jak upowszechnienie dostħpu
do Internetu, pracownie komputerowe dla szkþ, demonopolizacja rynku
telekomunikacyjnego itp. Î innymi sþowy, skupiajĢ siħ na narzħdziach dostħpu do
informacji.
IstotĢ spoþeczeıstwa informacyjnego Î jak sama nazwa wskazuje Î jest przede wszystkim
informacja! Narzħdzia, takie jak Internet Î choę niewĢtpliwie waŇne i potrzebne Î same
nic nie zdziaþajĢ, gdy tej informacji brak. Ten aspekt sprawy zdaje siħ umykaę wszystkim
dyskusjom na temat spoþeczeıstwa informacyjnego Î a wcale nie wyglĢda on rŇowo. To
nieprawda, Ňe w Internecie jest wszystko, wystarczy tylko poszukaę; wielu informacji
niestety po prostu tam nie ma i przynajmniej w najbliŇszej perspektywie nie zanosi siħ na
to, aby wszystko w Internecie byþo.
Nie zawsze informacja musi byę przekazywana przy uŇyciu tak wyrafinowanych Ļrodkw
technicznych; czasami Ňadna technika nie jest potrzebna, co jeszcze raz dowodzi tego, Ňe
przede wszystkim waŇna jest sama informacja, a dopiero w drugiej kolejnoĻci sposb jej
przekazywania.
Rzecz jasna, aby peþna i szczegþowa informacja byþa dostħpna, ktoĻ musi wþoŇyę
niemaþo pracy w jej przygotowanie. Serwisy typu áPanorama FirmÑ i podobne, ktrych
peþno w kaŇdym portalu internetowym, nie zdajĢ w tej sytuacji egzaminu Î pomijajĢc juŇ
fakt, Ňe nie obejmujĢ one zazwyczaj maþych firm, nie zawierajĢ one praktycznie nic poza
danymi teleadresowymi. Nie zawierajĢ danych o godzinach otwarcia, o asortymencie.
OczywiĻcie zawsze moŇna wynotowaę sobie numery telefonw kilku bĢdŅ kilkunastu
firm, ktre przypuszczalnie mogĢ wchodzię w grħ, i dzwonię do kaŇdej z nich, aby
dowiedzieę siħ o szczegþy, ale takie postħpowanie nie ma nic wsplnego ze
spoþeczeıstwem informacyjnym. Perspektywa ery informacyjnej niesie ze sobĢ
zapotrzebowanie na informacjħ wysoko przetworzonĢ: peþnĢ, aktualnĢ, szczegþowĢ,
a przy tym áskrojonĢ na miarħÑ Î dostarczajĢcĢ dokþadnie tych wiadomoĻci, ktrych
potrzebujemy, i dokþadnie wtedy, kiedy ich potrzebujemy.
Jako przykþad moŇna podaę sytuacjħ osoby wybierajĢcej siħ na wczasy i poszukujĢcej
kwatery w interesujĢcej jĢ miejscowoĻci. Osoba ta na pewno nie jest zainteresowana
wykonywaniem dziesiĢtkw telefonw pod numery przepisane ze strony szumnie
nazywajĢcej siħ internetowym serwisem turystycznym Î a bħdĢcej w istocie jedynie
wykazem adresw Î po to, aby dowiedzieę siħ, Ňe tu nie majĢ wolnych miejsc, tam cena
jest zbyt wygrowana, a jeszcze gdzie indziej sĢ wprawdzie i wolne miejsca, i niskie
ceny, ale za to obiekt poþoŇony jest o godzinħ marszu od centrum miejscowoĻci,
a autobusy docierajĢ tam dwa razy dziennie... Te wszystkie informacje osoba chce
uzyskaę od razu Î zebrane w jednym miejscu, uporzĢdkowane, kompletne i najlepiej
dostħpne bez opuszczania stron owego serwisu turystycznego.
Nie od dziĻ porwnuje siħ Internet do biblioteki, w ktrej wszystkie ksiĢŇki zamiast leŇeę
na pþkach, zrzucone sĢ bezþadnie na stos poĻrodku pomieszczenia. JeŇeli bħdziemy mieli
szczħĻcie, to moŇe znajdziemy wĻrd nich tĢ, ktra nam jest potrzebna. Podjħcie
wyzwania spoþeczeıstwa informacyjnego oznacza koniecznoĻę zarwno uporzĢdkowania
tej biblioteki, jak teŇ i znacznego rozszerzenia jej zbiorw. Caþy czas oczywiĻcie
pozostaje aktualne pytanie, kto, w jaki sposb i za co miaþby to robię? Ten problem
moŇna i powinno siħ podejmowaę w rozmaitych dyskusjach na temat spoþeczeıstwa
informacyjnego, zamiast w kþko powracaę do kwestii zapewnienia powszechnego
dostħpu do Internetu. Tħ sprawħ bowiem moŇna stosunkowo prosto rozwiĢzaę Î
wystarczyþoby tylko wreszcie caþkowicie unormalnię nasz rynek telekomunikacyjny,
zamiast z uporem maniaka obstawaę przy dziwnych poþowicznych rozwiĢzaniach.
2. Spoþeczeıstwo informacyjne jako moŇliwoĻci rozwoju dla mþodych ludzi
Zdobywanie informacji do momentu upowszechnienia siħ Internetu sprowadzaþo siħ do
zapoznawania siħ z publikacjami tradycyjnymi oraz do przekazw ustnych. Te opcje
w powaŇny sposb ograniczajĢ moŇliwoĻci poszerzania swojej wiedzy.
Internet nie tylko w sposb znaczny uþatwia zdobycie konkretnej publikacji
z ksiħgozbiorw najwiħkszych ksiħgarni na caþym Ļwiecie, lecz rwnieŇ poprzez usþugħ
WWW pozwala na poszerzanie wiedzy o tematy nieporuszane w literaturze. MoŇe to byę
spowodowane np. maþĢ popularnoĻciĢ poszukiwanych informacji. Oprcz tych
udogodnieı Internet pozwala na otrzymywanie odpowiedzi na konkretne zapytania, gdy
potencjalnemu uŇytkownikowi potrzebny jest fragment informacji niewymagajĢcy
zagþħbiania siħ w dany temat. Wymienione moŇliwoĻci zdobywania informacji powodujĢ
wiħkszĢ indywidualizacjħ wĻrd czþonkw spoþeczeıstwa informacyjnego, ktra wynika
z rŇnorodnoĻci charakterw i zainteresowaı ludzkich. Ludzie korzystajĢcy z Internetu sĢ
bogatsi o sobie tylko wþaĻciwĢ wiedzħ. Nie bez znaczenia sĢ rwnieŇ metody komunikacji
poprzez tematyczne fora dyskusyjne, gdzie bez niepotrzebnych wstħpw moŇemy przejĻę
do interesujĢcych nas kwestii i udzielię oraz otrzymaę odpowiedzi od osb, ktre
podobnie jak my zajmujĢ siħ tematami dotyczĢcymi naszych zapytaı.
Spoþeczeıstwo informacyjne, jako etap ewolucji sposobu istnienia jednostek w grupie,
wyksztaþca nowe horyzonty w Ļwiecie prowadzenia biznesu. KwartalnoĻę (a wiħc
przejĻcie z epoki postindustrialnej do nastħpnej, wyŇszej formy rozwoju spoþecznego),
identyfikuje zmieniajĢce siħ wymagania realizacji przedsiħwziħę, w kluczowym punkcie
stawiajĢc osobowoĻę profesjonalisty i jego wiedzħ.
Nowa filozofia prowadzenia biznesu staje siħ szansĢ dla ludzi mþodych. Poprzez zapaþ
i chħę pomnaŇania wiedzy majĢ oni moŇliwoĻę sprawdzenia swoich moŇliwoĻci jeszcze
podczas nauki. Teoria w konfrontacji z codziennoĻciĢ zagadnieı biznesowych pozwala na
selekcjħ wiedzy oraz wczesnĢ specjalizacjħ. Z drugiej strony, þatwy dostħp do Ņrdeþ
informacji jak teŇ mnogoĻę form, w ktrej wiedza ta wystħpuje (ze szczeglnym
uwzglħdnieniem nowego kanaþu Internetu) pozwala na rwnomierne ksztaþtowanie siħ
osobowoĻci w oparciu o rozwj intelektualny. Realizacja konkretnych projektw owocuje
w postaci nabywanych doĻwiadczeı, rozwoju cech przywdczych oraz uczy pracy
w grupie. Interdyscyplinarne zespoþy, zþoŇone z osb, ktrych kompetencje nawzajem siħ
uzupeþniajĢ rezonujĢ dogþħbnym zrozumieniem tematu, a w sferze kontaktw
biznesowych peþnym, efektywnym zaprojektowaniem i realizacjĢ zadania.
Mþodzi a biznes to pojħcie szerokie, winno jednak obejmowaę najwaŇniejsze czynniki
przemawiajĢce za koniecznoĻciĢ prbowania swoich siþ w praktyce. W biznesie dnia
dzisiejszego istotne sĢ osoby jako jednostki oraz cechy, ktre posiadajĢ: wiedzħ,
umiejħtnoĻci, indywidualizm oraz kreatywnoĻę. Taki rozwj umoŇliwia dziĻ mþodym
ludziom (i nie tylko) takŇe Internet bħdĢc niemal nieskoıczonym Ņrdþem danych
i interaktywnym Ļrodowiskiem pracy swoich uŇytkownikw.
3. E-wybory
PoniŇej zacytowaþem wypowiedŅ znanego polityka Macieja PþaŇyıskiego na pytanie:
Czy w przewidywalnym okresie moŇliwe jest wykorzystanie w Polsce moŇliwoĻci, jakie
daje informatyka, do usprawnienia i poszerzenia procedur demokratycznych, np.
gþosowania przez Internet, zobowiĢzania urzħdw paıstwowych i samorzĢdowych do
publikowania w Internecie waŇnych dla obywatela informacji o swoich pracach?
áWybory przez Internet to zapewne przyszþoĻę, choę nie wiadomo, jak odlegþa. Natomiast
juŇ teraz do wielu rozwiĢzaı ustawowych, ktre przyjmujemy, komisje sejmowe
wprowadzajĢ zapis o koniecznoĻci publikowania pewnych informacji w Internecie, nawet
jeĻli nie ma takiej propozycji w projekcie rzĢdowym. Miejmy nadziejħ, Ňe ten sposb
myĻlenia przeniesie siħ na samorzĢdy i bez ustawowego obowiĢzku bħdĢ siħ one staraþy
wykorzystaę Internet jako formħ komunikowania siħ z mieszkaıcami. Sam Sejm jest
dobrze przygotowany do obecnoĻci w sieci. Wszystko, co robimy, jest dostħpne przez
Internet w kaŇdej chwili, w kaŇdej fazie prac, þĢcznie z caþym zbiorem uchwalonych
aktw prawnych. Chcemy to jeszcze rozszerzyę, tak by byþa to nawet forma kontroli
obecnoĻci posþw w pracy. Zamierzamy nauczyę politykw komunikowania siħ
z kancelariĢ czy uczestnictwa w pracy Sejmu z wykorzystaniem Internetu.Ñ
NaleŇy teraz sobie samemu odpowiedzieę na pytanie czy e-wybory (gþosowanie przez
Internet) jest moŇliwe?
Informatyka wyborcza nie ma dobrej prasy. Wystarczy przypomnieę kilkakrotnie
ponawiane liczenie gþosw na Florydzie podczas wyborw prezydenckich w 2000 r. oraz
spowodowane niewydolnoĻciĢ systemu informatycznego opŅnienia w ogþoszeniu
wynikw wyborw samorzĢdowych w Polsce w 2002 r. Ocena dojrzaþoĻci systemw
gþosowania elektronicznego nie jest jednak jednoznaczna. Nawet najlepsze narzħdzie
moŇe zostaę niewþaĻciwie uŇyte Î przez niewiedzħ lub w zþej wierze. Zacznijmy jednak
od zdefiniowania paru pojħę.
3.1. Co to jest e-voting?
Proces gþosowania skþada siħ z trzech etapw: identyfikacji gþosujĢcego, zþoŇenia
gþosu i przeliczenia gþosw oddanych w caþym gþosowaniu. Gþosowanie metodami
tradycyjnymi moŇe zostaę przeprowadzone w lokalu wyborczym, przy jednoczesnej
obecnoĻci gþosujĢcego i komisji wyborczej, lub zdalnie, przez wysþanie wypeþnionej
karty do gþosowania pocztĢ. Polskie prawo nie przewiduje gþosowania pocztowego,
stĢd do niedawna Polacy przebywajĢcy w Szwajcarii nie mogli braę udziaþu
Zgłoś jeśli naruszono regulamin