25_30.pdf

(382 KB) Pobierz
Lampowy kompresor dynamiki sygnału audio
Lampowy kompresor dynamiki sygnału audio
P R O J E K T Y
Lampowy kompresor
dynamiki sygnału audio
Przegl¹daj¹c moje zapasy
lamp prÛøniowych
stwierdzi³em, øe z†wielu nie
bÍdÍ mia³ wiÍkszego poøytku
- nie nadaj¹ siÍ do budowy
wzmacniacza napiÍciowego.
Tak jest na przyk³ad
z†pentodami regulacyjnymi:
EF83, EF 183 i†EF 89,
ktÛrych sporo zalega jeszcze
w†niejednej piwnicy. Co
moøna zrobiÊ z†tymi
lampami? WyrzuciÊ do
úmieci? Zdecydowanie nie!
Rekomendacje : smakowity
k¹sek dla prawdziwych
koneserÛw lampowej techniki
audio, przeøywaj¹cej niezwyk³y
renesans.
Pentody regulacyjne by³y sto-
sowane w†uk³adach ARW (auto-
matycznej regulacji wzmocnienia)
odbiornikÛw radiowych i†telewi-
zyjnych. W†EP3/2003 opisaliúmy
dzia³anie ARW przy okazji oma-
wiania wskaünikÛw dostrojenia
(magicznych ìoczekî). Przypomnij-
my tylko, øe zadaniem ARW jest
regulowanie wzmocnienia wzmac-
niacza poúredniej czÍstotliwoúci
w odbiorniku w†zaleønoúci od
wartoúci sygna³u docieraj¹cego do
odbiornika: silny sygna³ - mniej-
sze wzmocnienie, s³aby sygna³ -
duøe wzmocnienie.
Jak realizowano lampowy uk³ad
ARW? Aby to wyjaúniÊ, naleøy
poznaÊ w³aúciwoúci pentody regu-
lacyjnej.
Wzmocnienie napiÍciowe pen-
todowego wzmacniacza oporowe-
go oblicza siÍ z†zaleønoúci:
a
u R
S
a
,
gdzie:
K u - wzmocnienie napiÍciowe
w†[V/V],
S a - nachylenie charakterystyki
przejúciowej (konduktancja wza-
jemna) w†[mA/V],
R a - opornoúÊ obci¹øenia w†[k
].
Nachylenie charakterystyki
przejúciowej jest definiowane jako
stosunek zmiany pr¹du anodowego
do zmiany napiÍcia na siatce
steruj¹cego przy ustalonych napiÍ-
ciach na pozosta³ych elektrodach.
Jak widaÊ na rys. 1 , dla przyk³a-
dowej pentody zwyk³ej (EF80) pa-
rametr S a nie zmienia si͆znacznie
w†zaleønoúci od napiÍcia siatki
pierwszej (wiÍksze zmiany nastÍ-
puj¹†tylko w†okolicy napiÍcia od-
ciÍcia) z†racji duøej liniowoúci tej
charakterystyki. Dla lampy regula-
cyjnej EF89 nachylenie zmienia
siÍ w†szerokim przedziale wartoúci
wraz ze zmianami napiÍcia siatki
pierwszej, co úwiadczy o tym, øe
charakterystyka tej lampy cechuje
siÍ duø¹ nieliniowoúci¹. Z†podane-
go wzoru wynika, øe wzmocnienie
napiÍciowe wzmacniacza ze zwyk-
³¹ pentod¹ bardzo ma³o zaleøa³o
od napiÍcia polaryzacji siatki ste-
ruj¹cej. Wzmacniacz z†pentod¹ re-
gulacyjn¹ wykazuje natomiast sil-
n¹ zaleønoúÊ wzmocnienia na-
piÍciowego w†zaleønoúci od napiÍ-
cia polaryzacji siatki (a wiÍc pun-
Pentoda regulacyjna
RÛønice miÍdzy dzia³aniem
ìzwyk³ejî pentody napiÍciowej
i†pentody regulacyjnej ilustruj¹
( rys. 1) charakterystyki przejúcio-
we (charakterystyk¹ przejúciow¹
pentody jest zaleønoúÊ pr¹du ano-
dowego napiÍcia siatki przy okreú-
lonych napiÍciach na pozosta³ych
elektrodach: anodzie, siatce ekra-
nuj¹cej i†siatce hamuj¹cej) obu
tych lamp. WidaÊ na nich wy-
raünie, øe lampa EF89 ma cha-
rakterystykÍ przejúciow¹ o znacz-
nie mniejszym nachyleniu (wy-
d³uøon¹). Jest to cecha wszystkich
pentod regulacyjnych (zwanych
takøe selektodami albo pentodami
z†d³ug¹ charakterystyk¹).
Elektronika Praktyczna 11/2003
25
K
=
32652994.050.png 32652994.051.png
Lampowy kompresor dynamiki sygnału audio
Rys. 1. Charakterystyki przejściowe pentod: regulacyjnej i standardowej
przy U a =U s2 =200 V i U s3 =0 V
w†przÛd, gdyø napiÍcie regulacyj-
ne by³o uzyskiwane przed wzmac-
niaczem m.cz.
Pozostaje jeszcze wyjaúniÊ, dla-
czego pentody regulacyjne nie
nadaj¹†siÍ do zwyk³ych uk³adÛw
wzmacniaczy napiÍciowych. OtÛø
w†takich uk³adach mamy jeden
spoczynkowy punkt pracy, ktÛry
jest úciúle ustalony, a†zmienia siÍ
jedynie amplituda napiÍcia steru-
j¹cego (regulacja potencjometrem
si³y g³osu). Z rys.2b†wynika, øe
we wzmacniaczu z†pentod¹ regu-
lacyjn¹ wyst¹pi³yby znaczne znie-
kszta³cenia nieliniowe, gdyby am-
plituda napiÍcia steruj¹cego mia³a
duø¹ wartoúÊ. Takie pentody
mog¹†ewentualnie pracowaÊ przy
ma³ych amplitudach sygna³u ste-
ruj¹cego, a†wiÍc we wzmacnia-
czach wstÍpnych. Jednak ze
wzglÍdu na znaczne szumy pen-
tod nie jest to dobre rozwi¹zanie.
Do stopni wstÍpnych moøna
stosowaÊ pentody niskoszumne.
Jednak do uk³adÛw wzmacniaczy
wstÍpnych lepiej uøywaÊ uk³adÛw
triod.
ktu pracy na charakterystyce prz-
ejúciowej). Zatem pentoda regula-
cyjna umoøliwia skonstruowanie
wzmacniacza, ktÛrego wzmocnie-
nie napiÍciowe jest zaleøne od
spoczynkowej wartoúci w punkcie
pracy napiÍcia polaryzacji siatki
steruj¹cej.
Na rys. 2a przedstawiono
uproszczony schemat takiego
wzmacniacza, zaú†na rys. 2b
zilustrowano, w oparciu o charak-
terystykÍ przejúciow¹ lampy, prze-
biegi pr¹du anodowego (a wiÍc
i†napiÍcia na obci¹øeniu) dla
rÛønych spoczynkowych punktÛw
pracy A i B. Przy takiej samej
amplitudzie napiÍcia wejúciowego
i tym samym obci¹øeniu, wzmoc-
nienie dla punktu B jest zacznie
wiÍksze niø dla A.
Przy duøym ujemnym napiÍciu
regulacyjnym U reg1 spoczynkowy
punkt pracy lampy znajduje
si͆w†punkcie A. W†otoczeniu te-
go punktu nachylenie charakterys-
tyki jest ma³e, wiÍc wzmocnienie
teø jest ma³e. Przy ma³ym ujem-
nym napiÍciu regulacyjnym U reg2
punkt pracy przesuwa si͆do pun-
ktu B. Nachylenie charakterystyki
w†jego otoczeniu jest duøe, wiÍc
wzmocnienie teø jest duøe.
Jak wspomniano wczeúniej, lam-
py regulacyjne stosowano w†uk³a-
dach ARW w†odbiornikach AM.
Regulowanym wzmacniaczem by³
najczÍúciej jeden stopieÒ (pierwszy)
wzmacniacza poúredniej czÍstotli-
woúci. Czasami ARW obejmowa³o
takøe wzmacniacz wielkiej czÍstot-
liwoúci i†inne stopnie wzmocnie-
nia. Regulacyjne napiÍcie polaryza-
cji siatki takiego stopnia wzmoc-
nienia uzyskiwano bezpoúrednio
z†detektora albo z†bardziej rozbudo-
wanych uk³adÛw, ktÛre umoøliwia-
³y uzyskanie ARW np. z†progiem
zadzia³ania. Tego rodzaju ARW,
gdy ürÛd³o napiÍcia reguluj¹cego
znajduje siÍ za wzmacniaczami
w.cz. i†p.cz. jest regulacj¹ wstecz.
Detektor musia³ byÊ w³¹czony tak,
øe uzyskiwano ujemne wzglÍdem
masy napiÍcie regulacyjne. Ponad-
to, napiÍcie to by³o odfiltrowywane
tak, by sk³adowa m.cz. nie powo-
dowa³a zmian wzmocnienia.
W†przeciwnym przypadku nastÍpo-
wa³aby niepoø¹dana kompresja dy-
namiki sygna³u, polegaj¹ca na tym,
øe g³oúne fragmenty audycji by³yby
nienaturalnie úciszane.
W nielicznych uk³adach ARW
obejmowa³a wzmacniacz ma³ej
czÍstotliwoúci-by³a to regulacja
Kompresor
Pentody regulacyjne by³y
stosowane we wzmacniaczach do
automatycznej regulacji wzmoc-
nienia. Postanowi³em je zastoso-
waÊ w uk³adzie regulacji wzmoc-
nienia - w†lampowym kompreso-
rze dynamiki sygna³u akustyczne-
go. Kompresor naleøy do tzw.
procesorÛw düwiÍku. Wzmocnie-
nie kompresora maleje po prze-
kroczeniu pewnej wartoúci sygna-
³u steruj¹cego. WartoúÊ spadku
wzmocnienia moøna regulowaÊ-
zmieniaj¹c stopieÒ kompresji.
Moøna takøe regulowaÊ prÛg
zadzia³ania (poziom sygna³u, przy
ktÛrym zaczyna siÍ kompresja),
a†ponadto czasu opÛünienia za-
dzia³ania i†odpuszczenia. Chodzi
Rys. 2. Schemat wzmacniacza o regulowanym wzmocnieniu z pentodą regu−
lacyjną (a) i przebiegi prądu anodowego dla różnych punktów pracy (b)
26
Elektronika Praktyczna 11/2003
32652994.052.png 32652994.053.png 32652994.001.png 32652994.002.png 32652994.003.png 32652994.004.png 32652994.005.png 32652994.006.png 32652994.007.png 32652994.008.png
Lampowy kompresor dynamiki sygnału audio
Rys. 3. Charakterystyki U wy =f(U we )
wzmacniacza i ograniczników
różnego typu
Opis dzia³ania uk³adu
Na rys. 4 przedstawiono†sche-
mat blokowy prezentowanego
kompresora dynamiki. Dzia³a on
nastÍpuj¹co: sygna³ wejúciowy
jest doprowadzony jednoczeúnie
do wtÛrnika katodowego I. Prze-
widziano regulacj͆poziomu syg-
na³u doprowadzanego do wtÛrni-
ka I. Sygna³ z†wtÛrnika I jest
doprowadzony do wzmacniacza
o†wzmocnieniu regulowanym na-
piÍciem -U reg , a†st¹d do wtÛrnika
II i†wyjúcia. Opisan¹ wyøej
úcieøka sygna³u steruj¹cego jest
w³aúciwie g³Ûwn¹ úcieøk¹ kom-
presora. NapiÍcie reguluj¹ce -U reg
jest otrzymywane w innym obwo-
dzie. Sygna³ wejúciowy jest do-
prowadzony do wzmacniacza po-
mocniczego. Po wzmocnieniu syg-
na³ jest doprowadzony do elek-
tronowego wskaünika wysterowa-
nia (magicznego oka) i†do pros-
townika. Moøliwa jest regulacja
poziomu napiÍcia, przy ktÛrym
zaczyna siÍ prostowanie. Oznacza
to, øe napiÍcie reguluj¹ce poja-
wia siÍ na wyjúciu prostownika
dopiero po przekroczeniu pewne-
go poziomu sygna³u wejúciowego.
W ten sposÛb jest moøliwa re-
gulacja progu zadzia³ania kom-
presji. Wyprostowany sygna³ zo-
staje uúredniony w†uk³adzie ca³-
kuj¹cym i†przechodzi przez uk³ad
rÛøniczkuj¹cy. Poprzez zmianÍ
parametrÛw tych obwodÛw jest
moøliwa regulacja czasu opÛü-
nienia zadzia³ania (obwÛd ca³ku-
j¹cy) i†odpuszczenia kompresji.
Przewidziano regulacjÍ skokow¹
(2-stopniow¹) i†ci¹g³¹ sta³ych cza-
sowych tych obwodÛw. Tak otrzy-
mane napiÍcie regulacyjne jest
poddawane ograniczeniu, przy
czym przewidziano 10 nastaw
ograniczania. Prze³¹cznik nastaw
ograniczania jest dwusekcyjny.
Druga sekcja jest wykorzystana
do sterowania prac¹ jarzeniowego
wskaünika nastaw (Nixie). Op-
rÛcz tego istnieje moøliwoúÊ re-
gulacji ìtwardoúciî ograniczania-
stabilizacji. NapiÍcie regulacyjne
-U reg moøe byÊ p³ynnie regulo-
wane. Poziom napiÍcia -U reg jest
wskazywany przez elektronowy
wskaünik poziomu kompresji (ma-
giczne ìokoî).
Moøe dziwiÊ liczba zastosowa-
nych elementÛw regulacyjnych do
regulacji ci¹g³ej i†skokowej. Zale-
øa³o mi jednak na tym, aby moøna
by³o uzyskiwaÊ rÛøne charakterys-
tyki kompresora - przedstawiono
je na rys. 5 . WidaÊ, øe prezen-
towany kompresor moøe pracowaÊ
jako limiter (charakterystyki 2,
3†i†11) albo wrÍcz jako uk³ad
wyciszania (6, 7). Natomiast cha-
rakterystyki 8, 9†i†10 s¹ zbliøone
do charakterystyk typowego kom-
presora. W† tab. 1 zamieszczono
"nastawy" niektÛrych parametrÛw
przy wyznaczaniu charakterystyk
z†rys. 5. Potencjometr czasu opÛü-
nienia zadzia³ania by³ ustawiony
we wszystkich przypadkach na
minimaln¹ wartoúÊ rezystancji
o†to, by kompresja nie nastÍpowa-
³a za szybko po przekroczeniu
poziomu progu zadzia³ania i†nie
zanika³a†zbyt szybko, bo wÛwczas
s³ychaÊ wyraüne ìpompowanieî
düwiÍku, objawiaj¹ce siÍ chwilo-
wym úciszaniem muzyki w†takt
np. uderzeÒ perkusji.
Kompresory s¹ uøywane miÍdzy
innymi przy montaøu audycji (stop-
niowo wychodz¹ z†uøycia, gdyø
montaø audycji przeprowadza siÍ
obecnie komputerowo), a†takøe
przez niektÛrych gitarzystÛw.
Pewn¹†odmian¹ kompresora
jest limiter. Tego rodzaju uk³ady
pracuj¹ w†magnetofonach, gdzie
przekroczenie dopuszczalnego po-
ziomu zapisu powoduje wzrost
zniekszta³ceÒ. Charakterystyki
kompresora dynamiki przedstawio-
no na rys. 3 .
Rys. 4. Schemat blokowy lampowego kompresora sygnału audio
Elektronika Praktyczna 11/2003
27
32652994.009.png 32652994.010.png 32652994.011.png 32652994.012.png 32652994.013.png 32652994.014.png 32652994.015.png 32652994.016.png 32652994.017.png 32652994.018.png 32652994.019.png 32652994.020.png 32652994.021.png 32652994.022.png 32652994.023.png
Lampowy kompresor dynamiki sygnału audio
/0,6W 1%
R2, R6, R9, R16, R19: 510 /0,6W 1%
R3: 10 k /0,6W 1%
R4, R5, R12, R13, R29: 470k /0,6W 1%
R7, R14, R17, R27: 1M /0,6W 1%
R10: 5,1k
/0,6W 1%
R11, R20: 15 k
/0,6W 1%
/0,6W 1%
R18, R22, R30: 47 k
/0,6W 1%
/0,6W 1%
R23, R24: 220 k
/0,6W 1%
R25: 5,6 k
/0,6W 1%
R26: 2,4 k
/0,6W 1%
R28: 330 k
/0,6W 1%
potencjometr
logarytmiczny
P2, P3, P4: 1M
potencjometr
Rys. 5. Wybrane charakterystyki U wy =f(U we ) kompresora (sygnał testowy
o częstotliwości 1 kHz)
potencjometr liniowy
P6: 220 k potencjometr liniowy
P7: 1M
potencjometr montażowy
Kondensatory
C1, C2, C4, C10: 47 nF/400V
C3, C9, C11: 47
(a†wiÍc i sta³ej czasu), potencjometr
czasu odpuszczenia na maksymaln¹
wartoúÊ, a prze³¹cznik sta³ej cza-
sowej (W1) na maksymaln¹ wartoúÊ
(kondensator C15).
Schemat elektryczny kompreso-
ra pokazano na rys. 6 . Pierwsza
czÍúÊ lampy V1 pracuje w†uk³adzie
i†wtÛrnika katodowego (K u
czas regulacji wzmocnienia. Lampa
V2 jest pentod¹ regulacyjn¹, pra-
cuj¹c¹ w†uk³adzie wzmacniacza o
wzmocnieniu regulowanym napiÍ-
ciem. Poprzez rezystor R4 jest
podawane na siatkÍ tej lampy
napiÍcie reguluj¹ce. Lampa V2 pra-
cuje przy niskim napiÍciu anodo-
wym i†niskim napiÍciu siatki os³on-
nej (drugiej). DziÍki temu lampa
pracuje z†nieco ìkrÛtsz¹î charakte-
rystyk¹ przejúciow¹ niø pokazano
na rys. 1. Jest to istotne, poniewaø
uzyskanie napiÍcia reguluj¹cego rzÍ-
du 20...30 V†sprawia³oby duøe trud-
noúci. Druga po³owa lampy V1
pracuje we wtÛrniku II, ktÛry za-
pewnia ma³¹ rezystancjÍ wyjúciow¹
uk³adu. Lampa V3 stanowi dwu-
stopniowy wzmacniacz pomocni-
czy. Sygna³ z†tego wzmacniacza
jest podawany na dwa prostowniki:
pierwszy z†diod¹ D2, zasilaj¹cy
lampÍ V5 (wskaünik wysterowania-
µ
F/25V
C5: 10
F/350V
F/400V
C7, C8: 22
µ
F/400V
C12, C18, C21: 100nF/400V
C13: 150nF/400V
C14: 1
µ
†1V/V).
Potencjometr P1 umoøliwia regula-
cjÍ poziomu sygna³u doprowadzo-
nego do wtÛrnika, a†tym samym do
wzmacniacza. DziÍki temu moøna
dobraÊ poziom sygna³u tak, aby nie
wystÍpowa³y w kompresorze duøe
zniekszta³cenia nieliniowe przy
duøej amplitudzie napiÍcia steruj¹-
cego. Zastosowanie wtÛrnika I jest
niezbÍdne, gdyø nie moøna poten-
cjometru poziomu sygna³u (si³y
g³osu) P1 w³¹czyÊ w obwodzie
siatki pierwszej lampy V2. Takie
w³¹czenie powodowa³oby niepoø¹-
dan¹ zmianÍ barwy düwiÍku pod-
F/100V
C15: 4,7
µ
F/100V
C16, C17: 100
µ
µ
F/400V
F/400V
C20: 10nF/400V
Półprzewodniki
D1, D2: 1N4007
D3: C1V2
D4: C2V4
D5: C2V7
D6: C3V9
D7: C4V7
D8: C5V6
D9: C6V8
D10: C8V2
D11: C10
D12: C12
Pr1: mostek prostowniczy 1A/800V
Lampy
V1, V3: ECC88
V2: EF89
V4: EM800 lub EM 87
V5: EM84, EM800 lub EM 87
V6: Z566M lub LC−631
Różne
2 gniazda chinch
B1: bezpiecznik 400 mAT
W1: przełącznik 2−pozycyjny 1−
sekcyjny
W2: przełącznik 12−pozycyjny 2−
sekcyjny
W3: 2−pozycyjny
Transformator wg opisu
µ
Tab. 1. Nastawy parametrów regulatorów kompresora przy wyznaczaniu
charakterystyk pokazanych na rys. 5
Nr
Wskazanie
Próg
TwardoϾ
Ustawienie
charakterystyki
lampy Nixie
kompresji
ograniczania
poziomu kompresji
1
0
0 mV
minimalna
maksymalne
2
0
50 mV
minimalna
maksymalne
3
0
100 mV
minimalna
maksymalne
4
0
400 mV
minimalna
maksymalne
5
9
0 mV
minimalna
maksymalne
6
9
100 mV
minimalna
maksymalne
7
9
200 mV
minimalna
maksymalne
8
9
200mV
maksymalna
maksymalne
9
9
200mV
maksymalna
1/2
10
6
200mV
maksymalna
3/8
11
9
200mV
maksymalna
3/8
28
Elektronika Praktyczna 11/2003
WYKAZ ELEMENTÓW
Rezystory
R1, R8: 22k
R15: 100k
R21: 560 k
P1: 1M
liniowy
P5: 47 k
µ
C6: 1
C19: 220
32652994.024.png 32652994.025.png
Lampowy kompresor dynamiki sygnału audio
Rys. 6. Schemat elektryczny lampowego kompresora dynamiki sygnału audio
Elektronika Praktyczna 11/2003
29
32652994.026.png 32652994.027.png 32652994.028.png 32652994.029.png 32652994.030.png 32652994.031.png 32652994.032.png 32652994.033.png 32652994.034.png 32652994.035.png 32652994.036.png 32652994.037.png 32652994.038.png 32652994.039.png 32652994.040.png 32652994.041.png 32652994.042.png 32652994.043.png 32652994.044.png 32652994.045.png 32652994.046.png 32652994.047.png 32652994.048.png 32652994.049.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin