Arnold Mindell - Praca ze śniącym ciałem.pdf

(509 KB) Pobierz
(Arnold Mindell - Praca ze \234ni\271cym cia\263em)
file:///D:/Cache/MINDELL%20Arnold%20-%20O%20pracy%20ze%20sniacym%20cialem.html
Arnold Mindell
O pracy ze Ļ ni Ģ cym ciałem
Wydawnictwo Pusty Obłok, Warszawa 1991
Spis tre Ļ ci
Wprowadzenie
Rozdział I: Pierwsze intuicje, hipotezy, do Ļ wiadczenia
Rozdział II: Od choroby do rozwoju wewn ħ trznego
Rozdział III: Choroba i projekcja.
Rozdział IV: Zmiany kanałów
Rozdział V: ĺ ni Ģ ce ciało w ba Ļ ni
Rozdział VI: ĺ ni Ģ ce ciało e relacjach interpersonalnych
Rozdział VII: ĺ wiat jako Ļ ni Ģ ce ciało
Rozdział VIII: Zmiana kulturowa i progi
Rozdział IX: Praca nad sob Ģ
Rozdział X: Praca ze Ļ ni Ģ cym ciałem - dosłowny zapis sesji terapeutycznej
Rozdział XI: Kraw ħ d Ņ Ļ mierci
Podstawowe poj ħ cia psychologii zorientowanej na proces
Przedmowa autora do polskiego wydania
Chciałbym tu skorzysta ę z okazji i podzi ħ kowa ę dr Maxowi Schupbachowi oraz Tomaszowi
Teodorczykowi za pomoc we wprowadzeniu do Polski psychologii zorientowanej na proces. Chciałbym te Ň
podzi ħ kowa ę polskim czytelnikom za ich zainteresowanie moj Ģ ksi ĢŇ k Ģ .
Polska jako pierwszy kraj w bloku wschodnim inicjowała ró Ň ne zmiany, teraz jako pierwsza ma pozna ę i
Ģ czy ę w swój system psychoterapii prac ħ ze Ļ ni Ģ cym ciałem, nazywan Ģ równie Ň prac Ģ z procesem. ?O
pracy ze Ļ ni Ģ cym ciałem" jest ksi ĢŇ k Ģ , która dobrze wprowadza w temat, pokazuje bowiem ró Ň ne aspekty
pracy z procesem, takie jak praca ze snem i ciałem, relacjami mi ħ dzyludzkimi, ze Ļ pi Ģ czk Ģ i stanami bliskimi
Ļ mierci, a tak Ň e przedstawia medytacje i prac ħ z wi ħ ksz Ģ grup Ģ .
Dzisiaj, gdy Ļ wiat zaczyna zdawa ę obie spraw ħ z własnej jedno Ļ ci, stajemy si ħ Ļ wiadomi konieczno Ļ ci
nauczenia si ħ czego Ļ o nas samych. Si ħ gamy do odwiecznych tradycji duchowych, by odnale Ņę nasze
korzenie i podstawy dla przyszłego Ļ wiata. Obecnie zaczynamy zdawa ę sobie równie Ň spraw ħ , i Ň musimy
rozwin Ģę nowe postawy i nowe formy radzenia sobie z radykalnymi i cz ħ sto gwałtownymi przemianami,
które próbuj Ģ si ħ wydarzy ę zarówno w naszym Ň yciu osobistym, jak i społecznym.
Jest wiele powodów, dla których potrzebujemy tradycji, tradycji mog Ģ cej odnawia ę si ħ niemal codziennie i
płyn Ģ cej wraz z usiłuj Ģ cymi zaj Ļę zmianami. W tym kontek Ļ cie praca z procesem, której podstawy le ŇĢ w
psychologii Junga, buddyzmie i taoizmie, mo Ň e by ę nam pomocna. Stosowane przez ni Ģ specyficzne metody
ł Ģ cz Ģ ce wschodnie systemy przekona ı z nowoczesn Ģ fizyk Ģ i teori Ģ informacji zmierzaj Ģ do wytworzenia
szerokiego pola Ļ wiadomo Ļ ci, które pozwoliłoby doceni ę próbuj Ģ ce zaistnie ę zdarzenia, pod ĢŇ a ę za nimi oraz
kontrolowa ę je. Kiedy znajdziemy si ħ na tej drodze, zdarzenia same b ħ d Ģ w stanie wskaza ę nam, co
powinni Ļ my dalej robi ę .
Praca z procesem rozwin ħ ła si ħ w wielu ró Ň nych krajach na całym Ļ wiecie i mam nadziej ħ , Ň e w ka Ň dym z
nich przejmie ona narodowy charakter kraju, w którym jest praktykowana. Zapewni to nam poczucie
wolno Ļ ci i autentyczno Ļ ci, co jest powszechn Ģ potrzeb Ģ wyst ħ puj Ģ c Ģ w ró Ň nych kulturach. St Ģ d te Ň
2005-09-20 10:02
file:///D:/Cache/MINDELL%20Arnold%20-%20O%20pracy%20ze%20sniacym%20cialem.html
wyobra Ň am sobie, i Ň polska praca z procesem stanie si ħ wyrazem niezwykle nowatorskiego i rewolucyjnego
charakteru tego kraju.
Portland Oregon, 1990 Arnold Mindell
Wprowadzenie
O pracy ze Ļ ni Ģ cym ciałem jest ksi ĢŇ k Ģ , która mo Ň e zainteresowa ę zarówno laików, jak i praktykuj Ģ cych
lekarzy oraz psychologów. Jest to ksi ĢŇ ka o odnajdywaniu znaczenia ukrytego za fizycznymi chorobami i
dolegliwo Ļ ciami. Napisałem j Ģ zainspirowany pomysłem moich holenderskich wydawców, pa ı stwa J. i L.
van Hensbroeków, którzy po przeczytaniu mojej pierwszej pozycji Dreambody (1982) uznali, i Ň powinienem
napisa ę nast ħ pn Ģ , gdzie przedstawiłbym zwi Ģ zki mi ħ dzy snami a zjawiskami cielesnymi, głównie w oparciu
o studia przypadków.
Długo si ħ wahałem, zanim rozpocz Ģ łem prac ħ nad t Ģ now Ģ ksi ĢŇ k Ģ . Miałem obawy, i Ň tekst oparty na
studiach przypadków i skierowany do laików, mo Ň e okaza ę si ħ nie na tyle dokładny, by by ę przydatnym dla
profesjonalistów. Zastanawiałem si ħ , w jaki sposób mo Ň na napisa ę ksi ĢŇ k ħ w formie konwersacji, która by
jednocze Ļ nie posiadała trwał Ģ warto Ļę ? Je Ļ li b ħ dzie zbyt osobista, czy oka Ň e si ħ wystarczaj Ģ co precyzyjna i
wa Ň na pod wzgl ħ dem naukowym?
Wkrótce potem miałem sen, który rozwiał moje w Ģ tpliwo Ļ ci. ĺ niło mi si ħ , i Ň przyszedł do mnie C.G. Jung
prosz Ģ c, bym zabrał głos na posiedzeniu Komitetu d/s zdrowia ONZ i przedstawił swoje odkrycia. Sen ten
przekonał mnie, i Ň jednak warto pokusi ę si ħ o napisanie niniejszej ksi ĢŇ ki. Zasadniczy jej tekst oparłem na
swoich rozmowach z Englien Scholtes z Limniscast. Entuzjazm i fascynacja, które nas ogarn ħ ły natychmiast
po rozpocz ħ ciu pracy sprawiły, i Ň ksi ĢŇ ka powstała w błyskawicznym tempie. Englien dokonała niewielkich,
acz istotnych zmian edytorskich, za co jestem jej niesko ı czenie wdzi ħ czny, podobnie jak pa ı stwu
Hensbroekom za ich cierpliwo Ļę i pomoc przy tej pracy. Chciałbym równie Ň podzi ħ kowa ę Barbarze Vroci za
wsparcie przy pisaniu ostatniego rozdziału na temat umierania, Norze Mindell za pomoc przy rozdziale
traktuj Ģ cym o komunikacji Ļ ni Ģ cego ciała oraz Julie Diamond za asyst ħ edytorsk Ģ przy angielskim wydaniu
ksi ĢŇ ki.
Dzisiaj, 85 lat po pierwszych odkryciach dokonanych przez Freuda, nasze dziedzictwo, zwane
współczesn Ģ psychologi Ģ , nadal nie stanowi spójnej cało Ļ ci. terapie ciała oddzielone s Ģ od terapii snów, a
terapie snów przeprowadza si ħ zazwyczaj bez odniesie ı do odczu ę cielesnych. trudno Ļ ci w kontaktach
interpersonalnych rozpatrywane s Ģ w sposób analityczny, behawioralny lub jako cz ħĻę pewnego systemu.
Ludzi traktuje si ħ jak maszyny, które mo Ň na zaprogramowa ę , psychotycy w dalszym ci Ģ gu pozostaj Ģ
zamkni ħ ci za murami, za Ļ chorzy i umieraj Ģ cy krojeni s Ģ przez medyków, jak gdyby ich ciało nie miało
duszy. Odnosi si ħ wra Ň enie, i Ň współczesna psychologia składa si ħ z kawałków i okruchów stanowi Ģ cych
niezintegrowane, barwne spektrum.
Niniejsza ksi ĢŇ ka przedstawia jedn Ģ , teoretyczn Ģ struktur ħ integruj Ģ c Ģ ogromn Ģ Ň norodno Ļę psychologii
człowieka. Swoj Ģ prac ħ opieraj Ģ c Ģ si ħ na tej psychologicznej strukturze nazywam ?prac Ģ nad procesem?,
poniewa Ň polega ona na ujawnieniu dokładnego sposobu lub kanału, w którym przebiega proces danej osoby.
Moim głównym celem jest odsłoni ħ cie tego ludzkiego procesu i pój Ļ cie za nim bez wzgl ħ du na to, czy jest on
diagnozowany jako psychotyczny, Ļ miertelny, skierowany na grup ħ , chory czy normalny. Psychologi ħ
zorientowan Ģ na proces przedstawiłem w sposób teoretyczny w swojej ksi ĢŇ ce zatytułowanej Dreambody
oraz River's Way. Niniejszy tekst Ró Ň ni si ħ od Dreambody pod kilkoma wzgl ħ dami. Przede wszystkim
prezentuj ħ w nim praktyk ħ stosowanej przez siebie terapii, a nie jedynie stoj Ģ c za ni Ģ teori ħ . Ponadto
rozwijam dawne psychologiczne pogl Ģ dy i metody post ħ powania oraz pokazuj ħ , jak pracowa ę zarówno z
chorymi fizycznie, z umieraj Ģ cymi, którzy przechodz Ģ kryzys w kontaktach interpersonalnych, jak i z lud Ņ mi
ci ħŇ ko psychotycznymi, a tak Ň e lud Ņ mi ze zwykłymi problemami cielesnymi. Uwa Ň am, i Ň praca z szerokim
spektrum sytuacji, a nie zamykanie si ħ w specjalistycznych dziedzinach, takich jak psychiatria, medycyna
czy psychologia dziecka, b Ģ d Ņ te Ň ograniczanie si ħ do w Ģ skich zagadnie ı pracy ze snem lub ciałem czy z
trudno Ļ ciami w kontaktach interpersonalnych pozwala zrozumie ę cało Ļ ciow Ģ natur ħ ka Ň dej jednostki w
sposób bogatszy i bardziej pełny.
2005-09-20 10:02
file:///D:/Cache/MINDELL%20Arnold%20-%20O%20pracy%20ze%20sniacym%20cialem.html
W ksi ĢŇ ce tej koncentruj ħ si ħ na relacjach, jakie zachodz Ģ mi ħ dzy snami a problemami cielesnymi,
poniewa Ň jest to podstawowa sprawa zwi Ģ zana z ka Ň dym człowiekiem. Pokazuj ħ , jak praca ze snem i ciałem
mo Ň e by ę stosowana wobec ludzi interesuj Ģ cych si ħ psychologi Ģ , jak i tych, którzy tylko zaniepokojeni s Ģ
swoimi symptomami, a do psychologii nie przywi Ģ zuj Ģ specjalnej wagi. Skupiaj Ģ c si ħ na chorobie,
psychologia uczy si ħ docenia ę zwykłego "człowieka z ulicy" i zaczyna obejmowa ę codzienn Ģ ludzk Ģ
rzeczywisto Ļę .
Odkryłem, i Ň symptomy cielesne niekoniecznie musz Ģ by ę patologiczne, to znaczy nie s Ģ jedynie chorob Ģ ,
która powinna by ę zaleczona, uzdrowiona lub wyparta ze Ļ wiadomo Ļ ci. Pojawienie si ħ symptomów jest
potencjalnie znacz Ģ ce i celowe, i mo Ň e stanowi ę pocz Ģ tek fantastycznej fazy Ň ycia b ħ d Ģ cej w stanie
doprowadzi ę jednostk ħ zadziwiaj Ģ co blisko centrum egzystencji. Mo Ň e to by ę podró Ň do innego Ļ wiata b Ģ d Ņ
te Ň prosta droga do rozwoju osobowo Ļ ci.
Odkryłem równie Ň , i Ň symptomy cielesne odbijaj Ģ si ħ w snach, sny za Ļ w tych Ň e symptomach. Wszystkie
marzenia senne mówi Ģ w taki czy inny sposób o tym, co dzieje si ħ w ciele. Ponadto okazuje si ħ , i Ň zachodzi
zwi Ģ zek jeszcze bardziej zdumiewaj Ģ cy: jakiekolwiek nasze fizyczne zachowanie, w tym równie Ň ton
naszego głosu, szybko Ļę mówienia, wyraz twarzy czy zabawne ruchy r Ģ k i ramion podczas rozmowy z
innymi lud Ņ mi odzwierciedlaj Ģ si ħ w naszych snach. Inaczej mówi Ģ c, w marzeniach sennych mo Ň emy
odnale Ņę nie tylko odbicie naszych fizycznych dolegliwo Ļ ci, lecz tak Ň e nasze problemy w kontaktach i
relacjach interpersonalnych.
Aby wyja Ļ ni ę znaczenie powy Ň szych odkry ę dla naszego codziennego Ň ycia, przytaczam opisy około
pi ħę dziesi ħ ciu przypadków, poruszaj Ģ c jednocze Ļ nie zagadnienia teorii komunikacji, pracy ze snem i z
ciałem, cz ħ sto odwołuj ħ si ħ do psychologii Junga, a nawet wprowadzam elementy fizyki. Niemniej dla
zrozumienia tego tekstu nie jest potrzebna specjalistyczna wiedza z zakresu fizyki czy psychologii, poniewa Ň
opieram si ħ w nim przede wszystkim na czytelnych, samowyja Ļ niaj Ģ cych si ħ opisach poszczególnych
przypadków, które zostały zaczerpni ħ te z moich sesji terapeutycznych, seminariów oraz pracy zarówno z
lud Ņ mi normalnymi, jak i psychotycznymi, fizycznie chorymi i umieraj Ģ cymi w klinikach i szpitalach
psychiatrycznych. Szeroki zakres zastosowa ı pracy ze Ļ ni Ģ cym siałem pokazuje ró Ň ni ħ , jaka istnieje mi ħ dzy
moim podej Ļ ciem a innymi metodami terapeutycznymi, które opieraj Ģ si ħ na uprzednio zaprogramowanym
post ħ powaniem wynikaj Ģ cym z okre Ļ lonego sposobu my Ļ lenia. Przebieg pracy ze Ļ ni Ģ cym ciałem nie mo Ň na
przewidzie ę , poniewa Ň zale Ň y ona od zdolno Ļ ci terapeuty do odkrywania i wzmacniania indywidualnych
reakcji klienta, jego wypowiedzi, opisu snów i ruchów ciała, a tak Ň e od rozpoznania sytuacji rodzinnej. Praca
tego typu ci Ģ gle si ħ zmienia, zmuszaj Ģ c terapeut ħ do stałej obserwacji klienta oraz samego siebie, a u Ň ywane
w niej znane metody terapeutyczne przeplataj Ģ si ħ z całkowicie nowymi i nie odkrytymi technikami, które
pojawiaj Ģ si ħ spontanicznie, i które mo Ň na zastosowa ę jedynie w konkretnej sytuacji i w danym momencie.
Rozdział I
Pierwsze intuicje, hipotezy, do Ļ wiadczenia ...
Przez wiele lat badałem zale Ň no Ļ ci wyst ħ puj Ģ ce mi ħ dzy fenomenami snu i ciała, lecz mimo i Ň od dziecka
spisywałem tre Ļę swoich marze ı sennych, a tak Ň e mimo wieloletniego treningu analitycznego, doktoratu z
psychologii i pracy dyplomowej z fizyki teoretycznej długo nie byłem w stanie uchwyci ę zachodz Ģ cego
mi ħ dzy nimi zwi Ģ zku.
A Ň wreszcie, dwana Ļ cie lat temu, nagle zachorowałem. Czułem si ħ kompletnie zagubiony, poniewa Ň nie
potrafiłem pracowa ę ze swoj Ģ fizyczn Ģ chorob Ģ tak, jak to dotychczas robiłem z własnymi snami. Chodziłem
do lekarza ze swoimi bólami głowy i stawów, ale bóle te i dolegliwo Ļ ci przede wszystkim spowodowały, i Ň
zacz Ģ łem zastanawia ę si ħ nad ciałem i nad tym, w jaki sposób ono naprawd ħ funkcjonuje.
Przeczytałem praktycznie wszystko, co zostało napisane na temat ciała. Ze szczególn Ģ uwag Ģ studiowałem
pozycje z zakresu medycyny i zachodniej psychologii, a zwłaszcza prace Reicha i dotycz Ģ ce terapii Gestalt.
Po przeczytaniu wszystkich tych lektur i przeprowadzeniu wielu rozmów z ró Ň nymi terapeutami zacz Ģ łem
odnosi ę wra Ň enie, i Ň manipuluj Ģ oni ciałem programuj Ģ c je i mówi Ģ c klientowi, jakie powinno by ę .
Natomiast ja chciałem dowiedzie ę si ħ , co samo ciało ma do powiedzenia? Jak zachowałoby si ħ , gdyby
2005-09-20 10:02
file:///D:/Cache/MINDELL%20Arnold%20-%20O%20pracy%20ze%20sniacym%20cialem.html
zostawi ę je samemu sobie?
- Dlaczego jestem chory? - zadałem sobie pytanie. - Co wspólnego ze mn Ģ ma moja gor Ģ czka i moje bóle,.
o ile w ogóle maj Ģ cokolwiek wspólnego?
Zwróciłem si ħ równie Ň w stron ħ wschodniej filozofii medycyny, w stron ħ jogi, akupunktury i nauk Buddy,
ale i to niewiele mi pomogło. Ci Ģ gle nie wiedziałem, co moja choroba chciała mi powiedzie ę lub jakie było
jej znaczenie dla mojej osoby.
Postanowiłem, Ň e b ħ d ħ bardzo uwa Ň nie obserwował cielesne reakcje ludzi i wszystko dokładnie zapisywał.
Na przykład udało mi si ħ spostrzec, jak ludzie reaguj Ģ na egzem ħ : zaczynaj Ģ drapa ę si ħ powi ħ kszaj Ģ c w ten
sposób swoje dolegliwo Ļ ci. Gdy kogo Ļ boli głowa, człowiek zaczyna ni Ģ potrz Ģ sa ę , gdy boli go oko,
wówczas je rozciera. Podobnie zachowuje si ħ kto Ļ , kto ma sztywn Ģ nog ħ : zamiast próbowa ę jako Ļ sobie
ul Ň y ę w cierpieniu, usiłuje j Ģ zgi Ģę , by poczu ę ból.
Wszystkie te reakcje bardzo mnie zainteresowały i zadziwiły.
- Jak to jest mo Ň liwe - zastanawiałem si ħ - Ň e ludzie staraj Ģ si ħ poczu ę swój ból wyra Ņ niej, a jednocze Ļ nie
domagaj Ģ si ħ tabletek na jego zmniejszenie?
Pewnego dnia, kiedy obserwowałem swojego syna, zauwa Ň yłem, Ň e rozdrapuje do krwi strupy na nodze. I
wówczas nagle u Ļ wiadomiłem sobie, Ň e to by ę mo Ň e to samo ciało pragnie wzmocni ę swój ból. oczywi Ļ cie
ciało ma równie Ň mechanizmy, które słu ŇĢ mu do polepszenia swego stanu, ale jeden z głównych jego
mechanizmów, nie brany do tej pory pod uwag ħ , wyra Ņ nie usiłował ten stan pogorszy ę . Pomy Ļ lałem sobie
zatem, Ň e skoro leczenie ciała nie zawsze ko ı czy si ħ sukcesem, to czemu by nie spróbowa ę metody, któr Ģ
ciało stosuje wobec samego siebie i nie zacz Ģę Ļ wiadomie amplifikowa ę symptomów? Wtedy wła Ļ nie
przyj Ģ łem hipotez ħ , i Ň ciało wzmacnia swoje problemy, a nawet usiłuje je pogł ħ bi ę . Chciałem to sprawdzi ę ,
cho ę pocz Ģ tkowo nie wspominałem nikomu o swoim "odkryciu", gdy Ň wydawało mi si ħ ono zbyt
skandaliczne.
Przyj ħ cie powy Ň szej hipotezy, a tak Ň e pewne do Ļ wiadczenia z umieraj Ģ cym pacjentem pozwoliły mi
odkry ę , i Ň wzmacnianie symptomów cielesnych jest rzeczywi Ļ cie decyduj Ģ ce w zrozumieniu choroby. Ów
umieraj Ģ cy pacjent, z którym wówczas pracowałem, był chory na raka Ň Ģ dka. Le Ň ał w szpitalnym łó Ň ku
st ħ kaj Ģ c i j ħ cz Ģ c z bólu. Czy kiedykolwiek widzieli Ļ cie kogo Ļ , kto wła Ļ nie umiera? Jest to naprawd ħ co Ļ
smutnego i przera Ň aj Ģ cego. Ludzie umieraj Ģ cy gwałtownie przeskakuj Ģ z transu do zwykłej Ļ wiadomo Ļ ci lub
ekstremalnego bólu. Pewnego razu, gdy był w stanie mówi ę , powiedział mi, Ň e guz w jego Ň Ģ dku jest
niesłychanie bolesny, a poniewa Ň uwa Ň ałem, i Ň powinni Ļ my si ħ razem skupi ę na jego propiocepcji
(Propriocepcja - odczuwanie wewn ħ trzne; termin odnosz Ģ cy si ħ do takich odczu ę , jak ból, ucisk, napi ħ cie
itp.), to znaczy na jego do Ļ wiadczaniu bólu, zaproponowałem, by Ļ my spróbowali czego Ļ innego, skoro
dotychczas przeprowadzone operacje nie przyniosły efektów. Zgodził si ħ , a ja wobec tego poprosiłem go, by
postarał si ħ zwi ħ kszy ę swój ból.
Odparł, Ň e wie dokładnie, jak to zrobi ę i stwierdził, Ň e swój ból czuje tak, jakby co Ļ w jego Ň Ģ dku
chciało wybuchn Ģę .
- Je Ļ li pomagam temu czemu Ļ wybuchn Ģę - powiedział - wówczas mój ból si ħ wzmaga.
Poło Ň ył si ħ na plecach i zacz Ģ ł zwi ħ ksza ę ci Ļ nienie w Ň Ģ dku. Wypchn Ģ ł swój Ň Ģ dek na zewn Ģ trz i
ci Ģ gle jeszcze go wypychał, naciskał, wzmacniał ból, a Ň wreszcie poczuł, jak gdyby miał wybuchn Ģę .
- Och, Arny, ja po prostu chc ħ wybuchn Ģę ! - wykrzykn Ģ ł naje w szczytowym momencie bólu. - Nigdy nie
byłem w stanie rzeczywi Ļ cie wybuchn Ģę !
W ko ı cu odł Ģ czył si ħ od swoich dozna ı cielesnych i zacz Ģ ł ze mn Ģ rozmawia ę . Powiedział, Ň e potrzebuje
wybuchn Ģę i zapytał, czy nie mógłbym mu w tym pomóc.
- Zawsze miałem trudno Ļ ci z wyra Ň aniem siebie w sposób wystarczaj Ģ cy - powiedział - a nawet kiedy to
robiłem, nigdy nie miałem do Ļę .
Trudno Ļ ci tego rodzaju stanowi Ģ zwykły problem psychologiczny, który spotyka si ħ w wielu przypadkach,
tymczasem u niego problem ten objawił si ħ somatycznie i "uciskał" go teraz, gwałtownie wyra Ň aj Ģ c siebie w
postaci guza. I to był koniec naszej pracy z ciałem. Poło Ň ył si ħ i poczuł znacznie lepiej. Mimo i Ň zostało mu
ju Ň niewiele Ň ycia i ci Ģ gle znajdował si ħ na kraw ħ dzi Ļ mierci, jego stan poprawił si ħ na tyle, Ň e wypisano go
ze szpitala. Odwiedzałem go potem bardzo cz ħ sto i za ka Ň dym razem przy mnie "wybuchał". Robił du Ň o
hałasu, płakał, krzyczał, wrzeszczał bez jakiejkolwiek zach ħ ty z mojej strony. Jego problem był dla niego
2005-09-20 10:02
file:///D:/Cache/MINDELL%20Arnold%20-%20O%20pracy%20ze%20sniacym%20cialem.html
jasny; jego stale obecne do Ļ wiadczenia cielesne czyniły go absolutnie Ļ wiadomym tego, co powinien robi ę .
ņ ył jeszcze przez dwa czy trzy lata i ostatecznie umarł. Był to czas, w którym nauczył si ħ wyra Ň a ę sobie
lepiej i pełniej. Co mu w tym tak naprawd ħ pomogło, nie wiem, ale jestem przekonany, Ň e nasza praca
złagodziła jego bolesne symptomy i pozwoliła mu si ħ rozwin Ģę .
Dzi ħ ki temu odkryłem równie Ň istotny zwi Ģ zek, jaki zachodzi mi ħ dzy snami a symptomami cielesnymi.
Na krótko przed pój Ļ ciem do szpitala przy Ļ niło mu si ħ , Ň e jest nieuleczalnie chory i Ň e lekarstwem na jego
chorob ħ jest co Ļ , co przypomina bomb ħ . Kiedy zapytałem go o t ħ bomb ħ , wydał d Ņ wi ħ k pełen emocji i zacz Ģ ł
krzycze ę na Ļ laduj Ģ c bomb ħ rzucan Ģ do góry: "leci w powietrze kr ħ c Ģ c si ħ do około ssszzzss...pfftfff!" W tym
momencie wiedziałem ju Ň , Ň e to jego rak był t Ģ bomb Ģ we Ļ nie. To jego zgubiona gdzie Ļ autoekspresja
próbowała wyj Ļę na zewn Ģ trz, ale poniewa Ň nie mogła znale Ņę wła Ļ ciwej drogi, ulokowała si ħ w jego ciele
jako rak i w jego Ļ nie jako bomba. Jego codzienne prze Ň ywanie bomby było jego rakiem, a jego ciało
dosłownie eksplodowało wobec zdławionej autoekspresji. W ten sposób ból stał si ħ jego własnym
lekarstwem, co oznajmiał sen, które miało mu pomóc na t ħ niemo Ň no Ļę wyra Ň ania siebie.
I nagle zrozumiałem, Ň e musi istnie ę co Ļ takiego, co byłoby jednocze Ļ nie ciałem i snem, jaki Ļ realny byt -
Ļ ni Ģ ce ciało. Bo przecie Ň w przypadku tego mojego pacjenta sny były oczywistym odbiciem do Ļ wiadcze ı
ciała i vice versa. Zreszt Ģ , miewałem ju Ň podobne przypadki w swojej pracy, które wywoływały we mnie
przeczucie istnienia Ļ ni Ģ cego ciała, ale dopiero w tym momencie po raz pierwszy tak jasno zdałem sobie z
tego spraw ħ .
Do dnia dzisiejszego nie spotkałem ani jednego pacjenta, u którego proces cielesnych symptomów nie
znajdowałby odbicia w snach, a opowiadało mi ich tysi Ģ ce i miałem do czynienia z setkami ludzi fizycznie
chorych. W przypadku, który przedstawiłem, Ļ ni Ģ ce ciało wyra Ň ało si ħ w ró Ň nych kanałach, to znaczy na
Ň ne mo Ň liwe sposoby, w jakich dokonuje si ħ percepcja. Na przykład we Ļ nie mojego pacjenta Ļ ni Ģ ce ciało
pojawiło si ħ w sposób wizualny jako bomba i było przez niego odczuwane proprioceptywnie pod postaci Ģ
bólu, który zmuszał do wybuchni ħ cia. Nast ħ pnie pojawiło si ħ jako krzyk w kanale słownym czy te Ň
słuchowym. A zatem mo Ň na powiedzie ę , i Ň Ļ ni Ģ ce ciało wysyła informacje w wielu kanałach pragn Ģ c, by Ļ my
odbierali je na ró Ň ne sposoby i zwrócili uwag ħ na nieustannie pojawiaj Ģ ce si ħ w naszych snach i symptomach
cielesnych wiadomo Ļ ci, które chce ono nam przekaza ę .
Metoda, dzi ħ ki której doszedłem do koncepcji Ļ ni Ģ cego ciała polegała na tym, co nazywam amplifikacj Ģ .
Amplifikowałem ciało, a raczej do Ļ wiadczenie propioceptywne mojego klienta, i w ten sposób wzmacniałem
wybuchowy proces, który odbijał si ħ w jego Ļ nie. Amplifikacja stała si ħ dla mnie bardzo u Ň ytecznym
narz ħ dziem, poniewa Ň ma ona szerokie i wa Ň ne zastosowanie. Opiera si ħ ona na okre Ļ leniu kanału, w który,
proces snu lub ciała próbuje si ħ wyrazi ę , i polega na wzmocnieniu tego procesu w tym wła Ļ nie kanale. Na
przykład, je Ň eli klient opowiada mi sen o w ħŇ u i by to opisa ę , porusza jednocze Ļ nie r ħ kami, mog ħ
zamplifikowa ę proces prosz Ģ c go, aby poruszał nimi jeszcze mocniej, mog ħ porusza ę własnymi ramionami
lub te Ň zasugerowa ę , by sam zacz Ģ ł porusza ę si ħ jak w ĢŇ . Je Ň eli natomiast klient szczegółowo okre Ļ la kolor,
rozmiar i kształt w ħŇ a, wówczas stwierdzam, i Ň kanał wizualny jest istotny i amplifikuj ħ proces w tym kanale
prosz Ģ c klienta, aby wyobraził sobie w ħŇ a jeszcze dokładniej i skupił swoj Ģ uwag ħ na tym obrazie.
Amplifikacja sprawia, i Ň praca ze snem teoretycznie nie ró Ň ni si ħ od pracy z ciałem. Zarówno sny, jak i
zjawiska cielesne s Ģ tylko fragmentami informacji pochodz Ģ cymi z wizualnych i proprioceptywnych kanałów
Ļ ni Ģ cego ciała. Praca ze Ļ ni Ģ cym ciałem nie wymaga nawet u Ň ywania takich terminów, jak sen, ciało, materia
czy dusza, pracuje si ħ bowiem z procesami, które w danym momencie si ħ pojawiaj Ģ . Praca tego typu oparta
jest na dokładnych informacjach pochodz Ģ cych z kanałów, w których przebiega proces. Jedyne narz ħ dzie
terapeutyczne stanowi jego zdolno Ļę do obserwacji procesów. Nie mo Ň e on stosowa ę Ň adnych rutynowych
zachowa ı czy wcze Ļ niej ustalonych trików, zatem kierunek jego pracy jest nieprzewidywalny, a sama praca
odnosi si ħ wył Ģ cznie do specyficznej sytuacji, która ma miejsce w danej chwili.
Praca z procesem jest dla mnie nauk Ģ naturaln Ģ . Psycholog zorientowany na proces bada natur ħ i pod ĢŇ a
za ni Ģ , podczas gdy terapeuta programuje to, co jego zdaniem powinno si ħ wydarzy ę . Nie wierz ħ w terapi ħ ,
poniewa Ň nie s Ģ dz ħ ju Ň , bym wiedział, co jest wła Ļ ciwe dla innych ludzi. Miałem do czynienia z tak wieloma
dziwnymi przypadkami, Ň e jako naukowiec postanowiłem wróci ę do swojej pierwotnej koncepcji. Po prostu
dokładnie obserwuj ħ , co i ħ dzieje w drugiej osobie i co, w zwi Ģ zku z jej reakcjami, dzieje si ħ we mnie.
Pozwalam, by procesy Ļ ni Ģ cego ciała powiedziały mi, co chce si ħ zdarzy ę i co nale Ň y dalej robi ę . jest to
2005-09-20 10:02
Zgłoś jeśli naruszono regulamin