Arnold Mindell - Praca ze śniącym ciałem.pdf
(
509 KB
)
Pobierz
(Arnold Mindell - Praca ze \234ni\271cym cia\263em)
file:///D:/Cache/MINDELL%20Arnold%20-%20O%20pracy%20ze%20sniacym%20cialem.html
Arnold Mindell
O pracy ze
Ļ
ni
Ģ
cym ciałem
Wydawnictwo Pusty Obłok, Warszawa 1991
Spis tre
Ļ
ci
Wprowadzenie
Rozdział
I:
Pierwsze intuicje, hipotezy, do
Ļ
wiadczenia
Rozdział II:
Od choroby do rozwoju wewn
ħ
trznego
Rozdział III:
Choroba i projekcja.
Rozdział IV:
Zmiany kanałów
Rozdział V:
ĺ
ni
Ģ
ce ciało w ba
Ļ
ni
Rozdział VI:
ĺ
ni
Ģ
ce ciało e relacjach interpersonalnych
Rozdział VII:
ĺ
wiat jako
Ļ
ni
Ģ
ce ciało
Rozdział VIII:
Zmiana kulturowa i progi
Rozdział IX:
Praca nad sob
Ģ
Rozdział X:
Praca ze
Ļ
ni
Ģ
cym ciałem - dosłowny zapis sesji terapeutycznej
Rozdział XI:
Kraw
ħ
d
Ņ
Ļ
mierci
Podstawowe poj
ħ
cia psychologii zorientowanej na proces
Przedmowa autora do polskiego wydania
Chciałbym tu skorzysta
ę
z okazji i podzi
ħ
kowa
ę
dr Maxowi Schupbachowi oraz Tomaszowi
Teodorczykowi za pomoc we wprowadzeniu do Polski psychologii zorientowanej na proces. Chciałbym te
Ň
podzi
ħ
kowa
ę
polskim czytelnikom za ich zainteresowanie moj
Ģ
ksi
ĢŇ
k
Ģ
.
Polska jako pierwszy kraj w bloku wschodnim inicjowała ró
Ň
ne zmiany, teraz jako pierwsza ma pozna
ę
i
wł
Ģ
czy
ę
w swój system psychoterapii prac
ħ
ze
Ļ
ni
Ģ
cym ciałem, nazywan
Ģ
równie
Ň
prac
Ģ
z procesem. ?O
pracy ze
Ļ
ni
Ģ
cym ciałem" jest ksi
ĢŇ
k
Ģ
, która dobrze wprowadza w temat, pokazuje bowiem ró
Ň
ne aspekty
pracy z procesem, takie jak praca ze snem i ciałem, relacjami mi
ħ
dzyludzkimi, ze
Ļ
pi
Ģ
czk
Ģ
i stanami bliskimi
Ļ
mierci, a tak
Ň
e przedstawia medytacje i prac
ħ
z wi
ħ
ksz
Ģ
grup
Ģ
.
Dzisiaj, gdy
Ļ
wiat zaczyna zdawa
ę
obie spraw
ħ
z własnej jedno
Ļ
ci, stajemy si
ħ
Ļ
wiadomi konieczno
Ļ
ci
nauczenia si
ħ
czego
Ļ
o nas samych. Si
ħ
gamy do odwiecznych tradycji duchowych, by odnale
Ņę
nasze
korzenie i podstawy dla przyszłego
Ļ
wiata. Obecnie zaczynamy zdawa
ę
sobie równie
Ň
spraw
ħ
, i
Ň
musimy
rozwin
Ģę
nowe postawy i nowe formy radzenia sobie z radykalnymi i cz
ħ
sto gwałtownymi przemianami,
które próbuj
Ģ
si
ħ
wydarzy
ę
zarówno w naszym
Ň
yciu osobistym, jak i społecznym.
Jest wiele powodów, dla których potrzebujemy tradycji, tradycji mog
Ģ
cej odnawia
ę
si
ħ
niemal codziennie i
płyn
Ģ
cej wraz z usiłuj
Ģ
cymi zaj
Ļę
zmianami. W tym kontek
Ļ
cie praca z procesem, której podstawy le
ŇĢ
w
psychologii Junga, buddyzmie i taoizmie, mo
Ň
e by
ę
nam pomocna. Stosowane przez ni
Ģ
specyficzne metody
ł
Ģ
cz
Ģ
ce wschodnie systemy przekona
ı
z nowoczesn
Ģ
fizyk
Ģ
i teori
Ģ
informacji zmierzaj
Ģ
do wytworzenia
szerokiego pola
Ļ
wiadomo
Ļ
ci, które pozwoliłoby doceni
ę
próbuj
Ģ
ce zaistnie
ę
zdarzenia, pod
ĢŇ
a
ę
za nimi oraz
kontrolowa
ę
je. Kiedy znajdziemy si
ħ
na tej drodze, zdarzenia same b
ħ
d
Ģ
w stanie wskaza
ę
nam, co
powinni
Ļ
my dalej robi
ę
.
Praca z procesem rozwin
ħ
ła si
ħ
w wielu ró
Ň
nych krajach na całym
Ļ
wiecie i mam nadziej
ħ
,
Ň
e w ka
Ň
dym z
nich przejmie ona narodowy charakter kraju, w którym jest praktykowana. Zapewni to nam poczucie
wolno
Ļ
ci i autentyczno
Ļ
ci, co jest powszechn
Ģ
potrzeb
Ģ
wyst
ħ
puj
Ģ
c
Ģ
w ró
Ň
nych kulturach. St
Ģ
d te
Ň
2005-09-20 10:02
file:///D:/Cache/MINDELL%20Arnold%20-%20O%20pracy%20ze%20sniacym%20cialem.html
wyobra
Ň
am sobie, i
Ň
polska praca z procesem stanie si
ħ
wyrazem niezwykle nowatorskiego i rewolucyjnego
charakteru tego kraju.
Portland Oregon, 1990
Arnold Mindell
Wprowadzenie
O pracy ze
Ļ
ni
Ģ
cym ciałem
jest ksi
ĢŇ
k
Ģ
, która mo
Ň
e zainteresowa
ę
zarówno laików, jak i praktykuj
Ģ
cych
lekarzy oraz psychologów. Jest to ksi
ĢŇ
ka o odnajdywaniu znaczenia ukrytego za fizycznymi chorobami i
dolegliwo
Ļ
ciami. Napisałem j
Ģ
zainspirowany pomysłem moich holenderskich wydawców, pa
ı
stwa J. i L.
van Hensbroeków, którzy po przeczytaniu mojej pierwszej pozycji Dreambody (1982) uznali, i
Ň
powinienem
napisa
ę
nast
ħ
pn
Ģ
, gdzie przedstawiłbym zwi
Ģ
zki mi
ħ
dzy snami a zjawiskami cielesnymi, głównie w oparciu
o studia przypadków.
Długo si
ħ
wahałem, zanim rozpocz
Ģ
łem prac
ħ
nad t
Ģ
now
Ģ
ksi
ĢŇ
k
Ģ
. Miałem obawy, i
Ň
tekst oparty na
studiach przypadków i skierowany do laików, mo
Ň
e okaza
ę
si
ħ
nie na tyle dokładny, by by
ę
przydatnym dla
profesjonalistów. Zastanawiałem si
ħ
, w jaki sposób mo
Ň
na napisa
ę
ksi
ĢŇ
k
ħ
w formie konwersacji, która by
jednocze
Ļ
nie posiadała trwał
Ģ
warto
Ļę
? Je
Ļ
li b
ħ
dzie zbyt osobista, czy oka
Ň
e si
ħ
wystarczaj
Ģ
co precyzyjna i
wa
Ň
na pod wzgl
ħ
dem naukowym?
Wkrótce potem miałem sen, który rozwiał moje w
Ģ
tpliwo
Ļ
ci.
ĺ
niło mi si
ħ
, i
Ň
przyszedł do mnie C.G. Jung
prosz
Ģ
c, bym zabrał głos na posiedzeniu Komitetu d/s zdrowia ONZ i przedstawił swoje odkrycia. Sen ten
przekonał mnie, i
Ň
jednak warto pokusi
ę
si
ħ
o napisanie niniejszej ksi
ĢŇ
ki. Zasadniczy jej tekst oparłem na
swoich rozmowach z Englien Scholtes z Limniscast. Entuzjazm i fascynacja, które nas ogarn
ħ
ły natychmiast
po rozpocz
ħ
ciu pracy sprawiły, i
Ň
ksi
ĢŇ
ka powstała w błyskawicznym tempie. Englien dokonała niewielkich,
acz istotnych zmian edytorskich, za co jestem jej niesko
ı
czenie wdzi
ħ
czny, podobnie jak pa
ı
stwu
Hensbroekom za ich cierpliwo
Ļę
i pomoc przy tej pracy. Chciałbym równie
Ň
podzi
ħ
kowa
ę
Barbarze Vroci za
wsparcie przy pisaniu ostatniego rozdziału na temat umierania, Norze Mindell za pomoc przy rozdziale
traktuj
Ģ
cym o komunikacji
Ļ
ni
Ģ
cego ciała oraz Julie Diamond za asyst
ħ
edytorsk
Ģ
przy angielskim wydaniu
ksi
ĢŇ
ki.
Dzisiaj, 85 lat po pierwszych odkryciach dokonanych przez Freuda, nasze dziedzictwo, zwane
współczesn
Ģ
psychologi
Ģ
, nadal nie stanowi spójnej cało
Ļ
ci. terapie ciała oddzielone s
Ģ
od terapii snów, a
terapie snów przeprowadza si
ħ
zazwyczaj bez odniesie
ı
do odczu
ę
cielesnych. trudno
Ļ
ci w kontaktach
interpersonalnych rozpatrywane s
Ģ
w sposób analityczny, behawioralny lub jako cz
ħĻę
pewnego systemu.
Ludzi traktuje si
ħ
jak maszyny, które mo
Ň
na zaprogramowa
ę
, psychotycy w dalszym ci
Ģ
gu pozostaj
Ģ
zamkni
ħ
ci za murami, za
Ļ
chorzy i umieraj
Ģ
cy krojeni s
Ģ
przez medyków, jak gdyby ich ciało nie miało
duszy. Odnosi si
ħ
wra
Ň
enie, i
Ň
współczesna psychologia składa si
ħ
z kawałków i okruchów stanowi
Ģ
cych
niezintegrowane, barwne spektrum.
Niniejsza ksi
ĢŇ
ka przedstawia jedn
Ģ
, teoretyczn
Ģ
struktur
ħ
integruj
Ģ
c
Ģ
ogromn
Ģ
ró
Ň
norodno
Ļę
psychologii
człowieka. Swoj
Ģ
prac
ħ
opieraj
Ģ
c
Ģ
si
ħ
na tej psychologicznej strukturze nazywam ?prac
Ģ
nad procesem?,
poniewa
Ň
polega ona na ujawnieniu dokładnego sposobu lub kanału, w którym przebiega proces danej osoby.
Moim głównym celem jest odsłoni
ħ
cie tego ludzkiego procesu i pój
Ļ
cie za nim bez wzgl
ħ
du na to, czy jest on
diagnozowany jako psychotyczny,
Ļ
miertelny, skierowany na grup
ħ
, chory czy normalny. Psychologi
ħ
zorientowan
Ģ
na proces przedstawiłem w sposób teoretyczny w swojej ksi
ĢŇ
ce zatytułowanej Dreambody
oraz River's Way. Niniejszy tekst Ró
Ň
ni si
ħ
od Dreambody pod kilkoma wzgl
ħ
dami. Przede wszystkim
prezentuj
ħ
w nim praktyk
ħ
stosowanej przez siebie terapii, a nie jedynie stoj
Ģ
c za ni
Ģ
teori
ħ
. Ponadto
rozwijam dawne psychologiczne pogl
Ģ
dy i metody post
ħ
powania oraz pokazuj
ħ
, jak pracowa
ę
zarówno z
chorymi fizycznie, z umieraj
Ģ
cymi, którzy przechodz
Ģ
kryzys w kontaktach interpersonalnych, jak i z lud
Ņ
mi
ci
ħŇ
ko psychotycznymi, a tak
Ň
e lud
Ņ
mi ze zwykłymi problemami cielesnymi. Uwa
Ň
am, i
Ň
praca z szerokim
spektrum sytuacji, a nie zamykanie si
ħ
w specjalistycznych dziedzinach, takich jak psychiatria, medycyna
czy psychologia dziecka, b
Ģ
d
Ņ
te
Ň
ograniczanie si
ħ
do w
Ģ
skich zagadnie
ı
pracy ze snem lub ciałem czy z
trudno
Ļ
ciami w kontaktach interpersonalnych pozwala zrozumie
ę
cało
Ļ
ciow
Ģ
natur
ħ
ka
Ň
dej jednostki w
sposób bogatszy i bardziej pełny.
2005-09-20 10:02
file:///D:/Cache/MINDELL%20Arnold%20-%20O%20pracy%20ze%20sniacym%20cialem.html
W ksi
ĢŇ
ce tej koncentruj
ħ
si
ħ
na relacjach, jakie zachodz
Ģ
mi
ħ
dzy snami a problemami cielesnymi,
poniewa
Ň
jest to podstawowa sprawa zwi
Ģ
zana z ka
Ň
dym człowiekiem. Pokazuj
ħ
, jak praca ze snem i ciałem
mo
Ň
e by
ę
stosowana wobec ludzi interesuj
Ģ
cych si
ħ
psychologi
Ģ
, jak i tych, którzy tylko zaniepokojeni s
Ģ
swoimi symptomami, a do psychologii nie przywi
Ģ
zuj
Ģ
specjalnej wagi. Skupiaj
Ģ
c si
ħ
na chorobie,
psychologia uczy si
ħ
docenia
ę
zwykłego "człowieka z ulicy" i zaczyna obejmowa
ę
codzienn
Ģ
ludzk
Ģ
rzeczywisto
Ļę
.
Odkryłem, i
Ň
symptomy cielesne niekoniecznie musz
Ģ
by
ę
patologiczne, to znaczy nie s
Ģ
jedynie chorob
Ģ
,
która powinna by
ę
zaleczona, uzdrowiona lub wyparta ze
Ļ
wiadomo
Ļ
ci. Pojawienie si
ħ
symptomów jest
potencjalnie znacz
Ģ
ce i celowe, i mo
Ň
e stanowi
ę
pocz
Ģ
tek fantastycznej fazy
Ň
ycia b
ħ
d
Ģ
cej w stanie
doprowadzi
ę
jednostk
ħ
zadziwiaj
Ģ
co blisko centrum egzystencji. Mo
Ň
e to by
ę
podró
Ň
do innego
Ļ
wiata b
Ģ
d
Ņ
te
Ň
prosta droga do rozwoju osobowo
Ļ
ci.
Odkryłem równie
Ň
, i
Ň
symptomy cielesne odbijaj
Ģ
si
ħ
w snach, sny za
Ļ
w tych
Ň
e symptomach. Wszystkie
marzenia senne mówi
Ģ
w taki czy inny sposób o tym, co dzieje si
ħ
w ciele. Ponadto okazuje si
ħ
, i
Ň
zachodzi
zwi
Ģ
zek jeszcze bardziej zdumiewaj
Ģ
cy: jakiekolwiek nasze fizyczne zachowanie, w tym równie
Ň
ton
naszego głosu, szybko
Ļę
mówienia, wyraz twarzy czy zabawne ruchy r
Ģ
k i ramion podczas rozmowy z
innymi lud
Ņ
mi odzwierciedlaj
Ģ
si
ħ
w naszych snach. Inaczej mówi
Ģ
c, w marzeniach sennych mo
Ň
emy
odnale
Ņę
nie tylko odbicie naszych fizycznych dolegliwo
Ļ
ci, lecz tak
Ň
e nasze problemy w kontaktach i
relacjach interpersonalnych.
Aby wyja
Ļ
ni
ę
znaczenie powy
Ň
szych odkry
ę
dla naszego codziennego
Ň
ycia, przytaczam opisy około
pi
ħę
dziesi
ħ
ciu przypadków, poruszaj
Ģ
c jednocze
Ļ
nie zagadnienia teorii komunikacji, pracy ze snem i z
ciałem, cz
ħ
sto odwołuj
ħ
si
ħ
do psychologii Junga, a nawet wprowadzam elementy fizyki. Niemniej dla
zrozumienia tego tekstu nie jest potrzebna specjalistyczna wiedza z zakresu fizyki czy psychologii, poniewa
Ň
opieram si
ħ
w nim przede wszystkim na czytelnych, samowyja
Ļ
niaj
Ģ
cych si
ħ
opisach poszczególnych
przypadków, które zostały zaczerpni
ħ
te z moich sesji terapeutycznych, seminariów oraz pracy zarówno z
lud
Ņ
mi normalnymi, jak i psychotycznymi, fizycznie chorymi i umieraj
Ģ
cymi w klinikach i szpitalach
psychiatrycznych. Szeroki zakres zastosowa
ı
pracy ze
Ļ
ni
Ģ
cym siałem pokazuje ró
Ň
ni
ħ
, jaka istnieje mi
ħ
dzy
moim podej
Ļ
ciem a innymi metodami terapeutycznymi, które opieraj
Ģ
si
ħ
na uprzednio zaprogramowanym
post
ħ
powaniem wynikaj
Ģ
cym z okre
Ļ
lonego sposobu my
Ļ
lenia. Przebieg pracy ze
Ļ
ni
Ģ
cym ciałem nie mo
Ň
na
przewidzie
ę
, poniewa
Ň
zale
Ň
y ona od zdolno
Ļ
ci terapeuty do odkrywania i wzmacniania indywidualnych
reakcji klienta, jego wypowiedzi, opisu snów i ruchów ciała, a tak
Ň
e od rozpoznania sytuacji rodzinnej. Praca
tego typu ci
Ģ
gle si
ħ
zmienia, zmuszaj
Ģ
c terapeut
ħ
do stałej obserwacji klienta oraz samego siebie, a u
Ň
ywane
w niej znane metody terapeutyczne przeplataj
Ģ
si
ħ
z całkowicie nowymi i nie odkrytymi technikami, które
pojawiaj
Ģ
si
ħ
spontanicznie, i które mo
Ň
na zastosowa
ę
jedynie w konkretnej sytuacji i w danym momencie.
Rozdział I
Pierwsze intuicje, hipotezy, do
Ļ
wiadczenia ...
Przez wiele lat badałem zale
Ň
no
Ļ
ci wyst
ħ
puj
Ģ
ce mi
ħ
dzy fenomenami snu i ciała, lecz mimo i
Ň
od dziecka
spisywałem tre
Ļę
swoich marze
ı
sennych, a tak
Ň
e mimo wieloletniego treningu analitycznego, doktoratu z
psychologii i pracy dyplomowej z fizyki teoretycznej długo nie byłem w stanie uchwyci
ę
zachodz
Ģ
cego
mi
ħ
dzy nimi zwi
Ģ
zku.
A
Ň
wreszcie, dwana
Ļ
cie lat temu, nagle zachorowałem. Czułem si
ħ
kompletnie zagubiony, poniewa
Ň
nie
potrafiłem pracowa
ę
ze swoj
Ģ
fizyczn
Ģ
chorob
Ģ
tak, jak to dotychczas robiłem z własnymi snami. Chodziłem
do lekarza ze swoimi bólami głowy i stawów, ale bóle te i dolegliwo
Ļ
ci przede wszystkim spowodowały, i
Ň
zacz
Ģ
łem zastanawia
ę
si
ħ
nad ciałem i nad tym, w jaki sposób ono naprawd
ħ
funkcjonuje.
Przeczytałem praktycznie wszystko, co zostało napisane na temat ciała. Ze szczególn
Ģ
uwag
Ģ
studiowałem
pozycje z zakresu medycyny i zachodniej psychologii, a zwłaszcza prace Reicha i dotycz
Ģ
ce terapii Gestalt.
Po przeczytaniu wszystkich tych lektur i przeprowadzeniu wielu rozmów z ró
Ň
nymi terapeutami zacz
Ģ
łem
odnosi
ę
wra
Ň
enie, i
Ň
manipuluj
Ģ
oni ciałem programuj
Ģ
c je i mówi
Ģ
c klientowi, jakie powinno by
ę
.
Natomiast ja chciałem dowiedzie
ę
si
ħ
, co samo ciało ma do powiedzenia? Jak zachowałoby si
ħ
, gdyby
2005-09-20 10:02
file:///D:/Cache/MINDELL%20Arnold%20-%20O%20pracy%20ze%20sniacym%20cialem.html
zostawi
ę
je samemu sobie?
- Dlaczego jestem chory? - zadałem sobie pytanie. - Co wspólnego ze mn
Ģ
ma moja gor
Ģ
czka i moje bóle,.
o ile w ogóle maj
Ģ
cokolwiek wspólnego?
Zwróciłem si
ħ
równie
Ň
w stron
ħ
wschodniej filozofii medycyny, w stron
ħ
jogi, akupunktury i nauk Buddy,
ale i to niewiele mi pomogło. Ci
Ģ
gle nie wiedziałem, co moja choroba chciała mi powiedzie
ę
lub jakie było
jej znaczenie dla mojej osoby.
Postanowiłem,
Ň
e b
ħ
d
ħ
bardzo uwa
Ň
nie obserwował cielesne reakcje ludzi i wszystko dokładnie zapisywał.
Na przykład udało mi si
ħ
spostrzec, jak ludzie reaguj
Ģ
na egzem
ħ
: zaczynaj
Ģ
drapa
ę
si
ħ
powi
ħ
kszaj
Ģ
c w ten
sposób swoje dolegliwo
Ļ
ci. Gdy kogo
Ļ
boli głowa, człowiek zaczyna ni
Ģ
potrz
Ģ
sa
ę
, gdy boli go oko,
wówczas je rozciera. Podobnie zachowuje si
ħ
kto
Ļ
, kto ma sztywn
Ģ
nog
ħ
: zamiast próbowa
ę
jako
Ļ
sobie
ul
Ň
y
ę
w cierpieniu, usiłuje j
Ģ
zgi
Ģę
, by poczu
ę
ból.
Wszystkie te reakcje bardzo mnie zainteresowały i zadziwiły.
- Jak to jest mo
Ň
liwe - zastanawiałem si
ħ
-
Ň
e ludzie staraj
Ģ
si
ħ
poczu
ę
swój ból wyra
Ņ
niej, a jednocze
Ļ
nie
domagaj
Ģ
si
ħ
tabletek na jego zmniejszenie?
Pewnego dnia, kiedy obserwowałem swojego syna, zauwa
Ň
yłem,
Ň
e rozdrapuje do krwi strupy na nodze. I
wówczas nagle u
Ļ
wiadomiłem sobie,
Ň
e to by
ę
mo
Ň
e to samo ciało pragnie wzmocni
ę
swój ból. oczywi
Ļ
cie
ciało ma równie
Ň
mechanizmy, które słu
ŇĢ
mu do polepszenia swego stanu, ale jeden z głównych jego
mechanizmów, nie brany do tej pory pod uwag
ħ
, wyra
Ņ
nie usiłował ten stan pogorszy
ę
. Pomy
Ļ
lałem sobie
zatem,
Ň
e skoro leczenie ciała nie zawsze ko
ı
czy si
ħ
sukcesem, to czemu by nie spróbowa
ę
metody, któr
Ģ
ciało stosuje wobec samego siebie i nie zacz
Ģę
Ļ
wiadomie amplifikowa
ę
symptomów? Wtedy wła
Ļ
nie
przyj
Ģ
łem hipotez
ħ
, i
Ň
ciało wzmacnia swoje problemy, a nawet usiłuje je pogł
ħ
bi
ę
. Chciałem to sprawdzi
ę
,
cho
ę
pocz
Ģ
tkowo nie wspominałem nikomu o swoim "odkryciu", gdy
Ň
wydawało mi si
ħ
ono zbyt
skandaliczne.
Przyj
ħ
cie powy
Ň
szej hipotezy, a tak
Ň
e pewne do
Ļ
wiadczenia z umieraj
Ģ
cym pacjentem pozwoliły mi
odkry
ę
, i
Ň
wzmacnianie symptomów cielesnych jest rzeczywi
Ļ
cie decyduj
Ģ
ce w zrozumieniu choroby. Ów
umieraj
Ģ
cy pacjent, z którym wówczas pracowałem, był chory na raka
Ň
oł
Ģ
dka. Le
Ň
ał w szpitalnym łó
Ň
ku
st
ħ
kaj
Ģ
c i j
ħ
cz
Ģ
c z bólu. Czy kiedykolwiek widzieli
Ļ
cie kogo
Ļ
, kto wła
Ļ
nie umiera? Jest to naprawd
ħ
co
Ļ
smutnego i przera
Ň
aj
Ģ
cego. Ludzie umieraj
Ģ
cy gwałtownie przeskakuj
Ģ
z transu do zwykłej
Ļ
wiadomo
Ļ
ci lub
ekstremalnego bólu. Pewnego razu, gdy był w stanie mówi
ę
, powiedział mi,
Ň
e guz w jego
Ň
oł
Ģ
dku jest
niesłychanie bolesny, a poniewa
Ň
uwa
Ň
ałem, i
Ň
powinni
Ļ
my si
ħ
razem skupi
ę
na jego propiocepcji
(Propriocepcja - odczuwanie wewn
ħ
trzne; termin odnosz
Ģ
cy si
ħ
do takich odczu
ę
, jak ból, ucisk, napi
ħ
cie
itp.), to znaczy na jego do
Ļ
wiadczaniu bólu, zaproponowałem, by
Ļ
my spróbowali czego
Ļ
innego, skoro
dotychczas przeprowadzone operacje nie przyniosły efektów. Zgodził si
ħ
, a ja wobec tego poprosiłem go, by
postarał si
ħ
zwi
ħ
kszy
ę
swój ból.
Odparł,
Ň
e wie dokładnie, jak to zrobi
ę
i stwierdził,
Ň
e swój ból czuje tak, jakby co
Ļ
w jego
Ň
oł
Ģ
dku
chciało wybuchn
Ģę
.
- Je
Ļ
li pomagam temu czemu
Ļ
wybuchn
Ģę
- powiedział - wówczas mój ból si
ħ
wzmaga.
Poło
Ň
ył si
ħ
na plecach i zacz
Ģ
ł zwi
ħ
ksza
ę
ci
Ļ
nienie w
Ň
oł
Ģ
dku. Wypchn
Ģ
ł swój
Ň
oł
Ģ
dek na zewn
Ģ
trz i
ci
Ģ
gle jeszcze go wypychał, naciskał, wzmacniał ból, a
Ň
wreszcie poczuł, jak gdyby miał wybuchn
Ģę
.
- Och, Arny, ja po prostu chc
ħ
wybuchn
Ģę
! - wykrzykn
Ģ
ł naje w szczytowym momencie bólu. - Nigdy nie
byłem w stanie rzeczywi
Ļ
cie wybuchn
Ģę
!
W ko
ı
cu odł
Ģ
czył si
ħ
od swoich dozna
ı
cielesnych i zacz
Ģ
ł ze mn
Ģ
rozmawia
ę
. Powiedział,
Ň
e potrzebuje
wybuchn
Ģę
i zapytał, czy nie mógłbym mu w tym pomóc.
- Zawsze miałem trudno
Ļ
ci z wyra
Ň
aniem siebie w sposób wystarczaj
Ģ
cy - powiedział - a nawet kiedy to
robiłem, nigdy nie miałem do
Ļę
.
Trudno
Ļ
ci tego rodzaju stanowi
Ģ
zwykły problem psychologiczny, który spotyka si
ħ
w wielu przypadkach,
tymczasem u niego problem ten objawił si
ħ
somatycznie i "uciskał" go teraz, gwałtownie wyra
Ň
aj
Ģ
c siebie w
postaci guza. I to był koniec naszej pracy z ciałem. Poło
Ň
ył si
ħ
i poczuł znacznie lepiej. Mimo i
Ň
zostało mu
ju
Ň
niewiele
Ň
ycia i ci
Ģ
gle znajdował si
ħ
na kraw
ħ
dzi
Ļ
mierci, jego stan poprawił si
ħ
na tyle,
Ň
e wypisano go
ze szpitala. Odwiedzałem go potem bardzo cz
ħ
sto i za ka
Ň
dym razem przy mnie "wybuchał". Robił du
Ň
o
hałasu, płakał, krzyczał, wrzeszczał bez jakiejkolwiek zach
ħ
ty z mojej strony. Jego problem był dla niego
2005-09-20 10:02
file:///D:/Cache/MINDELL%20Arnold%20-%20O%20pracy%20ze%20sniacym%20cialem.html
jasny; jego stale obecne do
Ļ
wiadczenia cielesne czyniły go absolutnie
Ļ
wiadomym tego, co powinien robi
ę
.
ņ
ył jeszcze przez dwa czy trzy lata i ostatecznie umarł. Był to czas, w którym nauczył si
ħ
wyra
Ň
a
ę
sobie
lepiej i pełniej. Co mu w tym tak naprawd
ħ
pomogło, nie wiem, ale jestem przekonany,
Ň
e nasza praca
złagodziła jego bolesne symptomy i pozwoliła mu si
ħ
rozwin
Ģę
.
Dzi
ħ
ki temu odkryłem równie
Ň
istotny zwi
Ģ
zek, jaki zachodzi mi
ħ
dzy snami a symptomami cielesnymi.
Na krótko przed pój
Ļ
ciem do szpitala przy
Ļ
niło mu si
ħ
,
Ň
e jest nieuleczalnie chory i
Ň
e lekarstwem na jego
chorob
ħ
jest co
Ļ
, co przypomina bomb
ħ
. Kiedy zapytałem go o t
ħ
bomb
ħ
, wydał d
Ņ
wi
ħ
k pełen emocji i zacz
Ģ
ł
krzycze
ę
na
Ļ
laduj
Ģ
c bomb
ħ
rzucan
Ģ
do góry: "leci w powietrze kr
ħ
c
Ģ
c si
ħ
do około ssszzzss...pfftfff!" W tym
momencie wiedziałem ju
Ň
,
Ň
e to jego rak był t
Ģ
bomb
Ģ
we
Ļ
nie. To jego zgubiona gdzie
Ļ
autoekspresja
próbowała wyj
Ļę
na zewn
Ģ
trz, ale poniewa
Ň
nie mogła znale
Ņę
wła
Ļ
ciwej drogi, ulokowała si
ħ
w jego ciele
jako rak i w jego
Ļ
nie jako bomba. Jego codzienne prze
Ň
ywanie bomby było jego rakiem, a jego ciało
dosłownie eksplodowało wobec zdławionej autoekspresji. W ten sposób ból stał si
ħ
jego własnym
lekarstwem, co oznajmiał sen, które miało mu pomóc na t
ħ
niemo
Ň
no
Ļę
wyra
Ň
ania siebie.
I nagle zrozumiałem,
Ň
e musi istnie
ę
co
Ļ
takiego, co byłoby jednocze
Ļ
nie ciałem i snem, jaki
Ļ
realny byt -
Ļ
ni
Ģ
ce ciało. Bo przecie
Ň
w przypadku tego mojego pacjenta sny były oczywistym odbiciem do
Ļ
wiadcze
ı
ciała i vice versa. Zreszt
Ģ
, miewałem ju
Ň
podobne przypadki w swojej pracy, które wywoływały we mnie
przeczucie istnienia
Ļ
ni
Ģ
cego ciała, ale dopiero w tym momencie po raz pierwszy tak jasno zdałem sobie z
tego spraw
ħ
.
Do dnia dzisiejszego nie spotkałem ani jednego pacjenta, u którego proces cielesnych symptomów nie
znajdowałby odbicia w snach, a opowiadało mi ich tysi
Ģ
ce i miałem do czynienia z setkami ludzi fizycznie
chorych. W przypadku, który przedstawiłem,
Ļ
ni
Ģ
ce ciało wyra
Ň
ało si
ħ
w ró
Ň
nych kanałach, to znaczy na
ró
Ň
ne mo
Ň
liwe sposoby, w jakich dokonuje si
ħ
percepcja. Na przykład we
Ļ
nie mojego pacjenta
Ļ
ni
Ģ
ce ciało
pojawiło si
ħ
w sposób wizualny jako bomba i było przez niego odczuwane proprioceptywnie pod postaci
Ģ
bólu, który zmuszał do wybuchni
ħ
cia. Nast
ħ
pnie pojawiło si
ħ
jako krzyk w kanale słownym czy te
Ň
słuchowym. A zatem mo
Ň
na powiedzie
ę
, i
Ň
Ļ
ni
Ģ
ce ciało wysyła informacje w wielu kanałach pragn
Ģ
c, by
Ļ
my
odbierali je na ró
Ň
ne sposoby i zwrócili uwag
ħ
na nieustannie pojawiaj
Ģ
ce si
ħ
w naszych snach i symptomach
cielesnych wiadomo
Ļ
ci, które chce ono nam przekaza
ę
.
Metoda, dzi
ħ
ki której doszedłem do koncepcji
Ļ
ni
Ģ
cego ciała polegała na tym, co nazywam amplifikacj
Ģ
.
Amplifikowałem ciało, a raczej do
Ļ
wiadczenie propioceptywne mojego klienta, i w ten sposób wzmacniałem
wybuchowy proces, który odbijał si
ħ
w jego
Ļ
nie. Amplifikacja stała si
ħ
dla mnie bardzo u
Ň
ytecznym
narz
ħ
dziem, poniewa
Ň
ma ona szerokie i wa
Ň
ne zastosowanie. Opiera si
ħ
ona na okre
Ļ
leniu kanału, w który,
proces snu lub ciała próbuje si
ħ
wyrazi
ę
, i polega na wzmocnieniu tego procesu w tym wła
Ļ
nie kanale. Na
przykład, je
Ň
eli klient opowiada mi sen o w
ħŇ
u i by to opisa
ę
, porusza jednocze
Ļ
nie r
ħ
kami, mog
ħ
zamplifikowa
ę
proces prosz
Ģ
c go, aby poruszał nimi jeszcze mocniej, mog
ħ
porusza
ę
własnymi ramionami
lub te
Ň
zasugerowa
ę
, by sam zacz
Ģ
ł porusza
ę
si
ħ
jak w
ĢŇ
. Je
Ň
eli natomiast klient szczegółowo okre
Ļ
la kolor,
rozmiar i kształt w
ħŇ
a, wówczas stwierdzam, i
Ň
kanał wizualny jest istotny i amplifikuj
ħ
proces w tym kanale
prosz
Ģ
c klienta, aby wyobraził sobie w
ħŇ
a jeszcze dokładniej i skupił swoj
Ģ
uwag
ħ
na tym obrazie.
Amplifikacja sprawia, i
Ň
praca ze snem teoretycznie nie ró
Ň
ni si
ħ
od pracy z ciałem. Zarówno sny, jak i
zjawiska cielesne s
Ģ
tylko fragmentami informacji pochodz
Ģ
cymi z wizualnych i proprioceptywnych kanałów
Ļ
ni
Ģ
cego ciała. Praca ze
Ļ
ni
Ģ
cym ciałem nie wymaga nawet u
Ň
ywania takich terminów, jak sen, ciało, materia
czy dusza, pracuje si
ħ
bowiem z procesami, które w danym momencie si
ħ
pojawiaj
Ģ
. Praca tego typu oparta
jest na dokładnych informacjach pochodz
Ģ
cych z kanałów, w których przebiega proces. Jedyne narz
ħ
dzie
terapeutyczne stanowi jego zdolno
Ļę
do obserwacji procesów. Nie mo
Ň
e on stosowa
ę
Ň
adnych rutynowych
zachowa
ı
czy wcze
Ļ
niej ustalonych trików, zatem kierunek jego pracy jest nieprzewidywalny, a sama praca
odnosi si
ħ
wył
Ģ
cznie do specyficznej sytuacji, która ma miejsce w danej chwili.
Praca z procesem jest dla mnie nauk
Ģ
naturaln
Ģ
. Psycholog zorientowany na proces bada natur
ħ
i pod
ĢŇ
a
za ni
Ģ
, podczas gdy terapeuta programuje to, co jego zdaniem powinno si
ħ
wydarzy
ę
. Nie wierz
ħ
w terapi
ħ
,
poniewa
Ň
nie s
Ģ
dz
ħ
ju
Ň
, bym wiedział, co jest wła
Ļ
ciwe dla innych ludzi. Miałem do czynienia z tak wieloma
dziwnymi przypadkami,
Ň
e jako naukowiec postanowiłem wróci
ę
do swojej pierwotnej koncepcji. Po prostu
dokładnie obserwuj
ħ
, co i
ħ
dzieje w drugiej osobie i co, w zwi
Ģ
zku z jej reakcjami, dzieje si
ħ
we mnie.
Pozwalam, by procesy
Ļ
ni
Ģ
cego ciała powiedziały mi, co chce si
ħ
zdarzy
ę
i co nale
Ň
y dalej robi
ę
. jest to
2005-09-20 10:02
Plik z chomika:
pthe
Inne pliki z tego folderu:
Zbigniew Garnuszewski - Renesans Akupunktury.doc
(4237 KB)
Wojciech Kruczyński - Wirus samotności.doc
(2118 KB)
W.R. Glover - Teoria i praktyka huny.rtf
(381 KB)
W. Lachowicz - Przeklinam cię ciało.doc
(919 KB)
Vasant Lad - Ayurveda. Starożytna wiedza Dalekiego Wschodu.pdf
(2717 KB)
Inne foldery tego chomika:
! blog
! psychologia
!rozpakowane
# bajki psychoterapeutyczne
#=ogród biodynamiczny
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin