Projektowanie nawierzchni.
Nawierzchnia drogowa jest to układ warstw, których zadaniem jest:
· Zapewnienie odpowiedniego poziomu satysfakcji (komfortu jazdy) użytkowników,
· Przeniesienie przewidywanych obciążeń w obliczonym okresie eksploatacyjnym,
· Zapewnienie odporności na działanie czynników atmosferycznych.
Nawierzchnia podatna:
· Warstwa ścieralna
· Warstwa wiążąca
· Podbudowa zasadnicza
· Podbudowa pomocnicza
· Ulepszone podłoże gruntowe
· Podłoże gruntowe
Nawierzchnia sztywna
· Płyta betonowa
· Warstwa poślizgowa
Projektowanie konstrukcji nawierzchni:
· Czynniki niszczące nawierzchnię.
· Podłoże gruntowe.
· Odwodnienie dróg.
· Materiały stosowane w nawierzchni.
· Metody obliczania trwałości konstrukcji nawierzchni.
Czynniki niszczące nawierzchnię:
· Obciążenie – ruch,
· Woda,
· Temperatura,
· Mróz.
Ad. Ruch:
· Tylko pojazdy ciężkie (powyżej 3,5 t),
· Nawierzchnie podatne i półsztywne
· projektuje się na 20 lat,
· Nawierzchnie sztywne projektuje się na 30 lat,
· Do projektowanie dane o ruchu z połowy okresu eksploatacji,
· Pojazdy przeliczamy na osie obliczeniowe,
· Wzór „czwartej” potęgi
· Osie porównawcze
o 80 kN ESAL
o 100 kN
o 115 kN
o 130 kN
Standardowa oś porównawcza:
NS = Fj · Nj
gdzie:
NS – ilość osi standardowych odpowiadająca N osiom rzeczywistym,
Nj – ilość osi rzeczywistych o określonym nacisku (j-tym),
Fj – współczynnik równoważności osi
Współczynnik równoważności osi:
Prawo czwartej potęg:Fj=(QjQs)4
Prawo ogólneFj=α(QjQs)4
α– Współczynnik dynamiczny
α = 1,01 – 1,08 zawieszenie pneumatyczne
α = 1,25 – 1,54 zawieszenie mechaniczne
n –zależy od typu konstrukcji
Woda:
· Rów
· Podciąganie
· Przez nawierzchnię
· Z topniejącego śniegu
Woda przy krawędzi:
Temperatura:
· Zmiany temperatury – naprężenia termiczne
· Wysoka – starzenie się warstw asfaltowych
· Niska – spękania termiczne
Nawierzchnie sztywne „paczą się”
Nawierzchnie podatne:
· Koleiny
· „Pocenie się nawierzchni”
· Starzenie nawierzchni
Niskie temperatury:
· Spękania
· Wysadziny
Podłoże i warstwy konstrukcji nawierzchni:
Ulepszone podłoże jest stosowane tam gdzie:
o Podłoże naturalne ma zbyt małą nośność (CBR <10%)
o Podłoże jest wrażliwe na mróz (wysadzinowe, niepewne)
o Podłoże jest wrażliwe na wodę i nieprzepuszczalne
Parametry opisujące podłoże gruntowe:
· Nośność określana modułem lub CBR gruntu,
· Wysadzinowowść gruntu,
· Parametry geotechniczne – kat tarcia
· wewnętrznego i kohezja
POPRAWIENIE ODWODNIENIA WGŁĘBNEGO – WARSTWA ODSĄCZAJĄCA
· Warstwa odsączająca z piasku, pospółki
· Piasek i pospółka o dużej wodoprzepuszczalności (nie mogą być zaglinione, zapylone)
· Współczynnik filtracji co najmniej k = 8 m/dobę
· Grubość warstwy 15 – 30 cm
· Spadek poprzeczny 2 – 4%
· Rozłożona na całej szerokości korpusu
PODBUDOWA Z KRUSZYW
· Pospółka,
· Kruszywo naturalne,
· Kruszywo łamane
Podbudowa nie przenosi rozciągania,
Podbudowa sztywna:
Dwie fazy pracy nawierzchni:
· Faza I – do spękania warstw podbudowy
· Faza II – po spękaniu warstw podbudowy
Warstw asfaltowe, stałe materiałowe.
· Asfalt – moduł sztywności asfaltu Sb
· Mieszanki mineralno – asfaltowe moduł sztywności Smix
Moduł sztywności asfaltu zależy od:
· Czasu obciążania (częstotliwość, długość odciążenia)
· Temperatury nawierzchni
· Rodzaju asfaltu (cechy asfaltu po starzeniu, nomogram Van der Poela)
Nomogram:
Do nomogramu:
· Indeks penetracji oraz T800 ≈ TPiK
· Inne dane:
· T800 i penetracja,
· 2 x penetracja,
· Penetracja i indeks penetracji.
Indeks penetracji:
PI=[20-500A]/[1+50A]
62
Gdzie:
A = [log (penT2) –log (penT1)]/[T2-T1]
lub:
A = [log (800) –log (penT1)]/[TPiK-T1]
MODUŁ SZTYWNOŚCI MMA:
Zależy od:
· Modułu sztywności asfaltu Sb,
· Proporcji objętościowych MMA
o Zawartości objętościowej asfaltu,
o Zawartości wolnych przestrzeni,
o Zawartości objętościowej mieszanki mineralnej.
Proporcje objętościowe:
Objętościowa zawartość asfaltu:
Vb = Mb x gęstość mma
(2,4 - 2,5 g/cm3)
Zawartość wolnych przestrzeni
Vv – z badań
Objętościowa zawartość mieszanki mineralnej:
Va = 100 - Vb x Vv
Podział metod projektowania Konstrukcji:
· Empiryczne (Doświadczenia z eksploatowanych dróg z odcinków doświadczalnych, i torów próbnych; Lata 60 XX wieku Miedzy innymi : metoda CBR, metoda AASHTO, OSŻD, PJ-IBD
· Mechanistyczne (analiza konstrukcji nawierzchni; trwałość zmęczeniowa; mechaniczne właściwości materiałów i podłoża (moduły sprężystości lub sztywności), współczynnik Poisona).
Metoda empiryczna: Polska wersja metody CBR:
Procedura projektowania:
1. Określenie CBR gruntu
2. Określenie ruchu (osie 80 kN)
3. Określenie Hz wym
4. Przyjęcie konstrukcji
5. Obliczenie Hz proj
6. Sprawdzenie Hz proj ≥ Hz wym
CBR ↔ ZALETY
• prostota
• łatwość użycia
• dość ”rozsądne” wyniki
• częściowo sprawdzona
CBR ↔ WADY
• nieuwzględniona wysadzinowość
• niemożliwe użycie dla dużego wsp. ruchu
- naciski 115 kN i większe
- natężenie bardzo duże
• nieprzydatna dla nowych materiałów i
technologii
Metoda PJ-IBD (metoda ”POLSKA”)
· Prof. Jan Pachowski, 1965 rok, obowiązywała do 1977
· podstawa do opracowania ”starego” katalogu typowych nawierzchni → 1977-1997
· schemat konstrukcji nawierzchni
budownictwopg