PLAN PRACY WYCHOWAWCZO-DYDAKTYCZNEJ
I OPIEKUŃCZEJ
NA MIESIĄC LUTY
W GRUPIE DZIECI 3-LETNICH
Opracowała Jolanta
OBSZAR EDUKACJI
TREŚCI PROGRAMOWE
SYTUACJE EDUKACYJNE
UWAGI O REALIZACJI
ZAJECIA DYDAKTYCZNE
CELE OGÓLNE I OPERACYJNE
ZABAWY, GRY, ZABAWY. SPORTOWE, CELE OGÓLNE I OPERACYJNE
SPACERY, OBSERWACJE PRZYRODNICZE CELE OGÓLNE I OPERACYJNE
WSPOMAGANIE I KORYGOWANIE ROZWOJU DZIECKA
Tydzień I LUBIMY ZIMĘ
Wspomaganie rozwoju mowy (3)
· Potrafi uczestniczyć w rozmowach prowadzonych przez nauczyciela
Wychowanie zdrowotne i kszt. spr. fizycznej (5)
· Biega swobodnie do przodu, po obwodzie koła, w wyznaczonym kierunku, do określonego celu
Kształtowanie umiejętności społecznych
dzieci (1)
· potrafi bawić się zgodnie z innymi dziećmi
· rozumie, że inne dzieci mają prawo do zabawy tymi samymi zabawkami
Wychowanie przez sztukę (9)
· Maluje farbami plakatowymi i klejowymi – palcami i z użyciem pędzla
· Podejmuje spontaniczne zabawy ruchowe
Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania (14)
· uczestniczy w zabawach polegających na powtarzaniu gestów
Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia (4)
· potrafi połączyć przyczynę ze skutkiem
· zna zasady mające wpływ na zdrowie
· Potrafi uczestniczyć w rozmowach prowadzonych przez nauczyciela i w zabawach dziecięcych
Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacja matematyczną (13)
· Potrafi poprawnie przeliczyć minimum 3 przedmioty
Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo swoje i kolegów (6)
· Przestrzega określonych reguł w zabawach ruchowych
Wychowanie przez sztukę (8)
· Słucha uważnie piosenek śpiewanych przez nauczyciela i odtwarzanych z CD
· Próbuje zilustrować treść piosenki ruchem
Zdrowotnej (5)
· Bawi się chętnie na powietrzu
· Naśladuje sposób poruszania się wybranych zwierząt
Bezpieczeństwo (6)
· Wie jak należy korzystać ze sprzętu terenowego
Społecznej (1)
· Rozumie, że inne dzieci mają prawo do zabawy tymi samymi zabawkami
1. „Królowa śniegu” rozmowa nt zimowego krajobrazu inspirowane ilustracjami i fragmentami baśni H.Ch. Andersena
· Rozbudzanie zainteresowań literackich
- próbuje opowiedzieć na podstawie ilustracji jak wygląda kraina lodu,
- odpowiada na pytania nauczycielki dotyczące treści baśni
dziecko poznaje głównych bohaterów baśni,
2. „W Krainie Królowej śniegu” malowanie farbami plakatowymi na dużych arkuszach papieru zainspirowane poznaną baśnią
· Rozbudzanie wyobraźni i inwencji twórczej
- dziecko zna sposób malowania farbami za pomocą pędzla
- uczy się umiejętnie nabierać farbę na pędzel
- uczy się dbać o czystość w miejscu pracy
-zna i nazywa podstawowe kolory żółty i niebieski,
-maluje duże powierzchnie
3. Czy śnieg jest czysty?”-zabawy badawcze
· Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych,
· Rozwijanie logicznego myślenia
- odpowiada na pytania,
- samodzielnie wykonuje doświadczenia „topnienie lodu”, - uczy się obserwować
- bada i porównuje roztopiony śnieg, - próbuje ocenić jego czystość,
- poznaje właściwości śniegu (zimny, mokry, lepki)
4. Wesołe zimowe zabawy – rozmowa przy tablicy tematycznej
· Poznanie kilku typowych zabaw zimowych jazda na sankach, jazda na łyżwach, jazda na nartach)
- dziecko poznaje zabawy zimowe
- rozróżnia i nazywa sprzed do zabaw zimowych,
- dobiera do pary sprzęt sportowy
5. „Sanna”– osłuchanie z piosenką
· Wyrabianie wrażliwości muzycznej
-Reaguje na zmiany tempa w muzyce
- Próbuje odpowiadać na pytania dotyczące tekstu piosenki
- Uczy się słów i melodii piosenki
- rozwijanie poczucia rytmu w czasie zabawy z piosenką
- utrwala wiadomości o zimie
- Poszerza słownik czynny i bierny o pojęcia; sanna, kulig, woźnica parskać
Rzucamy gazetowa śnieżką do celu
· wprowadzenie do zabawy elementów współzawodnictwa
- dziecko ugniata kule z gazety,
- uczy się współzawodnictwa
- rzuca do wyznaczonego celu śnieżka
- ćwiczy celność
Zaprzęgi – zabawa ruchowa
· rozwijanie sprawności fizycznej i umiejętności współpracowania w zabawie z partnerem
- dziecko tworzy pary,
- porusza się w wyznaczonym kierunku, dba o bezpieczeństwo swoje i kolegów,
Odpowiednio reaguje na umówiony sygnał dźwiękowy
„Przeskocz przez przeszkodę” zabawy z elementami skoku i podskoku
· Rozwijanie spr. fizycznej
- dziecko próbuje przeskoczyć przeszkodę płaską obunóż
- oczekuje na swoja kolej
- bawi się bezpiecznie
- utrzymuje prawidłową postawę ciała
- kształci poczucie równowagi
Zabawa paluszkowa Auto do myjni pojechało”
· Kszt. sprawności manualnej
- dziecko powtarza ruchy imitujące mycie auta za nauczycielką
- Rozwija drobne ruchy dłoni i palców
- powtarza rytmicznie z nauczycielką tekst wierszyka podczas zabawy
- poznaje liczebniki porządkowe (bez konieczności używania ich w zabawie)
Zabawy dowolne wg zainteresowana dzieci
· Rozwijanie zainteresowań indywidualnych
- ...
gochaad