INDIE.doc

(5892 KB) Pobierz
INDIE

INDIE

 

Języki, 5 grup:

1.      Rodzina indoeuropejska – największa, dzieli się na indoaryjskie i dardyjskie. Przykłady: wedyjski, sanskryt, hini.

2.      Rodzina drawidyjska – tamilski, tulu

3.      Rodzina australoazjatycka

4.      Rodzina tybeto-birmańska

5.      Rodzina języków izolowanych

 

Urzędowymi są między innymi hindi i angielski, oraz 21 innych.

 

Religie:

82%   hinduizm – po wyłączeniu niedotykalnych i ludności plemiennej jakieś 60%

12%   islam

2,5%  chrześcijaństwo

2%     sikhizm

0,75% buddyzm

0,5%  dzinizm

0,5%   inne

 

Fazy kształtowania się kutltury Indii:

 

3000 – 1500 p.n.e.                   Kultura doliny Indusu. Cechy: jednorodna architektura, standaryzacja materiału budowlanego, unifikacja rozplanowania miasta, jednolisty system miar i wag

1500 – 600 p.n.e.                Warstwa indo – bramińska System warn:

                                          bramini – warstwa kapłańska( powstala z głowy Poruszy)

                                          kszatrijowie – warstwa wojowników (z ramion Poruszy)

                                          waiśjowie – warstwa kupców rzemieślników

                                          śudrowie – warstwa robotników rolnych, sług( ze stóp Poruszy)

Wedy:

Rigweda – wiedza hymnów(1028), inwokacje do 33 bogów,

Samaweda – wiedza świętych pieśni towarzysząca składaniu ofiar,

Jadżurweda – wiedza formuł ofiarnych liturgicznych,

Atharweda – Wiedza półboskich kapłanów, formuły magiczne zapewniające pomyślność.

 

Każda weda ma następujące warstwy:

-          sanhity – hymny, modlitwy, tantry, rozważania kosmogoniczne,

-          brahmany – komentarze, rozważania

-          aranjaki – rozważania „leśne”, samodzielne ćwiczenia i recytacje,

-          upaniszady – rozważania i refleksje filozoficzne

 

Jadźnia -  rytuał ofiarny

 

Koncepcje kosmogoniczne w Rigwedzie:

-          stworzenie bytu i niebytu z jedni,

-          stworzenie poprzez zapłodnienie prawód,

-          stwórca – niebiański rzemieślnik,

-          stworzenie przez poćwiartowanie Poruszy,

-          stworzenie z boskiego dźwięku,

 

Istota myśli wedyjskiej:

-          rytualizm

-          ahistoryczność – jedyna realność to rytuał, przekaz ustny, czas cykliczny

-          korzenie mityczno – naturalistyczne – człowiek elementem natury, łączy go z nią pragnienie( kama) i niewiedza (awidja)

-          antyuniwersalizm – brak ostrych granic doktryny, herezja nie możliwa,

-          henoteizm – jednoteizm, wielość bóstw, ale głównym jest zawsze to któremu się składa ofiarę.

 

Przemiany w myśli późnowedyjskiej:

-          asymilacja idei niearyjskich – medytacja (dhjana), praktyka rozwoju duchowego (joga),

-          internalizacja ofiar,

-          rozwinięcie koncepcji dharmy(porządek kosmiczny), sansary (kołowrotu wcieleń), karmana ( prawo moralnej odpłaty, ekwiwalencja uczynków i doznań)

-          koncepcja tożsamości atmana i brahmana,

 

Upaniszady – Powstało ich 13 pomiędzy VIII, a VI w.p.n.e. Najważniejsze przesłanie: istnieje ostateczna rzeczywistość (brahman), a poznający ma naturę z nią tożsamą, atman jest brahmanem.

 

Atman (oddychać, poruszać się, para, powietrze):

-          pierwotnie nieśmiertelna zasada ożywiająca ciało,

-          ja, Jaźń, duch, dusza, się,tchnienie życia,

-          rzeczywistość ostateczna ujęta od strony subiektywnej.

 

Brahman (pęcznieć, rosnąć):

-          pierwotnie moc magiczna tkwiąca w ofierze, dzięki której świat wzrasta, istnieje,

-          immanentna światu energia ożywiająca wszystko, odwieczna, bezpostaciowa moc kosmiczna, twórcza zasada świata obejmująca wszystko i będąca istotą wszystkiego,

-          rzeczywistość ostateczna ujęta od strony obiektywnej/holistycznej

 

Moksza (uwalniać, wyzwalać):

-          uświadomienie sobie, rozpoznanie własnej, nie uwarunkowanej i uniwersalnej (absolutnej) natury,

-          utożsamienie się z atmanem i brahmanem,

 

Mahawakja – wielkie sentencje mające pomóc w utożsamieniu się z atmanem i brahmanem

 

Dharma – Prawo – Prawda – Sprawiedliwość:

-          porządek rzeczywistości, prawo kosmiczne i naturalne,

-          doktryna opisująca ład kosmiczny,

-          zasada przyczynowego wyjaśniania zdarzeń,

-          porządek społeczny i moralny zgodny z tradycją i odzwierciedlający prawo natury,

-          powinność, cnota, zasługa – wskaźniki postawy etycznej,

-          wspólne wszystkim dharmom jest dążenie do wyzwolenia (moksza, kaiwalja, nirwana)

-          przekonanie o konieczności ponownego wcielenia się (sansara)

-          przyjemność lub przykrość na mocy prawa współzależności (prawo karmana)

-          można zaakceptować dowolną dharme i nie potrzeba negować innych – inkluzywność,

-          nie jest to jedyna i ostateczna scieżka rozwoju – niekonkluzywność,

-          stanowi wystarczający choć nie konieczny warunek wyzwolenia

 

Bramińska koncepcja 4 stadiów życia – 4 aśramy:

-          brahmaczarin (uczeń),

-          grihastha (pan domu),

-          wanaprastha (pustelnik

-          sannjasin (asceta) – potwierdzenie siły duchowe, wygaszanie pragnień.

 

Koncepcja 4 celów/wartości:

-          dharma – spełnienie powinności religijnych i społecznych, gromadzenie zasług,

-          artha – gromadzenie bogactw w uczciwy sposób,

-          kama – zabieganie o przyjemności,

-          moksza – wyzwolenie z sansary.

 

600 p.n.e – 300 n.e.                Warstwa indo – śramaniczna     śramana-wysiłek, asceza

 

Wizja cyklicznego czasu. Koncepcja 4 jug:

-          krita-juga (satja-juga) – okres doskonały trwa 4 tys lat boskich (1 rok boski = 360 lat ziemskich,

-          treta-juga – świat zaczyna się pogarszać, 3 tys lat boskich, podział na kobiety i męzczycn, pojawia się praca, zło, śmierć, cierpienie, społeczeństwo dzieli się na 4 warny, a życie na aśramy,

-          dwapara-juga – 2 tyś lat boskich, wojny chaos społeczny, rozrost zła, dharma stoi na dwóch nogach,

-          kali-juga – ostatni najgorszy okres, aktualnie w nim żyjemy, wiek bogini Kali, 1 tyś lat, fałsz, podstęp, zdrada, krótkie życie.

 

W tej epoce mamy początek praktyk jogicznych i ascetycznych.

 

Asceza – potwierdzenie siły duchowej oraz autonomii jednostki. Celem jest wygaszenie wszelkich pragnień (nie tylko cielesnych), a w konsekwencji wyciszenie zjawisk świadomościowych zakłócających wgląd w naturę rzeczywistości.

 

4 ścieżki ascetyczne:

-          umartwiania się – surowe posty, całkowita izolacja, życie poza społ. Np. w grotach górskich,

-          wglądu – wspólnoty jogiczne skupiające się na poszukiwaniu wiedzy o naturze jaźni. Zazwyczaj ogolone głowy, życie na marginesie społeczeństwa.

-          leśnych pustelników (ofiarników) – długowłosi asceci, oddają się forsownym praktykom, ale regularnie odprawiają ofiarę agnihorty,

-          ascetów wędrownych – wyrzeczeńcy, starzy ofiarnicy leśni, podtrzymują jedynie wewnętrzny ofiarny ogień, czyli żar ascezy (tapas).

 

300 – 1200                             Warstwa indyjska (hindusko-buddyjsko-dzinijska)

1200 – 1757                             Warstwa indo – islamska

1757 – 1947                             Warstwa indo – angielska

 

 

BUDDYZM

 

Założenia:

 

-          sansara – każde jednostkowe istnienie jest wycinkiem długiego ciągu wcieleń,

-          prawo karmana – każdy uczynek moralnie wartościowany przynosi skutek w postaci doznania przyjemności, przykrości lub obojętności,

-          medytacja – poznanie natury rzeczywistości uzyskiwane jest dzięki wielostopniowej praktyce medytacyjnej,

-          nirwana – ukierunkowanie na przebudzenie, tj. wyzwolenie z kręgu wcieleń (sansara) i osiągnięcie stanu buddy,

-          odrzucenie autorytetu Pism Wedyjskich uznawanych w hinduizmie za objawione, potępianie krwawych ofiar,

-          autosoteriologia – ostateczne wyzwolenie z cierpień dokononujące się poprzez rozwój jednostki.

4 szlachetne prawdy:

-          prawda o cierpieniu, wszystkie formy egzystencji przejawiają się w cierpieniu, które przejawia się jako przywiązanie pragnienie, bądź niechęć

-          prawda o powstawaniu cierpienia, źródłem cierpienia jest nieustanne i niemożliwe do zaspokojenia pragnienie, które wypływa z niewiedzy na temat natury rzeczywistości,

-          prawda o wygaszaniu cierpienia, ustanie cierpienia i powstrzymanie powtórnych narodzin jest możliwe. Nirwana jest możliwa dzięki przezwyciężeniu pragnienia,

-          prawda o drodze prowadzącej do wygaszenia cierpienia (osmioczłonowa ścieżka)

 

Czwarta ścieżka i jej elementy:

1.      Mądrość:

-          właściwy pogląd,

-          właściwa intencja.

2.      Moralność:

-          właściwa mowa,

-          właściwy czyn,

-          właściwy żywot, np. zawód.

3.      Skupienie:

-          właściwy wysiłek,

-          właściwa uważność,

-          właściwe skupienie.

 

Prawdziwa natura rzeczywistości:

-          wszelka egzystencja naznaczona jest cierpieniem

-          wszystko podlega nieustannej przemianie,

-          nie istnieje trwałe podłoże rzeczywistości,

-          ja nie posiada trwałego, substancjalnego podłoża.

 

Podstawy etyki buddyjskiej. 5 przykazań wspólnoty świeckiej:

-          powstrzymanie się od krzywdzenia,

-          powstrzymywanie się od brania tego co nie zostało dane,

-          powstrzymywanie się od niewłaściwych kontaktów seksualnych,

-          powstrzymywanie się od fałszywej mowy,

-          powstrzymywanie się od intoksykacji.

Różnica w rozumieniu dharmy przez hindusów i buddystów polega na tym, że pierwsi uważają, że każda grupa społeczna ma swoją, natomiast buddyści twierdzą, że istnieje jedna uniwersalna.

 

Ewolucja systemu kastowego w Indiach:

-          XVw.p.n.e – podział na Arja ( szlachetny i wolny) oraz Dasa (tubylec podporządkowany,

-          XIIw.p.n.e. – wyłonienie się 4 warn,

-          VII-IVw.p.n.e – pogłębienie różnic majątkowych pomiędzy wajśami, a śudrami, śudra należy do wszystkich, bo ziemia należy do wszystkich. Narastanie rywalizacji pomiędzy braminami, a kszatrijami. Alienacja zdegradowanej warstwy społ. (Dasa – niewolnik, najemnik, lub człowiek bez osobowości prawnej – niedotykalny)

Wszystkie kasty poza śudrami i niedotykalnymi są określane jako podwójnie urodzeni.

 

 

HINDUIZM

Trimurti – boskie trójoblicze:

-          Brahma – stwarza,

-          Wisznu – podtrzymuje istnienie,

-          Śiwa – unicestwia.

 

Brahman – niepoznawalny absolut. Saguna brahman – posiadający cechy. Nirguna brahman – nie posiadający cech – neti-neti.

 

 

10 wcieleń Wisznu:

Matsja – pod postacią ryby...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin