MATLAB.pdf

(868 KB) Pobierz
Matlab - lekcja 1
POLITECHNIKA GDAŃSKA
WYDZIAŁ INŻYNIERII LĄDOWEJ I ŚRODOWISKA
PODSTAWY PROGRAMOWANIA
W JĘZYKU MATLAB
ROBERT JANKOWSKI, IZABELA LUBOWIECKA
WOJCIECH WITKOWSKI
GDAŃSK 2009
263697808.001.png
Niniejszy zeszyt przeznaczony jest dla studentów Wydziału Inżynierii Lądowej
i Środowiska Politechniki Gdańskiej jako pomoc dydaktyczna do laboratorium
z programowania w języku MATLAB. W jego pierwszej części omówiono podstawowe
funkcje: operacje na macierzach, działania tablicowe, operatory logiczne oraz elementy
algebry liniowej. W następnej pokazano pracę w tzw. skryptach wraz z instrukcjami
sterującymi oraz zastosowaniem funkcji. Kolejną część zeszytu poświęcono grafice dwu-
i trójwymiarowej, zaś w ostatniej części pokazano przykładowe programy z dziedziny
mechaniki budowli, wytrzymałości materiałów i dynamiki. Działania poszczególnych
instrukcji zobrazowano w postaci licznych przykładów przeznaczonych do samodzielnego
wykonania.
W zeszycie czcionką courier wyróżniono komendy języka MATLAB.
Autorzy pragną wyrazić swą wdzięczność doktorowi Czesławowi Branickiemu za
wnikliwe uwagi dotyczące skryptu oraz za udostępnienie przykładów z dynamiki budowli.
RECENZENT:
Czesław Branicki
–2–
Środowisko i programowanie w języku MATLAB
MATLAB jest pakietem obliczeniowym firmy MathWorks przeznaczonym do
wykonywania różnorodnych inżynierskich i naukowych obliczeń numerycznych. Jego
nazwa pochodzi od połączenia pierwszych liter angielskich słów MATrix LABoratory –
Laboratorium Macierzowe, którego podstawowym typem danych jest macierz. Serce
pakietu stanowi interpreter języka, który wraz z biblioteką podstawowych działań na
macierzach umożliwia implementację algorytmów numerycznych. Pakiet posiada ponadto
obszerne biblioteki standardowych procedur umożliwiających rozwiązywanie typowych
problemów obliczeniowych oraz biblioteki dodatkowe ( ang. toolbox ) zawierające procedury
wspomagające specyficzne obliczenia numeryczne. Prosta budowa okienkowa ułatwia
korzystanie z programu, zaś zestaw zaawansowanych procedur graficznych umożliwia łatwą
i estetyczną wizualizację wyników w postaci dwu- i trójwymiarowych wykresów.
Dodatkową zaletą pakietu jest możliwość przeprowadzenia obliczeń symbolicznych tzn.
przekształcania wzorów matematycznych. Szeroki wachlarz dostępnych procedur
umożliwia szybsze i łatwiejsze programowanie niż ma to miejsce w przypadku takich
języków jak FORTRAN, PASCAL, C.
Rozpoczynając pracę z MATLABEM, jako językiem programowania, należy
zdefiniować kilka podstawowych pojęć [1]:
Algorytm: jest to przepis na rozwiązanie określonego zadania,
Implementacja: to kodowanie algorytmu do postaci programu z wykorzystaniem poleceń
wybranego języka programowania,
Zmienna: podobnie jak w matematyce jest klasyfikowana zgodnie z jej własnościami.
Rozróżnia się zmienne rzeczywiste, zespolone, logiczne lub też zmienne reprezentujące
wartości, zbiory wartości czy zbiory zbiorów,
Typ danych: określa zbiór wartości, które może przyjmować zmienna.
Niektóre z przykładów zawartych w tym zeszycie opracowano na podstawie pozycji [2], [3].
Przykłady poleceń
Podstawienie :
» a=3;
powoduje utworzenie zmiennej a o wartości 3.
UWAGA: Średnik po poleceniu powoduje, że wartość będąca wynikiem nie będzie
wyświetlana na ekranie .
» b=sin(a)
b =
0.1411
oblicza wartość funkcji sinus dla zmiennej a , wynik zapisuje do zmiennej b i wyświetla na
ekranie. Jeżeli nie podano nazwy zmiennej to wynik działania jest umieszczany w
standardowej zmiennej ans , np.:
» cos(pi/3)
ans =
0.5000
–3–
Utworzona (zdefiniowana) zmienna jest pamiętana od momentu utworzenia, aż do chwili jej
usunięcia. Możliwa jest przy tym nie tylko zmiana wartości, ale również rozmiaru zmiennej.
Nazwy zmiennych i informacje o nich można uzyskać wywołując funkcje who i whos .
Usunięcie zmiennej z pamięci :
clear a - usuwa zmienną a
clear - usuwa wszystkie zmienne znajdujące się w pamięci
Zapisanie zmiennych na dysku:
save nazwa_pliku (domyślnie przyjmowane jest rozszerzenie .mat )
Wczytanie danych z pliku dyskowego:
load nazwa_pliku
Korzystanie z podręcznej pomocy podającej opis funkcji:
help nazwa_funkcji
Sprawdzanie zawartości katalogu:
dir lub ls
Do zmiany katalogu służy polecenie:
cd nazwa_katalogu
Liczby rzeczywiste i ich formaty
Podstawowym typem dla elementów macierzy wykorzystywanym przez język
MATLAB są liczby rzeczywiste. Maksymalną i minimalną wartość liczby rzeczywistej
dodatniej można poznać za pomocą funkcji realmax i realmin . Do określenia
sposobu, w jaki liczby rzeczywiste są przedstawione na ekranie służy polecenie format
postać_liczby , gdzie postać_liczby określa postać, w jakiej liczby rzeczywiste będą
wyświetlane na ekranie (np. short, short e, long ).
Przykład:
Przedstaw liczbę 2,5 w różnej postaci używając funkcji format .
» format short
» 2.5
ans =
2.5000
» format short e
» 2.5
ans =
2.5000e+000
–4–
» format long
» 2.5
ans =
2.50000000000000
Macierze
Definicja macierzy przez wyliczenie elementów:
Przykład:
» A=[2 2 2 1; 1 2 3 1];
lub:
» A=[2 2 2 1
1 2 3 1]
A =
2 2 2 1
1 2 3 1
Poszczególne elementy macierzy oddziela się spacjami, a wiersze średnikami lub umieszcza
się je w oddzielnych liniach.
Definicja macierzy przez wygenerowanie elementów:
A=[min:krok:max]
Polecenie generuje wektor poczynając od elementu o wartości min , kończąc na elemencie o
wartości max z krokiem krok . Jeżeli parametr krok zostanie pominięty, przyjmuje się, iż
krok =1.
Przykład:
Wygeneruj macierz dwuwierszową o wyrazach od 1 do 10 w pierwszym wierszu i o
wyrazach od 2 do 20 (co 2) w wierszu drugim.
» A=[1:10; 2:2:20]
A =
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
2 4 6 8 10 12 14 16 18 20
Definicja macierzy z wykorzystaniem elementów innych macierzy:
Przykład:
Utwórz macierz D budując ją ze zdefiniowanych macierzy A , B i C .
» A=[1 4 1; 2 0 1]
» B=[3 1; 4 1]
» C=[1 2 2 0 1; 2 4 7 1 0]
» D=[A B; C]
–5–
Zgłoś jeśli naruszono regulamin