ped.resocjalizacyjna-ćw.doc

(32 KB) Pobierz
Grupa to zbiór ludzi spotykających się w danym miejscu, mających jakiś cel między którymi występują interakcje i działa na okr

Grupa to zbiór ludzi spotykających się w danym miejscu, mających jakiś cel między którymi występują interakcje i działa na określonych zasadach.

 

Grupa niespołeczna - nie zachodzą interakcje

 

Proces zagubienia w tłumie (deidentyfikacja) - w dużej grupie człowiek czuje się anonimowy i jest w stanie wykazać duży poziom agresji.

 

Są 2 poziomy pracy w grupach:

I.                   świadomy

II.                nieświadomy

 

Przygotowując pracę w grupach trzeba pamiętać o:

·        integracja

·        indywidualne podejście

·        wzbudzenie szacunku, autorytetu

·        znajomość w grupie

·        dać poczucie wartości każdemu uczestnikowi

·        ustalić zasady

·        wyznaczyć cel

·        metody i formy pracy

·        wstępna diagnoza grupy

·        czas i miejsce

·        poczucie bezpieczeństwa

·        kontrakt

·        scenariusze zajęć

·        ewaluacja

 

Podążanie za grupą - robimy to, co dla grupy jest ważne w tym momencie, dostosowanie się.

 

Etapy powstawania grupy:

I. formowanie się grupy - dużo zależy od prowadzącego

II.   ścieranie się - tworzenie się podgrup, opór i bunt, ludzie stają się bardziej odważni

III.                        normowanie się - grupa zaczyna pracować nad jakimś zadaniem, formułują się zasady

IV. działanie - grupa współdziała ze sobą

V.   faza separacji

 

Fazy nie muszą następować po sobie, można się cofać lub przeskakiwać do przodu.

Grupa to dynamika, ona żyje.

 

To co dzieje się w tych fazach zachodzi w podświadomości.

 

I. Formowanie się

§        niepokój

§        zależność od prowadzącego

§        testowanie sytuacji i zadania oraz akceptowanego zachowania

II.   Ścieranie się

§        atmosfera konfliktu emocjonalnego, oporu wobec wymagań (może być wobec prowadzącego jak i zadania)

§        czasem buntu

§        to wszystko rodzi napięcie, które może być rozwiązane emocjonalnie (kłótnie, podział na podgrupy) albo racjonalnie (akceptacja różnic, wprowadzenie norm)

III.                        Normowanie się

§        kształtuje się spójność grupy

§        pojawiają się normy

§        otwarta wymiana poglądów

§        wzajemnie wsparcie i współpraca

§        grupę zaczyna łączyć uczucie tożsamości

IV. Działanie

§        problemy interpersonalne zostały rozwiązane

§        pojawiają się konstruktywne próby ukończenia zadania

§        członkowie grupy dysponują energią niezbędną do efektywnej pracy

V.   Faza separacji

§        wyraźny sygnał zakończenia pracy i doznania satysfakcji

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin