KLASA IV
L.p.
Treści nauczania
Szczegółowe cele kształcenia i przewidywane osiągnięcia ucznia
Dzieje sztuki
Środki plastycznego wyrazu
Uczeń wie, zna, rozumie:
Uczeń potrafi:
Lekcja organizacyjna.
-uczeń zapoznał się z podstawowymi zasadami BHP w pracowni plastycznej
- uczeń zapoznał się z systemem oceniania
2.3
Czy cisza jest kolorowa – symbolika koloru
- barwy czyste, złamane
- plama
- podstawowe informacje na temat barw
- jak powstają barwy pochodne
- pojęcie plama
- czym jest plama
- wymienić elementy koła barw
- stworzyć własną paletę barw
- wyjaśnić pojęcia barwy ciepłe, zimne, pochodne.
- wykorzystać nabytą wiedzę pracy plastycznej
- rozróżnić plamę miękką i ostrą.
-za pomocą plam stworzyć pracę wykorzystując nabytą wiedzę
4.5
Kreska – znak przedstawiający różne informacje.
- kreska
- kontur
- linia
- pojęcie kreska
- rodzaje kresek
- co to jest kontur
- wskazać w reprodukcjach kreski, kontur
- wykorzystać wiedzę w swojej pracy.
- potrafi wykorzystać w pracy kontur, różne rodzaje kresek
6
Projektowanie dekoracji na dzień nauczyciela.
- projektowanie
- kompozycja
- liternictwo
- pojęcie dokoracji
- samodzielnie wykonać zadanie plastyczne
7.
Co to jest kompozycja.
- rodzaje kompozycji
- pojęcie kompozycja
- wymienić i opisać ważniejsze rodzaje kompozycji.
- ułożyć kompozycje wedle określonej zasady
- wykorzystać zasady tworzenia kompozycji w działaniach plastycznych
- przedstawić rolę kompozycji jako środka wyrazu plastycznego
• twórczo stosować kompozycję w działaniach plastycznych
• porównuje znaczenia pojęcia „kompozycja” w plastyce i muzyce
8
Moje własne kompozycje.
- kompozycja otwarta, zamknięta, statyczna, dynamiczna
- czym charakteryzuje się kompozycja
- jak przedstawić na płaszczyźnie kompozycję złożoną z kilku powtarzających się elementów
- porównać kompozycję otwartą i zamkniętą, wskazując występujące między nimi różnice
- tworzy samodzielnie lub w grupie kompozycję otwartą i zamkniętą na płaszczyźnie, stosując wybrane techniki
9
W pracowni artysty. Narzędzia malarskie.
- farby
- pędzle
- ołówki
- podstawowe narzędzia malarskie
- wymienić podstawowe narzędzia malarskie
- swobodnie posługiwać się narzędziami malarskimi
10
Czym się zajmują sztuki plastyczne.
- podstawowe wiadomości o sztukach plastycznych.
- wymienić podstawowe rodzaje sztuk
- pojęcia sztuka
- samodzielnie odszukać informację o sztukach plastycznych
11
Ilustracja do wiersza. J .Tuwima „Dyzio marzyciel”
- Szkic
- zasady kompozycji i wykorzystuje w pracy
-wykorzystać różne techniki plastyczne
- stworzyć własną interpretacje tematu plastycznego.
12
Różne rodzaje piękna. Rozmyślanie nad pięknem.
- piękno w sztuce
- pojęcie piękna dzisiaj i dawniej
- czym jest piękno
- stworzyć własną interpretacje piękna
- wykorzystać wiedzę zdobytą na wcześniejszych lekcjach ( walor, kompozycja, barwa…)
13
Symbolika koloru.
- podział barw
- symbolika barw
- podstawowe pojęcia plastyczne
-rozumie symbolikę koloru
-
- zastosować podstawowe wiadomości o kolorze
- posługiwać się różnymi technikami plastycznymi w swojej pracy plastycznej
- rozróżnić, odczytać symbolikę koloru
14.15
Stroje ludowe – rodzaje strojów.
- rodzaje ubioru w poszczególnych częściach polski
- znaczenie strojów w poszczególnych regionach Polski
- rodzaje strojów
- przyporządkować rodzaje strojów do danego regionu Polski
- zaprojektować strój ludowy
16
Motywy świąteczne w sztuce.
- kolor
- symbolika
- symbole świąt
- za pomocą różnych materiałów przedstawić motyw świąteczny
17
Kompozycja przestrzenna – rodzaje kompozycji
...
emiliah