Raymond Fernsham, Jak napisać scenariusz - opracowanie fragmentów.doc

(8184 KB) Pobierz

SCENARIUSZ[1]

 

ROZWIJANIE POMYSŁÓW

 

Jest tylko 8 podstawowych opowieści!

 

1.     Achilles – fatalna skaza, która prowadzi do zniszczenia nieskazitelnego bohatera

·         Samson i Dalila

·         Otello

·         Superman

·         Fatalne zauroczenie

·         film noir

·         jest to także kamień węgielny filmu kryminalnego – skaza pojawia się jednak w antagoniście, a nie w bohaterze

·         Columbo

·         Miss Marple

 

2.     Kandyd – niewiniątko za granicą, naiwny optymizm triumfuje; bohater („dobry człowiek”), którego nie da się powstrzymać

·         Rydwany ognia

·         Forrest Gump

·         Indiana Jones

·         seria James Bond

·         Jaś Fasola

 

 

3.     Kopciuszek – sen spełniony, ukryta cnota zostaje w końcu rozpoznana; początkowo pogardzana dobroć w końcu triumfuje; zmienione okoliczności przynoszą nagrodę

·         Pretty Woman

·         Rocky

·         Roztańczony buntownik

·         Wojny gwiezdne

·         Mighty Morphin’ Power Rangers

 

4.     Circe – pościg; pająk i mucha; niewinny i ofiara; uwodzicielska kobieta omotuje zakochanego mężczyznę

·         Ojciec chrzestny I

·         Otello

·         Podwójne uderzenie

·         9 i pół tygodnia

·         Żar ciała

·         film noir

 

5.     Faust – zaprzedanie duszy diabłu przynosi bogactwo, ale w końcu jest cena, którą trzeba płacić; długoterminowy dług; ukrywana tajemnica, której konsekwencje prędzej czy później dosięgają nas, doprowadzając do zguby

·         Wall Street

·         Siódma pieczęć

·         Fatalne zauroczenie

·         The Street Shoes

·         horror

·         spaghetti western

 

6.     Orfeusz – dar odebrany, utrata czegoś bardzo ważnego; rzecz o tragedii albo o poszukiwaniach z tej utraty wynikłych

·         Doktor Żiwago

·         Rain Man

·         Jazon i Argonauci

 

7.     Romeo i Julia – chłopak spotyka dziewczynę, chłopak odnajduje dziewczynę (lub nie) – nie jest istotne, która wersja

·         West Side Story

·         Kiedy Harry spotkał Sally

·         Absolwent

·         Bezsenność w Seatle

 

8.     Tristan – trójkąty, mężczyzna kocha kobietę, do tego nieszczęśliwie,
bo jedno z nich lub oboje już są po słowie

·         Fatalne zauroczenie

·         Absolwent

·         Jules i Jim

·         Pennies From Heaven

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

POSTACI W SCENARIUSZU[2]

 

TWORZENIE POSTACI

 

Wprowadzanie postaci epizodycznych

·         trzeba znać funkcję postaci epizodycznych

·         trzeba wypracować w sobie umiejętność trafnej charakterystyki i zwięzłego opisu wszystkich postaci (także tych mniej eksponowanych)

·         postać powinna być oryginalna

·         epizodyczne postaci mogą być przerysowane, ale nigdy nudne

 

 

PROJEKT OBSADY

 

Sama historia, jej intencje, wydarzenia inicjujące rozwój wypadków oraz sam temat podyktują wizerunki oraz charakter głównych postaci

 

Cztery typy głównych postaci:

 

1.     bohater(ka) – protagonista

o       zadaniem tej postaci jest posuwanie historii do przodu

o       jego cele i zewnętrzne motywacje napędzają fabułę, a decyzje inicjują akcję

o       musi dążyć do celu aż do końca

 

2.     przeciwnik (antagonista, nemezis)

o       stoi na drodze bohatera, stwarza przeszkody w osiągnięciu jego celu

o       bardzo widoczny, wchodzi wyraźnie w konflikt z bohaterem

o       dobry czarny charakter to podstawa solidnego dramatu

o       musi doprowadzić wysiłku protagonisty do granic wiarygodności

o       czasem postaci, które uznajemy za antagonistów,
to w rzeczywistości protagoniści; nazywamy je niekiedy antybohaterami

 

3.     postać-lustro (odbicie, pomocnik)

o       najsilniej związana z protagonistą, wspiera jego dążenie do celu (albo znajduje się w tej samej sytuacji, co on), poprzez dialogi pozwala pogłębić i wyraźniej zarysować postać protagonisty, czyni go bardziej wiarygodnym i prawdopodobnym

 

4.     postać ogniskująca wątek romansowy

o       postać będąca przedmiotem romantycznego bądź seksualnego pożądania protagonisty oraz jego aktywnych działań w tym zakresie (osoba lub rodzina)

o       postać ta na zmianę wspiera protagonistę i tworzy przeszkody
na jego drodze do celu

 

Zasady dotyczące pierwszoplanowych postaci:

·         kategoria, do której należy postać, powinna być ustanawiana w momencie jej wprowadzenia

·         wszystkie postacie główne powinny być wprowadzone przed końcem
aktu I, a w ostateczności przed rozpoczęciem aktu II

·         każda postać w swojej kategorii na przestrzeni całego utworu (scenariusza); zmiana kategorii spowoduje rozmycie i odbierze scenariuszowi wyrazistość

·         niezbędne: protagonista, przeciwnik + albo lustro, albo postać romansowa

 

 

 

SCHEMAT POSTACI (PRZECIWPOSTACI)

 

Podstawowe pytanie: jacy powinni być pozostali uczestnicy akcji, by osiągnąć maksymalny kontrast w stosunku do protagonisty?

 

 

Przykład

Schemat komedii sytuacyjnej Roseanne



Roseanne

kobieta

zamężna

silnie dominująca

nadmiernie sarkastyczna

Dan (mąż)

mężczyzna

żonaty

wyluzowany

odpuszcza sobie

Becky (córka)

kobieta

panna

dominująca

 

Darlene (córka)

kobieta

panna

dominująca

cyniczna, prowokacyjna

D.J. (syn)

mężczyzna

kawaler

bezproblemowy

 



Jackie (siostra)

kobieta

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin