Charakterystyka pedagogiki.doc

(156 KB) Pobierz

 

1.      CHARAKTERYSTYKA PRZEDMIOTOWA PEDAGOGIKI

 

              Pedagogiazespół środków i metod wychowawczych stosowanych przez nauczycieli i wychowawców; nauczanie, wychowanie. Pedagogia to całość zabiegów wokół osoby wychowanka, to samo dzieło wychowywania, zespół czynności i umiejętności wychowawczych. Stąd pedagogia może być albo twórczym działaniem na dzieci i młodzież, płynący z talentu wychowawcy, albo rzemieślniczym naśladowaniem wzorów postępowania, zależnym od nabytej wprawy i rutyny.  Termin „pedagogia” używano w języku polskim na początku XIX w. na oznaczenie wychowania dzieci; później jednak wprowadzono termin „pedagogika”, ustalając obok niego termin „wychowanie” i odrzucając „pedagogogię”.

              Pedagogikawiedza teoretyczna i praktyczna dotycząca wychowania i nauczania; świadoma i celowa działalność wychowawcza. Pedagogika jest więc nauką, której przedmiot stanowi sprawa praktycznej pedagogii wszelkiego rodzaju (sztuki i techniki wychowania), czyli wychowawczego prowadzenia dzieci, młodzieży oraz oddziaływania na rozwój ludzi dorosłych.

              Pedagogika współczesna zachowuje swą historyczną nazwę (paidagogos – gr. = prowadzący chłopca), etymologicznie odnosząc się właściwie do wychowania dzieci. Obecnie jednak rozrosła się obejmując wszechstronny rozwój człowieka na przestrzeni całego życia (od dzieciństwa i młodości po dojrzałość i starość). Także w użyciu praktycznym występuje tradycyjna terminologia, posługująca się wyrazami przejętymi z języka potocznego, jak wychowanie, kształcenie i nauczanie. Pojęcia te są łatwe do użycia, ale trudne do zdefiniowania (ze względu na liczne skomplikowane stosunki międzyzakresowe). Tam, gdzie chodzi w wychowanie do odbioru czegoś lub wychowanie przez przeżywanie czegoś (np. muzyki), tam próbuje się używać  wyrazu edukacja, np. edukacja filmowa. Z kolei termin pedagogizacja oznacza łączenie przedmiotów ogólnokształcących z problematyką pedagogiczną (działalność zmierzająca do szerzenia wiedzy i kultury pedagogicznej w społeczeństwie, zwłaszcza wśród rodziców); pedagogizacja studiów uniwersyteckich, pedagogizacja rodziców.

Pojęcie edukacji ma wiele znaczeń i sensów:

-          w słownikach traktuje się ją jako „wychowanie, głównie pod względem umysłowym, jako wykształcenie, naukę” bądź jednoznacznie jako „wychowanie, wykształcenie”. Słowo to w swoim rdzeniu zawiera „wyprowadzenie” (łac. ex-duco – „wyprowadzam”), to znaczy wyprowadzenie „z jakiegoś stanu gorszego do lepszego i wyższego” (w tym przypadku „wyprowadzenie dziecka ze stanu natury i barbarzyństwa do stanu kultury”).

Biorąc pod uwagę kryterium genezy pojęć pedagogicznych, można wyróżnić pewne nazwy i znaczenie pierwotne, z których ukształtowała się nazwa i znaczenie współczesne. Przykłady tego typu pojęć:

 

ex duco                             - w jęz. łac. „wyprowadzam”

              educare                             - w jęz. łac. „kształcić, wychowywać”

              edukacja                            - współcześnie rozumiana jako kształcenie, wychowanie, opieka

              wychowanie                            - w jęz. staropolskim znaczy zaopatrywanie, aprowizowanie

              (chowanie)

 

              wychowanie                            - we współczesnym rozumieniu oznacza pewien typ edukacji

 

 

 

EDUKACJA

(pojęcie ogólne)













Wychowanie                            Kształcenie                                          Opieka

 

Kształtowanie postaw                            Nabywanie sprawności              Rozpoznawanie potrzeb

 

EDUKACJA

(pojęcie ogólne)







Wychowanie                                          Kształcenie                                          Opieka

(kształtowanie postaw)                            (nabywanie sprawności)              (rozpoznawanie potrzeb)













 

intencjonalne                                                        ogólne                                                        sanitarna

                            nieintencjonalne                                           zawodowe                                          zdrowotna

 

              Z punktu widzenia kryterium podmiotowego i przedmiotowego można wyróżnić edukację przedmiotową i podmiotową (autoedukację). 

 

EDUKACJA





 

 

Przedmiotowa                                                        Podmiotowa













 

Kształcenie                                                                      Samokształcenie

Wychowanie                                                                      Samowychowanie

Nauczanie                                                                                    Uczenie się

 

              Wyodrębnienie się różnych subdyscyplin i specjalizacji w obrębie pedagogiki związane jest m.in. z faktem przekształcania się i rozszerzania przedmiotu jej badań. Zmiana przedmiotu badań pedagogicznych następowała w związku z postępem wiedzy o człowieku i o świecie, w którym mieszka człowiek. O ile pierwotnie pedagogika zajmowała się odpowiedzią na pytanie: kim jest człowiek w świecie, w który żyje „tu i teraz” i w związku z tym podstawowym przesłaniem pedagogiki było dostosowanie człowieka do świata aktualnie istniejącego, to w czasach późniejszych stopniowo pojawiały się w jej obrębie pytania typu: kim ma być człowiek w perspektywie odległej i w związku z tym, do jakich wartości należy go wdrażać w prospektywnym programie rozwoju. Za sprawą optymistycznie formułowanych założeń filozofii materialistycznej (marksistowskiej, pragmatycznej) i idealistycznej (egzystencjalnej, personalistycznej) zaczęto coraz częściej stawiać pytanie typu: kim się człowiek staje pod wpływem działania i w związku z tym, jakie działania i w jakich warunkach ma on je podejmować, aby skutecznie realizować założone cele. Człowiek w tych trzech ujęciach badawczych rozpatrywany jest niejako oddzielnie w:

1)     perspektywie empirycznej

2)     perspektywie aksjologiczno-światopoglądowej

3)     perspektywie prakseologicznej.

Pedagogika rzadko starała się rozpatrywać łącznie te trzy spojrzenia na człowieka. Tymczasem człowiek w rzeczywistości edukacyjnej przebywa równocześnie w:

-          sferze faktów „tu i teraz”

-          sferze działania

-          sferze wartości.

Brak równoczesnego ujmowania tych trzech sfer, w których przebywa człowiek w rzeczywistości edukacyjnej, doprowadził do licznych antynomii oraz rozbieżnych, przeciwstawnych stanowisk. Antynomie te wzrosły na sile w warunkach załamania się dotychczas głoszonych prawd o człowieku i o świecie, w którym on mieszka. Zwłaszcza prawdy zapośredniczone w perspektywie aksjologiczno-światopoglądowej – ze względu na swoją z góry ustaloną, utrwaloną i narzuconą intencjonalność – są niebezpieczne dla rozwoju indywidualności ludzkiej. Dopiero zapośredniczenie w perspektywie empirycznej, prakseologicznej i aksjologiczno-światopoglądowej nurtów:

1)     anarchistycznych (tzw. krytycznie zorientowanych)

2)     synergetycznych (otwartych, burzliwych o dużej nieokreśloności)

3)     fenomenologiczno-hermeneutycznych (neutralizujących kontekst przesądzeń aksjologiczno-światopoglądowych, biorących w nawias epistemologiczny dotychczasową wiedzę, odwołujących się do interpretacji i rozumienia)

stworzyło szansę naukowego rozwoju refleksji pedagogicznej. Współcześnie więc możliwości naukowego rozwoju pedagogiki upatruje się m.in. w neutralizacji światopoglądowej refleksji pedagogicznej, w jej względnej niezależności od aktualnej sytuacji aksjologiczno-światopoglądowej i tzw. przesądzeń ideologicznych.

 

              Należy więc przyjąć, że pedagogika zajmuje się równocześnie:

 

- empirycznym wyjaśnianiem

dokonywania zmian w jednostce
jako indywidulności ludzkiej,
w perspektywie całożyciowej edukacji,
z punktu widzenia źródeł i warunków ich zaistnienia oraz wartości nadających sens

- fenomenologiczno-hermeneutyczną interpretacją

- prakseologiczną skutecznością

 

              Temu schematowi odpowiadają następujące dziedziny pedagogiki:

-          pedagogika empiryczna, zajmująca się wyjaśnianiem zmian w jednostce w rzeczywistości edukacyjnej (celem nauk empirycznych w ogóle jest wyjaśnianie rzeczywistości);

-          pedagogika hermeneutyczna, zajmująca się interpretacją zmian w jednostce z punktu widzenia wartości nadających im sens (celem nauk hermeneutycznych jest ujawnianie sensu badanych zjawisk);

-          pedagogika prakseologiczna, zajmująca się skutecznością dokonywania zmian w jednostce (nauki prakseologiczne zajmują się skutecznością zmian).

Dziedzinę pedagogiki zajmującą się równoczesnym wyjaśnianiem, interpretacją i skutecznością dokonywania zmian w jednostce w perspektywie całożyciowej edukacji określa się mianem pedagogiki ogólnej.     

              Z punktu widzenia trzech sfer życia, w których przebywa człowiek w rzeczywistości edukacyjnej, można zatem wyróżnić empiryczne, prakseologiczne i hermeneutyczne kryterium klasyfikacji pojęć pedagogicznych. W ujęciu analitycznym przedstawia się to następująco: 

E D U K A C J A









 
 






  Sfera faktów                            Sfera działania                               Sfera wartości

 

 

 

   Pedagogika                                             Pedagogika                                    Pedagogika

   empiryczna                                      prakseologiczna                                 hermeneutyczna







 

 

   kryterium                                             kryterium                                                           kryterium

  empiryczne                                          prakseologiczne                                     hermeneutyczne

      (doświadczenie)                                               (działanie)                                                     (rozumienie)

 







 

 

edukacja

jako opis
i wyjaśnienie
zmian w uczniu

edukacja

jako skuteczne działanie zorientowane na dokonywanie zmian w uczniu

edukacja

jako interpretacja
i rozumienie sensu dokonywania zmian
w uczniu

 

 

              Można to wyrazić w zdaniu:

Edukacja, to symboliczna komunikacja między tym, CO  JESTCO  STAJE SIĘCO MA BYĆ, wyrażona w języku:

-          empirycznym (jako opis i wyjaśnienie zmian w uczniu)

-          prakseologicznym ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin