Co to jest pedagogika.doc

(106 KB) Pobierz
NAUKI PEDAGOGICZNE

SPOSOBY ROZUMIENIA POJĘCIA „WYCHOWANIE”

 

 

A. W języku opinii publicznej, gdy mówimy o wychowaniu, najczęściej odnosimy się do jakiegoś „systemu” lub całości struktur, instytucji, procesów społecznych… W ten sposób mówimy o:

 

à                       wychowaniu zróżnicowanym przestrzennie i kulturowo (wych. europejskie, azjatyckie, amerykańskie, chrześcijańskie, buddyjskie, wychowanie miejskie i wiejskie itp.)

à                       wychowaniu zróżnicowanym historycznie (wych. starożytne, średniowieczne, komunistyczne, ponowoczesne itp.)

à                       wychowaniu realizowanym przez różne instytucje lub w różnych sytuacjach (wych. rodzinne, szkolne, kościelne, podwórkowe, wych. na ulicy, w grupach rówieśniczych, w grupach nieformalnych, w chwilach zabawy, w czasie wolnym, przez lekturę czasopism, książek, komiksów,
na dyskotekach, w kinie, teatrze, w pubach, przez radio, telewizję, Internet, sport itp.)

 

 

à                       wychowaniu zróżnicowanym przez sposoby postępowania, struktury, zasady stosowane (wych. prywatne i publiczne, wych. świeckie i wyznaniowe, scentralizowane i zdecentralizowane)

 

B. Wychowanie rozumiane jako oddziaływanie wychowawców – „wywierających wpływ”

(definicja prakseologiczna wg S. Kunowskiego)

à           ważne jest tu przede wszystkim działanie wychowawców, wpływanie na wychowanków i urabianie ich

à           wychowanie jako interwencja wychowawcza, która obecnie nie sprowadza się tylko do intencjonalnej/nieintencjonalnej działalności i obecności „tradycyjnych wychowawców” (wychowawców, nauczycieli, duszpasterzy itp.); obok nich coraz większego znaczenia nabierają grupy, bohater (bohaterzy) komiksu, gry komputerowej, filmu, gwiazdy kina lub piosenki, charyzmatyczni przywódcy ruchów
(np. o charakterze sekty), mistrzowie sportu itd.

 

 

 

C. Wychowanie rozumiane jako proces rozwoju osobowego (wzrostu)

(definicja ewolucyjna wg S. Kunowskiego)

 

à           np. I. Doughton; „Wychowanie jest procesem rozwoju, który zachodzi w indywidualnej jednostce jako rezultat jej działalności w środowisku i jej reakcji na to środowisko.”

à           definicje te mają zazwyczaj charakter pajdocentryczny- przedstawianie dziecka w centrum rozwoju i przez zwrócenie uwagi na jego swobodny wzrost i dojrzewanie

à           obok przyswojenia sobie norm i wartości społecznych, podkreśla się dzisiaj aspekt aktywny i kreatywny jednostki – wychowanek nabiera coraz większego znaczenia jako aktywny twórca swojego wychowania

 

 

 

 

D. Wychowanie rozumiane jako relacja interpersonalna między wychowawcą i wychowankiem

 

à           coraz częściej są one widziane w swojej złożoności jako wypadkowe struktur kulturowych, społecznych, ekonomicznych, politycznych, religijnych (psychicznych), które w różny sposób je warunkują.

 

E. Wychowanie pojmowane jako efekt (rezultat)

 

à           „Działanie, które zmierza do wywołania i rozwinięcia
w dziecku pewnej liczby stanów fizycznych, umysłowych i moralnych, jakich domagają się od niego i społeczeństwo polityczne jako całość i środowisko specjalne, do którego jest ono szczególnie przeznaczone /…/” (E. Durkheim)

à           obecnie dąży się do wieloaspektowego wymiaru wychowania jako pewnej (podstawowej) właściwości człowieka, określanej mianem człowieczeństwa; poza sferą duchową, intelektualną i pamięcią, uwzględnia się wrażliwość, zmysłowość, cielesność, społeczność, polityczność, aktywność manualną i techniczną, na rzecz globalnej (holistycznej) edukacji osoby, wpisaną w konkretną historyczną egzystencję wspólnotową

 

WYCHOWANIE TO:

 

G     Dynamiczny złożony układ oddziaływań społecznych

G     Społecznie uznawany system działania pokoleń starszych na dorastające dla przygotowania według określonego ideału nowego człowieka do przyszłego życia

G     Działania zmierzające do trwałej modyfikacji, ukształtowania lub rozwinięcia dyspozycji wolicjonalno-emocjonalnych w osobowości jednostki./H. Muszyński/

G     System działań zmierzających do określonych rezultatów wychowawczych

G     Proces zdobywania przez jednostkę doświadczeń

G     Proces wrastania jednostki w społeczną świadomość gatunku/ J. Dewey/

G     „Dorastanie” do zadań lub „rozwijanie     podmiotu” za sprawą jego uczestnictwa w świecie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

NAUKI PEDAGOGICZNE

 

Klasyfikacja wg Teresy Hejnickiej-Bezwińskiej

1.  Według kryterium metodologicznego (stopnia ogólności)

à                       Pedagogika ogólna

à                       Pedagogiki szczegółowe

2.  Według celów czynności wychowawczych

à                       Dydaktyka

à                       Teoria wychowania

3.  Według kryterium wieku

à                       Pedagogika przedszkolna

à                       Pedagogika młodszego wieku szkolnego

à                       Pedagogika szkolna

à                       Pedagogika dorosłych – andragogika

4.  Według kryterium rodzaju działalności

à                       Pedagogika obronna

à                       Pedagogika rekreacji

à                       Pedagogika działalności kulturowej

à                       Pedagogika sportu

à                       Pedagogika opiekuńcza

à                       Pedagogika pracy

à                       Pedagogika czasu wolnego

à                       Pedagogika zdrowia

 

 

5.  Według rodzajów defektów rozwojowych i dewiacji

à                       Pedagogika resocjalizacyjna

à                       Pedagogika rewalidacyjna

à                       Oligofrenopedagogika – (upośledzenie umysłowe)

à                       Surdopedagogika – (niedorozwój słuchu, głuchota)

à                       Tyflopedagogika – (wady wzroku, niewidomi)

6.  Według podejmowanych problemów badawczych

à                       Politologia oświaty

à                       Pedagogika społeczna

à                       Pedagogika kształcenia zawodowego

à                       Pedagogika specjalna

à                       Pedagogika porównawcza

à                       Pedagogika systemów oświatowych

à                       Pedeutologia i inne.

 

 

 

 

 

 

 

 

NAUKI PEDAGOGICZNE

Klasyfikacja wg Teresy Hejnickiej-Bezwińskiej

2.  Według kryterium metodologicznego (stopnia ogólności)

à                       Pedagogika ogólna

à                       Pedagogiki szczegółowe

3.  Według celów czynności wychowawczych

à                       Dydaktyka

à                       Teoria wychowania

4.  Według kryterium wieku

à                       Pedagogika przedszkolna

à                       Pedagogika młodszego wieku szkolnego

à                       Pedagogika szkolna

à                       Pedagogika dorosłych – andragogika

5.  Według kryterium rodzaju działalności

à                       Pedagogika obronna

à                       Pedagogika rekreacji

à                       Pedagogika działalności kulturowej

à                       Pedagogika sportu

à                       Pedagogika opiekuńcza

à                       Pedagogika pracy

à                       Pedagogika czasu wolnego

à                       Pedagogika zdrowia

 

 

6.  Według rodzajów defektów rozwojowych i dewiacji

à                       Pedagogika resocjalizacyjna

à                       Pedagogika rewalidacyjna

à                  ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin