Sposoby ujmowania pedagogiki.doc

(28 KB) Pobierz

Różne sposoby ujmowania pedagogiki.  Pedagogika istnieje od początku ludzkości. Człowiek zawsze musiał  wychowywać dzieci i młodzież, zmieniały się tylko formy wychowania z  rozwojem życia społecznego i kultury na przełomie wieków.  Przełom ostatnich dwóch dziesięcioleci XX wieku, mocno jest związany  z całkowitymi zmianami, zarówno politycznymi, ekonomicznymi jak i  społecznymi,. Wiek XX stał się okresem w którym nastąpiły przemiany w  sposobie uprawiania pedagogiki oraz praktyki edukacyjnej. W  pedagogice zachodzą zmiany, jest ona dalej w „stanie tworzenia”, co  oznacza, że wychodzi naprzeciw nowym wymaganiom, jakie stawia jej  dzisiejsza rzeczywistość.  Zastanówmy się czym jest pedagogika ?, jakie są elementy jej  dziedziny poznania ?.  Pedagogika jest nauką o wychowaniu, kształceniu i samo kształtowaniu  człowieka w ciągu całego życia. W skład tej dziedziny, jaką jest  pedagogika wchodzą:  a) wychowanie i kształcenie, jako oddziaływania bezpośrednie lub  pośrednie człowieka na człowieka w ciągu całego życia;  b) samokształtowanie, samowychowanie, samodoskonalenie człowieka w  ciągu całego życia.  Powyższe składniki dziedziny pedagogiki wdrażane są w życie zarówno w  formie działań instytucjonalnych (głównie przez szkołę) oraz działań  incydentalnych, realizowanych nieraz bez określonego sensu  wychowawczego i kształcącego.  Pedagogika jest także nauką, której przedmiot stanowi sprawa  praktycznej pedagogii (gdzie pedagogia oznacza samo dzieło  wychowania) wszelkiego rodzaju, czyli wychowawczego prowadzenia dzieci, młodzieży oraz oddziaływania na rozwój ludzi dorosłych. Stąd  obok pedagogiki jako działu dziecięcego, trzeba wymienić także  hebagogikę jako dział o wychowaniu młodzieży oraz andragogikę, która  obejmuje naukę i wychowanie dorosłych. Idąc dalej tym tropem możemy  do andragogiki dołączyć jeszcze gerontagogikę, czyli działu  pedagogiki zajmującego się osobami starszego wieku. Obecnie  pedagogika jest bardzo szerokim pojęciem obejmującym wszechstronny  rozwój człowieka i jego życia od dzieciństwa i młodości po dojrzałość  i starość. Dla ściślejszego określenia nauki o całkowitym rozwoju  człowieka możemy używać terminu antropagogia i antropagogika. Mimo  tych dwóch szerokich pojęć na uboczu pozostaje jeszcze masa  oddzielnych spraw pedagogiki praktycznej przejawiającej się w różnych  instytucjach, jak chociażby pedagogika.  przedszkolna, pedagogika szkoły, pedagogika zawodowa, pedagogika  uniwersytecka, czy też pedagogika społeczna, przemysłowa, wojskowa  itp.  Na podstawie wyżej wymienionych przykładów dochodzimy do wniosku, iż  pedagogika (ta współczesna) jest nauką wszechstronną o całej  rzeczywistości wychowawczej, w której celem jest rozwój człowieka  obejmujący cały jego żywot oraz wszystkie wpływy (zarówno te  dodatnie, jak i te ujemne) jednych ludzi na drugich.  Pedagogika jako wychowanie (co zostało już wspomniane wyżej) może być  trudną i delikatną „sztuką”, mającą do czynienia z człowiekiem. Jak  wiemy każda z nauk ma określony materialny przedmiot badania. Skoro  ma przedmiot badania musi mieć także swój aspekt pod którego kątem  rozpatruje rzeczy badane. Pedagogika spełniając te warunki  metodologiczne, określa swój materialny i formalny przedmiot badania,  którym to przedmiotem jest wszechstronny rozwój człowieka w ciągu  całego jego życia. Zaliczana jest przez znaczną część teoretyków do  nauk, których metodologia wzorowana jest na naukach przyrodniczych i  społecznych. Cała natura faktów, zjawisk i procesów pedagogicznych  jest tego rodzaju, że są one poddawane badaniom empirycznym lub  praktycznym polegających na zbieraniu, obserwowaniu i badaniu tych  procesów. Badania empiryczne w pedagogice mają aspekt teoretyczny i  praktyczny. Aspekt teoretyczny jest związany z opisem i wyjaśnianiem  faktów, zjawisk i procesów pedagogicznych bez (co jest ważne)  czynności oceniania. Aspekt praktyczny jest związany z tworzeniem  określonych stanów rzeczy w dziedzinie zjawisk i procesów  pedagogicznych i także ocenianiem funkcjonowania tych projektów.  Na rozwój pedagogiki tej teoretycznej jak i praktycznej duży wpływ ma  umiejętność wykorzystywania teoretycznej wiedzy, a także metodologii  badań z innych dyscyplin humanistycznych i społecznych (pedagogika  jest także zaliczana do nauk humanistycznych.  Do tych dyscyplin zaliczają się przede wszystkim filozofia,  psychologia i socjologia.  Na przełomie XIX i XX wieku powstaje nauka opisująca zjawiska  społeczne w wychowaniu - socjologia wychowania. Zajmuje się ona  badaniem zależności wychowania i jego rezultatów w zależności od  środowiska społecznego w którym odbywa się rozwój człowieka. Druga  ważną nauką opisującą zjawiska w wychowaniu jest psychologia  wychowania. Składa się na nią szereg dyscyplin pokrewnych i  graniczących ze sobą, jak psychologia rozwojowa i psychologia  wychowawcza.  Podsumowując pedagogika jest nauką znajdującą się pomiędzy naukami  przyrodniczymi i humanistycznymi. Sposób ujmowania pedagogiki zależy  z jakiego punktu widzenia będziemy się nią zajmować.  

Zgłoś jeśli naruszono regulamin