Koncepcje zarządzania
I Współczesne koncepcje i metody zarządzania
1. Orientacje teoretyczno – metodologiczne i wizerunki zarządzania przedsiębiorstwem w ujęciu historycznym
· Mechanistyczne
· Biologiczne
· Behawioralne
· Systemowe
· Ilościowe
(brak nazw własnych dla kreowanych w ramach tych podejść konkretnych modelu zarządzania)
2. Lata 60-te i 70-te – tzw. systemy zarządzania
· Przez odchylenia – ustalamy pewne normy, weryfikacja rzeczywistości, nie ingerujemy z pozycji wyższych szczebli zarządzania tak długo jak mieścimy się w normach, czekamy na odchylenia,
· Przez wyjątki
· Przez partycypację
· Przez konflikt
· Przez cele – istotę przejął controlling
· Przez śmiech
3. Lata 80-90
· Marketing
· Logistyka
· TQM
· HRM
· Controlling
· Inne
o Z. nadzwyczajne
o Z. zorientowane na wzrost wartości przedsiębiorstwa
o Zintegrowany system zarządzania
o Z. wiedzą – teraz jest pełnoprawną koncepcją
o
4. Współczesne koncepcje zarządzania (i przedsiębiorczości)
· Organizacji wirtualnej (sieciowej)
· Organizacji uczącej się
· Organizacji inteligentnej
5. Współczesne koncepcje i metody zarządzania zmianami:
· Reengineering (BPR) – gruntowna przebudowa
· Lean management
· Benchmarking
· Outsourcing
· Outplacement – obszar personalny
II Koncepcje tradycyjne:
Koncepcja I (paradygmat)
Koncepcja II (nurt, kierunek, szkoła, koncepcja)
Racjonalności strukturalnej
· Naukowe zarządzanie (Taylor, Gilberth, Gantt,Le Catelier Adamiecki)
· Nurt administracyjny (Fayol, Weber)
Dominacji podmiotowej
· Nurt socjologiczny (stosunki ludzkie, behawioryzm)
· Nurt psychologiczny (Mayo, Maslow, McGregor, Likert)
· Nurt zachowania administracyjnego
Równowagi sytuacyjnej
· Nurt systemowy (Wiener, Bertalanffy)
· Nurt sytuacyjny (Burns, Stalker)
· Nurt prakseologiczny (Kotarbiński, Zieleniewski)
· Koncepcja gry organizacyjnej (Crozier, Friedberg, Zawiślak)
1. Paradygmat racjonalności strukturalnej
Organizacja jest racjonalnie utworzoną strukturą stanowiącą instrument osiągania celów jej założyciela. Człowiek jako istota społeczna i uczestnik życia społecznego podlega panującemu w nim porządkowi. Związki społeczne mogą być oparte na przymusie, a reguły ustanowione w drodze porozumienia lub narzucone z góry, mogą stanowić podstawę sprawowania władzy. Struktura dominuje nad człowiekiem.
a) Nurt naukowego zarządzania – konieczne jest dostosowywanie ludzi do obowiązujących w organizacji norm, reguł, zasad
O sprawności organizacji świadczy zdolność do stawiania oporu wewnętrznym i zew. Naciskom.
- F. Taylor
Podstawowy problem: niska wydajność robotników
Przyczyny:
· Mało mobilizujący system wynagradzania
· Nieracjonalne metody pracy
· Przekonanie robotników, że wysoka wydajność to bezrobocie
· Niedostosowanie osobistych cech robotników do wymagań pracy
Obowiązki kierownika:
· Rozwijanie nauki
· Naukowy dobór robotników
· Wpajanie robotnikom nowych metod pracy
- F. Gilberth
- Gantt
- Le Chatelier – popularyzator dorobku Taylora. Twórca „cyklu działania zorganizowanego”:
· Wybór celu
· Zbadanie środków i warunków działania
· Przygotowanie właściwych sposobów działania
· Wykonanie
· kontrola
- K. Adamiecki – Badanie zależności między wydajnością, a poziomem kosztów. Twierdził, żę istnieje granica wydajności, przy której koszt na jednostkę jest najmniejszy, a po jego przekroczeniu rośnie. Sformułował prawa:
· podziału pracy,
· koncentracji,
· harmonii;
b) Nurt administracyjny - podstawowym problemem badawczym jest łączenie w integralną całość wszystkich elementów organizacji, czyli tworzenie racjonalnej struktury organizacyjnej.
Dzięki sformalizowanym normom, regulaminom, ma ona redukować niepewność, zapewniać stabilność i powodzenie organizacji. Większość uwagi skupia się tu na funkcjach kierowniczych i ich racjonalizacji, a przedmiotem szczególnego zainteresowania staje się hierarchia i rozmieszczenie władzy między szczeblami zarządzania. Przedstawiciele: H. Fayol, M. Weber
Większość uwagi zwraca się na funcje kierownicze i ich racjonalizację, a przedmiotem szczególnego zainteresowania staje się hierarchia i rozmieszczenie władzy między szczeblami zarządzania.
- H. Fayol
Poszukując odpowiedzi na pytania o warunki sprawnego zarządzania identyfikował i porządkował funkcje (czynności) przedsiębiorstwa:
· Techniczne
· Handlowe
· Finansowe
· Ubezpieczeniowe
· Rachunkowościowe
· Administracyjne (przewidywanie, organizowanie, rozkazodawstwo, koordynacja, kontrola)
Sformułował 14 zasad racjonalnego kierowania:
1. Podział pracy
2. Autorytet (możliwość egzekwowania posłuszeństwa)
3. Dyscyplina
4. Jedność rozkazodawstwa
5. Jedność kierownictwa
6. Podporządkowanie interesu osobistego ogólnemu
7. Wynagradzanie personelu
8. Centralizacja - właściwa, a nie możliwa najwyższa
9. Hierarchia
10. Ład
11. Ludzkie traktowanie pracowników
12. Stabilizacja personelu
13. Inicjatywa personelu
14. Zgranie personelu
- Max Weber
Interesował się istotą i źródłami władzy.
Wyróżnił 3 idealne typy (źródła) władzy:
· Charyzmatyczny
· Tradycyjny (przekonanie o odwiecznym porządku i prawomocności władzy)
· Racjonalny (oparty na normach prawnych)
Stworzył stosowaną do dziś koncepcję biurokratycznego sposobu sprawowania władzy. Idealny model biurokracji to: bezosobowość, efektywność, pewność funkcjonowania.
Założenia modelu:
· Zakres stałych czynności urzędowych jest regulowany prawem
· Obowiązuje zasada kompetencji (wspierania stałym podziałem czynności i uprawnień)
· Przypisywanie obowiązków i uprawnień osobom o potwierdzonych, określonych przepisami prawa kwalifikacjach
· Hierarchia
· Oddzielenie sztabu administracyjnego (urzędników) od własności środków administracji i środków utrzymania
· Oddzielenie stanowisk od zajmujących je osób (nie mogą one stawać się ich własnością)- depersonalizacja
· Czynności urzędnika to ...
Kaacha91