Metody badań pedagogicznych - Andrzej Góralski.txt

(284 KB) Pobierz
METODY
BADA�
PEDAGOGICZNYCH
w zarysie
pod redakcj� Andrzeja G�ralskiego
Wy�sza Szko�a Pedagogiki Specjalnej
im. Marii Grzegorzewskiej
Warszawa 1994


Tematy: Wiedza i sposoby jej osi�gania - rozdzia� I; Okre�lenie, rodzaje i zasada opisu, Badanie introspekcyjne. Metoda przypadk�w kluczowych - w rozdziale II napisa� Andrzej G�ralskL
Tematy: Wywiad, Ankieta, Socjometria - w rozdziale II napisa�a El�bieta Grabowska.
Temat    Sprawdziany osi�gni�� szkolnych - w rozdziale II napisali Grzegorz Brenda i Barbara Pilipczuk.
Tematy: Metoda obserwacji bezpo�redniej. Metoda analizy wytwor�w - w rozdziale II napisa� Jan �aszczyk.
Temat    Metoda badania eksperymentalnego w pedagogice - rozdzia� III napisa� Piotr Sobczak.
Temat    Metody i �rodki opracowywania wynik�w bada� - rozdzia� IV napisa� Andrzej Milusz.
Temat    Procedura badawcza pedagogiki specjalnej - rozdzia� V napisa�a Janina Jeziorska.

KOMITET REDAKCYJNY WYDAWNICTWA WSPS
Przewodnicz�cy -	Jan Pa�czyk
Cz�onkowie         -	Janusz Kostrzewski
-	Maria Nowicka-Kozio�
-	Andrzej Potocki
-	Stefan Przybylski
� Jerzy Stochmia�ek
� Gra�yna Walczak
Sekretarz	-	Halina Zawistowska-Zacharewicz

V I,
II

Opiniowali
Prof. dr hab. Alfred Andrzej Janowski Prof. dr hab. Mieczys�aw �obocki
Wydanie drugie zmienione
Opracowanie redakcyjne Barbara Udzielowa, Julita Kobos
ISBN 83-901860-6-3
(c) Copyright by
Wydawnictwo Wy�szej Szko�y Pedagogiki Specjalnej
im. Marii Grzegorzewskiej
Warszawa 1994

Nak�. 1000 + 30.
Oddano do sk�adu w lipcu 1994 r.

Ark. druk. 8,5.	Papier offsetowy kl. III 71  g
Druk uko�czono w marcu 1995 r.	Zam�wienie nr 1004/94

 

Zak�ad Graficzny Oficyny Wydawniczej PW, ul. Kopi�ska  12/16,   02-321  Warszawa

SPIS TRE�CI
WST�P   		7
I.	WIEDZA I SPOSOBY JEJ OSI�GANIA   		9
II.	METODY OBSERWACYJNE   		13
Okre�lenie, rodzaje i zasada opisu   		13
Metoda obserwacji bezpo�redniej		15
Po�ytki z obserwowania bezpo�redniego   		15
Definicja obserwacji bezpo�redniej   		16
O dobrym stosowaniu obserwacji bezpo�redniej   		17
Rodzaje obserwacji bezpo�redniej		20
Formy obserwacji  		21
Planowanie obserwacji		24
Czynno�ci przygotowawcze   		25
Spos�b przeprowadzenia bada�		26
Opracowywanie wynik�w   		27
Mo�liwe trudno�ci		28
Zadania		28
Badanie introspekcyjne		29
Po�ytki introspekcji		29
Definicja introspekcji		30
Rodzaje introspekcji   		30
Procedura i wyniki introspekcji		31
Kilka uwag o realizacji introspekcji		33
Przyk�ad introspekcji		34
G��wne trudno�ci   		34
Zadania  		35
Wywiad		36
Mo�liwe po�ytki wywiadu		36
Opis metody		37
Definicja wywiadu   		38
Sposoby realizacji wywiadu		38
Sytuacje optymalne dla stosowania wywiadu   		39
Ograniczenia mo�liwo�ci stosowania wywiadu		39
Planowanie wywiadu		40
Czynno�ci przygotowawcze do prowadzenia wywiadu		41
Spos�b prowadzenia wywiadu i zadawania pyta�   		42
Uzupe�nienie wywiadu przez obserwacj�		45
Weryfikacja odpowiedzi		45
L�k w trakcie wywiadu  		46

Rejestracja wynik�w wywiadu   		46
Opracowanie wynik�w wywiadu		47
Mo�liwe problemy i ograniczenia w stosowaniu wywiadu  		47
Zadania   		48
Ankieta		48
Mo�liwe po�ytki ankiety   		48
Opis ankiety		49
Definicja ankiety		49
Sposoby realizacji bada� ankietowych		49
Sytuacja, w kt�rej korzystne jest stosowanie ankiety		49
Cechy sytuacji ograniczaj�cej mo�liwo�� stosowania ankiety  		50
Planowanie ankiety		50
Czynno�ci przygotowawcze   		50
Przeprowadzenie bada� ankietowych		51
Opracowanie wynik�w ankiety		51
Mo�liwe ograniczenia w stosowaniu ankiety    		52
Zadania  		53
Socjometria		53
Mo�liwe po�ytki		53
Kr�tki opis metody  		53
Warunki efektywno�ci zastosowa�   		55
Planowanie bada� socjometrycznych		56
Spos�b przeprowadzenia bada�		58
Opracowanie wynik�w badania		59
Mo�liwe ograniczenia w interpretacji wynik�w bada� socjometrycznych		67
Uwaga ko�cowa		68
Zadania  		68
Sprawdziany osi�gni�� szkolnych		68
Jakie po�ytki p�yn� z obiektywnego poznania tre�ci opanowanej przez uczni�w?		68
Jaka droga prowadzi do obiektywnej (tzn. zgodnej z wymaganiami programowymi) oceny
szkolnej?  		69
Jak konstruowa� sprawdzian osi�gni�� szkolnych?   		70
Jak przeprowadza� sprawdzian osi�gni�� szkolnych?		71
Jakie rodzaje zada� testowych mo�na wykorzysta� w sprawdzianie?		72
Jak ��czy� wyniki sprawdzania osi�gni�� szkolnych z ocen�?		76
Jakie trudno�ci mo�na dostrzec w stosowaniu sprawdzian�w osi�gni�� szkolnych uczni�w?	77
Zadania		77
Metoda analizy wytwor�w		77
Po�ytki z analizy wytwor�w		78
Definicja i typy analizy wytwor�w   		79
Planowanie badania		80
Realizacja badania		82
Przyk�ad		83
Zadania   		84
Metoda przypadk�w kluczowych   		84
Sytuacje, w kt�rych warto si�ga� do metody przypadk�w kluczowych   		84
Okre�lenie metody   		85
Zarys procedury   		85
Przyk�ad zastosowania		86
Uwagi ko�cowe   		87
Zadania  		87

III.	METODA BADANIA EKSPERYMENTALNEGO W PEDAGOGICE		88
Okre�lenie eksperymentu pedagogicznego		88
Zmienne		90
Hipoteza robocza		91
Okre�lenie procedury eksperymentalnej		91
Plan eksperymentu		92
Niebezpiecze�stwa b��d�w w eksperymencie		96
Przyk�ad eksperymentu pedagogicznego   		97
Zadania		98
IV.	METODY I �RODKI OPRACOWYWANIA WYNIK�W BADA�   		100
Metody statystyczne		100
Cechy i skale pomiarowe		100
Wska�niki opisu statystycznego   		102
Wnioskowanie statystyczne   		107
Schemat dzia�ania test�w statystycznych   		109
Przyk�ady test�w statystycznych		110
Zadania		115
V.	PROCEDURA BADAWCZA PEDAGOGIKI SPECJALNEJ		124
Podj�cie problematyki		124
Sformu�owanie problemu		125
Uzasadnienie problemu		126
Analiza problemu		126
Planowanie bada�		127
Opracowanie metod bada� i narz�dzi badawczych  		128
Badania wst�pne   		129
Przeprowadzenie bada� w�a�ciwych  		129
Opracowanie wynik�w badania   		130
Krytyczna analiza wynik�w		131
Synteza wynik�w		132
Pisemne opracowanie ca�o�ci		132
Postawa badacza   		133
PI�MIENNICTWO   		134

WST�P
Jak sta� si� dobrym pedagogiem? - to pytanie donios�e. Zagadnienie to jest nie tylko interesuj�ce, ale i trudne, st�d r�norodno�� odpowiedzi. W naszej pr�bie - poprzez t� ksi��k� - przyjmujemy za punkt wyj�cia to, �e pytanie sugeruje zasadnicz� osi�galno�� rzeczy po��danej - dobrym wychowawc� mo�e sta� si� ka�dy. Pod jakimi warunkami? Odpowied� jest prosta: trzeba tego chcie� i trzeba m�c tego dokona�.
Pragnienie doskona�o�ci pedagogicznej ma r�ne �r�d�a, jednym z nich jest postanowienie s�u�by. Moc niezb�dn� dla realizacji postanowienia mo�na i trzeba od kogo� zaczerpn��. Mo�e nim by� mistrz, czyli ten, kto przygotowuje do trudnego rzemios�a wychowywania ludzi.
O mistrz�w jednak trudno. Nie dlatego, �e ich brak. Z natury rzeczy jest ich jednak niewielu: mistrzostwo jest przecie� czym� wyj�tkowym. A chcia�oby si�, by by�o powszechne - kt� bowiem zaprzeczy, �e nie spos�b by� pedagogiem specjalnym, nie b�d�c mistrzem w swej profesji.
Zauwa�my, i� niegdy� wychowuj�cych mistrz�w by�o jakby wi�cej: "magister" znaczy�o m.in. "prze�o�ony", ale tak�e "mistrz", "nauczyciel", "przewodnik".
O�wiat� uczyniono powszechn�. Ten wspania�y czyn by� pocz�tkiem wielu trudno�ci. Przezwyci�aj�c je dokonano u�ytecznych innowacji. Jedna z nich to kreacja pedagogiki jako nauki, jako szczeg�lnego zbiorowego mistrza przysz�ych nauczycieli.
W  naszym  opracowaniu  chcemy  opowiedzie�  kszta�c�cemu  si�  pedagogowi
0	zadziwiaj�cym zjawisku, jakim jest nauka. Oczywi�cie, ograniczeni postawionym
zadaniem zajmiemy si� tylko niekt�rymi jej aspektami. Najwa�niejszy z nich wi��e
si� z pytaniem: jak zapewni� sobie uczestnictwo w uprawianiu i, by� mo�e, w roz
woju owej pedagogiki-nauki, zbiorowego mistrza przysz�ych wychowawc�w?
Nasza odpowied� brzmi tak: dla wykonania ka�dej pracy potrzeba rzeczywisto�ci, do kt�rej si� odnosi, sprawcy, kt�ry j� przedsi�we�mie, i narz�dzia, kt�re j� umo�liwi. To narz�dzie, wsp�tworz�ce pedagogik� jako nauk�, zwie si� metod�.
Nasza ksi��ka ma za przedmiot metody poznawcze szczeg�lnie u�yteczne w dziedzinie praktyki wychowania. St�d nazwa ca�o�ci - "Metody bada� pedagogicznych (w zarysie)", a tak�e dob�r tre�ci poszczeg�lnych cz�ci.
Ksi��ka jest skryptem akademickim. Jak ka�dy podr�cznik przynosi tre�ci znane
1	uznane. Nie znaczy to, i� jest powt�rzeniem. Przeciwnie, wolno przypu�ci�, �e ma
oryginalny uk�ad, a tak�e odwag� podejmowania problematyki  zarazem trudnej,
wa�nej i pomijanej w innych dzie�ach, jak np. zagadnienia introspekcji, badania

przypadk�w kluczowych, wzorca procedury badawczej itp. S�dzimy, �e znale�li�my w�asny, konsekwentnie stosowany spos�b wyk�adu. Wierzymy, i� pisali�my zarazem dok�adnie i dost�pnie.
Nasz skrypt dedykujemy studentom WSPS. Niechaj pomo�e Im w poszukiwaniu w�asnej odpowiedzi na pytanie, od kt�rego zacz�li�my:
Jak sta� si� dobrym pedagogiem?

Warszawa, maj 1986

Andrzej G�ralski

I. WIEDZA I SPOSOBY JEJ OSI�GANIA
Cz�owiek jest istot� �wiadomie i celowo przekszta�caj�c� rzeczywisto��. Przekszta�cenie to przybiera formy r�norodnych dzia�a�, takich jak wytwarzanie d�br materialnych, tworzenie warto�ci kulturowych, przekaz umiej�tno�ci.
Cz�� swych dzia�a� cz�owiek opiera na wiedzy o �rodowisku. Wiedz� t� gromadzi� od zarania dziej�w, ucz�c si� rozpoznawa�, czym mo�e si� od�ywia�, w jaki spos�b, si�gaj�c do narz�dzi, mo�e zwi�ksza� skuteczno�� czyn�w, a tak�e wypracowuj�c sposoby porozumiewania si� i spo�ecznego wsp�dzia�ania. Nie ma w�tpliwo�ci, �e wiedza o �rodowisku, o "najbli�szych" i najbardziej podstawowych aspektach rzeczywisto�ci, zosta�a ugruntowana na d�ugo przed pojawieniem si� nowoczesnej nauki i �wiadomym stosowaniem jej metod. Jest ugruntowana i przekazywana - nie tak ma�a jest przecie� liczba tych, kt�rzy nie maj�c wykszta�cenia naukowego, zdobywaj� umiej�tno�ci i informacje zezwalaj�ce na bezpieczne trwanie.
Nazwijmy ow� wiedz� o �rodowisku wiedz� potoczn�, a metody dzia�ania oparte na wiedzy potocznej - metodami zdrowego rozs�dku i zastan�wmy si�, co odr�nia nauk�, wiedz� naukow� od wiedzy potocznej ...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin