Wykład IX Semiotyka.pdf

(1066 KB) Pobierz
SEMIOTYKA
LANGUE I PAROLE
POJĘCIEZNAKUITYPOLOGIEZNAKÓW
FUNKCJEJĘZYKAIPROBLEMYTRANSLACJI
SZKOŁATARTUSKA
KONCEPCJE UMBERTO ECO
Zdziejówkulturoznawstwaiantropologiikulturowej
784628136.002.png
Semiotyka (semiologia ), gr. semeiotikos =
dotyczącyznaku– ogólnateoriaznakówich
własnościachifunkcjach
Najważniejsibadacze
Ferdinand de Saussure, Charles Sanders Peirce,
Roland Barthes, Umberto Eco,
SewerynaWysłouchTadeuszKowzan
Zdziejówkulturoznawstwaiantropologiikulturowej
784628136.003.png
Odstarożytności
semiotyka – jedna z niewielu orientacji w humanistyce,
którychhistoriazaczęłasięwstarożytności
wczesneodnotowanienazwy„semiotyka”– Arystoteles
(384-322 p.n.e.);
sem : semion (oznaka), semainon (znak), semainomenon
(znaczenietreśćznaku) semeiotikos (dotycząceznaku)
wstarożytnościproblemamiinterpretacjiznaków
zajmowalisięgłówniefilozofowieretorzyilekarze
rozważaniaoznakupismasofistówdialogiilisty
Platona , pisma Arystotelesa pismastoikówiinnych
najważniejszerozróżnienieoznaki (symptomy) i znaki.
Zdziejówkulturoznawstwaiantropologiikulturowej
784628136.004.png
oznaka ( gr. semeion – indekswskaźnik)
- zjawiskolubstanrzeczywidocznewłasnościorganizmówktóre
pozostawaływokreślonychzwiązkachzichzaburzeniamioraz
stanami chorobowymi;
- ma charakter naturalny;
- występujegdymiędzyoznacznikiemioznaczanymprzedmiotem
jestzwiązekbezpośredni(naturalny)iprzyczynowy
- wg Peirce’a – indeks jest znakiem wyznaczonym przez swój
przedmiot na skutek tego iż w rzeczywistości i w swym
jednostkowym istnieniu jest z tym przedmiotem związany
- odmianąoznakijest symptom ( objaw, przejaw) – starożytne
dyskursymedycznedysproporcjamiędzyoznacznikiem
a tym co jest oznaczane przez symptom;
- zbiórsymptomówto syndrom .
Zdziejówkulturoznawstwaiantropologiikulturowej
784628136.005.png
znak (gr. semainon):
- coścoprzedstawialubzastępujecośinnego
- znak – zastąpienieczegośinnego
- ma charakter konwencjonalny;
wg Ch. Peirce’a – coścopodjakimśwzględemlubwjakiejśroli
reprezentujewobeckogoścośinnegomediacjamiędzy
interpretantem(pojęciem)ajegoprzedmiotem
wg F. de Saussure’a – rezultat arbitralnie ustanowionego
połączeniamiędzyznaczącymobrazemakustycznymipojęciem
wg E. Benveniste’a znakzastępujeinnąrzeczprzezjej
ewokowanie na mocy substytucji;
wg P. Guirauda – znaktobodziecktóregoobrazmyślowyjest
skojarzonywnaszymumyślezobrazeminnegobodźcaiktórego
funkcjąjestwywołanietegoostatniegowceluporozumieniasię
Zdziejówkulturoznawstwaiantropologiikulturowej
784628136.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin