Wykład IX Semiotyka.pdf
(
1066 KB
)
Pobierz
SEMIOTYKA
LANGUE I PAROLE
POJĘCIEZNAKUITYPOLOGIEZNAKÓW
FUNKCJEJĘZYKAIPROBLEMYTRANSLACJI
SZKOŁATARTUSKA
KONCEPCJE UMBERTO ECO
Zdziejówkulturoznawstwaiantropologiikulturowej
Semiotyka (semiologia
), gr.
semeiotikos
=
dotyczącyznaku– ogólnateoriaznakówich
własnościachifunkcjach
Najważniejsibadacze
Ferdinand de Saussure, Charles Sanders Peirce,
Roland Barthes, Umberto Eco,
SewerynaWysłouchTadeuszKowzan
Zdziejówkulturoznawstwaiantropologiikulturowej
Odstarożytności
semiotyka
– jedna z niewielu orientacji w humanistyce,
którychhistoriazaczęłasięwstarożytności
wczesneodnotowanienazwy„semiotyka”–
Arystoteles
(384-322 p.n.e.);
sem
: semion
(oznaka),
semainon
(znak),
semainomenon
(znaczenietreśćznaku)
semeiotikos
(dotycząceznaku)
wstarożytnościproblemamiinterpretacjiznaków
zajmowalisięgłówniefilozofowieretorzyilekarze
rozważaniaoznakupismasofistówdialogiilisty
Platona
, pisma
Arystotelesa
pismastoikówiinnych
najważniejszerozróżnienieoznaki (symptomy) i znaki.
Zdziejówkulturoznawstwaiantropologiikulturowej
oznaka
(
gr. semeion
– indekswskaźnik)
-
zjawiskolubstanrzeczywidocznewłasnościorganizmówktóre
pozostawaływokreślonychzwiązkachzichzaburzeniamioraz
stanami chorobowymi;
-
ma charakter naturalny;
-
występujegdymiędzyoznacznikiemioznaczanymprzedmiotem
jestzwiązekbezpośredni(naturalny)iprzyczynowy
-
wg Peirce’a –
indeks
jest
znakiem wyznaczonym przez swój
przedmiot na skutek tego iż w rzeczywistości i w swym
jednostkowym istnieniu jest z tym przedmiotem związany
-
odmianąoznakijest
symptom (
objaw, przejaw) – starożytne
dyskursymedycznedysproporcjamiędzyoznacznikiem
a tym co jest oznaczane przez symptom;
-
zbiórsymptomówto
syndrom
.
Zdziejówkulturoznawstwaiantropologiikulturowej
znak
(gr. semainon):
-
coścoprzedstawialubzastępujecośinnego
-
znak – zastąpienieczegośinnego
-
ma charakter konwencjonalny;
wg Ch. Peirce’a
– coścopodjakimśwzględemlubwjakiejśroli
reprezentujewobeckogoścośinnegomediacjamiędzy
interpretantem(pojęciem)ajegoprzedmiotem
wg F. de Saussure’a
– rezultat arbitralnie ustanowionego
połączeniamiędzyznaczącymobrazemakustycznymipojęciem
wg E. Benveniste’a
–
znakzastępujeinnąrzeczprzezjej
ewokowanie na mocy substytucji;
wg P. Guirauda
– znaktobodziecktóregoobrazmyślowyjest
skojarzonywnaszymumyślezobrazeminnegobodźcaiktórego
funkcjąjestwywołanietegoostatniegowceluporozumieniasię
Zdziejówkulturoznawstwaiantropologiikulturowej
Plik z chomika:
eatalive
Inne pliki z tego folderu:
Wykład I Krótka historia - wstęp.pdf
(648 KB)
Wykład V Konfiguracjonim i psychokulturalizm.pdf
(682 KB)
Wykład IV Historyzm i dyfuzjonizm.pdf
(599 KB)
Wykład III Ewolucjonizm i szkoła Durkheimowska.pdf
(983 KB)
Krótkie notatki z dziejów - poprawka.doc
(32 KB)
Inne foldery tego chomika:
☺ Inne Przydatne
Antropologia filmu
Antropologia kultury
Antropologia literatury
Antropologia mediów
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin