MT_09002.TXT

(2 KB) Pobierz
#title=Jazda samochodem w trudnych warunkach (częć 1)
#params=330;2317;3;9
#HTMLInfo=courses\texts\Mt_09002.htm
Jeżeli piasek jest niezbyt grzšski i pod wierzchniš warstwš znajduje się twarde podłoże, to taki odcinek można próbować przejechać rozpędem. Jazda powinna odbywać się bez zmiany biegu i bez zatrzymywania się, gdyż każde zatrzymanie może spowodować niemożnoć ponownego ruszania. Jechać należy z możliwie niewielkš prędkociš obrotowš silnika, aby uniknšć polizgu kół. Prędkoć jazdy powinna być równomierna, gdyż zarówno gwałtowne przyspieszanie, jak i hamowanie może spowodować polizg kół. W przypadku, gdy piasek jest mokry, jazda jest o wiele łatwiejsza, gdyż koła toczš się zwykle po wierzchu. Należy wówczas jechać doć szybko, aby nie dopucić do zakopywania się kół. Nie należy jednak również gwałtownie przyspieszać, hamować ani zatrzymywać się. W przeciwieństwie do dróg suchych i gliniastych, na drogach piaszczystych należy jedzić koleinami wyżłobionymi przez samochody. Jeżeli na drodze sš tylko koleiny pozostawione przez wozy konne, to również należy z nich skorzystać, wjeżdżajšc przynajmniej kołami jednej strony samochodu. Piasek w koleinach jest już częciowo ubity i dzięki temu jazda w koleinach jest łatwiejsza i mniej niebezpieczna. Jeżeli droga jest szeroka i koleiny sš tylko z jednej strony, a pozostała częć zaronięta jest trawš, to wówczas należy bezwzględnie jechać po trawie. Każda napotkana kępka rolin, niewielka choćby iloć rozsypanych kamieni lub wilgotne miejsce na piasku, to ważny sprzymierzeniec samochodu. Może się jednak zdarzyć, że mimo wszelkich rodków ostrożnoci nastšpi polizg kół i samochód stanie. W takiej sytuacji należy natychmiast wyłšczyć sprzęgło, aby koła nie zagłębiły się w piasku. Następnie należy włšczyć wsteczny bieg i próbować na wolnych obrotach wyjechać po własnych ladach. Jeżeli próba nie powiedzie się, a odcinek piaszczystej drogi jest niewielki, można raz jeszcze ponowić wysiłki. Jeżeli jednak tylne koła ulegajšc polizgowi wykopały głębokie doły w piasku, to wszelkie próby ruszenia z miejsca pogarszajš tylko sytuację. Jedynym rodkiem zaradczym jest podkopanie piasku pod przednimi i tylnymi kołami oraz podłożenie pod koła gałęzi, kamieni, wycieraczek gumowych lub nawet gazet, albo wylanie kilku wiader wody na koleiny i pod koła. Jeżeli w samochodzie jest kilka osób, to oczywicie bardzo pomocne będzie jednoczesne pchanie pojazdu.
Zgłoś jeśli naruszono regulamin