wrzesień 2007.doc

(112 KB) Pobierz

 

PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ W GRUPIE DZIECI 3 LETNICH WE WRZEŚNIU 2007 R.

 

3 – 7 września 2007 r.

Temat kompleksowy: „Poznajemy przedszkole, kolegów i panie”

Cele ogólne:

- zapoznanie z salą, szatnią i łazienką;

- poznawanie zasad regulujących zachowanie w sali;

- kształcenie nawyków higienicznych;

- zachęcanie do nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami.

 

Temat i cel dnia

Formy aktywności dzieci

Cele szczegółowe i obszary edukacyjne wg Podstawy Programowej

Cele operacyjne

W naszej sali” – zapoznanie z salą, kącikami tematycznymi, zabawkami zgromadzonymi w sali.

(treści przeznaczone do realizacji w ciągu dwóch dni)

1.      „Poznaję salę” – rozmowa połączona z obserwacją.

2.      „Dzień dobry” – zabawa integracyjna.

3.      „Stań prościutko” – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa.

4.      „Mały miś poznaje salę” – rozmowa z wykorzystaniem pacynki misia.

5.      „Stary niedźwiedź” – zabawa przy piosence.

6.      „”Gdzie ukrył się miś?” – zabawa matematyczna.

7.      „Mój miś” – kolorowanie kredkami sylwety misia.

Zachęcanie do podjęcia zabawy samodzielnej oraz z innymi dziećmi. (I/1,4,6; II/1,4,9; IV/4)

Wdrażanie do słuchania i poprawnego reagowania na polecenia nauczyciela. (I/3; III/5)

Zaspokojenie naturalnej potrzeby ruchu. (II/5,7)

Zapoznanie z salą, kącikami tematycznymi. (I/1,4,6,11; II/7)

Wdrażanie do dbałości o wspólne dobro. (I/11; III/5; IV/1,5)

Osłuchanie z piosenką.

Rozwijanie kompetencji matematycznych w zakresie prawidłowego posługiwania się pojęciami: za, na, pod. (I/1,5,11)

Doskonalenie sprawności manualnej. (I/2,3; II/1,2)

 

Dziecko wie, gdzie znajduje się jego sala, zna rozkład sali; wie, że kąciki zainteresowań służą do zabawy.

Do czego są potrzebne znaczki?” wzbudzania zainteresowania obrazem; dostrzeganie i opisywanie różnic, podobieństw i relacji między przedmiotami.

1.      „Wieża z klocków” – zabawa konstrukcyjna w małych zespołach.

2.      Kim teraz jesteś?” – zabawa ruchowo – naśladowcza

3.      „Nasze znaczki” – zabawa dydaktyczna.

4.      „Znaczki” – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa.

5.      „Co to jest?” – składanie obrazków z części.

Wdrażanie do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami i porządkowania miejsca zabawy. (I/2,3; II/3,6; III/1,4,5; IV/1,5)

Kształcenie umiejętności prawidłowego posługiwania się pojęciami: wysoka, niska.(I/1,5)

Kształcenie umiejętności naśladowania sposobu poruszania się zwierząt. (I/3,11; II/1,2,3,7,8)

Kształcenie umiejętności nazywania przedmiotów i zwierząt przedstawionych na znaczkach rozpoznawczych. (I/1,4,7,9; II/7)

Rozumienie i właściwe używanie określeń: to jest mój, to nie jest mój, to jest jego, czyj?. (I/4,9; II/7)

Wdrażanie do słuchania i poprawnego reagowania na polecenia nauczyciela. (I/3; III/5)

Zaspokojenie naturalnej potrzeby ruchu. (II/5, 7)

Doskonalenie spostrzegawczości poprzez składanie obrazka z części. (I/2,3,4,11; II/1,2,3)

Dziecko rozpoznaje i prawidłowo nazywa zwierzęta i przedmioty przedstawione na ilustracjach; potrafi naśladować sposób ich poruszania się,

„W łazience” – kształtowanie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych.

1.      „Co robi golasek rano” – ilustrowanie ruchami rąk wierszyka E. Szelburg-Zarembiny.

2.      „W łazience” – swobodne wypowiedzi na temat obrazka.

3.      „Czarodziejski worek” – zabawa dydaktyczna.

4.      „Myjemy ręce” – rozmowa i pokaz prawidłowego mycia rąk.

Obserwowanie ruchów, gestów wykonywanych przez nauczyciela, próby naśladowania ich.

Zapoznanie z wyposażeniem łazienki (umywalka, sedes). Rozpoznawanie, nazywanie i określanie, do czego służą przybory toaletowe. (I/4,6,7)

Zapoznanie z kolejnymi etapami mycia rąk. Wdrażanie do wycierania rąk we własny ręcznik. (I/10; II/5; III/5)

Dziecko potrafi umyć ręce zachowując kolejne etapy.

„W szatni” odczytywanie sensu i przeznaczenia rzeczy.

1.      „Znajdź taki sam znaczek” – zabawa dydaktyczna (praca indywidualna)

2.      Kolorowe znaczki” – słuchanie wiersza D. Gellner.

3.      „W naszej szatni” – wyjście do szatni.

4.      „Co znajdziemy w szatni?” – zabawa dydaktyczna.

5.      Gdzie to pasuje?” – zabawy manipulacyjne.

Kształcenie umiejętności rozpoznawania i nazywania przedmiotów i zwierząt przedstawionych na znaczkach rozpoznawczych. (I/1,4,7,9; II/7)

Doskonalenie spostrzegawczości. (I/2,3,4,11; II/1,2,3)

Wdrażanie do uważnego słuchania. (I/4,5,7; III/7)

Poznanie najbliższego otoczenia (szatnia) oraz przeznaczenia miejsc i przedmiotów. (I/1,4,6;)

Kształcenie umiejętności nazywania przedmiotów codziennego użytku i określania ich przeznaczenia. (I/4,5,6; II/2,3; III/10)

Dziecko prawidłowo nazywa niektóre pomieszczenia na terenie przedszkola, zna ich przeznaczenie; przestrzega zasad prawidłowego poruszania się po terenie przedszkola.

 


10 -14 września 2007 r.

Temat kompleksowy: „Oto ja

Cele ogólne:

- wspomaganie rozwoju wiedzy o samym sobie:

- poznawanie w toku zabaw i ćwiczeń określeń: duży – mały;

- nabywanie odwagi i umiejętności wyrażania siebie w kontaktach indywidualnych i zespołowych.

 

Temat i cel dnia

Formy aktywności dzieci

Cele szczegółowe i obszary edukacyjne wg Podstawy Programowej

Cele operacyjne

„Małe i duże dzieci” – rozróżnianie i rozumienie znaczenia określeń wielkości typu: duży, mały.

1.      Zabawy w kącikach tematycznych.

2.      „Małe i duże dzieci” – zabawa dydaktyczna.

3.      „Idzie niebo ciemną nocą” – osłuchanie z piosenką.

4.      „Małe dzieci, duże dzieci” – zabawa ruchowa.

5.      Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków drewnianych.

Wdrażanie do odkładania zabawek na stałe wyznaczone miejsce. (I/11; III/5; IV/5)

Rozróżnianie wielkości (duży, mały). Rozumienie znaczenia przymiotników: duży – mały. (I/1,4,5,6)

Przyporządkowanie przedmiotów według przeznaczenia. (I/4,5,6)

Wdrażanie do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami i porządkowania miejsca zabawy. ((II/1,2,9; III/5,10)

Dziecko rozumie znaczenie przymiotników: duży, mały.

„Jestem duża, jestem duży” – rozwijanie samoświadomości: jestem dziewczynką, jestem chłopcem.

1.      „Witamy się” – zabawa integracyjna.

2.      „Mały czy duży?” – praca z serią obrazków połączona ze słuchaniem wiersza D. Gellner „Jestem duży”.

3.      „Duży i duża” – zabawa ilustracyjna do wierszy D. Gellner.

4.      „Dziewczynki i chłopcy” – zabawa dydaktyczna.

Wdrażanie do używania zwrotu grzecznościowego Dzień dobry. (I/9,11; III/5; IV/1)

Pokonywanie nieśmiałości podczas wypowiadania się przed całą grupą. (I/2; III/4,7,9)

Rozumienie pojęć: małe dziecko, duże dziecko. (I/2,3)

Uważne słuchanie treści wiersza, ilustrowanie jej ruchami rąk. (I/4,7; II/8)

Określanie i nazywanie części ciała. (I/2,4)

Rozwijanie poczucia tożsamości. (I/3; III/2)

Dziecko używa właściwych określeń w stosunku do samego siebie i innych dzieci w kontekście ich przynależności płciowej.

„To jestem ja” – poznanie nazw części ciała.

(treści przeznaczone do realizacji w ciągu dwóch dni)

1.      „Witam tych, którzy…” – zabawa integracyjna.

2.      „Taniec połamaniec” – zabawa ruchowa.

3.      „Oto ja” – zabawa z wykorzystaniem Metody Dobrego Startu.

4.      „Jakie mamy części ciała?” – rozmowa kierowana z wykorzystaniem pacynki.

5.      „Człowiek do człowieka” – zabawa integracyjno – ruchowa.

6.      „Drzewo z naszych rąk” – zabawa plastyczna.

7.      „Części ciała” – zabawa relaksująca.

8.      „To jestem ja” – rysowany wierszyk.

9.      „Tacy jesteśmy” – prace plastyczne (naklejanie elementów, rysowanie flamastrem).

10.  „Śpij, laleczko – zaśnij, misiu” – zabawa kształtująca mowę.

Doskonalenie spostrzegawczości i koncentracji uwagi. (I/2,3,4,11; II/1,2,3)

Zaspokojenie naturalnej potrzeby ruchu. (II/5,7)

Poznanie nazw części ciała. (I/2,5)

Rozwijanie koordynacji słuchowo – ruchowej oraz słuchowo – ruchowo – wzrokowej. (I/3,4; II/1)

Zapoznanie z nowym materiałem plastycznym (farby). (I/1; II/9)

Rozwijanie sprawności manualnej.

Kształcenie umiejętności odtwarzania ludzkiej postaci pod dyktando nauczyciela. (I/3,4,8; II/1,2,9)

Doskonalenie pracy narządów mowy. (I/11)

Dziecko zna części ciała, potrafi je wskazać i nazwać.

„Bawimy się ze straszakami” – tworzenie sytuacji pozwalających na poznanie możliwości własnych dziecka i innych ludzi wynikających ze zróżnicowania wieku.

1.      „Sroczka” – ilustrowanie ruchami obu rąk i palców treści wierszyka według książki W. Szuchowej.

2.      Małe dzieci, duże dzieci” – zabawa ruchowa.

3.      Spotkanie ze straszakami – wspólna...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin