PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZEJ W GRUPIE DZIECI 3 LETNICH WE WRZEŚNIU 2007 R.
3 – 7 września 2007 r.
Temat kompleksowy: „Poznajemy przedszkole, kolegów i panie”
Cele ogólne:
- zapoznanie z salą, szatnią i łazienką;
- poznawanie zasad regulujących zachowanie w sali;
- kształcenie nawyków higienicznych;
- zachęcanie do nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami.
Temat i cel dnia
Formy aktywności dzieci
Cele szczegółowe i obszary edukacyjne wg Podstawy Programowej
Cele operacyjne
„W naszej sali” – zapoznanie z salą, kącikami tematycznymi, zabawkami zgromadzonymi w sali.
(treści przeznaczone do realizacji w ciągu dwóch dni)
1. „Poznaję salę” – rozmowa połączona z obserwacją.
2. „Dzień dobry” – zabawa integracyjna.
3. „Stań prościutko” – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa.
4. „Mały miś poznaje salę” – rozmowa z wykorzystaniem pacynki misia.
5. „Stary niedźwiedź” – zabawa przy piosence.
6. „”Gdzie ukrył się miś?” – zabawa matematyczna.
7. „Mój miś” – kolorowanie kredkami sylwety misia.
Zachęcanie do podjęcia zabawy samodzielnej oraz z innymi dziećmi. (I/1,4,6; II/1,4,9; IV/4)
Wdrażanie do słuchania i poprawnego reagowania na polecenia nauczyciela. (I/3; III/5)
Zaspokojenie naturalnej potrzeby ruchu. (II/5,7)
Zapoznanie z salą, kącikami tematycznymi. (I/1,4,6,11; II/7)
Wdrażanie do dbałości o wspólne dobro. (I/11; III/5; IV/1,5)
Osłuchanie z piosenką.
Rozwijanie kompetencji matematycznych w zakresie prawidłowego posługiwania się pojęciami: za, na, pod. (I/1,5,11)
Doskonalenie sprawności manualnej. (I/2,3; II/1,2)
Dziecko wie, gdzie znajduje się jego sala, zna rozkład sali; wie, że kąciki zainteresowań służą do zabawy.
„Do czego są potrzebne znaczki?” – wzbudzania zainteresowania obrazem; dostrzeganie i opisywanie różnic, podobieństw i relacji między przedmiotami.
1. „Wieża z klocków” – zabawa konstrukcyjna w małych zespołach.
2. „Kim teraz jesteś?” – zabawa ruchowo – naśladowcza
3. „Nasze znaczki” – zabawa dydaktyczna.
4. „Znaczki” – zabawa ruchowa orientacyjno – porządkowa.
5. „Co to jest?” – składanie obrazków z części.
Wdrażanie do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami i porządkowania miejsca zabawy. (I/2,3; II/3,6; III/1,4,5; IV/1,5)
Kształcenie umiejętności prawidłowego posługiwania się pojęciami: wysoka, niska.(I/1,5)
Kształcenie umiejętności naśladowania sposobu poruszania się zwierząt. (I/3,11; II/1,2,3,7,8)
Kształcenie umiejętności nazywania przedmiotów i zwierząt przedstawionych na znaczkach rozpoznawczych. (I/1,4,7,9; II/7)
Rozumienie i właściwe używanie określeń: to jest mój, to nie jest mój, to jest jego, czyj?. (I/4,9; II/7)
Zaspokojenie naturalnej potrzeby ruchu. (II/5, 7)
Doskonalenie spostrzegawczości poprzez składanie obrazka z części. (I/2,3,4,11; II/1,2,3)
Dziecko rozpoznaje i prawidłowo nazywa zwierzęta i przedmioty przedstawione na ilustracjach; potrafi naśladować sposób ich poruszania się,
„W łazience” – kształtowanie nawyków higienicznych i zachowań prozdrowotnych.
1. „Co robi golasek rano” – ilustrowanie ruchami rąk wierszyka E. Szelburg-Zarembiny.
2. „W łazience” – swobodne wypowiedzi na temat obrazka.
3. „Czarodziejski worek” – zabawa dydaktyczna.
4. „Myjemy ręce” – rozmowa i pokaz prawidłowego mycia rąk.
Obserwowanie ruchów, gestów wykonywanych przez nauczyciela, próby naśladowania ich.
Zapoznanie z wyposażeniem łazienki (umywalka, sedes). Rozpoznawanie, nazywanie i określanie, do czego służą przybory toaletowe. (I/4,6,7)
Zapoznanie z kolejnymi etapami mycia rąk. Wdrażanie do wycierania rąk we własny ręcznik. (I/10; II/5; III/5)
Dziecko potrafi umyć ręce zachowując kolejne etapy.
„W szatni” – odczytywanie sensu i przeznaczenia rzeczy.
1. „Znajdź taki sam znaczek” – zabawa dydaktyczna (praca indywidualna)
2. „Kolorowe znaczki” – słuchanie wiersza D. Gellner.
3. „W naszej szatni” – wyjście do szatni.
4. „Co znajdziemy w szatni?” – zabawa dydaktyczna.
5. „Gdzie to pasuje?” – zabawy manipulacyjne.
Kształcenie umiejętności rozpoznawania i nazywania przedmiotów i zwierząt przedstawionych na znaczkach rozpoznawczych. (I/1,4,7,9; II/7)
Doskonalenie spostrzegawczości. (I/2,3,4,11; II/1,2,3)
Wdrażanie do uważnego słuchania. (I/4,5,7; III/7)
Poznanie najbliższego otoczenia (szatnia) oraz przeznaczenia miejsc i przedmiotów. (I/1,4,6;)
Kształcenie umiejętności nazywania przedmiotów codziennego użytku i określania ich przeznaczenia. (I/4,5,6; II/2,3; III/10)
Dziecko prawidłowo nazywa niektóre pomieszczenia na terenie przedszkola, zna ich przeznaczenie; przestrzega zasad prawidłowego poruszania się po terenie przedszkola.
10 -14 września 2007 r.
Temat kompleksowy: „Oto ja”
- wspomaganie rozwoju wiedzy o samym sobie:
- poznawanie w toku zabaw i ćwiczeń określeń: duży – mały;
- nabywanie odwagi i umiejętności wyrażania siebie w kontaktach indywidualnych i zespołowych.
„Małe i duże dzieci” – rozróżnianie i rozumienie znaczenia określeń wielkości typu: duży, mały.
1. Zabawy w kącikach tematycznych.
2. „Małe i duże dzieci” – zabawa dydaktyczna.
3. „Idzie niebo ciemną nocą” – osłuchanie z piosenką.
4. „Małe dzieci, duże dzieci” – zabawa ruchowa.
5. Zabawy konstrukcyjne z wykorzystaniem klocków drewnianych.
Wdrażanie do odkładania zabawek na stałe wyznaczone miejsce. (I/11; III/5; IV/5)
Rozróżnianie wielkości (duży, mały). Rozumienie znaczenia przymiotników: duży – mały. (I/1,4,5,6)
Przyporządkowanie przedmiotów według przeznaczenia. (I/4,5,6)
Wdrażanie do zgodnej zabawy wspólnymi zabawkami i porządkowania miejsca zabawy. ((II/1,2,9; III/5,10)
Dziecko rozumie znaczenie przymiotników: duży, mały.
„Jestem duża, jestem duży” – rozwijanie samoświadomości: jestem dziewczynką, jestem chłopcem.
1. „Witamy się” – zabawa integracyjna.
2. „Mały czy duży?” – praca z serią obrazków połączona ze słuchaniem wiersza D. Gellner „Jestem duży”.
3. „Duży i duża” – zabawa ilustracyjna do wierszy D. Gellner.
4. „Dziewczynki i chłopcy” – zabawa dydaktyczna.
Wdrażanie do używania zwrotu grzecznościowego Dzień dobry. (I/9,11; III/5; IV/1)
Pokonywanie nieśmiałości podczas wypowiadania się przed całą grupą. (I/2; III/4,7,9)
Rozumienie pojęć: małe dziecko, duże dziecko. (I/2,3)
Uważne słuchanie treści wiersza, ilustrowanie jej ruchami rąk. (I/4,7; II/8)
Określanie i nazywanie części ciała. (I/2,4)
Rozwijanie poczucia tożsamości. (I/3; III/2)
Dziecko używa właściwych określeń w stosunku do samego siebie i innych dzieci w kontekście ich przynależności płciowej.
„To jestem ja” – poznanie nazw części ciała.
1. „Witam tych, którzy…” – zabawa integracyjna.
2. „Taniec połamaniec” – zabawa ruchowa.
3. „Oto ja” – zabawa z wykorzystaniem Metody Dobrego Startu.
4. „Jakie mamy części ciała?” – rozmowa kierowana z wykorzystaniem pacynki.
5. „Człowiek do człowieka” – zabawa integracyjno – ruchowa.
6. „Drzewo z naszych rąk” – zabawa plastyczna.
7. „Części ciała” – zabawa relaksująca.
8. „To jestem ja” – rysowany wierszyk.
9. „Tacy jesteśmy” – prace plastyczne (naklejanie elementów, rysowanie flamastrem).
10. „Śpij, laleczko – zaśnij, misiu” – zabawa kształtująca mowę.
Doskonalenie spostrzegawczości i koncentracji uwagi. (I/2,3,4,11; II/1,2,3)
Poznanie nazw części ciała. (I/2,5)
Rozwijanie koordynacji słuchowo – ruchowej oraz słuchowo – ruchowo – wzrokowej. (I/3,4; II/1)
Zapoznanie z nowym materiałem plastycznym (farby). (I/1; II/9)
Rozwijanie sprawności manualnej.
Kształcenie umiejętności odtwarzania ludzkiej postaci pod dyktando nauczyciela. (I/3,4,8; II/1,2,9)
Doskonalenie pracy narządów mowy. (I/11)
Dziecko zna części ciała, potrafi je wskazać i nazwać.
„Bawimy się ze straszakami” – tworzenie sytuacji pozwalających na poznanie możliwości własnych dziecka i innych ludzi wynikających ze zróżnicowania wieku.
1. „Sroczka” – ilustrowanie ruchami obu rąk i palców treści wierszyka według książki W. Szuchowej.
2. „Małe dzieci, duże dzieci” – zabawa ruchowa.
3. Spotkanie ze straszakami – wspólna...
gochaad