MARKETING
PM 15. Marketing w wybranych obszarach działalności
Dr inż. Jerzy Koszałka
Gdańsk 2008-2009, semestr letni
· Wzrost koncentracji dystrybucji produktów paczkowanych
Sieci hiper- i supermarketów kontrolują ponad 80% finalnych zakupów spożywczych
· Wzrost liczby marek mimo zmniejszenia liczby konkurentów
Skutek segmentacji ale i obrony przed konkurentami oraz wzmacniania pozycji przetargowej
· Radykalne skrócenie cyklu życia produktów
Wylansowanie nowej marki – mniej kosztowne
· Nieopłacalność napraw
· Technika cyfrowa jako źródło rewolucyjnych przemian na wielu rynkach
Produkty inteligentne, Internet, nowe usługi
· Wzrost liczby zastrzeżonych znaków handlowych i patentów
Co roku podwaja się liczba wniosków do Urzędu Patentowego USA
· Radykalny wzrost (wykładniczy!) liczby odmian produktów
· Nadmierne rozdrobnienie rynków (nisze), które są mniej rentowne
· Przesycenie reklamą i rozdrobnienie środków przekazu
Przeciętny mieszkaniec aglomeracji poddawany dziennie 2 tys. bodźców reklamowo-informacyjnych!
· Ograniczenie zdolności zdobycia miejsca w świadomości klientów
[Opracow. na podst. P. Kotler, F. Trias de Bes: Marketing lateralny. PWE, Warszawa 2004, s. 21-31]
· Wprowadzenie czegoś nowego, rzecz nowo wprowadzona, nowość, reforma (od łac. innovatio)
[Słownik Wyrazów Obcych. PWN, Warszawa 1980, s. 307]
· Pierwsze gospodarcze wykorzystanie wynalazku lub pomysłu
[Przedmiot ekonomiki innowacji. W: Ekonomika innowacji. Red. J. Czupiał. AE, Wrocław 1994, s.10]
WYNALAZEK – nowe rozwiązanie techniczne problemu o charakterze nowości w skali światowej, które stanowi twórczy wkład w rozwój techniki
[Encyklopedia Organizacji i Zarządzania. PWE, Warszawa 1981, s. 596; Własność przemysłowa w działalności gospodarczej. Urząd Patentowy RP, Warszawa 2003, s. 9]
PATENT – prawo do wyłącznego korzystania z wynalazku w sposób zarobkowy lub zawodowy (przemysłowy lub handlowy) na terytorium państwa, którego urząd patentowy tego prawa udzielił
[Encyklopedia Organizacji i Zarządzania. PWE, Warszawa 1981, s. 341]
POMYSŁ – każde rozwiązanie noszące znamiona nowości, które może być podstawą innowacji
· PRODUKTOWE – znaczące zmiany zdolności użytkowych wyrobów i usług
· PROCESOWE – znaczące zmiany w produkcji i metodach dostaw
TECHNOLOGICZNE – znaczące zmiany w sposobach wytwarzania
/wyróżniane przez niektórych autorów spośród innowacji procesowych/
· ORGANIZACYJNE – oznaczają nowości w praktykach biznesowych, organizacji stanowisk pracy oraz relacjach zewnętrznych firm
· MARKETINGOWE – polegają na wdrożeniu nowych metod marketingowych, w tym projektowania i pozycjonowania produktów, modyfikacji opakowań, promocji oraz ustalania cen towarów i usług
[OSLO MANUAL. OECD/EUROSTAT 2005, s. 17]
RODZAJ
ISTOTA
EFEKT NA RYNKU
Modyfikacja
Zmiana wielkości
Zmiana opakowania
Zmiana wzornictwa
Uzupełnienia
Ograniczanie wysiłku i nakładów klientów
· zwiększanie / zmniejszanie dowolnej cechy produktu
· zmiany rozmiarów, częstotliwości, objętości, liczby oferow. produktów
· zmiana opakowania
· zmiana wyglądu zewnętrznego – dostosowanie do różnych stylów życia
· wprowadzenie dodatkowych składników produktu albo dodatkowych usług
· modyfikacja wysiłku i nakładów w procesie zakupów oraz ryzyka zakupu
§ zwiększenie rynku docelowego
§ lepsza obsługa segmentów
§ zwiększ. okazji do konsumpcji
§ zróżnicowanie wg stylów życia
§ lepsza obsługa określonych segmentów lub nisz
§ zwiększenie gamy produktów
§ przekształcenie klientów potencjalnych w rzeczywistych
§ maksymalna penetracja rynku przez dany produkt
[P. Kotler, F. Trias de Bes: Marketing lateralny. PWE, Warszawa 2004, s. 68-69]
•
• •
• • • • •
• • • • • • • • • •
• • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • • •
Trudności ze znalezieniem klientów i okoliczności dla nowej marki
[P. Kotler, F. Trias de Bes: Marketing lateralny. PWE, Warszawa 2004, s. 70]
Koncepcja marketingu polegająca na zastosowaniu segmentacji i pozycjonowania oraz modyfikowaniu istniejących produktów w celu tworzenia ich odmian w ramach istniejącego rynku
Przechodzenie od ogółu do szczegółu w sekwencyjnym, logicznym, czyli pionowym, procesie myślowym
[Oprac. na podst. P. Kotler, F. Trias de Bes: Marketing lateralny. PWE, Warszawa 2004, s. 93]
Minnie_