�cišga bankowo�ć.doc

(76 KB) Pobierz
1) Omów podział banków wg kryteriów wykonywanych czynności

Omów podział banków wg kryteriów wykonywanych czynności.

     banki centralne – jako banki emisyjne są jednostkami państwowymi albo podporządkowanymi państwu, posiadającemu przeważającą część ich kapitału. Są one bankami banków refinansując kredyty udzielone przez inne banki oraz prowadząc ich rachunki gromadzące pieniądz rezerwowy. Ponadto banki te reprezentują interesy kraju w stosunkach zagranicznych;

     banki komercyjne – przede wszystkim zajmują się przyjmowaniem depozytów, udzielaniem kredytów oraz świadczą inne usługi bankowe;

     banki rozwojowe – (inwestycyjne, hipoteczne) gromadzą środki o charakterze długoterminowym, emitując obligacje i listy zastawne, a także przyjmując wkłady długoterminowe, wykorzystują zgromadzone środki udzielając kredytów długo i średnioterminowych;

     bank (kasy) oszczędnościowe – gromadzą rozproszone oszczędności indywidualne i udzielają na ich podstawie kredytów lub  korzystnie lokują gromadzone zasoby. Banki te często działają w powiązaniu z urzędami pocztowymi, które dysponują gęstą siecią placówek (np. PKO BP);

     banki specjalne – finansują wykonywanie specjalnych zadań wymagających szczególnego rodzaju obsługi bankowej, np.: - bank obsługujący handel zagraniczny, - bank budownictwa mieszkaniowego,- bank obsługujący giełdy;

     banki spółdzielcze – ze wzgl na formę własności i ekonomiczną treść działalności tworzą wyodrębnioną grupę banków. Są to małe lokalne banki działające samodzielnie na zasadach spółdzielczych. Łączą się w związki regionalne i krajowe będące ich centralami rozliczeniowymi i finansowymi.

 

Omów podział banków wg formy własności

     banki państwowe

     banki spółdzielcze

     banki prywatne

 FUNKCJE  NBP:

Bank emisyjny – emituje pieniądze; ustala wzory, ilość, zabezpieczenia; decyduje o emisji bonów pieniężnych; dokonuje obsługi bonów skarbowych i obligacji (wypuszczanych przez radę ministrów); organizuje obieg pieniężny tzn. reguluje podaż pieniądza na rynku i dostosowuje ja do warunków gospodarczych; wpływa na kreację pieniądza przez banki np. normy kredytowe

Bank banków – nadzoruje działalność innych banków (bo nakłada normy); udziela innym bankom kredytów: redyskontowego – pod zastaw weksli, lombardowego – pod zastaw papierów wartościowych, dziel sztuki, nieruchomości.

Bank państwa – obsługa i organizacja rachunków zagranicznych; pożyczki dla rządu; administracja długiem publicznym; zarządzanie rezerwami złota i rezerwami dewizowymi; utrzymywanie kursu walutowego

-Kształtowanie  polityki  pieniężnej  państwa

-Restrykcyjne – ograniczanie  ilości  pieniądza  w  obiegu  przez  stopy  procentowe. Ekspansywna – liberalna,  niskie  stopy  procentowe,  łatwo  dostępne kredyty  inwestycyjne.

Funkcja  emisyjna  na  emisję  środków  pieniężnych  w  państwie.

Wymień rodzaje operacji bankowych

czynne (aktywne kredytowe, związane z działalnością kredytową, wykorzystują pasywa banku )

bierne (pasywne depozytowe, związane z przyjmowaniem lokat emisja własnych papierów wartościowych wykorzystują aktywa banku)

pośredniczące (usługowe – np. prowadzenie rach. bankowych, zakup i sprzedaż papierów wartościowych na zlecenie klienta)

 Omów operacje na międzybankowym rynku pieniężnym

Operacje na międzybankowym rynku pieniężnym:

Depozyty – rodzaje:

1.        overnight O/N – depozyt 1-dniowy ze zwrotem następnego dnia do określonej godziny;

2.        tom/next  T/N  - lokata 1-dniowa bank przyjmujący lokatę otrzymuję pieniądze następnego dnia zawarciu transakcji, a zwraca następnego;

3.        spot/next  S/N  -  bank przekazuje pieniądze w drugim dniu roboczym po transakcji, a zwracane w następnym.

 

 

 

 

 

 

 

 

Omów rozliczenie za pomocą polecenia przelewu

polecenie przelewu  (®dostawca (wierzyciel)®faktura®odbiorca (dłużnik) ®pol.przel. ®bank dłużnika®przekazanie śr. ®bank wierzyciela®zawiadomienie o przek.śr. ®dostawca)

stanowi udzielenie bankowi dyspozycji dłużnika obciążenia jego rachunku określoną kwotą i uznania tą kwotą rachunku wierzyciela (inicjatorem zapłaty jest dłużnik). Polecenie przelewu jest najpopularniejszą i uniwersalną formą rozliczeń bezgotówkowych. Jest to dokument 4-ro odcinkowy – 1 dla zleceniodawcy, 2-gi pozostaje w banku zleceniodawcy, 3-zachowuje bank odbiorcy, 4 trzymuje odbiorca przy wyciągu jako zawiadomienie o zaksięgowaniu przelewu na  jego rachunku. W treści pol.przelewu zleceniodawca poleca aby oddział banku przelał z jego rachunku określoną kwotę pieniędzy na rzecz wskazanego odbiorcy, a także podaje skróconą informacje o regulowanym zobowiązaniu (np. nr faktury). Dokument podpisują upoważnione osoby (zgodnie z kartą wzorów podpisów). Jeśli już rachunek został obciążony przelewem odwołanie polecenia przelewu nie jest możliwe. Zalety – wygodna forma ze względu na jej prostotę i małą pracochłonność, umożliwia przyspieszenie przebiegu rozliczeń gdyż płatności przechodzą tylko przez 3 ogniwa (bank odbiorcy-bank dostawcy-dostawca)

Wady ograniczona możliwość oddziaływania na odbiorcę w wypadku nieterminowego regulowania płatności

Omów rozliczenia za pomocą akredytywy

tradycyjna metoda rozliczeń, która zapewnia realizację interesu zarówno dostawy jak i odbiorcy. Dostawcy zapewnia natychmiastowe otrzymanie należności, a odbiorcy pozwala uzależnić zapłatę od spełnienia przez dostawcę ustalonych warunków. Z tych względów akredytywa nadaje się przede wszystkim do rozliczeń z nieznanymi kontrahentami mającymi siedzibę w innej miejscowości ze słabo wypłacalnymi partnerami. Istota rozliczeń za pomocą akredyt polega na pokrywaniu przez oddział właściwy dla wierzyciela (w formie bezgot) określonych wierzytelności z wyodrębnionych na ten cel środków dłużnika z zachowaniem warunków ustalonych przez dłużnika. Zobowiązanie banku wystawiającego akred dokum staje się wymagalne z chwilą przedstawienia przez jego benefic dokumentów wymienionych w treści akred.

Akred jest metodą rozliczeń mniej wygodną od pol przelewu, ponieważ jednak zapewnia dostawcom terminową zapłatę stosowana jest wprawie wyłącznie jako formę oddziaływania na opieszałych płatników. Wadą akred jest również pracochłonność i negatywny wpływ na ruch towarów. Wysyłka towarów może nastąpić dopiero po otrzymaniu przez dostawcę zawiadomienia o otwarciu akred. Z kolei w momencie otrzymania zawiadomienia dostawca może nie mieć skompletowanej partii wysyłkowej zamówionych towarów lub śr transportu.

Akred jest terminowa więc zmusza dost do dostarczenia dostawy w okresie jej ważności.

Schemat – 1 odbiorca zleca otwarcie akred., 2. bank odbiorcy powiadamia bank dostawcy, 3. bank odbiorcy otwiera rachunek akredytywy i powiadamia o tym dostawcę 4. dostawca realizuje umowę zawartą z odbiorcą i wysyła rachunek do swojego banku, 5. bank dostawcy po obciążeniu rachunku akred i uznaniu rachunku dostawcy zawiadamia o dokonanej płatności dostawcę i bank odbiorcy przekazując jednocześnie fakturę, 6 bank odbiorcy zawiadamia odbiorcę o dokonanej płatności i przekazuje mu fakturę

 

Czek rozrachunkowy – stanowi dyspozycję wystawcy czeku udzieloną trasatowi do obciążenia jego rachunku kwotą na którą czek został wystawiony oraz uznania ta kwotą rachunku posiadacza czeku (na podst takiego czeku nie można wypłacić gotówki. Czeki te oznaczone są napisem „tylko do rozrachunku”. Uczestnicy: wystawca – dłużnik (trasant) ® remitent wierzyciel (beneficjent -podany imiennie lub na okaziciela) à bank wierzyciela à płatnik (trasat – zawsze bank dłużnika)

Omów rodz kart płatniczych  dynamiczny rozwój informatyki a zwłaszcza teletransmisji sprawił, że obok tradycyjnych metod rozliczeń pojawiły się nowe, które cechuje oszczędność czasu i kosztów. Pieniądz bankowy występujący dotychczas w postaci zapisów księgowych jest zastępowany przez pieniądz elektroniczny rejestrowany w komputerach bankowych jako zapis elektromagnetyczny. Nowy rozwój techniki dotyczy kart zwanych: płatniczymi, kredytowymi i debetowymi. Istotą  kart kredytowych jest możliwość korzystania ze środków, których aktualnie nie ma na rachunku. Bank przyznaje posiadaczowi rachunku limit kredytowy na podstawie podpisanej umowy.

Wymień rodzaje weksli - własne (proste, suche, sola) – są wekslami w których wystawca weksla przyrzeka zapłacić drugiej osobie określoną kwotę pieniężną po upływie określonego czasu; trasowane (ciągniony, trata) – wystawca weksla poleca płatnikowi (trasatowi) zapłatę określonej kwoty pieniężnej na rzecz remitenta. Jeżeli przy wekslu trasowanym remitent zgłosi się do trasata przed terminem płatności aby potwierdził zgodę na wykonanie polecenie trasanta, wówczas trasat staje się akceptantem a sam weksel nosi miano weksla akceptowanego (jest to jeden z rodzajów weksla trasowanego).

Wymień funkcje weksla  1)płatnicza – polega na zwolnieniu zaciągniętego zobowiązania przez wystawienie lub indosowanie weksla spełniającego rolę surogatu pieniądza; 2)kredytowa – wystawiane w transakcji kupna-sprzedaży, polega na udzielaniu nabywcy krótkoterminowego kredytu tzw. kupieckiego, umożliwia ona zatem dokonywanie różnorodnych transakcji bez konieczności natychmiastowej zapłaty należności; 3)gwarancyjna – polega na zabezpieczeniu zapłaty przez wszystkie osoby podpisane na wekslu z jednoczesną gwarancją dochodzenia należności wekslowej, w tym celu może być wykorzystany tzw weksel inblanco, zaopatrzony co najmniej w podpis wystawcy bez wypełnienia treści formularza wekslowego

Elementy weksla  1) nazwę „weksel” w tekście dokumentu; 2) polecenie bezwarunkowe zapłacenia określonej sumy pieniężnej; 3) nazwisko osoby która ma zapłacić (trasata) – dot.tylko weksla trasowanego; 4) oznaczenie terminu płatności; 5) nazwisko osoby na której rzecz lub na której zlecenie zapłata ma być dokonana (remitent); 6) oznaczenie daty i miejsca wystawienia weksla; 7) podpis wystawcy weksla (trasanta)

Omów następujące terminy: trasant, trasat, remitent.  trasant – wystawca weksla; trasat – osoba która ma zapłacić sumę pieniężną oznaczoną na wekslu; dłużnik wekslowy wskazany przez wystawcę weksla ciągnionego; remitent – osoba wskazana na wekslu której ma być wypłacona suma wekslowa (pierwszy posiadacz weksla, pierwszy uprawniony wierzyciel wekslowy)

Podaj definicję czeku i jego elementy - pisemny dokument w którym wystawca (trasant) kieruje polecenie do płatnika (trasata) dokonanie zapłaty określonej kwoty pieniężnej na rzecz określonej osoby (remitenta) lub na rzecz okaziciela w ciężar środków będących w dyspozycji wystawcy 1) nazwa „czek” w samym tekście dokumentu; 2) bezwarunkowe pol zapłaty oznaczonej kwoty pieniężnej; 3) nazwisko osoby która ma zapłacić; 4) oznaczenie daty i miejsca wystawienia czeku; 5) podpis wystawcy czeku

 

Bon skarbowy - jedna z form państwowych papierów wartościowych potwierdzających zobowiązanie państwa z tytułu zaciągniętego kredytu. Bony skarbowe są emitowane w celu zaciągania pożyczek krótkoterminowych na okres 3-6 miesięcy, lokowane z reguły w bankach centralnych, które mogą je wykorzystywać do prowadzenia operacji wolnego rynku. Emisja bonów skarbowych może zapewnić budżetowi państwa płynność i możliwość terminowego regulowania płatności niezależnie od tempa gromadzenia dochodów budżetowych

 

Bon pieniężny – pap.  Wartościowy emitowany przez NBP w celu regulowania płynności finansowej banków wyrażającym zobowiązania BC  do zapłaty wartości nominalnej

Bon  komercyjny  dotyczy  działalności  handlowej,  krótkoterminowy  papier  wartościowy  wyrażający  zobowiązanie  emitenta  do zapłaty  jego  posiadaczowi  określonej  kwoty  w  określonym  terminie  (banki  które  wykazują  niedobór  środków  pieniężnych).

Pośrednikiem  są  banki  komercyjne

Obligacja  jest  papierem  wartościowym  emitowanym  w  serii,  w  którym  emitent  stwierdza,  że  jest  dłużnikiem  właściciela  obligacji  (obligatoriusza)  i  zobowiązuje  się  wobec  niego  do  spełnienia  określonego  świadczenia  (wykupu  obligacji)

Kto  może  emitować  obligacje: Skarb  państwa Banki Podmioty gospodarcze  posiadające  osobowość  prawną Gminy  oraz  miasto  stołeczne  Warszawa Organizacje  społeczne  prowadzące  działalność  gospodarczą

 

Rodzaje  i  narzędzia  polityki  pieniężnej.

W  literaturze  przedmiotu  wyróżniamy  dwa  rodzaje  polityki  pieniężnej:

a)         Ekspansywna,  inaczej  łagodna  lub  miękka.

¨         Obniżanie  stopy  procentowej  kredytu  refinansowego  w  banku  centralnym.

¨         Obniżenie  stopy  rezerw  obowiązkowych  dla  banków  komercyjnych.

¨         Operacje  otwartego  rynku – skup  papierów  wartościowych  skarbu  państwa.

Wszystkie  powyższe  narzędzia  mają  jeden  główny  cel,  a  mianowicie  wzrost  podaży  pieniądza  na  rynek.

b)        



Restrykcyjna, inaczej ostra  lub  twarda.

-Podniesienie  stopy  procentowej.

-Podwyższenie  stopy  rezerw  obowiązkowych.

-Operacje  otwartego  rynku,  a  w  nich  sprzedaż  papierów  wartościowych  skarbu  państwa.

Wszystkie  powyższe narzędzia  prowadzą  do  zmniejszenia  podaży  pieniądza  na  rynek

 

Cel  polityki  finansowej  państwa  jest  to  zapewnienie  podniesienia  poziomu życia  we  wszystkich  podstawowych  dziedzinach

Cele  polityki  finansowej  mają  charakter  realny  i  można  je  mierzyć.  Dzielimy  je na  dwie  grupy:

1.         Cele  uniwersalne. Do  celów  uniwersalnych  zalicza  się  wzrost  gospodarczy  który  wyraża  się  w  przyroście  PKB  w  czasie:

¨         Tworzenie  miejsc  pracy,  czyli  walka  z  bezrobociem.

Naturalna  stopa  bezrobocia  wynosi  5%.  Kiedy  bezrobocie  przekracza  5%  państwo  zobligowane  jest  do  dostarczania  środków  finansowych  bezrobotnym. 

¨         Stabilizacja  gospodarki  obejmuje  ograniczenie  amplitudy  wahań  cyklu  przy  wykorzystaniu  różnych  instrumentów  finansowych:

¨         Wspieranie  konkurencyjności  gospodarki  krajowej  na  rynkach  światowych.

¨         Zachowanie  realnej  wartości  pieniądza  (walka  z  inflacją).

¨         Zapewnienie  wewnętrznego  bezpieczeństwa  systemu  finansowego.  Objawia  się  tym,  że w  państwie  występują  różne  instytucje  nadzorujące  system  finansowy.  Bezpieczeństwo  zewnętrzne  systemu  finansowego  dotyczy  utrzymania  pozycji  walutowej  kraju.  System stabilnej  waluty  pozwala  na  regulowanie  zobowiązań  wobec  zagranicy  (np.  dług  brazylijski).

2.         Cele  specyficzne.  Dotyczą  konkretyzacji celów  uniwersalnych,  np.  wzrost  gospodarczy  jest  celem  uniwersalnym,  natomiast  wzrost  gospodarczy  na  poziomie  3,4%  PKB  jest  celem  specyficznym.

Polityka  finansowa  państwa  występuje  w  dwóch  obszarach:

a)         Polityka  fiskalna.

b)         Polityka  monetarna, która  znajduje  wyraz  w  funkcjonowaniu  rynku  finansowego.

 

Rynek  finansowy  wraz  z  obrotem  tworzy  system  finansowy. Cel  rynku  finansowego. System  finansowy  w  gospodarce  rynkowej  to  mechanizm  współistnienia  i przepływu  środków  finansowych  między  podmiotami  gospodarczymi.  W  skład  takiego  systemu  wchodzą:  rynki  finansowe,  instrumenty  finansowe,  instytucje  finansowe,  które  kontrolują  i wpływają  na  obieg  środków  pieniężnych,  zasoby  określające  sposób  funkcjonowania  systemu.

Instrumenty  finansowe  to  zobowiązania  finansowe  (roszczenia  dotyczące  majątku)  jednych  podmiotów  gospodarczych  w  stosunku  do  drugich.

Rozrachunki międzyoddziałowe i międzybankowe oraz rozliczenia zagraniczne.

Rozrachunki międzyoddziałowe powstają wtedy, gdy do oddziałów banków wpływają dokumenty rozliczeniowe (np. polecenie przelewu), które pochodzą od klientów innych oddziałów operacyjnych tego samego banku. Jeśli dokumenty rozliczeniowe pochodzą z oddziałów operacyjnych innych banków są traktowane jako rozliczenia międzybankowe.

W każdej operacji rozliczeniowej uczestniczą dwa oddziały:

-           oddział rozpoczynający rozliczenie, który dokonuje księgowań pierwotnych i przesyła dokumenty do oddziału wtórnego,

-           - oddział wtórny dokonuje wyrównującego rozliczenia.

Jeżeli w rozliczeniach uczestniczą oddziały tego samego banku, to zgodność księgowań pierwotnych i wtórnych kontroluje centrum rozliczeniowe danego banku, a zasady rozrachunków ustalają prezesi poszczególnych oddziałów banków. Natomiast zasady rozrachunków międzybankowych przebiegających między oddziałami operacyjnymi rożnych banków ustala prezes NBP.

Warunkiem przeprowadzenia rozrachunku między bankami jest posiadanie przez zleceniodawcę niezbędnych środków na rachunku bieżącym w NBP. NBP obciąża rachunek bieżący banku-zleceniodawcy pod warunkiem, że ma on wystarczające pokrycie na swym rachunku. Banki mogą przeprowadzać rozliczenia w drodze kompensaty przy bezpośredniej wymianie dokumentów rozliczeniowych, ale ostateczny rozrachunek między bankami przebiega na ich rachunkach bieżących w NBP.

Z chwilą przystąpienia Polski do Unii Europejskiej pojawią się tzw. rozliczenia transgraniczne z bankami w krajach członkowskich. Określenie „przelew transgraniczny" oznacza transakcję przeprowadzoną z inicjatywy nadawcy za pośrednictwem banku w jednym państwie członkowskim, w celu udostępnienia określonej kwoty pieniędzy beneficjentowi w banku na terytorium innego państwa członkowskiego; nadawcą i beneficjentem może być ta sama osoba. Banki mają obowiązek poinformowania klienta o dokonaniu przelewu transgranicznego w sposób umoż...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin